Audi uruchamia na berlińskim kampusie EUREF jednostkę magazynującą energię zbudowaną ze starych akumulatorów
Materiał prasowy print
Audi elektryfikuje stolicę Niemiec. W kontekście minionego wyścigu Formuły E w Berlinie, cztery pierścienie uruchomiły na kampusie EUREF największą w Niemczech jednostkę magazynowania energii. Ma ona pojemność 1,9 MWh i zrobiona jest ze zużytych akumulatorów litowo-jonowych wykorzystywanych wcześniej w pojazdach testujących różne scenariusze interakcji pomiędzy samochodami elektrycznymi, a siecią energetyczną. Cel projektu: stworzenie inteligentnej sieci współpracy promującej transformację energetyczną.
Audi zobowiązało się do mobilności wolnej od zanieczyszczeń i ustaliło sobie klarowne cele na drodze do osiągnięcia tego zobowiązania. Do roku 2025, co trzecie nowo sprzedane Audi będzie wyposażone w napęd elektryczny. Do połowy następnej dekady cztery pierścienie oferować będą 30 zelektryfikowanych modeli. Wraz ze wzrostem liczby modeli elektrycznych, rośnie też ilość mobilnych jednostek magazynowania energii. Wiąże się to z ogromnym potencjałem, pod warunkiem, że możliwości ich pojemności zostaną odpowiednio wykorzystane. Stąd niezmiernie ważne jest zagadnienie integracji pojazdów elektrycznych z przemysłem energetycznym.
Gdyby jeden na dziesięć samochodów osobowych w Niemczech był elektryczny, odpowiadałoby to elastycznej jednostce magazynowania energii o pojemności prawie 200 GWh. Inteligentne połączenie samochodów elektrycznych z odnawialnymi źródłami energii może mieć pozytywny wpływ na proces transformacji energetycznej. Pozwoliłoby to na ładowanie z wykorzystaniem energii słonecznej lub wiatrowej – w zależności od tego, co aktualnie jest dostępne. Ponadto potencjalnie umożliwiłoby elastyczne reagowanie na krótkoterminowe wahania mocy w sieci. W celu urzeczywistnienia tej wizji, Audi współpracuje z partnerami z branży energetycznej (np. z firmą The Mobility House).
Jednostka magazynująca ustawiona na kampusie EUREF w Berlinie to zrobiony z betonu „pojemnik” o powierzchni ok. 110 m2. Służy on jednocześnie jako pracujące w czasie rzeczywistym laboratorium, mające wiele innych zastosowań. Jednostka podłączona jest do berlińskiej sieci średniego napięcia, przesyłając do niej ok. jednego megawata mocy, co odpowiada średniemu zapotrzebowaniu ładowania ok. 200 samochodów elektrycznych. Dzięki pojemności 1,9 MWh, jednostka ta jest w stanie zasilać w energię elektryczną cały 5,5 hektarowy obszar naukowo – biurowego kampusu przez prawie dwie godziny.
Innym przykładem wykorzystania starych akumulatorów, są stacje szybkiego ładowania, na których samochody mogą się ładować z mocą do 175 kW. Aby pokryć wysokie zapotrzebowanie na energię elektryczną w najbardziej ekonomiczny sposób i nie obciążać nadmiernie lokalnej sieci energetycznej, jednostka magazynująca pełni też rolę swoistego bufora. Inteligentna integracja z siecią energetyczną pozwala magazynowi energii na absorpcję nadmiaru energii elektrycznej z energii wiatrowej i systemów fotowoltaicznych lub z elektrociepłowni znajdującej się na terenie kampusu. Kompensuje to wahania napięcia w sieci, przeciwdziała przeciążeniom sieci w godzinach szczytu oraz pomaga zapobiegać awariom zasilania, poprzez stabilizację sieci przesyłowej. Eliminacja przeciążeń w godzinach szczytu oraz kompensacja wahań częstotliwości zmniejsza koszty energii. Dodatkowo, zasilanie jest zoptymalizowane pod względem neutralności emisji CO2.
Ze względu na duże zróżnicowanie źródeł pozyskiwania energii odnawialnej występujące w okolicach Berlina, miasto to oferuje idealne wprost warunki do rozwoju inteligentnej sieci ładowania, która w przyszłości, ze względu na rosnącą liczbę samochodów elektrycznych, może być jeszcze poszerzona. W projekcie pilotażowym, którego elementem są farmy wiatrowe zlokalizowane w landach Brandenburgia i Meklemburgia - Pomorze Przednie, partnerzy mają zamiar wykazać, w jaki sposób nadwyżka zielonej energii elektrycznej może zostać buforowana i odpowiednio zmagazynowana na terenie kampusu EUREF. W przypadku czasowej nadwyżki produkcji energii elektrycznej, turbiny wiatrowe nie musiałby być odłączane od sieci. Magazyn na terenie kampusu to niewielki budynek, ale służący zrównoważonemu energetycznie światu. To również niejako uzupełnienie istniejących już instalacji magazynowania nadwyżek energii elektrycznej, które Audi posiada już od roku 2013 w miejscowości Wertle.
Oprócz wykorzystania w badaniach nad interfejsami umożliwiającymi inteligentną integrację z siecią energetyczną przyszłości, jednostka magazynująca energię na kampusie EUREF umożliwia pozyskiwanie również innych informacji, z potencjałem włączenia ich do przyszłych projektów. Inżynierowie Audi testują włączanie stacjonarnych jednostek magazynujących energię do sieci energetycznej, tworząc tym samym sposób na ponowne wykorzystanie zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych – wykorzystanie sensowne i oszczędzające zasoby, mające na uwadze, że akumulatory te po demontażu z samochodu elektrycznego cały czas zachowują większość swej pojemności. Co więcej, Audi opracowuje również koncepcję efektywnego recyklingu akumulatorów ze zużytych już modułów jednostek magazynujących.
source: Audi
Keywords
audi, elektromobilność, energia odnawialna, EUREF, magazyn energii