• Home page
  • Articles
  • Building Automation

Systemy przywoławcze w wewnętrznej logistyce materiałów

Materiał prasowy (TURCK) print

Monday May 16 2022
Systemy przywoławcze w wewnętrznej logistyce materiałów
Tweet

Firma Turck przygotowała proste i szybkie w instalacji bezprzewodowe rozwiązanie usprawniające komunikację między operatorami maszyn a magazynem. Tak działa system Call-for-Parts.

Głównym krwiobiegiem zakładu przemysłowego jest proces produkcyjny, który można zdefiniować jako zbiór działań związanych z przetwarzaniem surowców i półproduktów w wyroby gotowe. Proces, którego celem jest dostarczenie gotowego produktu, nie jest jednak czynnością izolowaną. Jakiekolwiek zachwianie przepływu informacji między produkcją a procesami pomocniczymi, jak transport wewnętrzny, kontrola jakości czy magazynowanie, może doprowadzić do spadku wydajności, a w najgorszym wypadku całkowicie uniemożliwić jej osiągnięcie.

Przepływ informacji – kluczowy wyznacznik sukcesu

Zapewnienie ciągłości nie będzie możliwe bez sprawnej komunikacji. W odniesieniu do zakładu przemysłowego szczególnie istotna wydaje się komunikacja między operatorami maszyn a obsługą magazynu. Do zachowania płynności procesu konieczna jest odpowiednia ilość materiałów eksploatacyjnych. Wyzwaniem będzie zatem uzupełnianie zapasów na stacjach montażowych, tak aby zapobiec brakom, a jednocześnie uniknąć nadmiaru komponentów i tworzenia zatorów.

Brak systemu wspomagającego przepływ komunikacji nie jest niczym szczególnym. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości oznacza jednak ciągłe zmaganie się z lukami informacyjnymi. Niezapewnienie sobie możliwości sprawnego zarządzania zgłoszeniami będzie prowadzić do ogólnego spadku wydajności. Próby nadgonienia planu przez „podkręcanie” norm czy szukanie przyczyn w jakości maszyn niczego nie zmienią, jeśli będziemy niewłaściwie zarządzać informacjami z obiektu. Jakie zatem cechy powinien mieć system przywoławczy, gdybyśmy zdecydowali się na jego uruchomienie?

Komunikacja w czasie rzeczywistym i archiwizacja danych

Kluczowa wydaje się komunikacja w czasie rzeczywistym. Miejsce zgłoszenia nie powinno być punktem współdzielonym przez różne osoby, aby wykluczyć możliwość powstania tzw. wąskiego gardła. Każde zgłoszenie powinno być potwierdzone, a system powinien zapewnić możliwie dokładny wybór jego rodzaju i typu. Cechą wartą uwzględnienia jest także możliwość wczesnego ostrzegania personelu o różnego rodzaju brakach. W czasach, gdy model produkcji powinien nadążać za zmieniającym się profilem firmy, stanowiska operatorskie będą zmieniały charakter, a nawet lokalizację. Dlatego preferowanym rozwiązaniem staną się rozwiązania mobilne.

Od strony funkcjonalnej możemy oczekiwać rejestracji zdarzeń uzupełnionej o archiwizację danych. Panel administratora umożliwi zarządzanie rodzajem zgłoszeń oraz dostępem użytkowników. Logika systemu powinna również wspierać obsługę alarmów oraz sprawnie zarządzać rozdziałem i realizacją zadań. Taka charakterystyka wymusza stosowanie rozwiązań opartych na sterownikach PLC lub przynajmniej układach programowalnych z pamięcią i dostępem sieciowym.

