• Home page
  • Application
  • Other industries

Przemysłowa linia produkcyjna wspiera nowoczesną edukację studentów na Uniwersytecie Zielonogórskim

Paweł Podsiadło, Łukasz Mąka (ASTOR) print

Thursday July 14 2016
Przemysłowa linia produkcyjna wspiera nowoczesną edukację studentów na Uniwersytecie Zielonogórskim
Tweet

Laboratorium Automatyzacji Procesów Produkcyjnych na Wydziale Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, wyposażone m.in. w 3 roboty przemysłowe pozwala studentom poznawać nowoczesne technologie aktualnie stosowane w automatyzacji i robotyzacji przemysłu i być lepiej przygotowanymi na start na rynku pracy.

Uniwersytet Zielonogórski jest największą państwową uczelnią w województwie lubuskim. Powstał 1 września 2001 r. z połączenia Politechniki Zielonogórskiej z Wyższą Szkołą Pedagogiczną i od tej pory dynamicznie się rozwija. W roku akademickim 2015/2016 kształci się na tej uczelni 13,5 tys. studentów. Kadra dydaktyczna kładzie największy nacisk na uniwersalny i nowoczesny charakter oferty dla studentów.

Polskie placówki edukacyjne są jednymi z najlepszych w Europie pod względem kształcenia technicznego. Jest to możliwe między innymi dlatego, że szkoły techniczne oraz uczelnie wyższe starają się ułatwiać uczniom i studentom start w zawodzie, wyposażając pracownie w sprzęt stosowany w zakładach przemysłowych. ASTOR aktywnie bierze w tym udział, wspierając placówki dydaktyczne m.in. poprzez prowadzenie wykładów, warsztatów i szkoleń dla uczniów i studentów, a także dostarczając wiedzę o najnowszych technologiach oraz wyposażenie laboratoriów.

ASTOR_referencja_Uniwersytet-Zielonogorski_roboty

Współpracę polegającą na transferze wiedzy z przemysłu do edukacji ASTOR nawiązał także z Uniwersytetem Zielonogórskim, konkretnie z Instytutem Sterowania i Systemów Informatycznych na wydziale Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, który kształci studentów na następujących specjalnościach:

  • Sieciowe systemy informatyczne oraz inżynieria oprogramowania (kierunek informatyka),
  • Komputerowe systemy sterowania i diagnostyki (kierunek automatyka i robotyka),
  • Teleinformatyka (kierunek elektronika i telekomunikacja).

W ramach tej współpracy, ASTOR wykonał stanowisko umożliwiające studentom poznanie wszystkich warstw sterowania modelową linią produkcyjną: zaczynając od warstwy obiektowej, poprzez sterowanie, po system klasy SCADA.

– Tak skonstruowane laboratorium, składające się z takich elementów, dostarcza studentom wiedzy, która jest potrzebna w przemyśle – mówi dr inż. Paweł Majdzik z Instytutu Sterowania i Systemów Informatycznych, pełniący funkcję opiekuna pracowni.

Model linii składa się z układu transporterów taśmowych i rolkowych (sterowanych poprzez układ falowników), dwóch robotów kartezjańskich, robota EPSON SCARA (wyposażonego w system wizyjny), dwóch robotów sześcioosiowych Kawasaki, centralnej szafy sterującej oraz panelu operatorskiego.

Całość instalacji zarządzana jest przez dwa zsynchronizowane kontrolery PACSystem RX3i od GE Automation & Controls. Detale podawane są na transporter taśmowy ręcznie, w sposób chaotyczny. Następnie system wizyjny współpracujący z robotem Epson SCARA LS3-401S wykrywa położenie elementu oraz jego kolor. Dzięki temu możliwe jest m.in. sortowanie i pozycjonowanie detali. Wybrane elementy trafiają do dalszej części systemu, gdzie roboty kartezjańskie obsługują magazynek skrzynek zbiorczych i moduł sortujący. Zakończeniem linii są dwa roboty Kawasaki.

