< Previous90AUTOMATYKARYNEKdodatkowy element, o którym musi pamiętać operator, zwiększa ryzyko wystąpienia błędu. Wydłużony czas wymiany elementu w przyrządzie, zagubienie podkładek, konieczność znalezienia w warsztacie podkładki o odpowiedniej średnicy – to błahost-ki, ale skutecznie utrudniające życie. Zaprasowana na stałe podkładka sku-tecznie rozwiązuje ten problem – to drobna zmiana tworząca różnicę.Szczegóły techniczne Szpilka i nakrętka wraz z wewnętrznym mechanizmem dźwigni są wykonane z wysokiej jakości stali o wytrzymałości na rozciąganie 500 MPa, a następnie czernione. Sprężyna powrotna ze stali sprężynowej realizuje powrót dźwigni z pozycji przestawiania (nieprzenoszą-cej momentu obrotowego) do pozycji pozwalającej na ruch roboczy (dokrę-canie lub odkręcanie). Rodzajem sprzęgła w tym rozwiąza-niu jest wielokarb. Jedna część wielo-karbu jest odlana na rękojeści dźwigni. Druga, zazębiająca się z pierwszą, zosta-#b" " " W (3! '$G " . "- $" $ " . 'G ") - 2 5 " -. " $ "" " " W " ) " '-1W b" (3! W) ..)2Dźwignia GN 307 do przyrządów PROMOCJADźwignia nastawna wykorzysty-wana jest jako narzędzie do ła-twego i szybkiego mocowania przedmiotów. Pełni funkcję śruby lub nakrętki, a jej obsługa nie wymaga uży-wania narzędzi. Ruch roboczy – dokrę-cania lub odkręcania – realizowany jest za pomocą przestawnego ramienia dźwigni. Przestawienie ramienia odby-wa się przez jego odciągnięcie wzdłuż osi śruby lub nakrętki. Umożliwia to ła-twe dokręcenie elementu nawet w miej-scu, gdzie przestrzeń na wykonanie Fot. 1. { "1 1H !- BDD "1 1H !- BDA2 E"$ $ " pełnego obrotu jest ograniczona. Brak konieczności używania narzędzi skra-ca czas potrzebny do wykonania pracy, a szeroki zakres wymiarów pozwala na dopasowanie elementu do potrzeb. Drobne zmiany – wielkie różniceInnowacją w modelu GN 307 jest do-datkowa zaprasowana podkładka, zin-tegrowana z dźwignią. Klienci często wykorzystują dźwignie Elesa+Ganter do mocowania elementów obrabia-nych w przyrządach. W tym celu za-zwyczaj wybierają dźwignie GN 300 i sa-modzielnie dodają podkładkę w celu uzyskania precyzyjnego i pewnego zamocowania. Większa powierzchnia docisku umożliwia pewniejsze moco-wanie obrabianego przedmiotu i utrud-nia jego przypadkowe przestawienie. Wcześniej klienci musieli stosować takie rozwiązanie jak na fot. 2. Aby ułatwić im zadanie, firma postanowiła wprowadzić na rynek gotowe rozwią-zanie, które pozwoli uniknąć dodatko-wych czynności. Jak wiadomo, każdy RYNEK915/2019RYNEKła wyfrezowana w korpusie szpilki lub nakrętki (w zależności od wersji). Połą-czenie kształtowe występujące po zazę-bieniu się dwóch połówek wielokarbu umożliwia przeniesienie momentu ob-rotowego, czyli dokręcenie lub odkrę-cenie łączonych dźwignią elementów. Zaprasowana w dolnej części dźwigni podkładka zwiększa powierzchnię do-cisku. Podkładka wykonana jest z tej samej stali, co szpilka i korpus dźwigni. Dodatkowo jest utwardzana i czerniona. Ramię dźwigni wykonano ze sto-pu cynku, a następnie pokryto żywicą epoksydową. W standardzie dostępne są cztery kolory ramienia dźwigni: czer-wony, pomarańczowy, szary i czarny. Powierzchnia ramienia dźwigni nie jest gładka, lecz ma specjalną fakturę po-prawiającą chwyt. Proste rozwiązania poprawiające efektywnośćIm dłuższe czasy przezbrojeń, tym wyższe koszty produkcyjne. Nie mamy wpływu na to, jak szybko ktoś dokręca śrubę, jednak mamy wpływ na to, jak powtarzalnie to zrobi. Dotychczasowym rozwiązaniem wybieranym przez klientów było za-stosowanie podkładki oraz zwykłej dźwigni GN 300. Nie jest to rozwiązanie idealne, a czasami może być przyczyną ; 2 (3! Fot. 2. #b" " !