IoT+ AI + B-B-C w rozwoju Polski
Materiał prasowy drukuj
21 marca 2018 r. w gmachu Giełdy Papierów Wartościowych zaprezentowano raport Instytutu Sobieskiego na temat „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce. Jak wykorzystać rewolucję technologiczną Internetu Rzeczy i Sztucznej Inteligencji w rozwoju Polski”. W dokumencie wyjaśniono, jak integracja technologii IoT oraz AI wpływa na łańcuchy tworzenia wartości dodanej B-to-B-to-C.
Autorzy raportu sformułowali szereg rekomendacji działań, które powinien podjąć polski rząd w celu maksymalnego wykorzystania szans związanych z nową rewolucją technologiczną. Podali również listę polskich firm, które już biorą w niej udział, budują wartość dodaną polskiej gospodarki oraz chcą się dynamicznie rozwijać i dostarczać innowacyjne usługi i produkty również polskiemu rządowi, spółkom Skarbu Państwa i polskim obywatelom.
Internet Rzeczy (IoT)
Jednym z kluczowych elementów czwartej rewolucji przemysłowej jest Internet Rzeczy. IoT obejmuje rozwiązania od prostych sensorów do zaawansowanych robotów, udostępniając infrastrukturę komunikacyjną, usprawniając proces produkcji lub dostarczania usług. Przykładem rozwiązań IoT są systemy wspomagające zarządzanie zasobami energii w budynkach czy domach mieszkalnych, co zmniejsza koszty utrzymania. Inteligentny transport, powiązany z powszechnym dostępem do smartfonów i aplikacji mobilnych, tworzy rozwiązania umożliwiające komunikację pieszych z kierowcami, którzy jadą w to samo miejsce. Nie tylko redukuje to koszty transportu, ale może również przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu drogowego i zapotrzebowania na miejsca parkingowe w dużych aglomeracjach. Wyposażenie miejsc parkingowych w sensory lub ulic w kamery i oprogramowanie analityczne pozwala informować o wolnych miejscach w czasie rzeczywistym i sugerować kierowcom najbardziej dogodne.
Rozwiązania IoT są stosowane w przemyśle; umożliwiają włączenie konsumentów w proces rozwiązywania problemów i wyzwań na etapie produkcji lub dostarczania produktu. Przyczyniają się do minimalizacji kosztów (redukcja czasów przestojów, redukcja czasów i kosztów serwisu), zwiększenia produktywności, poprawy jakości oraz poprawa wykorzystania zasobów).
Sztuczna inteligencja (AI)
Sztuczna inteligencja to dziedzina wiedzy obejmująca m.in. algorytmy genetyczne i sieci neuronowe, których zadaniem jest tworzenie modeli zachowań inteligentnych oraz programów komputerowych symulujących te zachowania. Obejmuje uczenie maszynowe (machine learning), które umożliwia samoistne ulepszanie systemu. Częścią uczenia maszynowego jest deep learning – zbiór technik umożliwiających przewidywanie zachowań i działań na podstawie analizy zebranych danych i zależności między nimi aż po podejmowanie decyzji.
Rozwój IoT przyczynia się do powstawania ogromnej ilości danych (big data). W połączeniu z ogromnymi możliwościami obliczeniowymi komputerów (cloud computing) otrzymujemy nowe możliwości wykorzystania algorytmów AI uczenia w procesie analizy dostępnych informacji.
Innowacyjność Polski – stan aktualny
Ocenę aktualnego stanu polskiej innowacyjności przeprowadzono na podstawie trzech rankingów OECD:
1. Better Life Index – bada 11 obszarów, które składają się na tzw. lepsze życie. Polska osiąga wyniki ponad średnią w dwóch: bezpieczeństwie osobistym i edukacji (aż 91 proc. Polaków w wieku 25–64 ma co najmniej wykształcenie średnie, podczas gdy w krajach OECD liczba ta nie przekracza 76 proc.). Poniżej średniej lokujemy się w dziewięciu obszarach: opieki zdrowotnej, bogactwa, zatrudnienia, zachowań społecznych, zaangażowania obywatelskiego, wsparcia społecznego, zadowolenia z życia, jakości środowiska i mieszkalnictwa oraz równowagi między pracą i życiem osobistym.
2. Networked Readiness Index – mierzy usieciowienie gospodarek państw, które jest kluczowym elementem Internetu Rzeczy. Pierwsza piątka rankingu to Singapur, Finlandia, Szwecja, Holandia i Norwegia. W 2016 r. Polska zajęła 42. miejsce na 139 krajów.
3. Corruptions Perception Index – mierzy percepcję istnienia korupcji przez obywateli. W 2016 r. Polska zajęła 29. miejsce na 179 państw z wynikiem 62 (wynik 100 oznacza brak korupcji). Jesteśmy krajem, w którym przez ostatnie 10 lat poziom korupcji zmniejszył się najbardziej. W 2005 r. (najniższa pozycja od początku badania w Polsce, tj. od 1996 r.) wynik wynosił 34.
IoT + AI w łańcuchu B-B-C
Łańcuch wartości jest sekwencją działań podejmowanych przez firmy, aby opracować, wyprodukować, sprzedać i dostarczać produkt lub usługę dla klientów o jak największej dla nich wartości i najniższych kosztach. Łańcuch wartości w modelu Business to Business to Consumer (B-B-C) jest zbiorem procesów i relacji biznesowych występujących między wszystkimi podmiotami wymiany gospodarczej w trakcie tworzenia wartości danego produktu lub usługi.
Pierwsze B (firmy jako producenci/koproducenci sprzętu i rozwiązań IoT i AI) dotychczas charakteryzowała największa bariera wejścia i kapitałochłonność, a równocześnie generowały największą wartość dodaną. Obecnie relatywnie łatwo jest zostać producentem sprzętu i rozwiązań IoT i AI. Aby w Polsce powstawały duże firmy technologiczne, państwo musi działać proaktywnie. Trzeba znaleźć w naszym kraju firmy z obszaru IoT i AI, które mają potencjał stać się światowymi liderami i wesprzeć ich rozwój inwestycjami Wojska Polskiego oraz największych polskich miast i firm.
Drugie B (firmy jako usługodawcy i integratorzy rozwiązań IoT i AI) to obecnie najbardziej dynamiczny obszar z wielkim potencjałem. Polskie firmy na tym etapie łańcucha wymagają przede wszystkim zamówień i możliwości sprzedaży swoich produktów i usług. Aktywna polityka zakupów ze strony rządu i spółek Skarbu Państwa jest najlepszym sposobem na ich rozwój. Wsparcie w eksporcie najlepszych rozwiązań powinno być również elementem działań rządu.
C (użytkownicy oraz polityka i ekosystem, które budują popyt na IoT i AI) to obszar, w którym państwo powinno skupić się na zachęcaniu Polaków do korzystania z rozwiązań IoT i AI. Można to osiągnąć np. przez budowanie ekosystemu cyfrowych usług i stosowania nowych technologii w codziennych relacjach na linii obywatel/mieszkaniec i urząd/usługodawca.
Autorzy raportu jako przykład łańcucha B-B-C podają firmę UBER, która jest dostawcą platformy łączącej pasażerów z kierowcami. UBER to pierwsze B (dostawca technologii). Drugim B są kierowcy, którzy korzystają z platformy. C to klienci, którzy płacą za usługę. UBER jest przykładem tworzenia nowej wartości w oparciu o istniejące technologie z zakresu infrastruktury, komunikacji, nawigacji, płatności elektronicznych, poczty e-mail. Formułują również zestaw rekomendacji skierowanych do państwa, umożliwiających planowanie udziału polskich firm na poszczególnych etapach łańcucha B-B-C, w tym analizę obecnego ich zaangażowania, przewag konkurencyjnych i planów działania.
