Kształcenie akademickie potrzebuje udziału biznesu i technologii
Obecnie technologia pozwala efektywnie komunikować sią ze sobą za pomocą urządzeń w taki sposób, że tworzą one jedno centrum zarządzania. Zapotrzebowanie na inteligentne rozwiązania m.in. w budownictwie rośnie. Od kilkudziesięciu lat stosuje się różne możliwości automatycznego zarządzania systemami w obiektach, szczególnie wielkopowierzchniowych. Skoro branża potrzebuje nowoczesnych rozwiązań uczelnie techniczne w proces kształcenia włączają pracodawców i producentów.
W każdym kolejnym roku akademickim na kierunkach technologicznych naukę rozpoczynają tysiące studentów. Jednak to nie wystarczy w stosunku do potrzeb i dynamicznie rozwijającej się gospodarki, takiej jak nasz kraj. Zarówno korporacje, jak i małe firmy, poszukują specjalistów nawet w gronie świeżo upieczonych studentów. Łowią tych najzdolniejszych lub ponoszą koszty szkolenia nowozatrudnionych. Brak wykwalifikowanych rąk do pracy powoduje, że wielu pracodawców decyduje się na współpracę z uczelniami wyższymi, co pozwala im na przygotowanie zawodowe przyszłych, kompetentnych pracowników.
– Uczelnia chętnie współpracuje z firmami w procesie kształcenia studentów, ale nie zawsze ta współpraca jest możliwa do realizacji – mówi dr inż. Piotr Sauer z Wydziału Informatyki Politechniki Poznańskiej. – Bardzo często trudno pogodzić potrzeby firm z tokiem kształcenia studentów szczególnie, gdy chodzi o profil ogólnoakademicki kształcenia. Z drugiej strony, kadra dydaktyczna bardzo często nie rozumie potrzeb firm.
Współpraca szkół wyższych z firmami może przybierać różne formy. Aby sprostać oczekiwaniom obu stron, w uczelniach organizowane są np. Rady Pracodawców w skład, których wchodzą przedstawiciele firm.
– Wiele firm organizuje praktyki dla studentów Politechniki Poznańskiej I stopnia w trakcie semestru – wyjaśnia dr inż. Piotr Sauer. – Często studenci ci później pracują w tych firmach. Jednym z zadań Rady Pracodawców, w skład której mogą wchodzić różne firmy jest m.in. pomoc w organizowaniu praktyk zawodowych oraz prac dyplomowych.
Współpraca firm może również być realizowana poprzez współpracę z uczelnianymi kołami naukowymi i jest organizowana przez opiekunów kół naukowych.
– Bardzo często jest to związane z projektami, które realizowane są przy współpracy uczelni z Firmami – jak mówi dr inż. Piotr Sauer.– “Dla zainteresowanych studentów organizowane są wykłady oraz kursy obsługi sprzętu.
W przypadku realizacji wspólnych projektów wiele zależy od stopnia zaangażowania firmy. Współpraca uczelni z firmą może uwzględniać potencjał szkoły w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, może mieć swój udział w realizacji zadań uczelni. Ideałem jest, gdy cele te da się połączyć.
Formy współpracy z firmami
Współpraca firm z uczelniami może obejmować np. formy doradztwa przy opracowywaniu programu studiów, organizowanie praktyk zawodowych, opiekę nad kołami studenckimi, wyposażanie laboratoriów w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie lub udział w przygotowaniu pracy dyplomowych.
– Instytut Automatyki i Robotyki PP współpracuje w firmą TREND Control Systems Ltd. od 2007 w zakresie systemów automatyki budynków. Obecnie firma TREND należy do grupy Honeywell – opisuje dr inż. Piotr Sauer. – Współpraca ta narodziła się w czasie spotkania z Panem Maciejem Czajką, przedstawicielem firmy TREND Control Systems Ltd, oraz rozmowy związanej z przygotowywaniem projektu unijnego z zakresu automatyki budynkowej.
– Firma Honeywell użycza uczelniom urządzenia i licencje programowe, aby mogli dzięki nim realizować zajęcia laboratoryjne, projekty, czy inne też prace prowadzone przez studentów – potwierdza Maciej Czajka Business Development Manager w Honeywell Building Technologies. Każdy pracownik, który odbędzie kurs w Honeywell, otrzymuje materiały szkoleniowe, które może wykorzystywać w swojej pracy dydaktycznej.