- BDD " ELESA+GANTER POLSKA Sp. z o.o.'2 -" @B F" D=?=DD + 2 @@ ABA AD >A$ ) |Dh h<> =DD* @@ ABA AD >C?$ v? 2$2"""2? 2Rys. 1. " .'" b" "1 !- BDA problemów. Podkładki można zgubić, a ponadto konieczne jest ich dopaso-wanie do średnicy śruby, aby uzyskać odpowiednie połączenie. Ponadto trzeba o nich pamiętać podczas każdej zmiany detalu w przyrządzie. Operator maszyny, który podczas swojej zmiany wykonuje kilkaset przez-brojeń, musi każdorazowo zwrócić uwagę na odpowiednie umiejscowie-nie podkładki. To kolejna czynność, która spada na jego barki i zwiększa ryzyko popełnienia błędu. Niepoprawnie zamocowany detal podczas obróbki na frezarce CNC po-trafi wyrządzić wiele szkód. Tymczasem zaprasowana podkładka połączona jest z dźwignią na stałe. Nie da się jej za-tem zgubić, a idealne dopasowanie do otworu nakrętki lub szpilki gwarantuje, że podkładka nie przesunie się podczas montażu. Takie połączenie zapewnia w trakcie montażu spokój i pewność. Wybór kolorówRamiona dźwigni są pokryte żywicą epoksydową, dzięki czemu można uzyskać różnorodne kolory zgod-ne z paletą RAL. Na życzenie klienta Elesa+Ganter może wykonać dźwi-gnię niemal w dowolnym kolorze. Różne kolory można wykorzystać jako specjalne oznaczenia dla operatorów, np. dźwignie, które nie mogą być prze-stawiane do obróbki jednego rodzaju detalu mogą być czerwone. Dzięki temu niweluje się ryzyko popełnienia błędu przez operatora, co przekłada się na mniejsze przestoje i ogranicze-nie strat. Dźwignie GN 307 w standardowych kolorach prezentowanych na zdjęciu są dostępne w tej samej cenie, już od jednej sztuki i w pełnym zakre-sie wymiarów z magazynu w Polsce. Informacje o pełnej ofercie produk-towej można znaleźć na stronie www.elesa-ganter.pl. RYNEK92AUTOMATYKAWYDARZENIAJak sprostać wymaganiom nowo-czesnej produkcji? Co zrobić, by współpraca na linii maszy-na–człowiek przebiegała nie tylko sprawnie, ale jednocześnie była efek-tywna? Jak sprawić, by dynamiczny postęp technologiczny i słowa takie jak „cyfryzacja” czy „digitalizacja” nie przerażały pracowników, lecz ich zacie-kawiały i motywowały? Odpowiedzi na te i inne pytania poznali uczestnicy siódmej edycji Forum Nowoczesnej Produkcji IndustryTech, które odby-ło się w dniach 12–13 marca 2019 r. w warszawskim hotelu Sheraton. Spotkanie zorganizowane przez firmę MMConferences, podobnie jak wcześniejsze edycje, zgromadziło wie-lu gości, w tym praktyków rynku, któ-rzy wspólnie starali się wypracować najkorzystniejsze rozwiązania w obli-czu postępującej cyfryzacji przemysłu i społeczeństwa. Sprzyjały temu pre-lekcje specjalistów, omawiane case studies, a także formuła „round tables”, dzięki której zainteresowani określo-nymi tematami mogli w kameralnych, kilkuosobowych grupach podzielić się wiedzą i wymienić doświadczeniami. Sesja „okrągłych stołów” cieszyła się tym większym zainteresowaniem, że obejmowała bardzo szerokie spektrum