• Home page
  • News

Transformacja kolei nabiera tempa. Trako 2017 za nami

Sylwia Batorska print

Friday December 01 2017
Transformacja kolei nabiera tempa. Trako 2017 za nami
Tweet

Przez cztery dni, od 26 do 29 września 2017 r., obiekt wystawienniczo-biurowy Amber-Expo Międzynarodowych Targów Gdańskich gościł przedstawicieli transportu szynowego oraz producentów i dostawców kolejowych systemów i komponentów. Targi Trako – największe i najbardziej prestiżowe spotkanie branży transportu szynowego w Polsce i jedno z największych w Europie – są dobrą okazją do zaprezentowania najnowszych osiągnięć w szynowych systemach transportowych i miejscem debat o przyszłości kolei.

12. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako przyciągnęła do Gdańska wielu zwiedzających, wśród których znalazły się największe autorytety i eksperci branżowi.

Duża frekwencja to zasługa zarówno ciekawej tematyki, jak i bogatego programu wydarzenia, zakładającego połączenie wystawy z licznymi seminariami, debatami i prezentacjami firm.

Obserwowane zmiany w całym otoczeniu nie pozostają bez wpływu na branżę pojazdów szynowych, która przechodzi gruntowne przeobrażenie. Automatyzacji i informatyzacji podlega zarówno infrastruktura, jak i sam tabor, który zyskuje nowe funkcjonalności i futurystyczny design. Dobrym przykładem tego trendu były wystawione do zwiedzania dwa najnowsze modele tramwajów – Moderus Gamma, poznańskiego przedsiębiorstwa Modertrans oraz Tramino Lipsk – wspólny projekt spółki Solaris i Stadler. Z kolei firma Siemens zaprezentowała jedno ze swoich czołowych rozwiązań – wielosystemową lokomotywę Vectron, nagrodzoną „Lokomotywą Rynku Kolejowego” za innowacyjne podejście w produkcji taboru. Oprócz ekspozycji taboru na zewnętrznym placu wyposażonym w tory o długości 1 km, wystawcy zorganizowali pokaz maszyn i urządzeń torowych.

Zwiedzający hale targowe na 30 tys. m² powierzchni wystawienniczej mieli okazję zapoznać się z bogatą ofertą rozwiązań z zakresu automatyki i sterowania, telekomunikacji i informatyki, elementów i obiektów energetyki trakcyjnej oraz sieci zasilającej, urządzeń obsługowo-naprawczych czy systemów informacji pasażerskiej, przeznaczonych do pojazdów szynowych.

Trako 2017, Elmark

Energoefektywność i bezpieczeństwo

Prezentowane nowoczesne rozwiązania zakładają spełnienie wymagań coraz bardziej rygorystycznych norm, dotyczących zużycia energii elektrycznej oraz zachowania maksymalnego poziomu bezpieczeństwa.

Firma Siemens tradycyjnie przedstawiła kompleksową ofertę dla rynku kolejowego w Polsce, obejmującą nowoczesne, efektywne energetycznie, bezpieczne i przyjazne dla środowiska technologie w zakresie taboru szynowego oraz automatyki kolejowej. Firma zaprezentowała m.in. Railigent – serwis, w skład którego wchodzą urządzenia i technologie pozwalające na analizę danych z podsystemów zainstalowanych w pojazdach szynowych. Wśród innych demonstrowanych ciekawych rozwiązań automatyki kolejowej tego producenta znalazły się symulator ETCS, urządzenia pokładowe, GSM-R oraz CabRadio. Za starania związane z optymalizacją rozwiązań Siemens otrzymał wyróżnienie „Firma Kolejowa Odpowiedzialna Społecznie” w konkursie, organizowanym przez Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego oraz spółkę ASTE.

– Jako producent taboru kolejowego mamy we krwi społeczną odpowiedzialność biznesu. Nasze produkty są energooszczędne, niskoemisyjne zarówno w produkcji, jak i eksploatacji, a także podlegają blisko w 95 proc.recyklingowi – skomentowała Dominika Bettman, prezes ds. finansowych w Siemens Polska.

