Innowacje, które napędzają branżę – wnioski z piątej edycji konferencji AUTOMOTIVE
Materiał prasowy print
Tematem piątej edycji konferencji Automotive w Legnicy były najnowsze trendy w branży motoryzacyjnej. To odbywające się cyklicznie wydarzenie jest płaszczyzną wymiany doświadczeń i prezentacji innowacyjnych rozwiązań w zakresie digitalizacji, automatyzacji i robotyzacji. Partnerem Technologicznym konferencji jest firma Siemens.
Tegoroczna edycja konferencji Automotive składała się z czterech sesji tematycznych: digitalizacji, automatyzacji i robotyzacji procesów produkcyjnych, rozwiązań chmurowych, kwestii logistycznych w cyfrowych fabrykach oraz utrzymania ruchu. W wydarzeniu wzięło udział ponad 200 uczestników, 30 prelegentów, przeprowadzono 24 prezentacje.
Podczas konferencji uczestnicy mogli wzbogacić swoją wiedzę na temat technologii cyfrowych transformujących branżę motoryzacyjną. Jedną z nich jest koncepcja cyfrowego bliźniaka usprawniająca pracę projektantów, inżynierów i techników serwisowych. Stworzenie modelu produktu pozwala prawie bezkosztowo testować jego nowe wersje oraz modyfikacje rozwiązań technicznych.
– Kolejny trend istotny dla rozwoju technologicznego w przemyśle samochodowym to tzw. virtual commissioning, czyli wirtualne uruchomienie. Umożliwia on testowanie stanu samochodu oraz stanu produkcji w przestrzeni wirtualnej, skracając czas całego procesu. Technologia ta przede wszystkim pozwala uniknąć błędów w rzeczywistym świecie, bo wszystko odbywa się w przestrzeni wirtualnej – mówi Michał Kot, dyrektor sprzedaży Digital Industries, Siemens Polska. – W przyszłości kluczowe dla sektora automotive będą też technologie oparte o Internet Rzeczy, czyli wymianę informacji pomiędzy czujnikami i poszczególnymi elementami samochodu, a światem zewnętrznym. Pozwoli to np. połączyć komunikat o zużyciu paliwa z lokalizacją najbliższej stacji benzynowej i informacją o cenie benzyny.
Centralnym punktem programu konferencji była debata ekspertów, w której udział wzięli: Jacek Cebula z Opel Manufacturing Poland / PSA Group; prof. dr hab. inż. Edward Chlebus z Politechniki Wrocławskiej, Michał Kot z Siemens; Piotr Kroczak z Volkswagen Motor Polkowice; Thomas Kaiser z Mercedes-Benz Manufacturing Poland oraz wiceprezes AIUT, Leszek Olejarz. Uczestnicy debatowali na temat technologii przyszłości, dyskutując o roli silników konwencjonalnych oraz tych z napędem elektrycznym. Diagnozowali także stan obecny, zastanawiając się jak utrzymać wysokie tempo rozwoju branży przy zmiennych warunkach rynkowych z uwzględnieniem roli Polski w łańcuchu dostaw sektora automotive.
W tym roku po raz pierwszy podczas konferencji wręczono wyróżnienia „Partner Automotive”.
– Piąta edycja konferencji to czas podsumowań, w którym uznaliśmy, iż należy docenić wkład firm budujących rynek i tworzących miejsca pracy, ale rozwijających także świadomość i przyczyniających się do wymiany wiedzy oraz doświadczeń specjalistów branży. Dlatego postanowiliśmy podziękować firmom i instytucjom, które w szczególny sposób wspierały nas przez te ostatnie 5 lat, pomogły nam zaistnieć na rynku i cieszyć się jednym z najlepszych merytorycznych wydarzeń w branży – mówi Piotr Ciemięga z firmy Siemens.
Wyróżnienie PARTNER AUTOMOTIVE w kategorii „Uczelnia wyższa” otrzymała Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. W kategorii „Integrator systemów automatyki przemysłowej” laury przypadły firmie AIUT.
– Jest nam niezmiernie miło, że organizator nagrodził nasze wysiłki związane z budowaniem kompetencji integratorskich w branży automotive. Należymy do grupy firm, które zajmują się wytwarzaniem urządzeń do produkcji, czyli linii przemysłowych i ciągów produkcyjnych. Cieszę się, że organizatorzy dostrzegli, iż ten wkład w tworzenie przemysłu motoryzacyjnego ma znaczenie i nagrodzili ten wysiłek. Nasza firma produkuje też urządzenia, dostarcza software i wszystko to, co jest potrzebne do produkcji podzespołów, dlatego dzięki nam rośnie branża, a my rośniemy wraz z rynkiem – mówi Leszek Olejarz, wiceprezes AIUT.
Firma AIUT była też Partnerem Głównym tegorocznej konferencji. Obok niej Patronat Honorowy objęły instytucje mające istotne znaczenie dla branży: Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych – Konfederacja Lewiatan, Polska Izba Motoryzacji, Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Urząd Dozoru Technicznego, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz czołowe uczelnie techniczne: Politechnika Krakowska, Politechnika Śląska oraz Politechnika Wrocławska. Do współpracy zaproszona została również Politechnika Opolska.
Kolejne wyróżnienie, tym razem w kategorii „Dostawca TIER 1”, otrzymała firma Adient Seating Poland z Siemianowic Śląskich. W kategorii „Producent samochodów” nagrodę otrzymał Volkswagen Poznań, a w kategorii „Inwestycja w Polsce” Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Partnerem Branżowym konferencji była firma Mercedes-Benz Manufacturing Poland, która w tym roku uruchomi produkcję silników w nowej fabryce w Jaworze. Jest to jedna z wielu tego typu inwestycji zrealizowanych w ostatnich latach na terenie Polski przez koncerny motoryzacyjne, takie jak Toyota, czy Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
Partnerami konferencji były firmy AmiSter, Atlas Copco, Automatech, BASF Polska, Cognex, Cubic Inch, Festo, KUKA, Lapp Kabel, Rittal, Pepperl+Fuchs, Taskoprojekt, TheusLED oraz WoBit.
source: Siemens
Keywords
Automotive 2019, branża automotive, przemysł samochodowy, Siemens