tematów, jak łańcuch dostaw przedsta-wiony w formie gry symulacyjnej, auto-matyzacja obsługi klienta z użyciem sztucznej inteligencji, najważniejsze trendy w przemyśle, najnowsze tech-nologie przetwarzania dokumentów, automatyzowanie prac biurowych w przemyśle, sposoby angażowania w ciągłe doskonalenie w czasach nie-doboru kadry pracowniczej, najczęst-sze powody porażki projektów związa-nych ze sztuczną inteligencją, sposoby wykorzystania chatbotów i voicebotów w marketingu, sprzedaży i lead genera-Wielowymiarowa nowoczesna produkcjaE" $ )- , 1 H '-"$ $ ' "G " G '1 ' " 1 "'1 p 0 I$ . " J , " ;'$ -"1 +'1 F' 0) " $ E2 ' $' 11W "" " W 1 $G " . G-" '$ ' - $1W $ 2 K $ G " -$ Y . "" $ +'1 >2D2 Urszula Chojnacka935/2019WYDARZENIAFot. MMC Polskation, a także sposoby digitalizacji pro-dukcji i problemy oraz wyzwania z tym związane. Pracownik i szef w obliczu zmianŻyjemy w dobie nowoczesnych tech-nologii i mobilnych rozwiązań, które ułatwiają prowadzenie biznesu i orga-nizację produkcji na skalę wcześniej niespotykaną. A jednak chyba nigdy dotąd reprezentanci sektorów przemy-słowych i zakładów produkcyjnych nie mieli tak trudnego zadania do wykona-nia jak obecnie. Nowoczesna produk-cja to bowiem nie tylko obszar scyfryzo-wanych, zaawansowanych technologii, ale jednocześnie swoista rewolucja społeczna, dotykająca również pracow-ników. Łączenie tych dwóch światów jest nie lada wyzwaniem, zwłaszcza gdy od tego zależy sukces biznesowy. Mimo oczywistych korzyści płyną-cych z wprowadzania zaawansowa-nych technologii, wciąż można spotkać się z obawami, jak w tym wszystkim odnajdzie się człowiek i czy w dobie dynamicznie rozwijającej się automa-tyzacji i robotyzacji znajdzie się jeszcze miejsce dla szeregowych pracowników. Goście Forum Nowoczesnej Produkcji skutecznie rozwiewali ten niepokój – jak podkreślali m.in. Marek Moczulski, prezes Bakalland i dr n ekon. Bartłomiej Rodawski, członek zarządu i dyrektor operacyjny firmy Adamed Pharma, technologia jest bezużyteczna bez czło-wieka. Zjawiskiem, które to potwier-dza jest fakt, że przedsiębiorcy wciąż borykają się z niedostatkiem kadry – bolączką jest zarówno brak specjali-stów, jak i osób do wykonywania pro-stych prac. Obawy o wyeliminowanie ludzi z zakładów pracy wydają się tym bardziej nieuzasadnione, że 87% praco-dawców deklaruje wzrost zatrudnienia w związku z automatyzacją. Nie ulega jednak wątpliwości, że rola człowieka w dobie cyfryzacji się zmienia. Dziś coraz częściej mówimy o Pracowniku 4.0. Co jest jego naj-istotniejszą cechą? Jak podkreśliła Agnieszka Krzemień z firmy Manpower, jest nią gotowość do ciągłego uczenia się i przystosowywania do zmieniają-cych się warunków otoczenia związa-nego z czwartą rewolucją przemysłową. Dlatego coraz bardziej liczą się nie tylko twarde umiejętności, ale również kom-petencje miękkie. Sukces zależy również od nasta-wienia samych przedsiębiorców, toteż coraz więcej z nich w obliczu niedostat-ku wykwalifikowanej kadry wychodzi z bezpośrednią inicjatywą, by to zmie-nić. Przykładem jest podejście firmy Solaris Bus & Coach – jak opowiadał w trakcie kongresu jej przedstawiciel Dariusz Grodzicki, firma nie tylko stwo-rzyła dodatkowy dział skupiony na organizacji szkoleń, ale również nawią-zała współpracę ze szkołami, które