15 obszarów rynku IoT i AI
Według autorów raportu polityka rozwojowa państwa powinna wspierać tworzenie popytu na produkty i usługi, które wytwarzają wartość dodaną dla polskiej gospodarki dla całego łańcucha B-B-C. Możliwe są trzy podejścia:
- zwiększenie konkurencyjności własnego przemysłu za sprawą optymalnej „cyfrowej” innowacyjności, czyli wykorzystywania technologii informatycznych do usprawnienia swojej produkcji,
- transformacja produktów „analogowych” wytwarzanych przez krajowe firmy w produkty cyfrowe,
- przyzwyczajenie społeczeństwa (konsumenta) do korzystania z „cyfrowego” produktu.
Rynek rozwiązań IoT i AI został podzielony na 15 obszarów. Polski rząd musi dla nich opracować strategię oraz wybrać elementy łańcucha B-B-C,
w których kluczowe jest wspieranie krajowych firm. W każdym z tych obszarów występuje inna specyfika rynku, uwarunkowania prawne oraz gracze. Jest to szczególnie widoczne na etapie drugiego B, czyli firm usługodawczych oraz integratorów rozwiązań, gdzie można wyróżnić wiele podmiotów i różnych modeli biznesowych.
W każdym z przeanalizowanych obszarów autorzy przytoczyli przykłady polskich firm, które tworzą produkty z nimi związane oraz podali szczegółowe rekomendacje.
Obszar 1. Człowiek i jego dom
Model B-B-C dla indywidualnego konsumenta wpływa na sposób życia, pracy, nauki i rozrywki. Zmiana ta jest wynikiem powszechnego używania urządzeń IoT i korzystania z wyników AI przez ludzi oraz rozwiązań stosowanych w ich domach. Przykładami są smartfony, sensory, analizatory obrazu, roboty i inteligentni asystenci wykorzystujący zasoby informacji z sieci i wielkich baz danych (big data). Mieszczą się tu wszystkie rozwiązania typu „smart home”, których celem jest oszczędność energii i zarządzanie bezpieczeństwem. Obszar ten jest miejscem bardzo dużej globalnej konkurencji. Jest to również obszar zbierania danych o zachowaniu i preferencjach osób, które mogą być wykorzystane przez firmy w pozostałych obszarach.
Do polskich firm i rozwiązań należą: Fibaro – rozwiązania dla Smart Home, Neptis – urządzenia lokalizacyjne i interaktywne mapy, m.in. asystent kierowcy Yanosik oraz Manta – urządzenia końcowe, m.in. smartfony.
Obszar 2. Biura i miejsca pracy
W łańcuchu B-B-C pierwsze B i C w dużej części pokrywa się z B i C z obszaru 1. Drugie B, zwłaszcza w obszarze ekonomii współdzielenia (sharing economy) dla inteligentnych powierzchni biurowych (smart workspace) jest specyficzne. To obszar, w którym tworzone mogą być nowe modele biznesowe między najemcami, inwestorami i firmami deweloperskimi. Wykorzystanie IoT w firmach wiąże się z licznymi wyzwaniami, dotyczącymi m.in. ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa i własności intelektualnej. Dane firmowe gromadzone są w różnych urządzeniach (np. telefon, komputer, sieć teleinformatyczna, serwer w chmurze obliczeniowej) i muszą być bezpieczne niezależnie od miejsca przechowywania. W tym celu powinny mieć wbudowane mechanizmy zapewniające bezpieczeństwo komunikacji i przechowywania danych. Polską firmą realizującą to założenie jest Kadromierz – producent nowoczesnych narzędzi do mierzenia czasu pracy z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.
Obszar 3. Handel
Obszar ten można podzielić na dwie części – część związaną z wykorzystaniem nowych technologii wspomagających proces sprzedaży w tradycyjnym sklepie lub sklepie internetowym oraz część dotyczącą nowych modeli biznesowych w sprzedaży i świadczenia usług (np. płacę tylko za czas wykorzystywania towaru). Specjalizacją polskich firm są rozwiązania oparte na technologii Bluetooth Beacons – są to małe, radiowe przekaźniki sprzętowe, które umożliwiają określone działanie smartfonów, tabletów i innych urządzeń odbierających sygnał w technologii Bluetooth.