Trako 2017

Z kolei firma ABB skoncentrowała swoją ofertę na dwóch segmentach transportu szynowego – pojazdach trakcyjnych oraz na infrastrukturze zasilającej i automatyce. Podczas tegorocznej odsłony targów prezentowała własną ofertę pod hasłem „ABB Twój partner w zrównoważonym transporcie”, nie tylko na stoisku własnym, ale również u partnerów biznesowych – stanowiąc wyposażenie ekspozycji firm, takich jak Newag czy Stadler. Rozwiązania ABB, w tym systemy napędowe dla pojazdów trakcyjnych – transformatory, przekształtnik i silniki, a także aparatura niskiego napięcia, wyłączniki i ograniczniki przepięć (np. CDBreak), doceniane są przede wszystkim ze względu na generowanie oszczędności energii i kompleksowość.

Wystawiająca się po raz trzeci firma Hitachi, wspierana przez Hitachi Europe i polskiego partnera TransLink Master, prezentowała symulatory sygnalizacji kolejowej i systemy zarządzania ruchem kolejowym. Stoisko cieszyło się dużym powodzeniem wśród zwiedzających, którzy mogli za pomocą narzędzi wirtualnej rzeczywistości zapoznać się z aktualną ofertą firmy w tym zakresie.

– Mimo że wykorzystanie symulatorów do szkolenia nie jest jeszcze formalnie wymagane, ich funkcjonalność może przyczynić się do ustalenia standardów. Jest to rynek rozwijający się szybko i cieszymy się, że odgrywamy aktywną rolę w promowaniu tego typu rozwiązań – powiedział Tom Ross, dyrektor sprzedaży Hitachi ICS Europe.

Firma zaprezentowała również nowe narzędzia wspomagające projektowanie i walidację projektów infrastrukturalnych.

Trako 2017, Elmark

Premiery

Wśród tegorocznych premier znalazły się rozwiązania firmy Tekniska, dostawcy systemów transmisji danych, która zadebiutowała z ofertą dwudziestoportowych switchy pokładowych Westermo Viper, wyposażonych w porty Gigabit Ethernet oraz technologię Power over Eternet (PoE), umożliwiającą bezpośrednie zasilanie urządzeń ze złącza komunikacyjnego.

Firma zaprezentowała również pokładowy system HotSpot Teldat z wielousługowym routerem H2-Rail, obsługujący pasażerów w zakresie dostępu do Internetu.  

Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, który od lat oferuje tachografy kolejowe, przedstawił nowe rozwiązania dotyczące popularnej serii T-130P-mp – dwukanałowe przetworniki prędkości o maksymalnej rozdzielczości 1024 impulsów na jeden obrót koła oraz analogowo-cyfrowe wskaźniki prędkości, tzw. czarna skrzynka i automatyczny tester tachografów.

Natomiast firma ABB wystartowała z nową ofertą rozwiązań do ochrony i prowadzenia przewodów, przeznaczoną dla elementów krytycznych całej infrastruktury, jakimi są połączenia elektryczne oraz ich nieprzerwana praca.

Wiele ciekawych produktów pojawiło się w zakresie sygnalizacji świetlnej. Nowe rozwiązania wykorzystujące diody LED RGB prezentowała firma Turck. Jedną z bardziej interesujących nowości z oferty tej firmy jest lampa serii VL55 o długości 1,2 m, która dedykowana jest do montażu w obrębie wejścia do pociągu lub tramwaju i służy zarówno oświetleniu strefy wejściowej, jak i sygnalizacji stanu drzwi. Koncepcja zamknięcia obu tych funkcji w jednej estetycznej obudowie znacznie skraca proces montażu. Kolejną z nowości w zakresie lamp wykorzystujących diody LED RGB są sygnalizatory serii PL13, zapewniające czterokolorową sygnalizację świetlną. Podobnie funkcjonują listwy LED serii LSA10 dedykowane do montażu na krawędziach drzwi. Ich zamykanie i otwieranie jest wizualizowane przez sygnalizator LED, co zwiększa bezpieczeństwo pasażerów.

Trako 2017

Nowe rozwiązania pojawiły się również w zakresie sygnalizacji dźwiękowej zgodnej z TSI, jak i wśród przycisków dedykowanych do stosowania m.in. na drzwiach.

– Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów i spełniać wymagania norm, co przekłada się na liczne nowe produkty pojawiające się w naszej ofercie – powiedział Andrzej Dwojak, Product Manager w firmie Turck.