mogą kształcić specjalistów. Jak podkreślił Jan Biernacki, wicedyrektor PwC, zmiany technologiczne wymagają dostosowa-nia całej organizacji firmy – wdrażanie technologii musi obejmować wdrożenia biznesowe, a nie tylko te z zakresu IT. Obawy dotyczące stosowania nowych technologii i konsekwencji nie dotykają wyłącznie pracowników, ale również kadry zarządzającej. W Polsce wciąż widoczny jest brak zaufania do niektó-rych rozwiązań, np. chmury. Problemem jest również niedostateczna robotyzacja. Tymczasem w tej ostatniej tkwi wielki potencjał. Mariusz Madej z firmy Atende zwrócił uwagę, że w miarę jak IT zbliża się do biznesu, pojawiają się kolejne obsza-ry dla robotyzacji – poza wykorzystaniem jej w procesach powtarzalnych, ważnym obszarem może być również np. integra-cja systemów. Jak podkreślił Emmanuel Bueta, prezes firmy OneWatt, bardzo ważne jest wsłuchiwanie się w problemy i wyzwania związane z Przemysłem 4.0, a kluczowe dla sukcesu w nowoczesnej produkcji są szybkie reagowanie i zmini-malizowanie nieplanowanych przesto-jów i redukcja błędów oraz predykcyjne monitorowanie warunków. Korzyści z wdrażania robotyzacji są niezaprzeczalne, a w czasach, gdy odbiorcy coraz częściej oczekują pro-duktów szytych na miarę zaletą nie do przecenia jest też fakt, że robotyzacja i automatyzacja przychodzą z pomocą w wytwarzaniu zindywidualizowanych rozwiązań, spełniających określone potrzeby i wymagania. To szczególnie istotne np. w sektorze FMCG, w którym tkwi ogromny potencjał dla robotyzacji – automatyzacja i robotyzacja przychodzą z pomocą w produkcji artykułów sperso-nalizowanych i krótkich serii, co w przy-padku branży dóbr szybkorotujących odgrywa wyjątkowo duże znaczenie. Jak wykorzystać potencjał danych Cyfrowa epoka produkcji, w której obecnie żyjemy, niesie ze sobą także inne wyzwanie – to konieczność zmie-rzenia się z rosnącą ilością danych i umiejętność ich usystematyzowania oraz odpowiedniego wykorzystania. Ta ostatnia kwestia jest o tyle istot-na, że coraz więcej firm dysponuje ogromnymi zbiorami danych, ale nie potrafi zrobić z nich użytku, który mógłby przynieść wymierne efekty. Mamy wręcz do czynienia z nadmia-rem danych, z których gromadzenia nie płyną żadne korzyści. Może to zmienić odpowiednia struktura bazy 94AUTOMATYKAWYDARZENIAdanych. Witold Sugalski, dyrektor PwC omówił wykorzystanie Data Mining do identyfikacji obszarów nieefektywności w produkcji na przykładzie case study. Firma z branży przetwórstwa mięsnego z dużym – ponad 400 SKU – portfolio produktów dostarcza je nie tylko na polski rynek, ale również do innych krajów Europy. Prowadzi wspólne magazyny surowca i gotowych pro-duktów dla wszystkich zakładów, ale problemem był brak integracji danych, a także fakt, że standardy produkcyjne były liczone jako średnia dla wszystkich artykułów. Dodatkowo analizy były możliwe tylko dla całych serii produk-cyjnych, a fakt, że dane były zmieniane w różnych systemach ERP i plikach .xls uniemożliwiał łączenie tych baz dla celów analitycznych. Aby zmienić tę sytuację firma skorzystała z pomocy ekspertów PwC, co zapewniło odpo-wiednie przygotowanie i modelowa-nie danych, łącznie z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów pozwa-lających znaleźć anomalie. Osiągnięty