Polskie firmy i rozwiązania w tym obszarze to InteliWise – wirtualny doradca i asystent do platform handlu internetowego, Synerise – rozwiązania AI dla marketingu, Estimote – innowacyjne czujniki emitujące sygnał o produkcie, Ifinity – innowacyjne czujniki stosowane w przestrzeniach miejskich i sektorach edukacji oraz kultury, Comarch beacon – innowacyjne czujniki do powszechnego stosowania w biznesie oraz Growbots – rozwiązania do automatyzacji sprzedaży.
Obszar 4. Opieka zdrowotna
W tym obszarze, z potencjalnie bardzo dużą wartością dodaną dla polskiej gospodarki, kluczową rolę odgrywają Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia. Implementacja całkowitego ucyfrowienia recept pozwoli na budowanie wielkich baz danych na temat wykorzystywania leków i efektów leczenia. Jest to pole do wykorzystania nowych narzędzi analitycznych i AI, a wdrożenie IoT może poprawić efektywność wykorzystania sprzętu, usług opieki przed- i pooperacyjnej oraz diagnostykę. Niestety dziś tylko dwie katedry w naszym kraju uczą studentów medycyny teleinformatyki w medycynie.
Wśród polskich firm i rozwiązań są Atende Medica – rozwiązania informatyczne dla sektora medycznego, MEDICALgorithmics – producent kieszonkowych urządzeń do EKG i jeden z największych polskich startupowych sukcesów, który prowadzi sprzedaż prawie wyłącznie poza Polską, silvermedia – rozwiązania dla telemedycyny, teleopieki i zdalnego monitoringu zdrowia, BRASTER – profilaktyka raka piersi, Sidly – opaska telemedyczna, Pro-PLUS – rozwiązania dla telemedycyny, M4Medical – telemedycyna w kardiografii, Diagnosis – rozwiązania dla telemedycyny i sprzęt medyczny do domowego użytku oraz Comarch – rozwiązania informatyczne dla szpitali.
Obszar 5. Miasto
Rozwiązania Smart Cities są wykorzystywane w małym stopniu, np. do komunikacji między obywatelem i urzędem, w formie inteligentnego oświetlenia czy inteligentnych liczników. Rewolucję spowoduje zbieranie i wykorzystanie danych o działaniu miasta, służb miejskich i mieszkańców oraz szersze wdrożenie ekonomii współdzielenia (np. bike sharing, car sharing czy office sharing). Zebrane od użytkowników i z urządzeń dane pozwolą na stworzenie nowych usług i lepsze dopasowanie istniejących. By umożliwić dostęp do tych danych w czasie rzeczywistym, Polska powinna postawić na szybkie wdrożenie technologii 5G.
Polskie firmy i rozwiązania z tego zakresu to Xentivo – dostawca platformy CRM i aplikacji mobilnej dla samorządów, ATENDE – dostawca rozwiązań teleinformatycznych dla Smart City, Master Telecom – dostawca platformy Contact Centre z chmury, CX Systems – producent systemów biletowych i płatności w transporcie miejskim, Asseco Poland – dostawca różnych rozwiązań teleinformatycznych, BioSolution – oświetlenie miejskie zarządzane przez sieć operatora telekomunikacyjnego, LUG – oświetlenie miejskie zarządzane przez sieć IP i Internet oraz Lesss – oświetlenie miejskie zintegrowane z monitoringiem, którego obraz przesyłany jest przez sieć elektryczną.
Obszar 6. Transport
Ten obszar wiąże się z koncepcją Smart City. IoT jest szansą na rozładowanie korków w miastach (dzięki sensorom badającym przepływ ruchu w mieście) i lepszą organizację miejskiego transportu (dzięki analizie wielu danych w czasie rzeczywistym). IoT i AI mogą również pomóc w zapewnieniu stałego monitoringu warunków na drodze oraz pobieraniu opłat na utrzymanie infrastruktury. Nowe technologie umożliwiają finansowanie utrzymania infrastruktury drogowej i kolejowej, przez monetyzację danych o przepływie ludzi. Wśród polskich firm i rozwiązań wskazano Romet Rental Systems – wypożyczanie rowerów, Panek Car Sharing – wynajem samochodów w mieście, 4 Mobility Car Sharing – wynajem samochodów w mieście, Traficar Auto na minuty – wynajem samochodów w mieście.
Obszar 7. Pojazdy autonomiczne
W obszarze tym (na razie jest on w Polsce w fazie zalążkowej) będzie realizowane hasło „Milion polskich samochodów elektrycznych”. Wyzwaniem jest brak przepisów regulujących ruch i odpowiedzialność pojazdów autonomicznych. Polskie firmy i rozwiązania to Pesa – producent pociągów i tramwajów, Solaris – producent autobusów, w tym pojazdów elektrycznych i Ursus – producent traktorów i sprzętu rolniczego.
Obszar 8. Fabryki i magazyny
Polska jest europejskim liderem w produkcji dużych urządzeń AGD. W przypadku produkcji zmywarek czynnością, która wymaga największej liczby roboczogodzin jest montaż kabli w urządzeniach. Zmiana architektury zmywarek tak, by montaż sprowadzał się do składania modułów, przełoży się na pełną robotyzację produkcji. W przypadku autonomicznych urządzeń wykorzystywanych w transporcie na terenie fabryk i magazynów firmy je wytwarzające mogą rozwijać swoje projekty w kierunku pasażerskich pojazdów autonomicznych. Do polskich firm i rozwiązań (pierwsze i drugie B w łańcuchu B-B-C) dla Przemysłu 4.0 należą: VersaBox – producent autonomicznych urządzeń do transportu wewnątrz fabryk i magazynów, Robotics Inventions – producent robotów sprzątających, ATM Croup – producent urządzeń dla przemysłu spożywczego i Astozi – producent systemów sensorów środowiskowych.
Obszar 9. Infrastruktura
Przewiduje się, że do 2020 r. w energetyce będzie najwięcej na świecie urządzeń podłączonych do Internetu, co oznacza bardzo duże wykorzystanie IoT. Polska ma wielki potencjał biznesowy wynikający z łączenia usług firm telekomunikacyjnych i energetycznych. Łączenie informacji o zużyciu energii elektrycznej z pomiarami z urządzeń IoT, wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji oraz technologii blockchain, umożliwia tworzenie nowych modeli biznesowych dla sieci inteligentnych smart grid. To działanie jest potrzebne nie tylko do lepszego wykorzystania obecnie wytwarzanej energii elektrycznej, ale do jej zapewnienia również na potrzeby planowanego rozwoju sektora pojazdów elektrycznych. Obszar ten może być generatorem wielkiej wartości dodanej w całej gospodarce narodowej. Polskie firmy i rozwiązania to Phoenix Systems – producent systemu operacyjnego dla urządzeń IoT, Apator – twórca rozwiązań w zakresie odczytu i rozliczania mediów użytkowych, Atende Software – producent oprogramowania dla energetyki i AquaRD – producent systemów optymalizacji dystrybucji zasobów wody.
Obszar 10. Rolnictwo
Stosowanie w rolnictwie IoT i AI jest relatywnie proste, jednak do dziś praktycznie brakuje w tym obszarze polskich firm. Powinny one wykorzystać szansę, jaką daje kreowanie rozwiązań w łańcuchu B-B-C – od zastosowania IoT i AI w uprawach, przez monitorowanie gleby, postępu wegetacji czy zawartości pestycydów, po tworzenie żywności funkcjonalnej, monitoring procesu dostawy od rolnika/producenta do konsumenta w czasie rzeczywistym oraz ochronę środowiska i agroturystykę. Szczególna wartość dodana może zostać wytworzona w dziedzinie automatyzacji zbiorów, logistyki oraz rozwiązań z obszarów współdzielenia zasobów technologicznych. Polskie firmy i rozwiązania reprezentuje tu E-stado – producent sprzętu do monitoringu zwierząt hodowlanych, np. systemu monitorowania stada krów mlecznych.
