• Home page
  • Articles
  • Drives

Napędy scentralizowane czy zdecentralizowane?

Mariusz Snowacki print

Wednesday August 03 2016
Napędy scentralizowane czy zdecentralizowane?
Tweet

Centralizacja i decentralizacja napędów jest bardzo interesującym zagadnieniem. Problem ten jest klasycznym tematem badawczym w ramach mechatroniki, w szczególności w technice napędowej. Temat powraca też w kontekście nieustającego i nierozstrzygniętego wciąż sporu o przewadze jednego rozwiązania nad drugim.

W wielu branżach dochodzi do zderzenia dwóch przeciwstawnych tendencji: z jednej strony istnieje potrzeba zachowania sterowania centralnego, gdyż zapewnia ono unifikację rozwiązania technicznego, a tym samym wyrównuje różnice w zależnych od siebie procesach technologicznych, z drugiej zaś strony uważa się, że pożądane byłoby stopniowe powiększanie zakresu decentralizacji napędów ze względu na niższe koszty.

Scentralizowana technika napędowa

W scentralizowanej technice napędowej (fot. 1) przemienniki częstotliwości instalowane są w szafach sterowniczych oddalonych od silników elektrycznych. Takie rozwiązanie wymusza zaprojektowanie i budowę pełnej infrastruktury technicznej składającej się z wielu elementów, takich jak:

  • szafy sterownicze dobrane nie tylko pod względem gabarytów zastosowanych urządzeń, ale również ich strat ciepła, głównie strat ciepła przemienników częstotliwości, które muszą zostać prawidłowo odprowadzone z szafy sterowniczej,
  • ekranowane okablowanie zasilające, prowadzone pomiędzy przemiennikiem częstotliwości a silnikiem elektrycznym, które wraz ze wzrostem odległości pomiędzy centralną szafą sterowniczą a silnikiem wymusza zastosowanie dodatkowych elementów redukujących zakłócenia (dławiki silnikowe),
  • filtry przeciwzakłóceniowe i dławiki redukujące zakłócenia generowane przez przemienniki częstotliwości zainstalowane w szafie, które mogą negatywnie wpływać na pracę pozostałych elementów automatyki zainstalowanej w szafie sterowniczej,
  • inne elementy wymagane przez aplikację.

Scentralizowana technika napędowa jest obecnie szeroko stosowana w przemyśle, biorąc jednak pod uwagę czasochłonność wykonania projektu, wysokie koszty budowy pełnej infrastruktury oraz późniejsze koszty eksploatacji alternatywą dla tego rozwiązania staje się zdecentralizowana technika napędowa.

Fot. 1. Scentralizowana technika napędowa

Zdecentralizowana technika napędowa

W przypadku zastosowania zdecentralizowanego układu napędowego (fot. 2) przemienniki częstotliwości instalowane są jak najbliżej silnika elektrycznego: albo bezpośrednio na silniku elektrycznym (przemiennik częstotliwości EURA EM-30), albo na obudowie maszyny (przemiennik częstotliwości EURA EP-66). Nie ma konieczności instalacji tych przemienników w osobnych pomieszczeniach (sterowniach) lub szafach sterowniczych.

Fot. 2. Zdecentralizowana technika napędowa

W zdecentralizowanej technice napędowej optymalizację kosztów uzyskuje się na dwóch etapach. Pierwszy to projektowanie i budowa układu. Na tym etapie optymalizuje się koszty produkcji maszyny poprzez ograniczanie długości przewodów łączących dwa podstawowe elementy układu napędowego: silnik i przemiennik częstotliwości. Koszty okablowania rosną bowiem wraz z długością i przekrojem przewodów, a także przy znacznych odległościach w związku z koniecznością zastosowania dodatkowych elementów redukujących zakłócenia (jak filtry i dławiki). Montując przemiennik częstotliwości EURA EM-30 bezpośrednio na silniku lub przemiennik częstotliwości EURA EP-66 na obudowie maszyny niweluje się koszty związane z zakupem szafy sterowniczej.

Drugi etap to użytkowanie maszyny. Niższe koszty identyfikacji problemów z układem napędowym dzięki prostej instalacji, szybka diagnostyka napędu oraz kompaktowa budowa – to elementy wpływające na niższe koszty eksploatacji.

Koncepcja zdecentralizowanego układu napędowego jest rozwiązaniem bardziej elastycznym, przekładającym się na mniejsze koszty wyprodukowania maszyny, jak i eksploatacji w okresie jej użytkowania.

Fot. 3. Przykład zastosowania przemienników EURA EP-66

Oferta EURA Drives

Oferta zdecentralizowanego napędu firmy EURA Drives obejmuje dwa typy przemienników częstotliwości. Pierwszym jest przemiennik EURA EM-30, który instaluje się bezpośrednio na silniku elektrycznym. Ma obudowę z wysokociśnieniowego odlewu, przemyślany system chłodzenia oraz stopień ochrony IP66. Przemienniki te dostępne są w zakresie mocy 0,40–15 kW, mają wbudowany filtr przeciwzakłóceniowy oraz protokół komunikacyjny Modbus.

Fot. 4. Przemienniki częstotliwości EURA EP-66

Drugim rozwiązaniem EURA Drives jest przemiennik częstotliwości EURA EP-66 (fot. 3 i 4), który instaluje się bezpośrednio na maszynie. Ma on obudowę o stopniu ochrony IP66, w której można zainstalować proste elementy automatyki przemysłowej (wyłączniki, potencjometry, grzałkę, termostat i inne). Przemiennik ten dostępny jest w zakresie mocy 0,40–90 kW, ma wbudowany filtr przeciwzakłóceniowy oraz dławik (od mocy 18,5 kW). W standardzie wyposażony jest w protokół komunikacyjny Modbus.

Przedstawicielem firmy EURA Drives jest HF Inverter Polska z siedzibą w Toruniu. Firma prowadzi montaż oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny przemienników EURA.

HF INVERTER POLSKA s.c.

ul. M. Skłodowskiej-Curie 101E
87-100 Toruń
tel. 56 653 99 16, 56 623 73 16
fax 56 623 73 17
e-mail: biuro@hfinverter.pl
www.hfinverter.pl 

source: Automatyka 3/2016

Related articles

  • Moduły SMS Bosch Rexroth – łatwe manipulowanie małymi elementami
  • Zintegrowana regulacja temperatury
  • Pasy napędowe, pasy klinowe: popularni producenci i dystrybutorzy
  • Technika napędowa
  • Jak dobrać serwomechanizm do aplikacji?