Nie zwalniać tempa. Ponadczasowa strategia Lenze
O tym, jak zaczęła się i rozwijała historia Lenze w Polsce, jak powiązana jest działalność polskiej spółki z Digital Hub w Bremie i klastrem Lenze East oraz co jest kluczowym elementem w strategii koncernu mówi Tobiasz Witor, prezes Lenze Polska.
Dwa lata temu minęło ćwierć wieku od chwili, gdy rozwiązania Lenze zagościły na polskim rynku. Jakie wymieniłby Pan kamienie milowe w działalności firmy?
W Polsce jesteśmy obecni od 27 lat, lecz firma Lenze obchodzi w październiku 2022 r. swoje 75. urodziny. Mówiąc o kamieniach milowych w Polsce, należy zacząć od 1995 r., kiedy powstała firma Rotiw i stała się oficjalnym dystrybutorem Lenze w Polsce. W 1999 r. Lenze kupiło 51 % jej udziałów i tak staliśmy się częścią koncernu. W międzyczasie rozpoczęliśmy działalność na Litwie w Kownie, skąd obsługujemy wszystkie kraje bałtyckie.
Z punktu widzenia obsługi klienta przełomowy był rok 2012, kiedy zintegrowaliśmy nasze oprogramowanie. Od tego czasu nasi pracownicy korzystają z usług systemu SAP, który jest standardem w Lenze. Możemy jednym kliknięciem uruchomić produkcję motoreduktora, przetwornika częstotliwości czy innego urządzenia z naszej oferty w jednym z naszych zakładów wytwórczych na całym świecie. Jednocześnie należy przypomnieć, że koncern Lenze działa w Polsce także przez spółkę w Tarnowie, gdzie od 1996 r. wytwarzane są komponenty do budowy motoreduktorów. Biorąc po uwagę ostatnie dwa lata, to właśnie w Lenze Tarnów nastąpiła największa transformacja. Dynamicznie wzrosło tam zatrudnienie oraz powierzchnia wytwórcza. W planie jest również budowa kolejnej hali produkcyjnej.
W jaki sposób Lenze tworzy struktury handlowe?
Polska jest podzielona na regiony. Każdy region ma swojego opiekuna. Niemniej jednak zarówno w centrali w Katowicach, jak i w toruńskim biurze regionalnym mamy inżynierów odpowiedzialnych za strategiczne branże oraz specjalistyczne rozwiązania automatyki. Oni stanowią wsparcie naszych przedstawicieli w terenie.
Lenze jest światowym specjalistą w dziedzinie automatyki przemysłowej oraz techniki napędowej. Które grupy produktowe są rozwijane najbardziej intensywnie?
Zdecydowanie najintensywniej rozwija się nasze oprogramowanie. Hitem obecnego roku jest wizualizacja webowa Lenze UI Designer. Oferujemy wizualizację maszyny na monitorach firm trzecich, a także na urządzeniach mobilnych. To przeskok w naszej ofercie i jej uelastycznienie.
Lenze to także producent urządzeń. Każdy rok bez premiery nowego produktu byłby rokiem straconym. Nawet teraz, w dobie kryzysu komponentowego, Lenze nie zwalnia tempa. W tym roku na targach SPS w Norymberdze i podczas polskich targów Warsaw Industry Week premierę będzie miał nowy przemiennik częstotliwości i500 motec.
Które sektory przemysłu są dla firmy strategiczne?
Już od kilkunastu lat branże strategiczne dla Lenze to przemysł samochodowy, logistyka wewnętrzna oraz dobra konsumpcyjne. Ostatnio dołączył do nich również przemysł maszyn drukarskich i tekstylnych. Szkoda, że ten ostatni w Polsce prawie zanikł – mam na myśli ośrodki przemysłowe w Łodzi oraz Bielsku-Białej. Niemniej jednak na świecie ta branża charakteryzuje się dużą dynamiką. W Polsce dominuje logistyka wewnętrzna, która jest ściśle powiązana z rozwojem w e-commerce.