finalnie sukces był możliwy dzięki kil-ku czynnikom, m.in. powstaniu nowej bazy danych, w której zintegrowane zostało 60% danych produkcyjnych oraz przeprowadzeniu kilku warsz-tatów. Zidentyfikowano dzięki temu obszary poprawy efektywności, które finalnie mogą wygenerować zwiększe-nie wolumenu produkcji z tej samej ilości surowca o 3%. Do tego tematu – wykorzystania danych i szans, które to rodzi – nawiązał również Marcin Okrzes, Business Unit Manager, Cloud and Enterprise Apps z firmy Silvermedia. Jako problem wskazał fakt, że często nie umiemy zidentyfikować potencjału, który stoi za danymi. Dotyczy to m.in. analizy popytu, która powinna być na stałe wkomponowana w działanie firmy. Zyski mogą być różne – od pra-widłowego inicjowania procesu S&OP (Sales and Operations Planning) i utrzy-mania odpowiedniej struktury zapasu, przez redukcję sprzedaży utraconej, po zmniejszenie poziomu utylizacji pro-duktów. Jednak jak zauważył Marcin Okrzes, bez zaangażowania klienta w projekt, trudno jest uświadomić wartość takich działań. Z tym wiąże się jeszcze jeden aspekt – jak stwier-dził Michał Staśkiewicz, prezes firmy Alphamoon w debacie poświęconej powszechnej, autonomicznej produkcji opartej na analizie danych i sztucznej inteligencji, kluczem do sukcesu jest podejście proaktywne, a nie reaktywne. Tak więc nie chodzi tylko o to, by skupić się na zbieraniu i gromadzeniu danych. Trzeba mieć świadomość, że powinno to być robione dla uzyskania określo-nych efektów, których osiągnięcie jest uzależnione od wyciągania wniosków ze zgromadzonych informacji i prawi-dłowego ich wykorzystania – tak by służyły określonym celom. Nowi aktorzy na scenie Przemysłu 4.0Analiza danych to tylko jeden z elemen-tów digitalizacji służącej usprawnieniu procesów produkcyjnych. Grzegorz Binek z firmy QSG opowiadał o tym, jak wygląda digitalizacja w duchu Kaizen. „Kaizen” – z japońskiego – znaczy „ulepszenie”. Aby można było liczyć na ulepszenie, trzeba przede wszystkim wytypować obszary, w których popra-wa efektywności przyniesie największe korzyści. Prelegenci byli zgodni co do tego, że rosnące znaczenie w nowo-czesnej produkcji będzie także miała sztuczna inteligencja, uczenie maszy-nowe i technologia 5G. Czy możliwy jest scenariusz, w którym mamy do czynie-nia z pełną automatyzacją fabryk? Tu głosy gości Forum Nowoczesnej Pro-dukcji były podzielone.Dziś przemysł coraz częściej wyko-rzystuje rozwiązania mobilne, wśród których nierzadko pojawiają się drony. Wśród obszarów, w których takie roz-wiązania mogą się doskonale spraw-dzić są m.in. inspekcje przemysłowe (techniczne, okresowe, dopuszczające do użytku), ochrona oraz monitoring terenu, obiektów czy infrastruktury, pomiary przestrzenne, a także logisty-ka. – Bezzałogowe systemy lotnicze w przemyśle mogą przyczynić się do oszczędności czasu i zasobów oraz poprawy bezpieczeństwa – zauważył Marcin Swystun, CEO firmy Pelixar, któ-ra oferuje rozwiązania tego typu. Nie tylko wydajnośćNowoczesne i przemyślane podejście do produkcji w duchu cyfryzacji nie kończy się na dążeniu do osiągnięcia lepszej wydajności i większych zysków dzięki nowoczesnym technologiom – dziś przedsiębiorcy przywiązują coraz większą wagę również do kwestii ekolo-955/2019WYDARZENIAgii i