Na stoisku CSI (Computer Systems for Industry) można było zobaczyć nowości produktowe z zakresu komputerów kompaktowych i panelowych czy switchy przemysłowych, zgodnych z wymaganiami norm dla sektora kolejowego. Nie zabrakło również bogatej oferty tabletów przemysłowych. Firma zaprezentowała także elementy mechaniki 19”, głównie kasety i obudowy dedykowane dla branży transportowej i jako uzupełnienie – ekspozycję dysków SSD i pamięci flash z technologią chroniącą je przed zanikami zasilania.

Stawiająca na informatyzację kolei firma Advantech przedstawiła platformę informacyjno-rozrywkową, opartą na sieci Wi-Fi w pociągu. Rozwiązanie zainstalowane na serwerze ITA-5831 łączy się z siecią komórkową przez karty sim (nawet 15), a oprogramowanie dostarczone przez firmę Passengera z Czech zapewnia dostęp do informacji na temat trasy i obecnego położenia pociągu. Dodatkowo podróżni mogą dowiedzieć się ciekawych rzeczy o miejscu docelowym, obejrzeć film czy poczytać e-booka.

– Studium przypadku projektu w Szwajcarii gdzie zainstalowano to rozwiązanie pokazuje, że nawet w trudno dostępnym terenie podróżujący pociągiem mogą korzystać z Internetu. Mamy nadzieję, że będziemy mieli możliwość implementacji takiego rozwiązania także na polskim rynku – podkreśliła Alicja Strzemieczna, Sales Manager Eastern Europe w Advantech.

Trako 2017

Spotkania i debaty

Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako 2017 odbyło się także szereg wydarzeń z udziałem ekspertów. Wiodącym tematem tegorocznych spotkań był zrównoważony rozwój w kolejowym transporcie towarowym. Poruszano m.in. problemy społecznej odpowiedzialności oraz konkurencyjności transportu szynowego w stosunku do alternatywy drogowej. To dobry moment dla kolei, która jest w fazie dynamicznego rozwoju. Mając możliwość wykorzystania wsparcia finansowego Unii Europejskiej oraz różnorodnych funduszy lokalnych, transport szynowy nie tylko nadal modernizuje się, ale i przeobraża na miarę XXI w.

Targi były również okazją do zaprezentowana najnowszego raportu „Transformacja cyfrowa kolei”, przygotowanego przez SGH, przy współpracy z firmą Siemens oraz Fundacją ProKolej.

– Podczas debat rozmawiano dużo o cyfrowej transformacji. ABB ma w tym temacie sporo do powiedzenia, oferując rozwiązanie ABB Ability – zintegrowaną platformę cyfrową, m.in. do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa w branży kolejowej. Te i inne tego typu tematy sprawiły, że targi zaowocowały licznymi spotkaniami biznesowymi nie tylko z obecnymi klientami, z których wielu miało własne stoiska, ale również z innymi firmami świadczącymi usługi podwykonawcze w tym sektorze – podsumował Tomasz Bożek, Product Marketing Manager w firmie ABB.

Trako 2017

Pozytywnie tę edycję ocenia również firma Turck, która zawsze stara się być obecna na targach. – Tegoroczne targi Trako z pewnością zaliczymy do udanych. Cieszymy się, że jako firma działająca na całym świecie, możemy patrzeć, jak dużego znaczenia nabierają polskie targi i jak ważny dla rozwoju gospodarki jest sektor kolejowy – podsumował Andrzej Dwojak.

Również z wielu innych ocen wystawców targów Trako wynika, że tego typu formuła, mimo innych nowoczesnych form komunikacji, nadal się sprawdza, ponieważ bezpośrednie spotkania na żywo z klientami – zarówno stałymi, jak i potencjalnymi – umożliwiają rozmowy z dostawcami i projektantami na temat nowych projektów i planów na przyszłość.

– Jest to doskonała okazja do twórczych spotkań, prezentacji i poznawania nowych gałęzi naszej oferty, a także do doskonalenia współpracy. Internet pozwala na znalezienie praktycznie każdej informacji, jednak nie zawsze umożliwia ocenę jakości i niezawodności nowych, nieznanych produktów, która ma kluczowe znaczenie w przypadku doboru komponentów do systemów odpowiedzialnych nieraz za życie ludzkie – podsumował Wiktor Kozioł, Product Manager w CSI.

Już teraz organizatorzy zapraszają na kolejną edycję targów Trako, która odbędzie się w 2019 r. 

source: Automatyka 9/2017

Keywords

przemysł kolejowy, TRAKO

Related articles

  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu
  • Enkoder safety od ifm electronic – precyzja i funkcjonalność dla maszyn mobilnych