• Home page
  • Articles
  • Drives

Energooszczędne systemy napędowe

Materiał prasowy (SEW-EURODRIVE) print

Wednesday June 08 2016
Energooszczędne systemy napędowe
Tweet

Zaawansowane systemy mechatroniczne SEW-Eurodrive, powstałe poprzez połączenie elementów mechaniki, elektroniki i elektrotechniki, gwarantują użytkownikom redukcję Całkowitych Kosztów Posiadania – TCO (ang. Total Cost of Ownership), w tym kosztów energii, czasu uruchomienia etc.

Nowy silnik synchroniczny z serii DRC firmy SEW-Eurodrive ma wbudowany wirnik z magnesami trwałymi, zintegrowaną elektronikę, klasę sprawności IE4, a jego zastosowanie pozwala na oszczędność energii aż do 50 %. Silnik serii DRC uzupełnia portfolio produktów mechatronicznego systemu napędowego jako wyjątkowo elastyczne rozwiązanie, które umożliwia montaż z różnego typu przekładniami. Silnik może być montowany bezpośrednio do przekładni walcowych, płaskich i walcowo-stożkowych za pomocą kołnierza oraz zębnika. Silnik elektroniczny z serii DRC to optymalne i efektywne rozwiązanie dla napędów przenośników taśmowych, łańcuchowych oraz innych. Możliwość wyposażenia silnika DRC w opcjonalny hamulec poszerza jego zastosowanie o układy wznoszące i windy.

Silniki o różnej mocy

Silnik DRC sterowany elektronicznie, o klasie sprawności IE4, dostępny jest w czterech wielkościach znamionowych: 1:0,55 kW (moment znamionowy 2,6 Nm), 2:1,5 kW (moment znamionowy 7,2 Nm), 3:3 kW (moment znamionowy 14,3 Nm) i 4:4 kW (moment znamionowy 19,1 Nm).

W ostatnim czasie firma SEW-Eurodrive uzupełniła swoje portfolio silników DRC sterowanych elektronicznie o wielkości DRC..3 i DRC...4. Nowe silniki, o mocy równej 3 i 4 kW, umożliwiają efektywną realizację kompletnych, modułowych systemów transportu materiałów z wykorzystaniem napędów mechatronicznych z rodziny produktów MOVIGEAR/DRC. We wszystkich aplikacjach, począwszy od prostych operacji transportu materiałów, aż do złożonego pozycjonowania, gwarantowane jest uzyskanie przy pracy ciągłej mocy do 4 kW. Tak jak pozostałe silniki tej serii, dwie nowe wielkości oferują przeciążalność wynoszącą do 190 % (dla DRC...4) lub 250 % (dla DRC…3). Pozwala to na projektowanie rozwiązań napędowych, nie tylko spełniających wymagania konkretnych zastosowań, lecz również wysoce energooszczędnych, nawet w przypadku aplikacji o wysokich dynamikach przemieszczeń.

Typowe aplikacje

Seria silników DRC umożliwia tworzenie napędów wykorzystujących zdecentralizowaną, zintegrowaną z silnikiem elektronikę w wielu dostępnych opcjach sterowania i wariantach połączeń. Sterowane elektronicznie silniki DRC mogą być łączone z przekładniami SEW serii 7, jak również przekładniami walcowo-stożkowymi o wielkościach K..19 i K..29. Typowe zastosowania silników serii DRC obejmują aplikacje poziomego i pionowego transportu materiałów w trybie ciągłym oraz zdecentralizowane aplikacje pozycjonowania.

Silnik serii DRC to bardzo uniwersalne rozwiązanie. Zastosowanie mechatronicznego napędu możliwe jest w wielu standardowych aplikacjach jak: logistyka, przemysł motoryzacyjny, przemysł materiałów budowlanych (windy, przenośniki taśmowe, przenośniki łańcuchowe, przenośniki rolkowe) oraz przemysł spożywczy i produkcji napojów (pakowanie i transport, transport palet, transport butelek), systemy transportowe na lotniskach (sortowanie bagażu, przenośniki, transport bagażu). Silnik ten może mieć szerokie zastosowanie: w układach wznoszących i windach, przenośnikach taśmowych – łańcuchowych i rolkowych, przenośnikach paletowych i urządzeniach do paletyzacji, urządzeniach do nawijania, przenośnikach rolkowych lub wznoszących oraz w napędach do pozycjonowania. Istnieje ponadto możliwość montażu w strefach z przodu maszyny i pracy zsynchronizowanej.

