2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Assembly and Conveyance

Samobieżne wózki 4.0

Materiał prasowy (TURCK) print

Thursday August 13 2020
Samobieżne wózki 4.0
Tweet

Samobieżne elektryczne wózki firmy Krups Fördersysteme optymalizują pracę na torze montażowym i testowym w produkcji akumulatorów niemieckiego producenta samochodów. Sterowniki Turck w obudowach o stopniu ochrony IP67 zapewniają zdecentralizowane sterowanie pracą poszczególnych modułów przenośnika.

W wielu miejscach hale produkcyjne producentów samochodów lub dostawców poziomu tier-1 bardzo przypominają mechanizm zegarowy. Etapy pracy robotów i innych urządzeń na poszczególnych stacjach są ściśle zsynchronizowane, dzięki czemu obrabiany obiekt może powrócić w odpowiednie miejsce podczas realizowanego procesu. Jeśli jednak jeden tryb zostanie wstrzymany, zwłaszcza przenośnik, cała instalacja przestaje działać prawidłowo.

Na szczycie listy potrzeb klientów są maksymalna dostępność i elastyczność. Te cechy wymagają od producentów systemów przenośników stworzenia i wdrożenia innowacyjnych rozwiązań. Nowoczesne systemy przenośników powinny być bezobsługowe, proste i szybkie w integracji. Są one również tańsze i relatywnie szybciej dostępne niż rozwiązania alterna­tywne.

e-Cart – bezobsługowy system przenośników

Firma Krups z siedzibą w Dernbach w Niemczech jest jednym z liderów na rynku w zakresie automatyzacji montażu i testów. Firma specjalizuje się w systemach automatyki do efektywnego łączenia stacji montażowych i testujących.

Nowy system e-Cart zapewnia aktywne zasilane oraz inteligentne uchwyty do przedmiotów obrabianych. Uchwyty mogą obracać, podnosić, zaciskać lub przechylać przedmioty obrabiane.

Najnowsze dzieło firmy Krups to charakteryzujący się wysoką niezawodnością system przenośników, który tworzy nowe standardy. – W konwencjonalnym systemie przenośników rolkowych napęd znajduje się w torze przenośnika. Zawiera on wiele części mechanicznych, które mogą ulec zużyciu. Przy elementach zainstalowanych na stałe naprawa staje się problemem. Dlatego opracowaliśmy tor pasywny, który jest w pełni bezobsługowy. Cały napęd znajduje się w wózkach – e-Cartach. Wózki z napędem elektrycznym mają funkcję autodiagnostyki. Mogą zostać wyłączone z pracy, jeśli wymagają naprawy lub konserwacji. Dzięki temu eliminujemy przestoje – tor może nadal działać. To także sprawia, że można bardzo łatwo rozszerzyć linie przenośników. System e-Cart umożliwia ponadto wdrażanie bardziej elastycznych procesów produkcyjnych dla mniejszych serii. Można nawet powiedzieć, że jest to przenośnik zgodny z koncepcją Przemysłu 4.0 – wyjaśnia Philipp Krups, szef firmy.

System e-Cart przenosi napęd – a tym samym również konserwację – z toru przenośnika, maksymalizując jego wykorzystanie

System e-Cart przenosi napęd – a tym samym również konserwację – z toru przenośnika, maksymalizując jego wykorzystanie

Rewolucyjne zarządzanie materiałem

Krups uruchomił nowy system przenośników pod nazwą e-Cart LOGO! MAT. Gdzie, jeśli nie w przemyśle motoryzacyjnym najszybciej wdrożyć taki system przenośników? Sektor motoryzacyjny jest przecież wiodącym odbiorcą nowości w automatyce przemysłowej. Około 95% sprzedaży firmy Krups przypada na przemysł samochodowy. Jeden z głównych niemieckich producentów samochodów będzie w przyszłości stosował system e-Cart w zakładzie produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Firma Krups wykorzystuje koncepcję modułową. System składa się z kilku standardowych jednostek: obrotowych, transportowych, stoperów czy indekserów. Jednostki te są łączone w układ zgodnie z indywidualnymi wymaganiami klienta i połączone z lokalnym systemem sterowania. System umożliwia dwukierunkową wymianę danych.

