• Home page
  • News

Więcej niż ERP – jak firmy produkcyjne mogą przekształcić się w przedsiębiorstwo cyfrowe

Materiał prasowy print

Tuesday April 11 2017
Więcej niż ERP
Tweet

Firmy produkcyjne, walczące o prymat pierwszeństwa w innowacji, nie mogą czekać dłużej i już teraz powinny zacząć planować swoją strategię Cyfrowego Przedsiębiorstwa (Digital Enterprise). Potrwa to na pewno dłużej niż jeden dzień, jednak producenci, którzy poprzestaną jedynie na systemach ERP i nie przeanalizują takich koncepcji, jak IoT, Big Data, mobilność i wdrożenie chmury, ryzykują korzystanie z przestarzałych technologii.

Przedsiębiorstwa cyfrowe charakteryzują się wzajemnie połączonymi, zaawansowanymi rozwiązaniami informatycznymi pozwalającymi firmom produkcyjnym wykorzystywać dane w sposób strategiczny, proaktywny, zorientowany na klienta i przynoszący wymierne zyski. Zazwyczaj w cyfrowym przedsiębiorstwie można znaleźć sporo rozwiązań specyficznych dla danej firmy, często bazujących na możliwościach chmury. Wiele firm produkcyjnych zaadaptowało już rozwiązania następnej generacji i zaczęło czerpać z nich korzyści, jednak spora część analityków uważa, że ten postęp w produkcji jest obecnie dopiero w fazie rozwoju. Firmy ledwie zaczęły rozumieć ten potencjał i zajmować się tym aspektem działalności.

Większość analityków zgadza się z tezą, że należy oczekiwać poważnych zmian – to tylko kwestia czasu i zakresu. – W dzisiejszym świecie, w którym połączenia w biznesie odgrywają ważną rolę, strategia cyfrowa to jednocześnie strategia całego przedsiębiorstwa. Zwiększa ona możliwości i integruje je w całej organizacji – komentuje Deloitte.

Jeden wspólny element łączy wszystkie definicje i poglądy: dane. Rosnący wpływ istotnych danych jest siłą napędową przesunięcia paradygmatu w stronę nowoczesnej produkcji i fabryki przyszłości.

Kroki na drodze do transformacji firmy w Przedsiębiorstwo Cyfrowe

Osiągnięcie poziomu Cyfrowego Przedsiębiorstwa przed 2020 rokiem wymaga zaawansowanego planowania. Nie jest to proste zadanie, nie istnieje także gotowe rozwiązanie, które nagle przekształci firmę produkcyjną w wydajne przedsiębiorstwo cyfrowe. Zwykle jest to proces obejmujący wiele etapów, zewnętrznych ekspertyz, inwestycji i zaangażowania na najwyższym poziomie. Bez wsparcia zarządu (C level) w zakresie zarządzania budżetem, każdy taki plan skazany jest na niepowodzenie. Aby osiągnąć status Cyfrowego Przedsiębiorstwa (Digital Enterprise), firmy muszą przejść przez następujące, identyczne dla wszystkich, etapy:

1. Ustalanie priorytetów, celów i strategii

Każda firma, która podlega zmianom MUSI wiedzieć, co chce osiągnąć i dlaczego.

  • Precyzyjnie określaj cele, aby możliwe było mierzenie postępów.
  • Ustal realistyczne cele. Nie przesadzaj z korzyściami, ani nie ignoruj możliwych zagrożeń.
  • Ustanów satysfakcję klientów jako centralną część tej strategii.
  • Uwzględnij w strategii definicje sukcesu i sposoby ewaluacji postępów.
  • Ustal priorytety i wybierz cele, aby firma mogła szybko osiągnąć pierwsze sukcesy pozwalające budować dalsze wsparcie dla procesów.

2. Tworzenie zespołów, wykorzystywanie wiedzy

Sukces transformacji cyfrowej wymaga jasno określonych ról poszczególnych członków zespołu i ściśle określonych oczekiwań wobec nich. Nie może to być projekt o niskim priorytecie, który pozwoli uzyskać jedynie przejściowe zaangażowanie.

  • Utwórz zespół pracowników reprezentujących wszystkie działy w firmie.
  • Wybierz jednego lidera tego zespołu i nadaj mu kompetencje podejmowania decyzji.
  • Inwestuj w budowanie zespołu i upoważnij personel wewnętrzny do prowadzenia badań oraz uzyskanie kompetencji eksperckich w zakresie określonych tematów lub zadań, takich, jak analiza danych, narzędzia konfiguracyjne lub systemy kontroli jakości.
  • Podziel role na segmenty możliwe do udźwignięcia, uważając, aby nie przeciążać żadnego z członków zespołu lub działów.
  • Zaangażuj sceptyków, jak również entuzjastów. Zróżnicowana perspektywa może przynieść zrównoważony "panoramiczny" pogląd na projekt.
  • Zwróć się do ekspertów branżowych, konsultantów i dostawców produktów, którzy będą wspierać prace w wysoce wyspecjalizowanych obszarach. 

