Wizja maszynowa Zebra Technologies umożliwia szybką i efektywną kontrolę aż 200 różnych modeli tarcz hamulcowych
Materiał prasowy print
Zebra Technologies Corporation ogłasza rozpoczęcie współpracy z I.D.E.A. S.r.l. (Intelligent Development Engineered Applications) włoskim dostawcą automatyki przemysłowej dla branży motoryzacyjnej będącym partnerem M.O.S.A.I.C. (Motion System and Information Control). W wyniku współpracy z Zebra Technologies I.D.E.A. odnotowuje wzrost wydajności i produktywności w procesie kontroli jakości. Firma może dziś kontrolować 200 różnych tarcz hamulcowych za pomocą jednego systemu wizyjnego zbudowanego w oparciu o oprogramowanie Aurora Design Assistant.
Nowy system umożliwia firmie I.D.E.A. kontrolę powierzchni tarczy hamulcowej pod dowolnym kątem bez potrzeby zatrzymywania linii produkcyjnej lub odwracania i obracania każdej tarczy. Dzięki Aurora Design Assistant inżynierowie I.D.E.A. mogą tworzyć algorytmy do analizy, wdrażać pętle i dynamicznie rekonfigurować kroki w celu uzyskania jak najlepszych wyników. Operatorzy mogą dostosowywać do swoich potrzeb zarówno zestawy parametrów dla każdej kamery, jak i paletę kolorów wyświetlanego obrazu.
– Aurora Design Assistant to odpowiednie narzędzie dla naszego systemu obsługującego wiele kamer, ponieważ rozkłada obciążenie na dostępne rdzenie jednostki centralnej (CPU) i z łatwością synchronizuje wszystkie elementy systemu – powiedział Marco Pistilli, kierownik projektu, Machine Vision System and Software Developer w I.D.E.A. – Oprogramowanie firmy Zebra Technologies pozwala naszym programistom skupić się na zwiększeniu dokładności i wydajności, zamiast martwić się kodowaniem.
Kluczowym etapem kontroli w produkcji motoryzacyjnej jest weryfikacja jakości powierzchni tarcz hamulcowych do samochodów osobowych i ciężarowych. Zapewnienie najwyższej jakości jest integralną częścią produkcji tarcz hamulcowych, które są wytwarzane w procesie odlewania piaskowego, gdzie piasek stosuje się jako materiał formy. Następnie tarcze są oczyszczane z piasku w dużym bębnie czyszczącym, ale część procesów nie przebiega optymalnie, pozostawiając resztki piasku na odlanych elementach.
Proces produkcji tarcz hamulcowych obejmuje teraz kontrolę maszynową, a obraz jest rejestrowany podczas przechodzenia tarcz przez tunel inspekcyjny na linii produkcyjnej. Nowy system I.D.E.A. sprawdza obecność piasku i śladów spiekania na powierzchni tarczy, dzięki czemu nieprawidłowo lub nieoptymalnie wyprodukowane jednostki są usuwane z linii produkcyjnej. Aby zapewnić najwyższe standardy jakości, system wizyjny został opracowany i dostrojony w celu wychwycenia defektów, które byłyby niewidoczne gołym okiem.
– Podczas kontroli jakości przeprowadzanej przez ludzi, naturalne jest, że próbki produktów, zwłaszcza te, które są prawie idealne, mogą być różnie oceniane przez różnych kontrolerów – powiedział Pistilli. – Prawdopodobieństwo wystąpienia rozbieżności w ocenie jakości wzrasta już po kilku godzinach pracy i jest wynikiem zmęczenia kontrolerów. Ale dzięki naszemu systemowi wizyjnemu, oprócz ulepszonej kontroli jakości, sposób przeprowadzania inspekcji jest powtarzalny przez 24 godziny na dobę, a maszyny działają szybciej niż jakikolwiek operator. Z kolei interfejs użytkownika jest tak łatwy w użyciu, że przypomina korzystanie z tabletu – dodał.
Oprogramowanie Aurora Design Assistant działa na stacji roboczej wyposażonej w procesor i trzy karty przechwytujące (frame grabber) Zebra Concord Power over Ethernet (PoE), które pozyskują i przetwarzają obrazy przechwycone z dziewięciu kamer wyposażonych w niestandardowy system oświetlenia wykorzystujący filtry na obiektywach i reflektory punktowe.
– Branża motoryzacyjna wymaga od swoich dostawców i partnerów najwyższego poziomu jakości i zgodności z przepisami, dlatego rozwiązania z zakresu wizji maszynowej są potrzebne w całym łańcuchu dostaw – powiedział Luca Gallo, Senior Manager, Machine Vision, Southern Europe w Zebra Technologies. – Zebra Technologies i nasi partnerzy zapewniają przyjazne dla użytkownika rozwiązania, narzędzia i nowe metody pracy potrzebne inżynierom i programistom, aby zwiększyć wydajność, wspierać innowacje i optymalizować pracę pracowników pierwszej linii.
Producenci z branży motoryzacyjnej i ich dostawcy coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania z zakresu wizji maszynowej. Z raportu AI Machine Vision in the Automotive Industry Benchmark firmy Zebra Technologies wynika, że 56% liderów branży motoryzacyjnej ankietowanych w Wielkiej Brytanii i 43% w Niemczech wykorzystuje obecnie jakąś formę sztucznej inteligencji, np. głębokie uczenie (deep learning), w swoich projektach z zakresu widzenia maszynowego.
source: Zebra Technologies