– W dłuższej perspektywie czasu nie chcemy być tylko dostawcą systemów mechanicznych, ale dostawcą systemów przenośników typu plug & play – inteligentnych systemów, które same się kontrolują, potrzebując jedynie nadrzędnego sterownika – wyjaśnia Philipp Krups, szef firmy

– W dłuższej perspektywie czasu nie chcemy być tylko dostawcą systemów mechanicznych, ale dostawcą systemów przenośników typu plug & play – inteligentnych systemów, które same się kontrolują, potrzebując jedynie nadrzędnego sterownika – wyjaśnia Philipp Krups, szef firmy

Zdecentralizowane sterowanie

– Dotychczas w procesie sterowania wykorzystywano główny sterownik, do którego kierowane były wszystkie sygnały. Częściowo dotyczyło to okablowania point to point, ale coraz częściej również zdecentralizowanych jednostek I/O. W tym przypadku problem stanowiło zwykle programowanie – programista z reguły programuje wszystko w jednym sterowniku. Jeśli jednak jakikolwiek warunek w przełączniku lub po uruchomieniu awaryjnym nie jest reprezentowany w tym sterowniku, użytkownicy muszą przenieść jednostki ręcznie, aby przywrócić odpowiedni stan. Należy tak zaprogramować system przenośników, aby wyeliminować potrzebę ręcznej ingerencji. Jednocześnie trzeba określić warunki i odpowiednie reakcje, właściwe dla wszystkich możliwych sytuacji – wyjaśnia Christian Mies, programista systemów kontroli w Krups.

Jeśli moduły są kontrolowane przez jeden sterownik, to klienci chcący wprowadzić pewne zmiany muszą przerywać cały proces. Gdy pojawią się błędy, moduły wracają do Krups – nawet, jeśli to nie firma Krups jest za nie odpowiedzialna. To doświadczenie nauczyło firmę jednego: idealnym rozwiązaniem byłoby niezależne sterowanie dla każdego modułu.

Rozproszone sterowanie zwiększa bezpieczeństwo procesu

Obecnie każdy moduł działa jak czarna skrzynka, która komunikuje się z centralnym sterownikiem. Pojedynczy moduł uruchamia swój program w celu wykonania określonego zadania: obracanie, przesuwanie, monitorowanie ruchu i raportowanie statusu modułu. Każdy moduł jest sterowany indywidualnie – zgodnie z założeniem – i implementuje wszystkie możliwe sekwencje. Sterownik jest o poziom wyżej w tej hierarchii i ma za zadanie kontrolowanie ogólnego przepływu materiału. Rzeczywiste sekwencje pozycjonowania i monitorowania warunków procesu są natomiast realizowane przez każdy kontroler w module. Dzięki temu firma Krups nie musi już angażować w kontrolę całej instalacji, a operator systemu nie musi kontrolować modułów systemu przenośników. Wymagana jest jedynie komunikacja między sterownikiem głównym i poszczególnymi modułami. Krups nazywa moduły systemu przenośników, które realizują własne programy modułami inteligentnymi.

W stoperach i innych modułach funkcyjnych system e-Cart komunikuje się z wózkami za pośrednictwem NFC

W stoperach i innych modułach funkcyjnych system e-Cart komunikuje się z wózkami za pośrednictwem NFC

Samodzielny kontroler o stopniu ochrony IP67

Kilka lat temu firma Turck wprowadziła na rynek kompaktowy sterownik TBEN-L-PLC. Krups korzysta obecnie ze sterownika w standardzie IP67 nie tylko w systemie e-Cart. Program dla każdego elementu systemu przenośnika został napisany w CoDeSys. Komunikacja z napędami lub blokami zaworów czy innymi komponentami jest realizowana za pośrednictwem dostępnych interfejsów szeregowych, podczas gdy komunikacja z głównym sterownikiem najczęściej odbywa się przez Profinet. – Daje to wymierne korzyści – moduły mogą być uruchamiane natychmiast i bez potrzeby stosowania innych narzędzi do programowania, np. przy wymianie, rozszerzeniach czy tworzeniu kopii zapasowych danych. W idealnej sytuacji klient musi tylko podłączyć złącze 7/8” do napięcia 24 V i złącze Ethernet dla połączenia do sieci – wyjaśnia korzyści dla użytkowników Christian Mies, szef IT. Jak dodaje, w takiej międzynarodowej firmie, jaką jest Krups, nawet wybór protokołów oferowanych przez kompaktowy kontroler przynosi wymierne korzyści. Dzięki EtherNet/IP możemy obsługiwać rynek amerykański w taki sam sposób, jak rynek europejski i azjatycki, gdzie protokoły są różne. Obecnie koncentrujemy się na sieci EtherNet/IP i Profinet, ale gdyby klient wymagał protokołu Modbus TCP, byłoby to również możliwe. Dodatkowo CoDeSys jest środowiskiem dostępnym nieodpłatnie – licencje są w cenie urządzenia – zaznacza Christian Mies.

Przed i po: sterownik zbudowany wewnętrzny Krups (po lewej) działał poprawnie. W porównaniu z modułem TBEN-L firmy Turck (po prawej) był znacznie większy i bardziej skomplikowany w instalacji. Działał tylko w sieciach Profinet

Przed i po: sterownik zbudowany wewnętrzny Krups (po lewej) działał poprawnie. W porównaniu z modułem TBEN-L firmy Turck (po prawej) był znacznie większy i bardziej skomplikowany w instalacji. Działał tylko w sieciach Profinet

Oszczędność energii

Specyfikacja przenośników e-Cart pokazuje, że Krups zmierza w kierunku e-mobilności. Osiągnięcie poziomu 130 samobieżnych wózków na kilometr toru przenośnika oznacza, że etap produkcji w małych seriach producent ma już za sobą. Krups zamontował na torze 70 jednostek obrotowych i około 140 stoperów. 10 stoperów wykorzystuje TBEN-L-PLC wspólnie jako bramkę do głównego sterownika u klienta, co znacznie zmniejsza liczbę wymaganych węzłów w sieci.

W celu zmiany kierunku wózki są przesuwane przez jednostki transportowe na równoległe tory lub ich kierunek jest zmieniany przez obrotowe stoły. W przeciwieństwie do większości konwencjonalnych systemów możliwe jest komunikowanie się z wózkami systemu e-Cart. Układy NFC (Near Field Communication) są zamontowane w stoperach w celu wykorzystania TBEN-L-PLC jako bramki komunikacyjnej między głównym sterownikiem a wózkami. W ten sposób wózki można zdejmować z toru w zależności od ich stanu technicznego i/lub obecności alarmów. Co więcej, wózki czekające nie zużywają żadnej energii w przeciwieństwie do konwencjonalnych systemów przenośników rolkowych, w których napędy pracują nawet wtedy, gdy przenośniki nic nie transportują.

– Poprowadzenie kabli i sygnałów 24 V do 12 kontrolerów oraz ich opisanie jest czaso- i pracochłonne. Łatwość i szybkość instalacji TBEN-L-PLC znacznie obniża dotychczas ponoszone koszty – podkreśla Christian Mies, programista systemów kontroli w Krups Fördersysteme GmbH

– Poprowadzenie kabli i sygnałów 24 V do 12 kontrolerów oraz ich opisanie jest czaso- i pracochłonne. Łatwość i szybkość instalacji TBEN-L-PLC znacznie obniża dotychczas ponoszone koszty – podkreśla Christian Mies, programista systemów kontroli w Krups Fördersysteme GmbH

BL compact zapewnia dodatkowe I/O przez sieć CAN

Czujniki i elementy wykonawcze są podłączone bezpośrednio do TBEN-L-PLC. Sterownik jest wyposażony w osiem uniwersalnych kanałów na czterech gniazdach, które można dowolnie sparametryzować jako wejście lub wyjście. Jeśli wymagane są dodatkowe wejścia/wyjścia, producent może łatwo zwiększyć liczbę sygnałów przez dodanie po sieci CAN modułu BL compact I/O. Moduły te są również zaprojektowane do montażu bezpośrednio na urządzeniach (IP67).

