Kreowanie rozwiązań w zakresie mobilności
Materiał prasowy print
Słowacka firma AeroMobil zaprojektowała latający samochód łączący wszystko, co najlepsze w podróży drogowej i powietrznej, a ponadto spełniający zarówno wymagania przepisów lotniczych, jak i zasad ruchu drogowego. Firma wykorzystuje platformę 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes – nie tylko do zarządzania cyklem życia pojazdu i zapewnienia zgodności prawnej, ale także projektowania optymalnego designu przed stworzeniem fizycznego prototypu. Scentralizowane i stale dostępne dla wszystkich użytkowników repozytorium danych usprawnia współpracę, pomaga w uzyskaniu niezbędnych certyfikatów, ułatwia identyfikację części wymagających potencjalnej modyfikacji, a także pozwala inżynierom z firmy AeroMobil pracować bardziej kreatywnie.
Ruch drogowy jest zmorą niemal każdego kierowcy. Według szacunków ONZ do 2050 r. 68% populacji świata będzie mieszkać na obszarach zurbanizowanych, co oznacza wzrost liczby mieszkańców miast o około 2,5 mld. Z analiz wynika też, że do 2035 r. po drogach będzie poruszać się ponad 2 mld pojazdów. Oznacza to nie lada wyzwanie dla infrastruktury, jeśli nie powstaną alternatywne rozwiązania z zakresu mobilności. Samochód latający będący najnowszym wynalazkiem słowackiej firmy AeroMobil ma za zadanie zrewolucjonizować transport osobisty.
Firma AeroMobil rozpoczęła działalność w 2010 r. w niewielkim garażu. Pierwszy prototyp latającego samochodu został przedstawiony w 2013 r., a najnowsza wersja, zwana prototypem 4.0, ma trafić na rynek w 2020 r. – Podczas projektowania pojazdu przyświecała nam idea swobodnego podróżowania bez typowych ograniczeń związanych z transportem. Bynajmniej nie wpadliśmy na pomysł latającego samochodu jako pierwsi. W ostatnim stuleciu podjęto wiele prób związanych z tym projektem, ale i tak moi bliscy i znajomi uznali mnie wręcz za szaleńca. Z pomocą niewielkiego zespołu udało nam się zbudować pierwszy prototyp, który w 2013 r. osiągnął pełną funkcjonalność zarówno na drodze, jak i w powietrzu. Pokazaliśmy tym samym, że nasz projekt ma szanse powodzenia. Naszym prototypem zainteresowali się międzynarodowi eksperci i doradcy z branży motoryzacyjnej i lotniczej z całego świata. Jeden z nich dołączył do naszej firmy, aby wesprzeć nas w realizacji naszego marzenia. Doug MacAndrew, nasz CTO, zdobywał imponujące doświadczenie motoryzacyjne w Land Rover i MacLaren – mówi Juraj Vaculik, dyrektor generalny i współzałożyciel AeroMobil.
Potęga wyboru
Firma AeroMobil chce być wiodącą światową platformą w sektorze transportu osobistego. – Musimy odpowiedzieć na światowe wyzwania związane z mobilnością. Tym, co wyróżnia nas na tle konkurencji, jest fakt, że AeroMobil jest nie tylko samochodem, ale także jednostką latającą. Udało nam się z sukcesem połączyć dwa środki transportu z uwzględnieniem różnych zastosowań oraz uwarunkowań zewnętrznych – dodaje Juraj Vaculik.
Aby sprostać surowym wymaganiom projektowym i certyfikacyjnym, a także ułatwić zarządzanie cyklem życia pojazdu, firma AeroMobil wybrała platformę 3DEXPERIENCE Dassault Systèmes. Kwestie certyfikacyjne są szczególnie skomplikowane z uwagi na fakt, że pojazd musi być zgodny zarówno z przepisami ruchu drogowego, jak i lotniczego. – Potrzebowaliśmy rozwiązania, które pomogłoby nam monitorować niezwykle szczegółową listę wymagań dotyczących bezpieczeństwa oraz wydajności. Oprogramowanie ENOVIA pozwala nam monitorować postępy i oceniać je na tle złożonych celów projektowych. Każdemu podzespołowi i systemowi przypisujemy odpowiednie regulacje, dzięki czemu możemy skupić się na projektowaniu i śledzić, w jaki sposób komponent musi być zaprojektowany, aby produkt był bezpieczny w użyciu – wyjaśnia Doug MacAndrew, dyrektor techniczny w AeroMobil.