Jak oceniacie Państwo zaawansowanie technologiczne krajowych producentów maszyn?
Różnice technologiczne praktycznie zniknęły. Nasi producenci maszyn nie mają czego się wstydzić. Natomiast widoczną różnicą jest nadal skala i seryjność produkcji. Producent budujący kilka powtarzalnych maszyn w Polsce jest już nazywany seryjnym producentem. Na zachodzie seria maszyn to dziesiątki lub setki.
Jaki rodzaj wsparcia technicznego, które zapewnia Lenze, cieszy się największym zainteresowaniem klientów?
Do dyspozycji naszych klientów jest linia telefoniczna +48 721 205 500. Nasi inżynierowie zapewniają wsparcie również w formie kontaktu przez formularz dostępny na stronie www.lenze.com/pl-pl/. Pandemia wymusiła zmiany i zauważalny jest wzrost zainteresowania usługami zdalnymi, zarówno doradczymi, jak i ściśle związanymi z uruchomieniami naszych urządzeń. Dziś można powiedzieć, że ten rodzaj pomocy stał się u nas standardem. Fizyczny wyjazd w celu diagnostyki czy uruchomienia maszyny za chwilę będzie rzadkością.
W lipcu w niemieckim mieście Brema zostało otwarte centrum Digital Hub Industry o profilu przemysłowym. Czy działalność Lenze Polska jest z nim powiązana?
Centrum usług cyfrowych Digital Hub w Bremie to jednostka produkująca dla Lenze oprogramowanie. Jako Lenze Polska, a przede wszystkim nasi klienci, korzystamy z ich produktów. Jak wspominałem wcześniej, tzw. miękka część naszej oferty rozwija się najdynamiczniej.
Na ile działalność firmy na krajowym rynku jest niezależna od globalnej?
Lenze Polska jest częścią globalnego koncernu Lenze, realizujemy zatem globalną strategię. Nasza niezależność na rynku krajowym może polegać na wyszukiwaniu atrakcyjnych lokalnych nisz. Jest to jednak działalność znikoma z punktu widzenia całego koncernu. Dodatkowo ściśle współpracujemy z klastrem Lenze East, w skład którego wchodzą spółki koncernu Lenze z Europy Środkowo-Wschodniej.
W jaki sposób Lenze realizuje współpracę z uczelniami?
Utrzymujemy kontakty z kilkoma uczelniami w Polsce. Wyposażamy ich laboratoria. Raz do roku studentom ostatniego roku staramy się przybliżać zagadnienia związane z prawidłowym doborem napędów elektrycznych. Praktycznie w każde wakacje gościmy u siebie praktykantów wydziałów elektrycznych, budowy maszyn czy automatyki. Wspieramy ich również w tworzeniu prac inżynierskich i magisterskich. Kilku z nich zasiliło w ten sposób nasze szeregi.
Jaka jest strategia firmy na najbliższe lata?
Zawsze jest trudno odpowiedzieć na takie pytanie. Dziś jednak wydaje się to arcytrudne. Z jednej strony mamy ogromny wzrost zamówień, co powinno cieszyć, z drugiej strony – braki u poddostawców komponentów. Taka sytuacja powoduje napięcia wewnątrz firmy oraz w kontakcie z naszymi klientami.
Strategia koncernu jest zorientowana na rozbudowywanie zdolności produkcyjnych. Wymaga to czasu i wielkich nakładów, które idą w dziesiątki milionów euro. Naturalnym beneficjentem tej strategii jest spółka Lenze Tarnów, przed którą rysuje się dynamiczny rozwój. Nie patrząc jednak na czynniki zewnętrzne, jak wojna w Ukrainie, sankcje, które również uderzają w naszych producentów maszyn czy przerwane łańcuchy dostaw, firma Lenze konsekwentnie będzie budowała swoją markę jako kompleksowy producent automatyki przemysłowej i napędów elektrycznych.
Rozmawiała
Urszula Chojnacka
source: Automatyka 10/2022