Moduły bezpieczeństwa w przetwornicach Danfoss VLT
Lech Ptaszyński (Danfoss Poland Sp. z o.o.) print
Powszechność stosowania przetwornic częstotliwości spowodowała konieczność określenia nowych definicji funkcji bezpiecznego wyłączenia napędu regulowanego przetwornicą częstotliwości (falownikiem). W artykule przygotowanym przez firmę Schulz Infoprod, która od wielu lat jako autoryzowany dystrybutor współpracuje z Danfoss, przedstawiono aktualne dyrektywy dotyczące wymogów bezpieczeństwa dla napędów o regulowanej prędkości oraz rozwiązania, jakie oferuje w tym obszarze firma Danfoss.
Dyrektywa Unii Europejskiej EN IEC 618000 część 5-2, dotycząca wymogów bezpieczeństwa dla napędów o regulowanej prędkości obrotowej, definiuje wymogi konstrukcyjne dla obecnie wykonywanych układów napędowych. Wymogi dotyczące elektronicznych, programowalnych systemów bezpieczeństwa maszyn określają wymagania norm EN IEC 61508 i EN IEC 62021.
W świetle tych dyrektyw producenci układów napędowych są zobowiązani do dostarczenia informacji dotyczących kategorii i poziomu bezpieczeństwa Performance Level dla poszczególnych elementów systemu napędowego. Firma Danfoss dla spełnienia wymogów dyrektywy poszerzyła swoją ofertę modułów opcji wyposażenia przetwornic częstotliwości serii FC 300 o moduły bezpieczeństwa MCB 140 i MCB 150. Wstawienie jednego z tych modułów rozszerza funkcjonalność bezpiecznego wyłączenia napędu o zdefiniowane w normie funkcje:
- Safe Torque Off (STO) – bezpieczne zatrzymanie napędu poprzez wyłączenie momentu na wyjściu falownika,
- Safe Stop 1 (SS1) – bezpieczne zatrzymanie według rampy i następnie wyłączenie momentu na wyjściu falownika,
- Safe Maximum Speed (SMS) – zabezpiecza maszynę i operatora przed nadmiernym wzrostem prędkości,
- Safety Limited Speed (SLS) – aktywowana przez odpowiednie wejście cyfrowe, nie pozwala na przekroczenie wybranej bezpiecznej prędkości maszyny,
- Safe Speed Monitor (SSM) – zabezpiecza przed zejściem z obrotami poniżej wybranej bezpiecznej prędkości.
Technologia bezpieczeństwa zapewnia ciągłą kontrolę sygnałów wejściowych i wyjściowych modułu elektroniki „safety” i ma na celu bezpieczne i pewne wyłączenie danego układu napędowego w przypadku wystąpienia warunków stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa obsługi, a także w przypadku usterki samego modułu. Jedną z najczęściej stosowanych funkcji w układach z falownikiem jest Safe Torque Off, czyli funkcja zapewniająca zatrzymanie napędu poprzez wyłączenie momentu na wyjściu falownika.
Wbudowane w moduł safety falownika funkcje bezpieczeństwa eliminują potrzebę specjalnego programowania zewnętrznego sterownika bezpieczeństwa w układzie napędowym maszyny.
W połączeniu z blokadami otwarcia drzwi, barierami bezpieczeństwa, urządzeniami monitorowania obrotów, MCB150 stanowi autonomiczny system bezpiecznego wyłączenia napędu.
Istotną zaletą zastosowania modułu „safety” w falowniku jest eliminacja zewnętrznych styczników, przekaźnika bezpieczeństwa oraz uproszczone okablowanie i oprogramowanie systemu bezpieczeństwa maszyny.
Po wstawieniu modułu safety do falownika, można go zaprogramować z panelu LCP lub użyć programu
Danfoss MCT 10. Program umożliwia również wygenerowanie pliku raportu, który może być elementem dokumentacji systemu bezpieczeństwa maszyny.
Zachęcamy projektantów i służby utrzymania ruchu do stosowania nowych modułów bezpieczeństwa w układach napędowych z falownikami, gdzie pewność wyłączenia czy osiągnięcie określonego stanu maszyny są krytyczne.
Firma Danfoss należy do niekwestionowanych liderów branży napędowej. Od lat nazwa VLT określa przetwornice częstotliwości i softstarty o najlepszych parametrach technicznych, najwyższej niezawodności i funkcjonalności. Napędy VLT pracują w aplikacjach na całym świecie, a Danfoss oferuje najbardziej rozległą sieć doświadczonych specjalistów i partnerów z zakresu techniki napędowej.
SCHULZ INFOPROD Sp. z o.o.
ul. Metalowa 3
60-118 Poznań
tel. 061 865 07 84
fax 061 865 07 86
e-mail: info@schulz-infoprod.pl
www.schulz-infoprod.pl
source: Automatyka 4/2015