Obszar 11. Edukacja
W obszarze tym istnieją niewielkie możliwości generowania dużej wartości dodanej dla B (pierwszego i drugiego) i eksportu polskich rozwiązań. Jest on jednak bardzo ważny z perspektywy odbiorców usług i produktów. Kształcenie zdalne daje dostęp do najlepszych wykładowców i nauczycieli we wszystkich szkołach w Polsce, choć programy nauczania wymagają rozbudowania. Infrastrukturę zapewni rządowy program „100 Mega na 100-lecie”, łącząc wszystkie szkoły w Polsce światłowodami, co zlikwiduje ograniczenia w szerokopasmowym dostępie do Internetu. Polski akcent w tym obszarze to firma Atinea – producent oprogramowania Insta.Ling do wspomagania nauki języków obcych.
Obszar 12. Media i rozrywka
Sukcesem ostatnich lat jest rozwój polskich firm sektora gier komputerowych, które kreują wartości w całym łańcuchu B-B-C. W tym obszarze wsparcie rządu jest ograniczone. Powinny być kontynuowane działania promocyjne, zwłaszcza związane z promocją Polski kanałami multimedialnymi i angażowaniem firm z sektora gier do tworzenia nowoczesnego contentu multimedialnego. Przykładem polskiej firmy jest CD Projekt – producent gier.
Obszar 13. Usługi bankowe i finansowe
Firmy technologiczne rozwijające się w tym obszarze określane są firmami FinTech. Technologie IoT i AI mają tu kluczowe znaczenie. Nowym polem jest wykorzystywanie technologii blockchain, która daje nowe możliwości zabezpieczania danych i informacji o transakcjach w sieci, a znana jest głównie dzięki pierwszej wirtualnej walucie bitcoin. Blockchain może być przełomem w obszarze technologii cyfrowych, o czym świadczy popularność tego tematu podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos w styczniu 2018 r.
Wśród polskich firm i rozwiązań są Billon – rozwija technologię tworzenia cyfrowej wersji walut narodowych, bNesis – platforma do łatwej integracji zewnętrznych aplikacji i systemów informatycznych sektora finansowego, ailleron – tworzy platformy rewolucjonizujące sposób inwestowania klientów indywidualnych, banków i biur maklerskich oraz Blue Media – dostawca rozwiązań płatniczych dla banków, firm telekomunikacyjnych i firm handlowych.
Obszar 14. Usługi ubezpieczeniowe
IoT i AI dają zupełnie nowe możliwości w obszarze usług ubezpieczeniowych, np. powiązanie informacji zbieranej w czasie rzeczywistym o ubezpieczonym samochodzie lub linii produkcyjnej z wysokością płaconej składki. Nowe produkty są dopiero testowane. Firmy, które szybciej wprowadzą nowe modele biznesowe zapewniające firmom i klientom korzyści, zdobędą przewagę konkurencyjną. W Polsce wykorzystanie technologii IoT i AI zapowiedziało PZU, a do firm, które już to wykorzystują należy Karson Technology – firma pracująca nad rozwiązaniami dla firm ubezpieczeniowych.
Obszar 15. Wojsko, służby mundurowe i bezpieczeństwo
W krajach z największą liczbą innowacyjnych firm – Stanach Zjednoczonych i Izraelu – inwestycje i zamówienia sektora obrony narodowej odgrywały i będą odgrywać kluczową rolę. Polskie firmy i rozwiązania obecne w tym obszarze to Teldat – producent systemu dowodzenia jednostkami mobilnymi, WB Electronics – producent dronów i systemów celowniczych, Creotech Instruments – producent urządzeń dla przemysłu kosmicznego oraz Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP – producent robotów mobilnych do zastosowań specjalnych.
