Wirtualne programowanie z realnym certyfikatem
Już dwie grupy studentów ukończyły program edukacyjny robotyki ABB. To oznacza, że wkrótce polski rynek pracy zasili kilkudziesięciu młodych specjalistów obsługujących jedną z najpopularniejszych na świecie platform do programowania robotów.
Szymon Godyń studiuje zaocznie i pracuje jako inżynier procesu. Na zajęciach uczył się o osiach robotów, ich strukturze funkcjonalnej i trajektorii ruchów manipulatorów. Gdy przychodził do pracy, tę teorię zderzał z nowoczesnym zakładem produkcyjnym. – Uświadomiłem sobie, że muszę poszerzyć swoją wiedzę, przede wszystkim w zakresie programowania. Gdy pojawiła się możliwość wzięcia udziału w projekcie łączącym teorię z praktyką, wiedziałem, że muszę spróbować – mówi Szymon.
Obronić swój kod
Jest jednym z 28 studentów Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej, którzy dotychczas wzięli udział w programie edukacyjnym, organizowanym przez ABB. Program wspiera uczelnie w praktycznym przygotowaniu studentów do pracy w zrobotyzowanej rzeczywistości przemysłu 4.0. To m.in. 30 godzin zajęć z programowania w środowisku RobotStudio, które służy do tworzenia wirtualnych instalacji zrobotyzowanych. Na koniec studenci przechodzą egzamin, zakończony certyfikacją – formalnym potwierdzeniem nabytych umiejętności.
W ramach zajęć Szymon musiał napisać program, w którym robot przekłada klocki do obrabiarki, a następnie paletyzuje elementy na dwa stosy. Podczas egzaminu, który odbył się w centrum szkoleniowym ABB w Warszawie, trzeba było zaprezentować efekt swojej pracy w RobotStudio, przeanalizować i „obronić” swój kod. A czasami też wprowadzić do niego pewną modyfikację, aby robot zaczął np. przekładać więcej klocków niż na początku.
28 prac, każda inna, w każdej inny punkt wyjścia i inaczej napisana sama logika. Ostatecznie udało się wszystkim. Paweł Dziedzic, kierownik zespołu ds. szkoleń w biznesie Robotyki ABB w Warszawie, jest pozytywnie zaskoczony poziomem prac. – RobotStudio ułatwia obsługę robotów przemysłowych. Z jednej strony pozwala stworzyć wirtualną aplikację, co potem usprawnia jej instalację na linii, a z drugiej daje możliwość przećwiczenia w trybie online tego, co zazwyczaj robimy na żywo w trudnych warunkach produkcyjnych. To jedna z najpopularniejszych platform do programowania robotów na świecie. Jej znajomość zdecydowanie ułatwia start w karierze młodego robotyka – mówi Paweł Dziedzic.
Jak dodaje, sam na studiach inżynieryjnych miał niewiele zajęć praktycznych. Gdy więc kilkanaście lat temu rozpoczął pracę w przemyślę, zderzył się ze ścianą. Z tej perspektywy trudno przecenić współpracę między biznesem a środowiskiem akademickim w procesie edukacji studentów. – Zaangażowaliśmy się w ten projekt, ponieważ wiedzieliśmy w nim dużą wartość dodaną dla studentów, poza tym od lat współpracujemy z ABB. Otrzymaliśmy materiały edukacyjne, wsparcie techniczne i wiedzę niezbędną z punktu widzenia studenta do swobodnego poruszania się we współczesnym przemyśle. Dodatkową korzyścią jest certyfikacja zgodnie ze standardami producenta – uważa dr inż. Agnieszka Sękala z Politechniki Śląskiej.
Jak w parku rozrywki
W trakcie certyfikacji studenci mogli poćwiczyć w centrum szkoleniowym robotyki ABB w Warszawie. Do dyspozycji mieli siedem stanowisk zrobotyzowanych wyposażonych w kontroler IRC5 oraz trzy stanowiska z kontrolerem najnowszej generacji OmniCore – roboty przemysłowe, od małych IRB120 po duże IRB4600, roboty typu delta, tor jezdny i pozycjoner. Dodatkowo stanowisko do obsługi w wirtualnej rzeczywistości, w którym za pomocą gogli VR można „wejść” do celi zaprogramowanej w RobotStudio. – Dla nas to jak wizyta w parku rozrywki – żartowali studenci, testując swoje programy w instalacjach, do których na co dzień nie mają dostępu.
– Robotyzacja postępuje w tempie, na które rynek pracy jeszcze nie jest gotowy. Dlatego też w zeszłym roku zainicjowaliśmy program edukacyjny mający na celu przygotowanie studentów do wyzwań stawianych przez dynamicznie zmieniający się przemysł. Program realizujemy w ścisłej współpracy z uczelniami. Przekazujemy wiedzę, dajemy wsparcie i odpowiednie narzędzia, ale to uczelnia przygotowuje wykładowców i organizuje zajęcia, dzięki czemu obie strony mogą w pełni wykorzystać potencjał tej inicjatywy – mówi Beata Syczewska, dyrektorka biznesu Robotyki ABB w Polsce.
Program spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony uczelni. Certyfikację przeszły już dwie grupy studentów z Politechniki Śląskiej. Niedługo na egzaminie pojawią się robotycy i automatycy z Politechniki Rzeszowskiej. Do udziału w projekcie zgłaszają się kolejne uczelnie. Chętne są również technika z klasami robotycznymi i mechatronicznymi. Zdaniem Pawła Dziedzica, to znak czasów, w których z racji dynamicznego rozwoju technologii i procesów produkcyjnych, biznes jak nigdy wcześniej musi uczestniczyć w procesie edukacyjnym przyszłych inżynierów.
source: ABB