działań prośrodowiskowych. O tym, jak transformować produkcję w duchu Przemysłu 4.0, by była ona przyjazna środowisku, dyskutowali w trakcie Forum Nowoczesnej Produkcji dr Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komu-nikacji i relacji zewnętrznych w Mer-cedes-Benz Manufacturing Poland, Ewa Urbaniak, Plant General Manager w L’Oréal Warsaw Plant i Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Dyskusji towarzyszy-ły przykłady wymiernych efektów, jak np. fakt, że należąca do Mercedes-Benz fabryka silników w Jaworze jest całko-wicie neutralna w zakresie emisji CO2. Osiągnięto to dzięki rezygnacji z pozy-skiwania energii z paliw kopalnianych na rzecz poboru energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych – wia-tru i biomasy. Z kolei jak zadeklarowała przedstawicielka francuskiego koncer-nu, warszawska fabryka już od kilkuna-stu lat nie wywozi żadnych odpadów na składowiska, lecz w różny sposób je przetwarza. Pole do poprawy na linii produkcja-ochrona środowiska jest jednak nadal bardzo duże. Świadczą o tym m.in. dane przytoczone przez Jakuba Farysia – dziś w Polsce recyklin-gowi poddawanych jest tylko 800 000 pojazdów. Marketing i budowanie wizerunku Nawet najlepiej zorganizowana nowo-czesna produkcja nie zastąpi zaawan-sowanego, dobrze sprofilowanego mar-ketingu. Janusz Komurkiewicz, członek zarządu ds. marketingu Fakro mówił o najskuteczniejszych działaniach mar-ketingowych bazujących na doborze odpowiednich kanałów komunikacji, zwracając uwagę na istnienie swego rodzaju piramidy, gdzie rodzaj działań powinien być dopasowany do różnych etapów – wprowadzania produktów na rynek, następnie fazy wzrostu, a finalnie – fazy dojrzałości. Dla pierwszej z nich kluczowa jest wiedza z obszaru B2B, przekazana np. przez odpowiednie eks-pozycje w puntach sprzedaży, POS-y, strony interaktywne (dziś obowiązko-wo responsywne), wsparcie serwisowe, promocje w wyszukiwarkach oraz linki sponsorowane, platformy sprzedażowe i e-commerce, udział w targach i rekla-ma produktowa w prasie branżowej. Drugi etap promocji, który ma zapew-nić rynkowy wzrost wprowadzonemu już produktowi, obejmuje budowanie lojalności, którego elementami są współpraca z partnerami i rekomen-dacje, współpraca z organizacjami branżowymi, a także szkolenia w cen-trali firmy. W finalnej fazie dojrzałości najistotniejsze jest zadbanie o stabili-zację sprzedaży, którą można zapewnić dzięki promocji marki, m.in. w ramach reklam wizerunkowych, w tym w rekla-mie telewizyjnej, a także sponsoringowi wydarzeń kulturalnych, sportowych itp. O tym, jak skutecznie promować produkty i zapewnić sobie lojalność klienta dyskutowali również Iwona Kasica, prezes firmy Me gusto, oferują-cej certyfikowane ekologicznie słody-cze oraz Artur Beck, prezes grupy mar-ketingowej CreativeHarder. Pokazali, że sposobów na budowanie sukcesu może być wiele – może nim być zarów-no postawienie na własny marketing, gdzie dystrybutor pełni rolę pasywną, jak i aktywne zaangażowanie pośredni-ków, którzy będą skutecznie budować wizerunek marki. Na drodze zmianRozwój nowoczesnych technologii usprawniających produkcję i sprzyjają-cych poprawie wydajności nabiera roz-pędu, a produktywność, digitalizacja, automatyzacja i robotyzacja to pojęcia dominujące