Robot Kawasaki RS003N i robot Kawasaki RS006L

Robot Kawasaki RS003N i robot Kawasaki RS006L

Mniejszy z nich – Kawasaki RS003N – prowadzi konfekcję detali do skrzynek zbiorczych, natomiast większy – Kawasaki RS006L – odpowiada za paletyzację. Komunikacja pomiędzy robotami a sterownikiem nadrzędnym odbywa się poprzez protokół Profinet. Dzięki temu skrócono czas montażu i uruchomienia, a także dostosowano komunikację do aktualnie stosowanych w przemyśle standardów.

Nad pracą całości linii czuwa oprogramowanie klasy SCADA – Wonderware InTouch. Umożliwia ono wizualizację pracy oraz zarządzanie poszczególnym urządzeniami wchodzącymi w skład stanowiska.

– Studenci mogą poznać i nauczyć się programować rzeczywiste urządzenia i obiekty, które występują w systemach produkcyjnych. Te urządzenia i obiekty są połączone siecią Profinet, która pozwala na komunikację i synchronizację pracy poszczególnych urządzeń. Przede wszystkim studenci mogą poznać, jak integrowane są poszczególne warstwy systemu produkcyjnego – podkreśla opiekun pracowni.

Warstwa sterowania

Warstwa sterowania

 

Jako generalny wykonawca instalacji, ASTOR m.in. przygotował koncepcję stanowiska, opracował podstawę merytoryczną i materiały dydaktyczne oraz dostarczył wyposażenie. W ramach projektu przeszkolono również kadrę naukową z zakresu obsługi i programowania.

– Na każdym etapie realizacji projektu odbywały się konsultacje dwustronne. Firma ASTOR dostarczała nam wiedzy o najnowszych rozwiązaniach stosowanych w systemach produkcyjnych. Przy realizacji tego typu pracowni najważniejsze, moim zdaniem, jest wyodrębnienie z tego kompleksowego, zsynchronizowanego układu urządzeń poszczególnych stanowisk, z których studenci mogą korzystać w sposób niezależny podczas zajęć laboratoryjnych – opowiada Paweł Majdzik.

Dzięki współpracy uczelni z ASTOR na etapie wdrożenia, udało się wypracować koncepcję wykorzystującą w pełni możliwości dydaktyczne dostarczonego sprzętu. Współpraca z Uniwersytetem Zielonogórskim wpisuje się w społeczną odpowiedzialność firmy ASTOR w zakresie nowoczesnej edukacji młodych pokoleń inżynierów i jak najlepszego przygotowania ich do startu na rynku pracy.

– ASTOR od wielu lat angażuje się w działania edukacyjne, przekazując wiedzę o najnowszych technologiach wykorzystywanych w przemyśle oraz produkcji. Poprzez organizowanie praktyk studenckich i szkoleń, udział w wielu seminariach i piknikach edukacyjnych oraz wyposażanie laboratoriów uatrakcyjniamy ofertę edukacyjną polskich uczelni – podsumowuje Damian Fryska, kierownik projektu po stronie ASTOR.

source: ASTOR

Keywords

ASTOR, automatyzacja, Laboratorium Automatyzacji Procesów Produkcyjnych, robotyzacja, Uniwersytet Zielonogórski

Parts of the series

Jak zbudować plan rozwoju studentów i pracowników w branży edukacji?

Jak zbudować plan rozwoju studentów i pracowników w branży edukacji?

More
SECO/WARWICK otwiara nowe laboratorium R&D ze wsparciem ASTOR

SECO/WARWICK otwiara nowe laboratorium R&D ze wsparciem ASTOR

More
Nowe studia podyplomowe we współpracy z ASTOR

Nowe studia podyplomowe we współpracy z ASTOR

More

Related articles

  • Robot przenosi półki o masie 600 kg
  • Coboty w elektronice: precyzja, która napędza przyszłość produkcji
  • Firma Mackle modernizuje formaty karmy dla zwierząt domowych dzięki współpracy z Clevertech i OMRON: pakowanie w saszetki pozwala uzyskać szacowany wzrost wydajności o 50%
  • Cyfryzacja procesu kontroli jakości w fabryce paneli podłogowych - Case Study
  • Automatyzacja w praktyce przemysłowej: doświadczenia ifm electronic w branży przetwórstwa drewna