• Home page
  • News

Polski sektor przemysłowy coraz bardziej zaawansowany cyfrowo, AI stopniowo zyskuje na popularności

Materiał prasowy (AUTODESK Sp. z o.o.) print

Friday December 06 2024
Polski sektor przemysłowy coraz bardziej zaawansowany cyfrowo,  AI stopniowo zyskuje na popularności
Tweet

Jak pokazują wyniki najnowszego badania Autodesk, transformacja cyfrowa jest kluczem, który pozwala firmom przemysłowym na rozwój i utrzymanie dobrej pozycji na rynku. 87% firm biorących udział w badaniu deklaruje, że wdrożenie innowacji cyfrowych to dla nich szansa na zwiększenie konkurencyjności, a 48% z nich postrzega w ten sposób sztuczną inteligencję.

Otwartość i rosnąca dojrzałość firm na rozwiązania transformacji cyfrowej mają szczególne znaczenie w perspektywie trudnych warunków funkcjonowania w coraz bardziej skomplikowanym ekosystemie. Składają się na niego rosnąca globalna konkurencja wymagająca od przedsiębiorstw przemysłowych zwiększenia efektywności, elastyczności i obniżania kosztów produkcji, klienci oczekujący produktów lepiej dostosowanych do ich potrzeb czy konieczność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. Rozwiązania cyfrowe przychodzą z pomocą.

– Od poprzedniej edycji badania „Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przemysłowych” minęły 3 lata – wydaje się, że to niedługo, a jednak – transformacja cyfrowa istotnie wciąż zyskuje na znaczeniu w branży produkcyjnej. Respondenci coraz wyraźniej dostrzegają korzyści wynikające z cyfryzacji i w związku z tym są bardziej chętni do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, takich jak automatyzacja, systemy ERP czy PLM, chmura obliczeniowa czy oprogramowanie pozwalające na optymalizację procesów – mówi Grażyna Kołodziejek z firmy Autodesk. – Z drugiej strony stan cyfryzacji polskich przedsiębiorstw jest zróżnicowany i zależy przede wszystkim od ich wielkości – dodaje.

II edycja badania Autodesk pt. „Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przemysłowych” zrealizowana została wśród przedstawicieli 200 polskich przedsiębiorstw przemysłowych. Jego celem była ocena stopnia cyfryzacji podmiotów sektora przemysłowego w Polsce oraz zmian, jakie zaszły w tym obszarze od poprzedniej edycji badania w 2021 r. Raport pokazuje stopień wdrożenia rozwiązań wpisujących się w koncepcję Przemysłu 4.0, a także definiuje korzyści i bariery transformacji cyfrowej. Po raz pierwszy zbadano w nim także kwestię adopcji sztucznej inteligencji w polskim sektorze przemysłowym. 

Narzędzia Przemysłu 4.0 to szansa

Jak pokazują wyniki badania pojęcie Przemysł 4.0. dla przedstawicieli sektora przemysłowego to kompleksowa i wieloaspektowa zmiana, obejmująca zarówno technologie jak i procesy organizacyjne. Najwyższą świadomość pojęcia Przemysł 4.0 odnotowano w największych firmach (60%), a także wśród inżynierów, którzy na co dzień wykorzystują cyfrowe rozwiązania (74%). Aż 92% przedstawicieli firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych. 

Dla 87% uczestników badania wdrożenie innowacji cyfrowych w przedsiębiorstwie jest szansą na zwiększenie konkurencyjności, wzrost efektywności i elastyczności przedsiębiorstwa. Proces wdrożenia innowacji jest też coraz rzadziej postrzegany jako niekorzystny z punktu widzenia strategii biznesowej. W porównaniu z poprzednią edycją badania zdecydowanie mniej (25% vs 40%) firm deklarowało, że innowacje są procesem czasochłonnym, nie przynoszącym oczekiwanych rezultatów.

Najpopularniejsze narzędzia cyfrowe i potencjał AI

W badaniu „Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przemysłowych” dokonano przeglądu najpopularniejszych narzędzi cyfrowych, które wykorzystywane są w polskich firmach produkcyjnych.

W ścisłej czołówce znalazły się:

  • Automatyzacja linii produkcyjnej (znajomość rozwiązania - 97%; rozwiązanie wdrożone lub planowane do wdrożenia[1] - 76%)
  • Systemy Druku 3D (odpowiednio: 81% i 48%)
  • Systemy ERP (odpowiednio 56% i 86%) oraz PLM (odpowiednio: 47% i 71%)
  • Oprogramowanie obniżające koszty prototypowania i wprowadzania nowych produktów (odpowiednio: 69% i 77%)

– Warto zauważyć, że stopień wykorzystania każdego z narzędzi jest często uzależniony od wielkości przedsiębiorstwa. W tym kontekście nasz raport wyraźnie pokazuje duży rozdźwięk pomiędzy dużymi i mniejszymi firmami, jeśli chodzi o poziom zaawansowania cyfrowego. Oznacza to konieczność edukacji i wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce na drodze transformacji cyfrowej – podkreśla Grażyna Kołodziejek z Autodesk.

W badaniu Autodesk po raz pierwszy w Polsce gruntownie zbadana została kwestia wykorzystania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w firmach przemysłowych. Okazuje się, że chociaż AI jest obecnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych narzędzi wśród przedstawicieli sektora (świadomość na poziomie 95%), a połowa respondentów zadeklarowała, że jej wykorzystanie jest kluczowym czynnikiem wzrostu konkurencyjności, to jednak zaledwie 14% firm używa obecnie tego narzędzia. Co czwarta firma planuje w swojej strategii wykorzystanie sztucznej inteligencji, jednakże ponad połowa badanych nie ma takich planów.

Korzyści i bariery

Wprowadzenie rozwiązań cyfrowych w firmach przemysłowych przynosi wymierne korzyści na wielu płaszczyznach. Najważniejsza wśród nich to poprawa ogólnej efektywności procesów produkcyjnych, na którą wskazało aż 92% przedstawicieli firm przemysłowych w Polsce. Ponadto w badaniu 87% respondentów potwierdziło, że wdrożenie rozwiązań cyfrowych w ich firmach przełożyło się na wzrost przychodów. Większość ankietowanych dostrzega także poprawę wydajności pracy (85%), poprawę wykorzystania materiałów (83%) i skrócenie cyklu produkcyjnego (82%). 

Wyniki tegorocznego badania potwierdzają, że kwestie finansowe pozostają najpoważniejszą przeszkodą w dążeniu do cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce. Aż 55% respondentów wskazało brak funduszy jako główną przeszkodę, co jest zgodne z wynikami z 2021 r., kiedy problem ten również wskazywany był jako najważniejszy. Dodatkowo, 47% ankietowanych w 2024 r. uznało niekorzystne rozwiązania podatkowe i przepisy za barierę w cyfryzacji, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu do 42% w 2021 r. 

Ważną pozytywną zmianą zaobserwowaną w badaniu jest spadek ogólnej niechęci i obaw przed innowacjami wśród przedsiębiorstw produkcyjnych. W 2024 r. tylko 23% osób biorących udział w badaniu wskazało na tę barierę, w porównaniu do 36% w 2021 r. 

[1] Dane dla respondentów, którzy zadeklarowali znajomość danego rozwiązania

source: Autodesk

Keywords

AI, Autodesk, automatyka, cyfryzacja, przemysł, sztuczna inteligencja

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu