SEW odNOWA – nowy program serwisowy
Materiał prasowy (SEW-EURODRIVE) print
SEW odNOWA to projekt EKO2: Ekonomicznie dla Klientów i SEW-Eurodrive oraz Ekologicznie dla naszego wspólnego środowiska.
Żyjemy w świecie automatyzacji procesów wytwórczych, niewyobrażalnych wcześniej wydajności i wciąż rosnących zdolności produkcyjnych. Produkcja komponentów osobno ( często na dalekim wschodzie) oraz montaż urządzeń na lokalnych rynkach to podstawowy schemat wytwarzania dóbr. Uzupełnieniem procesu jest perfekcyjna logistyka oraz supersystemy zarządzania łańcuchami dostaw.
Proces wytwarzania opanowany do perfekcji, ceny produktów wskutek rywalizacji producentów coraz przystępniejsze. Co z jakością produktów, jeśli procesy wytwarzania są tak rozkładane w czasie i przestrzeni? Ogólnie nieźle – niekoniecznie wszystkie dzisiejsze produkty są niskiej jakości - są lepsze i gorsze w zależności od cen i marek, bo rynek już odrzuca „jednorazówki”. Na pewno dzisiejsze produkty są bardziej zoptymalizowane pod względem żywotności, aby nie zawierały zbędnego kosztu i tak niewykorzystywanych przez użytkowników przewymiarowanej solidności.
Ale nawet produkty drogie i markowe nie są dziś produktami przekazywanymi przez użytkowników z „pokolenia na pokolenie”.
Producenci dóbr i ich użytkownicy połączyli interesy na następującej definicji: produkt powinien służyć bezawaryjnie, lecz tylko przez zdefiniowany okres eksploatacji. Potem proces złomowania, utylizacji, recyklingu czy jeszcze inny rodzaj unicestwienia i nabycie nowego produktu na kolejny okres eksploatacji.
Jak się ma do powyższego projekt SEW odNOWA? Teoretycznie odnawianie używanych urządzeń to jak działanie na przekór współczesnemu schematowi powstawania produktów. I rzeczywiście – SEW rozpoczyna promocję innego podejścia do sprawy, ponieważ znajduje ku temu istotne powody. I nie tylko dlatego, że środki produkcji ( jak motoreduktory, przekładnie czy silniki) niekoniecznie wytwarzane są według schematu wytwarzania dóbr konsumpcyjnych, który opisany został powyżej.
Powód pierwszy to surowce – nie przybywa ich lecz ubywa
Są coraz trudniej pozyskiwane, coraz droższe i często wykorzystywane do uzależniania przez potencjalnych dostawców. Trzeba zacząć je szanować.
Powód drugi to ekologia – temat na topie
Pozyskiwanie surowców oraz ich obróbka, aby pozyskać z nich materiały do produkcji dóbr nie wpływają korzystnie na środowisko naturalne. Stąd motywatory w postaci restrykcji unijnych i światowych organizacji odnośnie emisji CO2.
Powód trzeci to zwykła logika oparta o zasady biznesowe
W przypadku wciąż konserwatywnie solidnych motoreduktorów, czy przekładni SEW-Eurodrive nawet wieloletnie cykle eksploatacyjne nie powodują jednoczesnego zużycia wszystkich podzespołów – łącznie z obudowami.
Zużywają się elementy eksploatacyjne jak tarcze hamulcowe, uszczelnienia, łożyska czy ewentualnie niektóre koła zębate. W przypadkach zadziałania czynników zewnętrznych może dodatkowo zostać zniszczony wał czy tuleja drążona. Zatem na zakończenie cyklu eksploatacyjnego produkt wciąż zawiera komponenty, które są w stanie przepracować kolejny cykl eksploatacyjny.
W program SEW odNOWA oferuje przywracanie pełnej funkcjonalności napędom, które zawierają sprawne podzespoły i spełniają kryteria regulaminu programu. To nie forma recyklingu, czy remontu z użyciem jakiejkolwiek obróbki materiałowej zmieniającej jakiekolwiek wymiary – jak rozwiercanie gniazd łożyskowych czy szlifowania wałów na inne średnice. Wysłużone napędy są rozmontowywane, a wszystkie podzespoły zostają weryfikowane w serwisie fabrycznym SEW-Eurodrive.
Wyselekcjonowane podzespoły każdego napędu, które wciąż zachowują całkowitą przydatność uzupełniane są o podzespoły fabrycznie nowe i na bazie tych komponentów odbudowywany jest motoreduktor czy przekładnia na regularnej linii produkcyjnej SEW-Eurodrive w Łodzi.
Klientowi oferujemy więc po rewitalizacji napęd, który w dużej części składa się z jego pierwotnych podzespołów plus elementy całkowicie nowe. Z pełną gwarancją na całość. Rozsądna kalkulacja kosztów, szybsze terminy realizacji niż w przypadku nowych jednostek, wzgląd na kwestię surowców w przyszłości oraz aspekt ekologiczny to argumenty przemawiające za naszym programem – mówi Stanisław Nawracaj, Dyrektor ds.Techniczno-Handlowych, SEW-Eurodrive Polska. – Nasze podejście do tematu rewitalizacji wysłużonych napędów nie jest nowością – przed laty również opłacało się remontować solidne produkty i tak robiono. Dlaczego? Ponieważ nowe produkty były wtedy drogie, trudno osiągalne a czasem nawet niedostępne – dodaje Stanisław Nawracaj.
Stanisław Nawracaj
Dyrektor ds.Techniczno-Handlowych
SEW-Eurodrive Polska
source: SEW-Eurodrive Polska