Nowa seria silników przeciwwybuchowych ognioszczelnych w klasie sprawności IE3
Materiał prasowy (CANTONI GROUP - CANTONI MOTOR S.A. ) print
Ogólnoświatowy trend ograniczania emisji szkodliwych gazów, będących skutkiem ubocznym procesów wytwarzania energii (np. z węgla) jest głównym bodźcem do poszukiwania nowych źródeł energii (jak źródła odnawialne) oraz ulepszania aktualnych urządzeń i procesów przemysłowych w celu ograniczenia zużycia produkowanej energii. Dodatkowym czynnikiem determinującym wymienione działania jest znaczący wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną w stosunku do możliwości wytwórczych.
Około 50 % energii elektrycznej wyprodukowanej w Polsce wykorzystywane jest przez układy napędowe z silnikami elektrycznymi. Zastosowanie energooszczędnych układów napędowych z silnikami elektrycznymi o wysokiej sprawności może przynieść znaczące efekty w ograniczaniu wspomnianych wcześniej niepożądanych skutków rozwoju naszego kraju, przy jednoczesnym zapewnieniu wymiernych oszczędności dla użytkownika.
Do 2021 r. wymagania odnośnie minimalnego poziomu sprawności silników wprowadzanych na rynek EU nie obejmowały silników przeciwwybuchowych. Jedynym wymaganiem w odniesieniu do ich konstrukcji było zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa dla użytkowników w strefie zagrożonej wybuchem.
Nowe Rozporządzenie Komisji Europejskiej – 2019/1781 & 2021/341 – wprowadza rewolucyjne zmiany w tym zakresie. Od 1 lipca 2021 r. wszystkie silniki przeciwwybuchowe, z wyjątkiem silników górniczych przeznaczonych do eksploatacji w podziemiach kopalń oraz silników budowy wzmocnionej, muszą spełniać wymagania dla klasy sprawności IE3.
50 lat doświadczenia
Celma Indukta to wieloletni producent szerokiej gamy trójfazowych silników elektrycznych, w tym silników o konstrukcji przeciwwybuchowej przeznaczonych dla przemysłu górniczego i chemicznego. Pierwsze silniki naszej produkcji do stref zagrożonych wybuchem zostały wprowadzone do produkcji w latach 50. ubiegłego wieku.
Uwzględniając ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji silników Ex oraz biorąc pod uwagę nowe wymagania w zakresie minimalnego poziomu sprawności wynikające ze wspomnianego wcześniej rozporządzenia, firma Celma Indukta zaprojektowała od podstaw (i uzyskała atest) nową serię silników ognioszczelnych Ex db (eb) z zakresu 90…315, przeznaczonych dla przemysłu chemicznego w klasie sprawności IE3 – serię (E)cSTe(b).
W zgodzie ze światowymi standardami
Konstrukcja silników serii (E)cSTe(b) została opracowana w oparciu o najnowsze światowe trendy w zakresie silników przeciwwybuchowych oraz z uwzględnieniem sugestii naszych klientów, zgłaszanych do poprzednio produkowanej serii (E)cSg:
- dopuszczenie do grupy gazowej IIC (spełnia wymagania również dla grupy IIA i IIB) z klasą temperaturową T5 lub niższą,
- bezstykowe uszczelnienia węzłów łożyskowych dla zakresu wielkości 160…315,
- unowocześnione węzły łożyskowe dla zapewnienia wysokiej żywotności łożysk,
- połączenia śrubowe tarcz łożyskowych z kadłubem,
- dostępne wykonanie z oddzielną skrzynką pomocniczą dla wyposażenia dodatkowego (np. czujniki temperatury, grzałki itd.),
- zoptymalizowany układ chłodzenia pozwalający na ograniczenie temperatury uzwojenia i łożysk, a tym samym wydłużenie czasu MTTF (średni czas do wystąpienia uszkodzenia),
- szerokie spektrum wyposażenia dodatkowego (niezależne chłodzenie, enkoder, hamulec itd.) oraz odmian wykonań (do zasilania z przemiennika częstotliwości, dla niskich temperatur, dla środowisk pyłowych, ze specjalnym uszczelnieniem wału dla pracy wałkiem w górę bez zadaszenia itd.),
- możliwość przełączenia Y/∆ wewnątrz skrzynki zaciskowej.
Silniki mają aktualne dopuszczenia według międzynarodowych wymagań dla urządzeń przeciwwybuchowych.
CANTONI MOTOR SA
ul. 3 Maja 28, 43-400 Cieszyn
tel. 33 813 87 77, fax 33 813 87 02
e-mail: motor@cantonigroup.com
www.cantonigroup.com
source: Automatyka 7-8/2022