– Obecnie przedstawiciel firmy prowadzi wykłady jako osoba zaproszona. Na wykładach prezentowane są narzędzia do optymalizacji zużycia energii oraz sprzęt firmy Honeywell. Wykłady te prowadzone są na kierunku Automatyka i Robotyka (Wydział Informatyki) w ramach przedmiotu Systemy Automatyki Budynków (studia II stopnia). W ramach w/w przedmiotu prowadzone są ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące sterowniki IQ3 i IQ®4 firmy TREND – mówi Sauer. – W przypadku Instytutu Automatyki i Robotyki, Honeywell umożliwia udział kadry dydaktycznej w szkoleniach z zakresu automatyki budynkowej. Ułatwia to późniejsze prowadzenie zajęć ze studentami zarówno wykładu jak i ćwiczeń laboratoryjnych. Szkolenia te prowadzone są w laboratorium Instytutu Automatyki i Robotyki Politechniki Poznańskiej – dodaje.
W Polsce wiele firm podjęło współpracę z uczelniami wyższymi, z których duża część to podmioty dostarczające rozwiązania IT. Na ten ruch decydują się zarówno małe, jak i dynamicznie rozwijające się firmy, reprezentujące światowe marki. Dlaczego taka współpraca ma sens i opłaca się obu stronom?
– W ramach współpracy, firma TREND Control Systems Ltd wyposażyła laboratorium Instytutu Automatyki i Robotyki w 8 stanowisk. W skład stanowiska laboratoryjnego wchodzą następujące sterowniki IQ3xact, 3 sztuki IQ®eco oraz IQ®4E wraz z modułami IO. Firma udostępniła również oprogramowanie narzędziowe. Obecnie firma Honeywell ma wyposażyć laboratorium w nowy sprzęt i oprogramowanie. W zamian oferujemy naszemu partnerowi możliwość przeprowadzania szkoleń w laboratorium dla swoich partnerów. Korzyścią dla uczelni jest laboratorium wyposażone w nowoczesny sprzęt, a dla studentów zdobycie wiedzy praktycznej i nowych umiejętności, które są obecnie bardzo ważne na rynku pracy – tłumaczy dr inż. Piotr Sauer.
– Studenci mają dostęp do najnowszych technologii, trafiają na rynek pracy lepiej przygotowani i stanowią większą wartość dla pracodawców – mówi Maciej Czajka. – Honeywell promuje wyróżniających się studentów wśród swoich partnerów, dzięki czemu studenci i absolwenci zyskują możliwość zatrudnienia przez firmę, która może wykorzystać ich umiejętności. Studenci mają szanse zatrudnienia w firmach partnerskich i wraz z nimi realizować swoje projekty. Szkoleni bezpośrednio przez firmę, czyli ci, którzy angażują się w projekty i prace dyplomowe wykorzystujące Technologie Honeywell, uzyskują certyfikaty bezpośrednio od firmy.
Firmy, szczególnie z branży IT, najczęściej ograniczają się do ścisłej współpracy z jedną uczelnią, Honeywell, jako globalna firma technologiczna z obszaru software-industrial, jest aktywna i współpracuje obecnie z następującymi jednostkami: Wydziałem Informatyki i Wydziałem Elektrycznym Politechniki Poznańskiej, Wydziałem Elektrycznym Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Wydziałem Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej, Wydziałem Telekomunikacji, Informatyki i Elektrotechniki Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy i Wydziałem Automatyki, Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Firmy mogą mieć wpływ na kształtowanie programu studiów, biorą udział w wymianie poglądów dotyczących programów i jakości kształcenia oraz ocenie procesów adaptacyjnych absolwentów w nowych miejscach pracy. Opiniują programy studiów z punktu widzenia ich przydatności dla biznesu, mają szansę wyrazić swoje zdanie na temat oczekiwań pracodawców wobec absolwentów. Często, w przypadku wprowadzania zmian programów kształcenia przed ich uchwaleniem przez Radę Wydziału, wymagana jest opinia Rady Pracodawców lub opinie firm wchodzących w skład tej Rady.
Tak realizowana współpraca biznesu i nauki stanowi krok milowy w procesie przygotowania przyszłego absolwenta – świeżego pracownika o odpowiednich kwalifikacjach. Dodatkowo wyposażenie laboratorium w wiodące rozwiązania na rynku, przyciąga kandydatów i uatrakcyjnia programy nauczania. Z każdym rokiem lista firm uczestniczących w procesie kształcenia rozrasta się, co jest korzystne zarówno dla branży, dla uczelni oraz przede wszystkim studentów.
source: Honeywell