Firma Dytron, słowacki partner Dassault Systèmes, pomogła firmie AeroMobil w implementacji platformy 3DEXPERIENCE. – Specjaliści z Dytron są bardzo pomocni i konstruktywni. Wspierają nas w realizacji zadania, a dzięki ich doświadczeniu branżowemu czuliśmy, że to właściwy wybór. Podczas gdy jakakolwiek implementacja może stanowić wyzwanie dla istniejących procesów i status quo firmy, istnieje pewna metodologia przy wyborze, którą część wdrożyć i wiedzieć, kiedy jest wystarczająco dobra, aby przejść do następnej fazy. Obecnie wprowadzamy usprawnienia w naszej instalacji, a Dytron wspomaga nas na każdym kroku – mówi Doug MacAndrew.
Zarządzanie informacją
Skomplikowane procesy certyfikacyjne wymagają zrównoważonego zarządzania informacją. – Proces uzyskiwania niezbędnych certyfikatów jest niezwykle sformalizowany – mówi Hugues Le Cardinal, dyrektor ds. sprawności do lotu w AeroMobil. – W branży lotniczej trwa to od dwóch do trzech lat i obejmuje pełną fazę projektową. Nasz pojazd podlega jednak specjalnym wymaganiom technicznym ze strony branży lotniczej i motoryzacyjnej, ponieważ nie jest klasycznym samolotem. Z tego względu musimy dostarczać raporty oraz przeprowadzać testy powietrzne i naziemne wymagane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego. – Platforma 3DEXPERIENCE pomaga nam uzyskać zgodność z przepisami, ponieważ pozwala na przechowywanie kompletnej dokumentacji, wszystkich informacji, planów testowych i raportów oraz pozostałych danych w sposób bezpieczny i scentralizowany. Dzięki temu wiemy, że wszystko jest na swoim miejscu.
Platforma pozwala inżynierom przypisywać poszczególnym podzespołom i systemom cele i wymagania na wczesnym etapie prac. W ten sposób inne działy zaangażowane w cykl projektowy, takie jak testowy, rozwoju, finansowy i zakupowy, mają wygodny dostęp do informacji. Ponieważ możliwe jest śledzenie, możemy upewnić się, że dane są dobrze widoczne, co pozwala na zrobienie kroku wstecz i weryfikację poszczególnych części przed wprowadzeniem ich do produkcji – zaznacza Doug MacAndrew.
Cyfrowa weryfikacja wrażeń użytkowych
Analiza wrażeń użytkowych klientów wspomaga proces decyzyjny w dziale badawczym firmy AeroMobil, a rozwiązania wirtualne pozwalają weryfikować te wrażenia już na wczesnym etapie. – Klienci wpływają na nasze procesy decyzyjne, a platforma 3DEXPERIENCE umożliwia nam zwirtualizowanie nie tylko warunków eksploatacji pojazdu, ale także wrażeń użytkowych. Pozwala nam to bardzo szybko przekształcić pomysły w rzeczywistość – mówi dyrektor techniczny AeroMobil. Katarina Kamendyova, główny inżynier ds. systemów wewnętrznych firmy podkreśla, że wyzwaniem podczas pracy nad systemami wewnętrznymi jest spełnienie wymogów motoryzacyjnych i lotniczych. – Dzięki platformie możemy śledzić wszystkie wymagania, jak przepisy dotyczące samolotów kategorii CS-23 – to przepisy dotyczące lekkich samolotów, ostatnio zmodyfikowane, aby umożliwić większą swobodę projektowania w stosunku do wcześniejszych wersji. Oprogramowanie projektowe CATIA, a w szczególności jego funkcje związane z designem i kinematyką, są bardzo przydatne. Dzięki nim nasi inżynierowie mogą szybko sprawdzić części ruchome pod kątem potencjalnych kolizji z otaczającymi je elementami. Jednym z bardziej skomplikowanych elementów pojazdu jest zawieszenie, którego konstrukcja musi znosić naprężenia i obciążenia podczas lotu oraz pochłaniać energię wytwarzaną przez koła podczas jazdy po drodze. Oprogramowanie firmy Dassault Systèmes pozwala nam znajdywać optymalne rozwiązania spełniające oba rodzaje wymagań konstrukcyjnych – wyjaśnia przedstawicielka AeroMobil.
Zdaniem Katariny Kamendyovej oprogramowanie ENOVIA dodatkowo usprawnia współpracę między inżynierami a kadrą kierowniczą, pozwalając na dostęp do danych w czasie rzeczywistym. Zarządzanie wielopoziomową strukturą produktów (Bill of Materials, BOM) staje się łatwiejsze, ponieważ zapewnia stałą kontrolę nad liczbą używanych elementów oraz informuje, który dostawca dostarcza wymaganą część. Co więcej, informacje na temat poszczególnych podzespołów są zawsze pod ręką. – Wielu spośród naszych dostawców wciąż używa oprogramowania CATIA V5, jednak nie stanowi to przeszkody: możemy pracować także z V5, ponieważ dane są płynnie zarządzane przez platformę 3DEXPERIENCE, a co za tym idzie nie musimy martwić się o kwestie związane z migracją – dodaje Doug MacAndrew. Funkcje związane z cyfrową symulacją pozwalają inżynierom AeroMobil na tworzenie i testowanie od ośmiu do dziesięciu wariantów projektowych, by ostatecznie wybrać jeden lub dwa optymalne do budowy prototypu.
Rozwiązania konsumenckie bardziej przystępne cenowo
Choć podstawowym rynkiem zbytu dla AeroMobil jest sektor B2C, finalne plany firmy związane z pojazdem w wersji 5.0 są ukierunkowane na rynek masowy. Celem jest nie tylko umożliwienie odbiorcom kupna pojazdu, ale także korzystanie z oferowanej przez firmę usługi mobilności jako bardziej przystępnego cenowo rozwiązania transportowego. – Klienci będą korzystać z AeroMobilu jako usługi, w ramach której można zarezerwować podróż i zaplanować, która jej część odbędzie się drogą lądową, a która powietrzną. Żadne inne rozwiązanie dostępne obecnie na rynku nie daje takiej swobody wyboru – podkreśla Juraj Vaculik.
Firma AeroMobil, wynalazca latającego samochodu, oferuje auto w kilku wersjach: 3.0, 4.0 i najnowszej 5.0. Zaprezentowany niedawno podczas konferencji prasowej pojazd AeroMobil 5.0 jest w pełni elektryczny i ma oznaczenie VTOL, określające zdolność do startu i lądowania pionowego, czego nie zapewniał model 4.0. – Z perspektywy klienta przewagą wersji 5.0 są cztery miejsca zamiast dwóch jak w poprzednim modelu, dzięki czemu pojazd świetnie sprawdzi się jako środek transportu dla rodziny, a także jako usługa mobilności dla sektora B2B. AeroMobil 5.0 pozwala na więcej zastosowań biznesowych, takich jak mobilność jako usługa w ramach ekonomii współdzielenia – podsumowuje Juraj Vaculik.
O firmach
Firma AeroMobil, której siedziba mieści się na Słowacji, w Bratysławie, zatrudnia 50 pracowników. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.aeromobil.com.
Dytron Słowacja Ltd. jest partnerem Dassault Systèmes, dostarczającym rozwiązania PLM (Product Lifecycle Management) i 3D CAD/CAM/CAE na Słowacji od ponad 19 lat. Firma świadczy profesjonalne usługi doradztwa biznesowego, wdraża i integruje projekty PLM, oferuje wsparcie techniczne, certyfikowane kursy szkoleniowe, usługi inżynieryjne i programistyczne oraz profesjonalne wsparcie CAE dla wszystkich klientów we wszystkich branżach na Słowacji. Więcej informacji znajduje się na stronie www.dytron.sk.
DASSAULT SYSTÈMES
source: Automatyka 3/2019
Keywords
3DEXPERIENCE, AeroMobil, Dassault Systèmes, przemysł samochodowy