Fot. 1. Urządzenia do ręcznego przesyłania sygnałów – od lewej: boks z sześcioma przyciskami nadawczymi, przyciski pojemnościowe z podświetleniem, moduł z wbudowanym przyciskiem, radiowy przycisk pojemnościowy z trzycyfrowym wskaźnikiem LCD

Fot. 1. Urządzenia do ręcznego przesyłania sygnałów – od lewej: boks z sześcioma przyciskami nadawczymi, przyciski pojemnościowe z podświetleniem, moduł z wbudowanym przyciskiem, radiowy przycisk pojemnościowy z trzycyfrowym wskaźnikiem LCD

Trzy elementy bazowe

Na rysunku przedstawiono uproszczony diagram systemu przywoławczego, na którym można wyróżnić trzy główne składowe:

  • maszyna lub stanowisko operatorskie – jako strona nadawcza (zgłaszająca) będzie częścią modułu obiektowego. Sygnał zgłoszenia można przesłać ręcznie, wykorzystując przyciski pojemnościowe lub podpinając sygnał procesowy bezpośrednio do urządzenia nadawczego,
  • moduł centralny, który odbiera sygnał i przekazuje dalej – gateway radiowy,
  • część odbiorcza – wózek widłowy lub dowolne inne miejsce, np. magazyn, pokój lidera, kontrola jakości.

Sygnał z części obiektowej może zostać przesłany przy wykorzystaniu przycisków pojemnościowych lub modułów radiowych z wbudowanym przyciskiem. Do dyspozycji są ponadto specjalne boksy z sześcioma przyciskami nadawczymi oraz radiowy przycisk pojemnościowy z trzycyfrowym wskaźnikiem LCD, łączący w sobie cechy urządzeń kompletacji i systemów przywoławczych.

Warto nadmienić, że rozbudowane systemy produkcyjne pozwalają na obsługę różnych typów zgłoszeń i rodzajów komponentów. Stosowanie wielu pojedynczych urządzeń radiowych w obrębie jednego stanowiska roboczego może nie mieć uzasadnienia ekonomicznego. Znacznie lepiej wykorzystać standardowe przyciski P2L (pick-to-light) z podświetleniem. Do przycisku można przypisać określoną logikę działania oraz funkcję. Dzięki temu operator w intuicyjny sposób może dokonać wezwania. Kolor podświetlenia przycisków pozwala wizualizować aktualny stan zgłoszenia. Przykładowo kolor czerwony to zgłoszenie zapotrzebowania, a kolor żółty to informacja o podjęciu zlecenia przez magazyn.

Część obiektowa również może wymagać dodatkowego wsparcia, w postaci modułu z logiką. Umożliwi to wstępną filtrację zadań i obsługę większej liczby sygnałów. Wykorzystanie jednostek programowalnych po obu stronach (obiektowej i centralnej) zapewni wysoki stopień elastyczności przy realizacji zleceń wymagających spełnienia specyficznych wymagań.

Wraz ze wzrostem liczby maszyn i wózków widłowych rośnie też ilość informacji, a do ich przetworzenia może nie wystarczyć prosty gateway radiowy. W takim przypadku zasadne będzie zastosowanie rozwiązania programowalnego – np. panelu HMI z wbudowanym sterownikiem PLC.

Ekran panelu HMI umożliwia wyświetlanie wezwań z poszczególnych stanowisk pracy znajdujących się na terenie fabryki. Aktywne oraz oczekujące zlecenia, w formie przejrzystych komunikatów, poinformują magazyn o lokalizacji, z której pochodzi wezwanie oraz o ilościowym zapotrzebowaniu na konkretny komponent. Elastyczność systemu pozwala dostosować format komunikatów oraz wymiary panelu HMI w zakresie od 7” do 21”.

Panel dotykowy umożliwia potwierdzenie podjęcia wezwania oraz zwrotnie wysyła komunikat do punktu, z którego przyszło zgłoszenie. Operator otrzymuje tym samym informację o podjętym działaniu. Wbudowany sterownik PLC odpowiednio rozdzieli informacje, a przychodzące zdarzenia będą rejestrowane.

Jeżeli system przywoławczy ma być zastosowany w celu dostawy komponentów, to moduł centralny najpewniej będzie zainstalowany w magazynie. W zależności od przeznaczenia mogą to być jednak różne lokalizacje. Dzięki wykorzystaniu opatentowanego, bezprzewodowego systemu firmy Banner zasięg komunikacji jest skalowalny i może być dostosowany do wielkości zakładu. Centralny moduł radiowy może obsłużyć kilkadziesiąt modułów obiektowych, a rozbudowa systemu o kolejne punkty czy obszary nie stanowi problemu.

Fot. 2. Moduł obiektowy wyposażony w podświetlane przyciski S22 RGB, podłączony do kompaktowego sterownika PLC zapewniającego wstępną obróbkę sygnałów i wsparcie dla logiki sygnalizacyjnej. Komunikacja z modułem centralnym odbywa się za pomocą kanału radiowego DX80

Fot. 2. Moduł obiektowy wyposażony w podświetlane przyciski S22 RGB, podłączony do kompaktowego sterownika PLC zapewniającego wstępną obróbkę sygnałów i wsparcie dla logiki sygnalizacyjnej. Komunikacja z modułem centralnym odbywa się za pomocą kanału radiowego DX80

Sprawna realizacja zleceń i elastyczność zmian

System przywoławczy Call-for-Parts to przede wszystkim czytelność, precyzja i skrócenie czasu realizacji. Zgłoszenie nie pozostaje bez odpowiedzi, a w przypadku wydłużającej się realizacji powiadamiane są - najczęściej według hierarchii – odpowiednie osoby, co pozwala na szybszą reakcję i podjęcie właściwych decyzji. Przejrzysta komunikacja stanowi bazę do optymalizacji czasu przestojów, co bezpośrednio prowadzi do wzrostu wydajności procesu produkcyjnego.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom firm, które borykają się z opisanymi w artykule problemami, firma Turck przygotowała rozwiązanie usprawniające komunikację między operatorami maszyn a magazynem. Projekt zakłada użycie modułu centralnego i obiektowego z możliwością rozszerzenia o punkty dostępowe montowane na wózkach widłowych lub w innych lokalizacjach stacjonarnych. Duża liczba zrealizowanych aplikacji na terenie całego kraju i wielu zainteresowanych tematem klientów świadczą o popularności rozwiązania, które idealnie wpisało się w potrzeby zakładów produkcyjnych.

Zbieranie danych z maszyn pozwala na lepsze zrozumienie mechanizmów, jakie rządzą produkcją. Dostęp do danych historycznych umożliwi również określanie trendów i wykrywanie anomalii. Klienci otrzymują zatem narzędzie pozwalające zawczasu zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom i przewidywać przyszłe zachowania. Elastyczna zmiana asortymentu przy zachowaniu wysokiego poziomu wydajności nie będzie dużym wyzwaniem, kiedy sięgnie się po innowacyjne rozwiązanie firmy Turck, spełniające wymogi Przemysłu 4.0.

Fot. 3. Panel HMI z wbudowanym PLC sterujący pracą systemu

Fot. 3. Panel HMI z wbudowanym PLC sterujący pracą systemu

TURCK Sp. z o.o.
ul. Wrocławska 115, 45-836 Opole
tel. 77 443 48 00, fax 77 443 48 01
e-mail: poland@turck.com 
www.turck.pl 

source: Automatyka 12/2021

Keywords

automatyka, Call-for-Parts, logistyka, logistyka wewnątrzzakładowa, Systemy przywoławcze

Related articles

  • Wózek podnośnikowy masztowy czy zwykły paleciak? Co wybrać do swojej firmy?
  • Kreatywna współpraca: roboty mobilne firmy OMRON pomagają usprawnić procesy w zakładzie Danfoss Power Solutions
  • AMR – roboty mobilne w małej i średniej firmie
  • Autonomiczne wózki AMR PROMAG – rewolucja w przemyśle
  • Naczepy chłodnie i izotermy – wymiary i zastosowanie