Inteligentny przenośnik e-Cart zapewnia elastyczność i ciągłość produkcji. Tak z pewnością będzie wyglądała fabryka przyszłości

Inteligentny przenośnik e-Cart zapewnia elastyczność i ciągłość produkcji. Tak z pewnością będzie wyglądała fabryka przyszłości

Oszczędność na okablowaniu dzięki IP67

Firma Krups docenia korzyści wynikające ze zmniejszenia nakładu pracy, jakie daje wykonanie o stopniu ochrony IP67. – Poprowadzenie kabli i sygnałów 24 V do 12 kontrolerów oraz ich opisanie jest czaso- i pracochłonne. Łatwość i szybkość instalacji TBEN-L-PLC znacznie obniża dotychczas ponoszone koszty – stwierdza Christian Mies.

System e-Cart jest nie tylko energooszczędny i odporny na awarie, ale także zapewnia większą elastyczność w produkcji przyszłości (Przemysł 4.0) oraz w już wdrożonych projektach. Dzięki komunikacji z nośnikami informacji (tagami), w które wyposażone są obrabiane detale, można uzyskać lepszą zmienność produkcji. Pokazuje to kolejny przykład. System przenośników e-Cart transportuje osie dwóch modeli samochodów. Istnieje jednak 140 różnych typów osi, które wózki mogą przenosić podczas produkcji. Aktywnie śledzone uchwyty obrabianych przedmiotów umożliwiają uruchamianie różnych etapów produkcji lub ich pomijanie, w zależności od tego, co jest dla danego typu przedmiotu potrzebne. Czasy oczekiwania są minimalizowane, a na poszczególnych stacjach wózkom można nadać różne prędkości.

Inteligentny system e-Cart zapewnia sprawną, elastyczną i wydajną produkcję. Daje namiastkę tego, jak będzie wyglądała produkcja w przyszłości – wysoce zsynchronizowanego mechanizmu zegarowego. Koncepcja Przemysłu 4.0 wymaga zazębiania się jednego koła zębatego z innym. Zegary Przemysłu 4.0 muszą być zatem co najmniej tak elastyczne, jak te z obrazu Salvadora Dali.

TURCK Sp. z o.o.
ul. Wrocławska 115, 45-836 Opole
tel. 77 443 48 00, fax 77 443 48 01
e-mail: poland@turck.com
www.turck.pl

source: Automatyka 3/2020

Keywords

automatyka, Krups Fördersysteme, roboty mobilne, samojezdne wózki transportowe, sterowniki, TURCK

Parts of the series

„Call-for” – innowacyjny system zarządzania przepływem informacji

„Call-for” – innowacyjny system zarządzania przepływem informacji

More
Strażnik serwerowni

Strażnik serwerowni

More
Moduł TBEN-EN1 – strefa graniczna sieci

Moduł TBEN-EN1 – strefa graniczna sieci

More
Nowe możliwości czujników liniowego położenia

Nowe możliwości czujników liniowego położenia

More
Czujniki ultradźwiękowe dla Przemysłu 4.0

Czujniki ultradźwiękowe dla Przemysłu 4.0

More
Przewidywanie awarii. Proste rozwiązanie trudnego zadania

Przewidywanie awarii. Proste rozwiązanie trudnego zadania

More
Turck Cloud – nowoczesne monitorowanie pracy i diagnostyki maszyn

Turck Cloud – nowoczesne monitorowanie pracy i diagnostyki maszyn

More

Related articles

  • Uchwyt Elesa+Ganter z wbudowanym wyłącznikiem bezpieczeństwa ESC-SFT i jednostką sterującą CN-SFT
  • JBC B·IRON mobilnym rozwiązaniem braku komfortu i kontroli podczas reworku
  • Pierwszy uchwyt z tworzywa zgodny z wytycznymi SEMI-S8
  • Jakie uszczelnienia techniczne stosuje się w liniach produkcyjnych?
  • Nowe stanowisko REECO Eco – nowoczesność, ergonomia i troska o środowisko

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
19 Nov Conference

Konferencja Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych w Lublinie

Jastków k. Lublina 19 November 2025
19 Nov Training

Dyrektywa maszynowa z punktu widzenia użytkownika maszyn

Katowice 19–21 November 2025
20 Nov Conference

Konferencja Optymalizacja procesów intralogistycznych i magazynowych w Lublinie

Jastków k. Lublina 20 November 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP