Energooszczędne rozwiązania napędowe firmy SEW-Eurodrive
SEW Eurodrive print
Czasami, aby osiągnąć dodatni bilans energetyczny, wystarcza zastosowanie jednego komponentu napędowego o odpowiedniej sprawności energetycznej. Jednak jedynie skalowalne zestawy, które mogą być dostosowywane do indywidualnych wymagań klienta, są w stanie stworzyć z energooszczędnych komponentów napędowych imponujące rozwiązania energooszczędne, gwarantujące sprawność energetyczną systemu.
SEW-EURODRIVE, światowy producent systemów napędowych dla przemysłu, stworzył energooszczędne rozwiązania oparte na własnej, sprawdzonej koncepcji modułowej. Koncepcja taka zapewnia ograniczenie zużycia energii, a przy tym oszczędność zasobów i ochronę środowiska.
Wspomniana koncepcja obejmuje także doradztwo energetyczne firmy SEW-EURODRIVE, oparte na wszechstronnym doświadczeniu w stosowaniu wszystkich komponentów techniki napędowej.
Silniki elektryczne należą do podstawowych komponentów systemów napędowych. Jeśli chodzi o energooszczędność, silniki podlegają międzynarodowym normom efektywności energetycznej.
W porównaniu z międzynarodowymi normami obecne przepisy europejskie dość łagodnie traktują kwestię efektywności silników elektrycznych. W tej chwili do obrotu i użytku w Europie dopuszczone są urządzenia wszystkich klas efektywności, włączając w to klasę EFF3.
ezembed
Oznaczenie silników SEW-EURODRIVE:
- DR S: silnik standardowy, zgodny z klasą EFF2 (IE1)
- DR E: silnik o wysokiej sprawności, zgodny z klasą EFF 1 (IE2)
- DR P: silnik o bardzo wysokiej sprawności, zgodny z klasą EFF Premium (IE3).
Od 16 czerwca 2011 r. w Europie obowiązywały będą nowe wytyczne do dyrektywy EUP (Energy Using Products), dotyczące napędów elektrycznych - Lot 11. Od momentu wprowadzenia EUP należy zwrócić również uwagę na nowe nazewnictwo gradacji współczynników:
- EFF2 = IE1
- EFF1 = IE2
- Premium = IE3.
Nowe przepisy przewidują, że:
- klasa efektywności IE1 (= EFF2) będzie zabroniona
- klasa efektywności IE2 (= EFF1) będzie obowiązkowa
- klasa efektywności IE3 (= EFF Premium) będzie dobrowolna.
Prawdopodobnie od 2015 r. klasa IE3 (Premium) będzie obowiązkowa dla silników o mocy powyżej 7,5 kW.
Zmiany w dyrektywie EUP wynikają z konieczności zharmonizowania europejskiego prawa z dziedziny efektywności energetycznej z przepisami stosowanymi w innych krajach, gdzie od dawna obowiązują zaostrzone normy. W Australii i Nowej Zelandii od 2006 r. (MEPS 2006) przepisy zabraniają stosowania silników standardowych (IE1). W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie przepisy zabraniają stosowania silników standardowych (IE1) już od 1997 r., a od stycznia 2011 r. obowiązkowe będzie stosowanie silników klasy Premium (IE3). W tych dwóch krajach dodatkowo dostępna będzie nowa norma Super Premium (IE 4). W Brazylii klasa efektywności EFF3 została wycofana w 2002 r. (Procel 2002), natomiast najnowsze, obowiązujące od 2010 r. przepisy zabraniają stosowania także silników standardowych (IE1), jako normę wprowadzając klasę IE2.
TERMIN | ZABRONIONE | DOZWOLONE |
od 16 czerwca 2011 r. |
silniki standardowe o niskiej sprawności IE1 | silniki o sprawnościach IE2 oraz IE3 |
od roku 2015 | silniki typu IE1 oraz IE2 o mocy znamionowej powyżej 7,5 kW | silniki o sprawnościach IE2 o mocy znamionowej w granicach od 0,75 kW do 7,5 kW oraz IE3 |
od roku 2017 | silniki typu IE1 oraz IE2 | silniki o sprawności IE3 |
Najnowsza rodzina silników serii DR firmy SEW-EURODRIVE została stworzona z myślą o przyszłych wymaganiach dotyczących energooszczędności. SEW-EURODRIVE oferuje obecnie silniki energooszczędne we wszystkich klasach sprawności EEF2, EEF1 oraz Premium. Szczegółowe informacje o produkcie na stronie www.sew-eurodrive.pl.
SEW-EURODRIVE to lider na rynku nowoczesnych układów napędowych – dlatego proponuje klientom niestandardowe rozwiązania najwyższej klasy, takie jak mechatroniczny system napędowy MOVIGEAR®, który już dziś znacznie przewyższa wymogi klasy sprawności IE4 (silniki o najwyższej sprawności – Super Premium Efficiency). Więcej szczegółowych informacji na stronie www.movigear.pl, specjalnie poświęconej temu zagadnieniu.
Efektywność energetyczna - wyższa efektywność energetyczna przy zmniejszonych kosztach operacyjnych i kosztach energii
W wielu branżach, np. w przemyśle samochodowym, spożywczym lub napojów, w logistyce portów lotniczych lub w ogólnej intralogistyce, termin Total Costs of Ownership (TCO, całkowite koszty posiadania) coraz bardziej zyskuje na znaczeniu.
Dla tych branż mechatroniczny system napędowy MOVIGEAR® to nie tylko inwestycja w inteligentną i przyszłościową technologię napędową, lecz również zapewnienie sobie natychmiastowego obniżenia kosztów zużycia energii.
Można przedstawić to za pomocą prostej reguły:
Pnakłady = Pkorzyści + Pstraty
Oznacza to, że koszty doprowadzonej energii elektrycznej Pnakłady można obliczyć z wymaganej w rzeczywistości energii mechanicznej Pkorzyści i strat Pstraty, związanych ze sprawnością całkowitą napędu.
Dzięki zastosowaniu systemu napędowego MOVIGEAR® nie tylko aktywnie uczestniczy się w ochronie zasobów naturalnych i środowiska, ale też uzyskuje się rzeczywiste oszczędności.
Inne aspekty oszczędności energii:
- Sprawność energetyczna systemu MOVIGEAR® przyczynia się do redukcji emisji CO2, a więc sprzyja ochronie środowiska.
- System MOVIGEAR® znacznie redukuje zapotrzebowanie na moc bierną w porównaniu z silnikami zasilanymi bezpośrednio z sieci. Zapewnia to przestrzeganie dopuszczalnych wartości mocy biernej.
Rozwiązania aplikacyjne
- przenośniki taśmowe
- przenośniki paletowe
- przenośniki rolkowe i kołowe
- przenośniki ślimakowe
- przenośniki do kontenerów
- przenośniki łańcuchowe oraz zgarniające
p
sb intralogistics GmbH, Pirmasens, Niemcy Firma psb intralogistics GmbH opracowuje i wdraża zintegrowane systemy przepływu materiałów do celów produkcyjnych i dystrybucyjnych. Jeden ze swoich ostatnich projektów firma realizowała w nowej fabryce przekładni przemysłowych firmy SEW-EURODRIVE w Bruchsal. Zrealizowana jednostka logistyczna w dziale odbioru towarów składa się z bufora paletowego oraz linii transportowej z·przenośnikiem pionowym transportującym dostarczany towar do magazynu drobnych części. 60 jednostek MOVIGEAR®-SNI w połączeniu z·MOVIFIT®-SNI gwarantuje perfekcyjne działanie techniki napędowej w systemie. Alternatywną możliwością jest zastosowanie binarnego sterowania dla pojedynczych urządzeń lub interfejsu ASi umożliwiającego proste i ekonomiczne sterowanie systemem. |
SEW-EURODRIVE Polska Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5, 92-518 Łódź
tel. +48 42 676 53 00,
faks +48 42 676 53 49
www.sew-eurodrive.pl
sew@sew-eurodrive.pl
www.sew-energooszczednosc.pl