3. Optymalizowanie możliwości na rynku

Firmy produkcyjne z sukcesem zmieniające swoje przedsiębiorstwo muszą pogłębiać zrozumienie rynku docelowego, w tym profile nabywców, czynniki decydujące o dokonaniu zakupu i proces podejmowania decyzji o zakupach.

  • Zbadaj nowe rynki, regiony, demografię i nisze w branży.
  • Oprócz możliwości rozszerzenia działalności rozważ kontraktowanie bądź specjalizację w branży lub na niszowym rynku, po to, aby skoncentrować na nim swoje zasoby.
  • Wybierz inicjatywy, które wspierają umacnianie obecnych pozycji na rynku, a także zdobywanie nowych możliwości. Wykorzystuj szanse, zachowując strategiczną perspektywę i realistyczne oczekiwania.
  • Wybieraj te możliwości, dzięki którym firma może tworzyć zróżnicowane produkty i oferować unikalne wartości na rynku.

4. Wdrażanie i jednoczesna kontrola ryzyka

Firmy, które osiągają sukces, często korzystają z etapowego nastawienia na wdrażanie ważnych inicjatyw, takich jak transformacja do Przedsiębiorstwa Cyfrowego (Digital Enterprise). Podejście do implementacji zmian w podziale na fazy zapewnia sukcesy już na wczesnych etapach i zwiększa szanse na dopracowanie strategii w trakcie jej wdrożenia.

  • Zacznij od podstawowych koncepcji, a następnie rozbudowuj je.
  • Opanuj właściwe podstawy działania przed przejściem do bardziej zaawansowanych strategii. Przykładowo, podczas wdrażania procesów związanych z automatyzacją reakcji na wskazania czujników przemysłowych, zanim firma rozpocznie implementację, musi upewnić się, że może gromadzić i porządkować dane we właściwy sposób.
  • Zacznij od technologii, które będą stosowane w wielu aplikacjach – przykładowo Business Intelligence jest stosowany w niemal każdej aplikacji Cyfrowego Przedsiębiorstwa (Digital Enterprise).
  • Zastanów się nad właściwymi narzędziami do analiz i raportowania – są one warunkiem wdrożenia dla większej liczby aplikacji.
  • Monitoruj jakość i bezpieczeństwo. Podobnie jak w przypadku każdej nowej inicjatywy, należy wziąć pod uwagę integralność danych, jakość i bezpieczeństwo. Włącz w prace ekspertów, aby zminimalizować ryzyko.

5. Ewaluacja i doskonalenie

Robiąc coś po raz pierwszy, rzadko kiedy uzyskuje się perfekcyjny rezultat. Ciągłe doskonalenie to ważny element, czynnik krytyczny w branży produkcyjnej.

  • Oceniaj postępy w określonych z góry etapach, koryguj w razie potrzeby.
  • Informuj całą organizację o postępach. Świętujcie osiągnięcia, akcentując sugestie dotyczące ulepszeń.
  • Nie ustanawiaj zbyt niskich celów. W miarę doskonalenia się zespołu, zwiększaj oczekiwania.
  • Mierz nowe przychody lub zyski w odniesieniu do inwestycji, oceniając zwrot. ROI może być mniej istotne jeżeli dzięki zmianom poprawiamy wskaźnik lojalności klientów, osiąganie pozycji lidera w branży lub pozycjonowanie się jako firma ekspercka w danej dziedzinie.

Powyższe pięć kroków jest jedynie punktem wyjścia na drodze transformacji do Przedsiębiorstwa Cyfrowego (Digital Enterprise). Każda konkretna branża produkcyjna ma niewątpliwie własne, specyficzne i konieczne kroki, które należy podjąć, takie, jak wymagania branżowe, procedury testowe lub uzyskanie zgodności z wymaganiami.

Każda firma znajdzie własną wersję „planu, badań, działania, oceny”, optymalną w odniesieniu do oczekiwań organizacji i zainteresowanych stron. Jeden szablon nie pasuje do wszystkich przypadków, nie można także zalecić jednego formatu modernizacji dla wszystkich. Jednak opierając się na dokładnej ocenie danych, strategii i możliwości związanych z transformacją cyfrową, staje się oczywiste, że dla firmy produkcyjnej ważne jest wyjście poza możliwości systemu ERP.

Mariusz Siwek , Channel Director CEE North, Infor

Mariusz Siwek posiada czternastoletnie doświadczenie w branży oprogramowania biznesowego. Dołączył do firmy Infor wraz z przejęciem SSA Global w 2006 roku. Obecnie jest odpowiedzialny za strategię wprowadzania oferty na rynki Europy Wschodniej. Do jego głównych zadań należy rekrutowanie nowych partnerów oraz wdrażanie planów rozwoju firmy w regionie. Mariusz jest absolwentem studiów MBA na TSM Business School oraz posiada tytuł magistra technologii informatycznych i zarządzania produkcją.

http://pl.infor.com/

source: Infor

Keywords

erp, Infor

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu