• Home page
  • News

Jak technologia zmienia pracowników?

Materiał prasowy print

Monday May 18 2020
Jak technologia zmienia pracowników?
Tweet

Według badań już 67% Polaków pozytywnie postrzega wpływ technologii na swoją pracę. Aplikacje i narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję czy big data przyspieszają wykonywanie zadań, podnoszą satysfakcję pracowników, wspierają ich kreatywność oraz skłaniają do rozwoju. Zmieniają też preferencje i stosunek do pracy, a nawet nawyki zdrowotne. Presja na wzrost produktywności firm będzie dodatkowo zwiększała znaczenie technologii takich jak chmura, AI, rozszerzona rzeczywistość czy platformy online. 

Krócej, ale efektywniej 

63% Polaków uważa, że za dużo pracujemy.[1] Będzie się to jednak wkrótce zmieniało, gdyż dzięki technologii to, co jeszcze do niedawna zajmowało godziny (wysyłanie spersonalizowanych wiadomości, sporządzanie i sprawdzanie raportów, wypełnianie arkuszy kalkulacyjnych czy tworzenie prezentacji), obecnie może trwać kilka minut. Prawdopodobna staje się też perspektywa skrócenia czasu pracy z pięciu do czterech dni w tygodniu. Ubiegłoroczny eksperyment Microsoftu w jednym z japońskich oddziałów firmy dowiódł, że jest to nie tylko możliwe, ale i korzystne. Poza redukcją kosztów zużycia prądu czy papieru zanotowano wzrost produktywności o 40%.

Współpraca na nowym poziomie  

Technologia zapewniła ciągłą komunikację w dowolnym miejscu i czasie. Dzięki kanałom cyfrowym koordynacja zadań nigdy nie była łatwiejsza, a praca w zespołach zyskuje na znaczeniu. Jednocześnie rewidowany jest m.in. sposób zarządzania spotkaniami. Zwłaszcza w ostatnich tygodniach często okazuje się, że zamiast wielogodzinnych narad w biurze lepiej na bieżąco śledzić status zadań i współpracować zdalnie na cyfrowych dokumentach. Spotkania, które faktycznie muszą się odbyć, mogą zostać zautomatyzowane – sztuczna inteligencja sama dobierze uczestników i zgromadzi potrzebne dokumenty. 

Motywacja do rozwoju 

W ciągu najbliższych trzech lat nawet 120 mln pracowników z największych gospodarek świata będzie musiało się przekwalifikować. Szybki rozwój technologiczny sprawia, że rośnie wyzwanie kompetencyjnego nadążania za rynkiem i chęć ciągłego szkolenia się. Konieczne staje się łączenie umiejętności miękkich: komunikacji, pracy w grupie, kreatywności i abstrakcyjnego myślenia, ze sprawną obsługą cyfrowych narzędzi. Kadra jest nastawiona na rozwój – aż 89% Polaków deklaruje gotowość przebranżowienia lub podnoszenia swoich kwalifikacji, aby sprostać m.in. technologicznym wymaganiom.

Mniej stresu, więcej równowagi 

Technologia dba również o nawyki pracowników. Aplikacje i wirtualni asystenci nie tylko edukują i zachęcają do zdrowszych zachowań, ale też wskazują czynniki, które powodują nadmierny stres, brak snu lub rozkojarzenie oraz zachęcają do zwolnienia tempa. Inteligentne programy analizują zachowanie użytkownika i wysyłają sugestie, aby zrobić przerwę i ograniczyć odpowiadanie na maile czy wykonywanie służbowych obowiązków poza godzinami pracy. Dzięki nowoczesnym narzędziom do pracy zdalnej następuje też integracja życia zawodowego z prywatnym i dopasowywanie godzin aktywności do natężenia zadań czy domowych obowiązków. Pozwala to na bardziej produktywną i elastyczną pracę.  

– Nowoczesne technologie pomagają lepiej zarządzać talentami i umiejętnościami pracowników oraz dopasowywać je do stanowisk (tzw. talent management). Pozytywnie wpływają też na wydajność, zaangażowanie i zadowolenie z pracy. Uwalniają od żmudnych, rutynowych zadań, czyniąc pracę ciekawszą i bardziej kreatywną. Oczywiście dzieje się tak w tych firmach, które w odpowiedni sposób wprowadziły rozwiązania optymalizujące procesy. Zwłaszcza teraz, w dobie rosnącej biznesowej presji, przedsiębiorcy którzy postawili np. na cyfrowe obiegi dokumentów (np. ECM 365) są o parę kroków przed innymi. Aby odnosić realne korzyści muszą jednak pamiętać o dopasowywaniu narzędzi do potrzeb i oczekiwań kadry – wskazuje Mateusz Macierzyński, menedżer ds. systemów IT w firmie Konica Minolta. 

www.konicaminolta.pl

[1] Raport PwC i Fundacja Digital Poland, Technologia w służbie społeczeństwu czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0.

 

source: Konica Minolta

Keywords

cyfryzacja, Konica Minolta, technologia

Parts of the series

Po kryzysie firmy będą bardziej cyfrowe i elastyczne

Po kryzysie firmy będą bardziej cyfrowe i elastyczne

More
Czy pracownicy chcą digitalizacji bardziej niż pracodawcy?

Czy pracownicy chcą digitalizacji bardziej niż pracodawcy?

More
Po szybkiej digitalizacji czas na refleksję nad bezpieczeństwem

Po szybkiej digitalizacji czas na refleksję nad bezpieczeństwem

More

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu