PROTEUS i TALOS na SRC 2011
Seweryn Ścibior – PAR print
Podczas odbywającej się w dniach 19–21 września Security Research Conference, europejskiej konferencji dotyczącej badań nad bezpieczeństwem, po raz pierwszy pokazano publicznie Mobilne Centrum Dowodzenia, centralny element zintegrowanego systemu do działań antyterrorystycznych i antykryzysowych PROTEUS. Zaprezentowany pojazd jest dziełem inżynierów z Politechniki Poznańskiej.
Mobilne Centrum Dowodzenia (MCD) to nowoczesne, autonomiczne centrum dowodzenia zabudowane na podwoziu samochodu ciężarowego, wyposażone w szereg zaawansowanych rozwiązań informatycznych i telekomunikacyjnych, w tym także wykorzystujących techniki satelitarne. MCD odpowiada przede wszystkim za przetwarzane i analizowane danych nadchodzących z pozostałych elementów systemu, takich jak samolot bezzałogowy czy roboty mobilne. Dzięki zaawansowanym systemom łączności oraz dostępowi do zewnętrznych baz danych i systemów eksperckich MCD stanowi nieocenione narzędzie do prognozowania rozwoju sytuacji kryzysowych oraz wspomagania procesów decyzyjnych w sytuacjach szczególnego zagrożenia.
Zaprezentowany w Warszawie podczas Security Research Conference 2011 pojazd nie jest jeszcze co prawda w pełni wyposażony (w jednostce brakuje m.in. przewidzianej w tylnej części pojazdu części socjalnej, masztów telekomunikacyjnych oraz systemu podpór stabilizujących pojazd), tym nie mniej na jego pokładzie zabudowano już większość niezbędnych do działania MCD urządzeń, w tym przede wszystkim cztery stanowiska operatorskie (z ogółem sześciu) oraz serwerownię, a także moduł łączności satelitarnej. Zakończenie prac nad systemem PROTEUS planowane jest na rok 2013. Aktualny postęp prac nad projektem można śledzić na stronie projektproteus.pl.
Uczestnicy konferencji SRC 2011 mieli również możliwość zapoznania się z elementami innego systemu bezpieczeństwa opartego na pojazdach bezzałogowych – TALOS-a (Transportable Autonomous Patrol for Land Border Surveillance system). System TALOS, rozwijany w ramach współpracy 14 konsorcjantów z Europy oraz Turcji i Izraela, przeznaczony jest do patrolowania granic i ich ochrony przed nielegalnym przekroczeniem.
Na etapie obecnie realizowanego projektu system obejmować będzie dwa bezzałogowe pojazdy naziemne (Observer i Interceptor) oraz koordynujące ich pracę centrum dowodzenia.
Podczas konferencji, przed hotelem Hilton zaprezentowano zabudowane w kontenerze centrum dowodzenia jednostkami bezzałogowymi oraz jeden z pojazdów. W pełni zintegrowana i funkcjonalna wersja systemu TALOS, w postaci demonstratora technologii, ma zostać pokazana już w kwietniu przyszłego roku.
Więcej informacji o systemie znaleźć można na stronie talos-border.eu.
Seweryn Ścibior
PAR