• Home page
  • Articles
  • Visions Systems

RFID w logistyce

Redakcja serwisu print

Monday August 12 2013
SITL_RFID
Tweet

Stosowanie znaczników RFID w logistyce stało się już praktycznie standardem. Niewątpliwa przewaga tych układów nad systemem opartym o kody kreskowe, zachęca do ich używania, a malejące koszty wdrożenia ułatwiają podjęcie decyzji o instalacji osprzętu do RFID.

W poprzedniej części serii artykułów o układach RFID i ich zastosowaniach w automatyce przemysłowej opisaliśmy, czym są znaczniki i jak się z nich korzysta. W niniejszej części przedstawimy zalety stosowania tagów RFID w dziedzinie, która najwięcej może na nich skorzystać, czyli w logistyce.

Logistyka a RFID

Na wstępie warto zaznaczyć, że rozgraniczenie zastosowań układów RFID na logistykę i inne przypadki, nie jest takie oczywiste. Wynika to z faktu, że procesie produkcyjnym również ważne jest zapewnienie odpowiedniej logistyki, sprowadzającej się do nadzoru nad partiami produkcyjnymi i zasobami magazynowymi lub do monitorowania sprzętu. Tę, dla rozróżnienia, coraz częściej określa się mianem intralogistyki. Istnieją jedna firmy zajmujące się po prostu logistyką - głównie transportem i to właśnie o aplikacjach w takich firmach będziemy pisać w tej części artykułu.

Warto zaznaczyć, że do śledzenia obiektów w logistyce stosuje się najczęściej znaczniki pasywne, pracujące w paśmie UHF. Niestety, mogą one powodować zakłócenia pracy innych maszyn i niekiedy zawodzą, gdy są używane w otoczeniu metali.

RFID w firmie transportowej

Wzorcowym zastosowaniem RFID w logistyce jest użycie znaczników do śledzenia paczek przewożonych przez firmy transportowe. Nadawanie każdej paczce oddzielnego tagu, lub przypisywanie tagów do grup paczek zebranych do pojemników zbiorczych pozwala w zautomatyzowany sposób śledzić ich położenie. Paczki lub pojemniki są oznaczane w momencie przyjęcia ich do centrum logistycznego, a następnie przesuwają się na taśmociągu do odpowiednich stref hali centrum. Nad poszczególnymi fragmentami taśmociągów zamontowane są bramki z czytnikami RFID, które rejestrują przejście danego tagu (a więc i paczki) do określonego miejsca hali. Pozwala to w każdej chwili łatwo zlokalizować poszukiwaną paczkę.

RFID - odczyt reczny; źródło RFID-GTS

Ręczny odczyt RFID w magazynie; źródło RFID-GTS

Te same znaczniki są używane w momencie, gdy paczki ładowane są do ciężarówek w celu przewiezienia ich do odbiorców lub innych centrów logistycznych. Osoba zajmująca się przewozem korzysta z odpowiedniego skanera, by zarejestrować fakt podjęcia paczki. Możliwy jest też montaż czytnika w pojeździe, dzięki czemu w każdej chwili możliwe jest dokonanie pełnej inwentaryzacji zawartości pojazdu.

Na identycznej zasadzie wykonuje się inwentaryzację magazynów, w których użyto znaczników RFID. Jeśli system w magazynie jest odpowiednio zaawansowany i rozbudowany, możliwe będzie też zlokalizowanie dowolnego, otagowanego przedmiotu na terenie całej hali. Znacząco ułatwia to poszukiwanie wszelkich oznakowanych obiektów, nawet jeśli trafiły one przez pomyłkę nie do tej sekcji magazynu, co powinny. Wystarczy tylko wpisać sygnaturę tagu do komputera, a ten wskaże regał, na którym znajduje się poszukiwany obiekt. Jeśli na regale znajduje się wiele innych, ale podobnych z zewnątrz obiektów, wtedy warto skorzystać z czytnika ręcznego o mniejszym zasięgu pracy, który będzie w czasie rzeczywistym identyfikował obiekty, do których jest zbliżany. Ze względu na brak konieczności umieszczenia znacznika w polu widzenia czytnika, jest to znacznie szybsza metoda niż korzystanie z drukowanych kodów kreskowych i dwuwymiarowych

RFID na drogach

Znaczniki RFID można też zamontować w pojazdach. Jest to jeden z najtańszych sposobów na realizację zautomatyzowanego systemy rozpoznawania pojazdów, zarówno w centrach logistycznych, jak i na drogach. Za granicą – m.in. w USA, czytniki RFID od wielu lat stosowane są na autostradach w ramach systemu poboru opłat. Zamiast zatrzymywać pojazd, by wpłacić odliczoną kwotę opłaty za przejazd przez autostradę, samochód wyposażany jest w znacznik (najczęściej pasywny). Przejeżdżając przez bramkę, pojazd wzbudza pętlę umieszczoną w asfalcie, co generuje impuls uruchamiający czytnik. Ten natomiast dokonuje próby zeskanowania znacznika, wzbudzając go polem elektromagnetycznym i oczekując na odpowiedź. Jeśli jej nie otrzyma, kamera fotografuje przejeżdżający pojazd, co pozwala następnie na wystawienie mandatu.

Rozwiązanie to różni się nieco od zastosowanego w Polsce systemu viaTOLL, który nie korzysta z technologii RFID, tylko z aktywnych, wymagających zasilania, nadajników.

Zobacz też:

Technologie RFID - wprowadzenie

RFID i NFC w winiarni

Keywords

czytniki, logistyka, rfid, viaTOLL, znaczniki

Parts of the series

8835-2

Systemy RFID – pozostałe zastosowania

More
EC_NP_20130415_01_rdax_75

RFID w produkcji przemysłowej

More
Bodega_grape-bins-524x224

RFID i NFC w winiarni

More
rfid-rtls-2-e1375691741592

Technologie RFID - wprowadzenie

More
SITL_RFID

RFID w logistyce

More

Related articles

  • Potencjał cyfryzacji w budowie szaf sterowniczych
  • Zautomatyzowany system wizyjny w produkcji szczepionek
  • Rozwiązania dla logistyki przyszłości
  • Analiza wideo nowym inspektorem bezpieczeństwa
  • Turck Solution. Niewielkie inwestycje – duże korzyści