W przełożeniu na korzyści i ryzyka
W każdym z opisanych obszarów sformułowano ciekawe rekomendacje, w tym spektakularną rekomendację dla ostatniego obszaru – stworzenie celowego budżetu na wynagrodzenia dla najlepszych specjalistów od informatyki, cybernetyki i robotyki, w wysokości co najmniej 500 tys. zł na jeden etat rocznie. Państwo powinno mieć zespół około stu najlepszych specjalistów w zakresie technologii cyfrowych i cyberbezpieczeństwa, którym będzie płacić konkurencyjne w skali świata wynagrodzenia.
Na kolejnych stronach raportu poruszono tematykę znaczenia IoT i AI dla przyszłości gospodarki Polski. Uwzględniono tu trzy aspekty: rozwojowy, finansowy oraz społeczny. Aby Polska wykorzystała aktualną rewolucję technologiczną do tworzenia łańcucha wartości dodanej we wszystkich obszarach z uwzględnieniem IoT oraz AI, a tym samym dołączyła do grupy najbardziej rozwiniętych krajów świata, wszyscy obywatele muszą:
- mieć dostęp do infrastruktury, która umożliwia wykorzystanie produktów i usług IoT i AI,
- mieć możliwość korzystania z rządowych programów dających szansę na przekwalifikowanie zawodowe w momencie utraty pracy z powodu wprowadzania robotyzacji,
- dbać o zatrzymywanie utalentowanych osób w Polsce przez bodźce finansowe, wprowadzanie mechanizmów promocji najzdolniejszych i tworzenie pozytywnego klimatu społecznego do rozwoju ekosystemu innowacyjności.
Dużo miejsca poświęcono również cyberbezpieczeństwu. Tym mianem określane są wszystkie procesy i rozwiązania technologiczne, które zapewniają skuteczną ochronę infrastruktury i danych. We wszystkich omawianych obszarach zastosowania i rozwoju IoT i AI największe ryzyka związane są z dwoma zagadnieniami: ochroną infrastruktury umożliwiającej korzystanie z szeroko rozumianego Internetu i technologii cyfrowych oraz ochroną integralności i poprawności danych, a także zabezpieczeniem własności intelektualnej i tajemnicy przedsiębiorstwa.
Podsumowanie
Raport – zawarte w nim dane, opisy obszarów zastosowania IoT oraz AI, a także przykłady polskich firm już działających i dynamicznie rozwijających się, jak również sformułowane rekomendacje – powinny być przyczynkiem do poszukiwania nisz, rozwoju istniejących firm lub wdrażania przedsięwzięć typu start-up. Realizacja ambitnych celów, które mogą przyczynić się do rozwoju innowacyjnych technologii, a w efekcie końcowym zaowocować również wzrostem PKB, nie może obyć się bez wsparcia państwa. Dlatego autorzy raportu sformułowali też ogólne rekomendacje dla rządu:
1. Przeprowadzenie analizy całego łańcucha B-B-C w każdym z 15 obszarów z uwzględnieniem zysków i korzyści dla gospodarki.
2. Określenie środków w ramach budżetów wszystkich ministerstw, które mają być przeznaczone na rozwiązania IoT i AI w sposób bezpośredni lub w formie zachęt finansowych.
3. Wprowadzenie ulg podatkowych dla firm i przedsiębiorców wdrażających rozwiązania IoT i AI poprawiające rentowność firmy lub redukujące emisję szkodliwych substancji.
4. Wprowadzenie odpowiednich programów edukacyjnych o IoT i AI dla przedsiębiorców.
5. Kreowanie popytu na rozwiązania IoT i AI, przez zamówienia publiczne oraz zachęty fiskalne dla inwestycji w rozwiązania, które zgodnie z wynikiem analizy łańcucha B-B-C generują wartości dodane dla polskiej gospodarki.
źródło: Instytut Sobieskiego
Komentarze
blog comments powered by Disqus