Seria DRC w skrócie

Charakterystyka/zalety:

  • Połączenie silnika synchronicznego z wirnikiem z magnesami trwałymi, wraz ze zintegrowaną elektroniką w obudowie całkowicie zamkniętej: bez wentylatora.
  • Duża elastyczność konfiguracji przekładni możliwa dzięki zastosowaniu modułowego systemu napędowego firmy SEW-Eurodrive – montaż bezpośrednio do przekładni za pomocą kołnierza.
  • Kompletnie nowy mechatroniczny system napędowy otrzymujemy po połączeniu z wysokosprawną przekładnią walcową, płaską lub walcowo-stożkową.
  • Sprawność na najwyższym poziomie pozwala na oszczędność energii nawet do 50 % – skutkiem czego jest redukcja Całkowitych Kosztów Posiadania TCO (Total Cost of Ownership). Jest to efekt zastosowania innowacyjnej techniki napędowej: serwosilnik synchroniczny z magnesami trwałymi zamiast silnika asynchronicznego, elektronika zintegrowana z silnikiem zapewnia optymalną funkcjonalność i minimalizację strat; sprawność wyższa od klasy sprawności IE4 (Super Premium Efficiency) według międzynarodowej normy IEC 60034; zoptymalizowane komponenty elektroniki oraz inteligentne tryby sterowania.
  • Przeciążalność do 250 % dla dużych obciążeń oraz dużych przyspieszeń zapobiega konieczności przewymiarowywania napędów.
  • Elastyczny aplikacyjnie ze względu na szeroki zakres regulacji 1:2000.
  • Zintegrowany  system enkoderowy umożliwiający budowę systemów pozycjonujących.
  • Wysoki stopień ochrony IP65 i IP66.
  • Wersja opcjonalna z hamulcem mechanicznym.
  • Możliwość zastosowań na całym świecie: napięcie zasilania 380–500 V dla 50/60 Hz oraz zgodność ze światowymi wymaganiami w zakresie klas sprawności.
  • Mechatroniczny system napędowy od jednego i wiarygodnego dostawcy: wszystkie elementy są dopasowane, niezawodne i trwałe – jest to gwarancja wysokiej dostępności produktu.
  • Topologia instalacji: sterowanie SNI – Single Line Network Installation (zasilanie i dane przekazywane są jednym kablem, co redukuje koszty okablowania w porównaniu do typowych rozwiązań, jak również obniża nakłady pracy związane z instalacją do 60 %); sterowanie binarne (DBC) lub sterowanie AS-Interface (DAC) – układy z niezależnym działaniem realizujące proste funkcje napędowe; SBus sterowanie z kontrolerem magistrali systemowej SEW (DSC) zapewnia uzyskanie najwyższych osiągów i krótkich czasów odpowiedzi dla najbardziej wymagających zadań napędowych.
  • Zintegrowana funkcja bezpieczeństwa STO do PL zgodnie z międzynarodową normą EN ISO 13849-1.

Seria silników DRC dostępna jest w czterech wielkościach znamionowych:

  • seria DRC wielkość 1: 0,55 kW (moment znamionowy 2,6 Nm),
  • seria DRC wielkość 2: 1,5 kW (moment znamionowy 7,2 Nm),
  • seria DRC wielkość 3: 3 kW (moment znamionowy 14,3 Nm),
  • seria DRC wielkość 4: 4 kW (moment znamionowy 19,1 Nm).

SEW-EURODRIVE POLSKA Sp. z o.o.

ul. Techniczna 5, 92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
e-mail: sew@sew-eurodrive.pl 
www.sew-eurodrive.pl

source: Automatyka 1-2/2016

Keywords

Energooszczędne systemy napędowe, Sew-Eurodrive, silnik synchroniczny, silnik synchroniczny z serii DRC, systemy napędowe

Related articles

  • Moduły SMS Bosch Rexroth – łatwe manipulowanie małymi elementami
  • Zintegrowana regulacja temperatury
  • Pasy napędowe, pasy klinowe: popularni producenci i dystrybutorzy
  • Technika napędowa
  • Jak dobrać serwomechanizm do aplikacji?