dziś wśród przedsiębior-ców i przedstawicieli wszystkich branż przemysłu. Dyskusjom towarzyszą już wymierne efekty, więc można znaleźć coraz więcej powodów do zadowo-lenia, a z rynku płynie wiele optymi-stycznych sygnałów. Jednym z nich jest z pewnością fakt, że Europa jest kołem napędowym rozwoju Internetu Rzeczy oraz Przemysłowego Internetu Rzeczy, a inicjatywy takie jak Fundacja Platfor-ma Przemysłu Przyszłości dodatkowo sprzyjają rozwojowi Przemysłu 4.0. Z pewnością wiele kwestii i pytań pozostaje dziś otwartych, a wraz z roz-wojem rynku i upowszechnianiem digi-talizacji produkcji pojawią się nowe. Recepty na to, jak zmierzyć się z wyzwa-niami i jak odnieść sukces w dobie transformacji przemysłowej można szukać m.in. na Forum Nowoczesnej Produkcji. Urszula ChojnackaAUTOMATYKAFot. MMC Polska96AUTOMATYKAZa nami 72. edycja Hannover Messe – największych świa-towych targów technologii przemysłowych, które po raz pierwszy odbyły się w 1947 r. To miejsce, gdzie spotykają się kluczowi gracze z róż-nych branż przemysłu i gdzie można zapoznać się z innowacjami w obsza-rze wszystkich kluczowych technologii przemysłowych. O randze wydarzenia świadczy liczba wystawców i zwiedza-jących. W tegorocznej imprezie wzięło udział 6500 wystawców z 75 krajów. Około 60% stanowiły firmy spoza Nie-Nagrody – Hermes Award i Robotics AwardJak co roku podczas oficjalnego otwar-cia targów Hannover Messe ogłoszono zwycięzcę najbardziej pożądanej nagro-dy technologicznej na świecie, jaką jest Hermes Award. Nagrodę zdobyła firma NanoWired GmbH – młody start-up z sie-dzibą w Gernsheim w Niemczech – za opracowanie innowacyjnej technolo-gii KlettWelding, bazującej na połączeniu typu rzep. Technologia KlettWelding jest oryginalnym procesem umożliwiającym szybkie i łatwe łączenie komponentów elektronicznych w temperaturze poko-jowej. Jest przyjazna dla środowiska i gwarantuje trwałe połączenia. Ponadto proces jest tańszy niż lutowanie i klejenie i został już z powodzeniem zastosowany w prawie 20 projektach przemysłowych. W procesie KlettWelding powierzchnie elementów elektronicznych są naj-pierw pokryte warstwą nanometrycz-nych drucików metalowych tworzących rzep. Tak przygotowane komponenty można połączyć przez ich zaciśnięcie. Nanoprzewody blokują się i tworzą połączenie, które – w przeciwieństwie do rzeczywistego połączenia na rze-py – jest trwałe i wysoce przewodzące elektrycznie i termicznie. Połączenie między komponentami jest sprężyste , " W H" " ) -$") . " ) <,= " @D<h 2 . W 1 "-") W Y " - ' $ $"1 ) $11 - '' . '")2 5 $ ' W- $ " 0 0 $ EF02 Sztuczna inteligencja w Przemyśle 4.072. edycja targów Hannover MesseJolanta Górska-Szkaradekmiec. Ekspozycje targowe zlokalizo-wane były na powierzchni 227 000 m2. Do Hanoweru przybyło około 215 000 odwiedzających, z czego około 40% to goście z zagranicy.Tegoroczne targi tworzyło sześć platform demonstrujących technologie cyfrowe dla systemów produkcyjnych i energetycznych. Temat przewodni, „Integrated Industry – Industrial Intel-ligence”, czyli „Zintegrowany przemysł – Inteligencja przemysłowa”, kom-pleksowo odzwierciedlał digitalizację produkcji i systemów energetycznych. Zwiedzający mogli zobaczyć, jak firmy z różnych branż wdrażają innowacyjne technologie, wykorzystując sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Tar-gowe hasło „Industry 4.0 meets Artificial Inteligence” („Przemysł 4.0 spotyka się ze sztuczną inteligencją”) znalazło od-zwierciedlenie w wielu ekspozycjach. Podczas oficjalnej ceremonii otwar-cia niemiecka kanclerz Angela Merkel podkreśliła: – Naszym zadaniem jest pokazać światu, co będzie w przyszło-ści, aby inni mogli dołączyć do tego procesu. Stefan Löfven, premier Szwe-cji – kraju partnerskiego tegorocznej ekspozycji targowej – przedstawił natomiast strategię rozwoju Przemy-słu 4.0 do 2025 r. 975/2019WYDARZENIAi odporne nawet na ekstremalną tem-peraturę, w tym znacznie przekraczającą poziom potrzebny do zniszczenia kon-wencjonalnych połączeń lutowniczych lub klejowych. Podczas Automation Forum (fot. 1) wręczono nagrodę za innowacyjne roz-wiązanie technologiczne w dziedzinie robotyki. Zdobywcą Robotics Award 2019 została firma OnRobot z siedzibą w duńskim mieście Odense, za chwytak Gecko Gripper. Jego działanie jest wzo-rowane na strukturach znajdujących się na powierzchni łap niektórych ga-dów. Miliony mikroskopijnych włókien wykorzystują tzw. siły van der Waalsa, gdy stykają się z gładkimi powierzch-niami. Powoduje to silną adhezję i siłę przeciwdziałającą ścinaniu, bez potrze-by stosowania do tego celu jakiejkol-wiek energii. Uwolnienie chwytanego obiektu następuje po przechyleniu po-wierzchni chwytaka.Szwecja – kraj partnerski targówSzwedzkie firmy wystawiały się pod ha-słem Szwecja Co-Lab, co było wyrazem chęci współpracy w zakresie innowacji ze strony szwedzkich firm. Z założenia szwedzki pawilon (fot. 2) miał pokazać, że kraj, dzięki rodzimym firmom i roz-wiązaniom, jest światowym liderem w inteligentnym przemyśle. Pokazano jak szwedzki przemysł wraz ze start-upami tworzy nowe możliwości, stosując cyfrowe rozwią-zania i nowe technologie. Można było zobaczyć np. rozwiązania z zakresu zro-botyzowanej produkcji i druku 3D, naj-nowsze projekty i produkty związane z siecią 5G, rozwiązania wykorzystujące rzeczywistość wirtualną czy pokazują-ce, jak uzyskać energię bez paliw ko-palnianych. Szwecję reprezentowało 160 firm.Targowe ekspozycje Wystawcy targowi, prezentując ofertę, skupili się na przyszłości – przedstawia-no technologie i produkty, które nie tyl-ko zmienią sposób produkcji, ale rów-nież wpłyną na nasze życie codzienne. Firma Balluff (fot. 3) swoją ofertą in-nowacyjnych rozwiązań automatyza-cyjnych przekonywała zwiedzających, że wydajność produkcji można zwięk-szyć na różnych jej etapach. Na cyfrową ofertę składały się inteligentne czujniki, systemy identyfikacji RFiD, rozwiąza-nia sieciowe oraz programowe, czyli elementy zaangażowane na różnych etapach produkcji. Z kolei firma B&R (fot. 4) pokazała, jak – wdrażając jej rozwiązania firmowe – można zmienić istniejący, tradycyjny zakład przemysłowy w inteligentną fa-brykę dzięki automatyzacji i bezproble-mowej interakcji wszystkich obszarów produkcyjnych. Podkreślano, że propo-nowane rozwiązania umożliwiają osią-gnięcie wyjątkowej jakości i efektywno-ści nie tylko w produkcji masowej, ale również jednostkowej. Jednocześnie zapewniają bezpieczną współpracę człowieka z maszyną, a dzięki wykorzy-staniu technologii chmury możliwy jest przegląd danych, np. dotyczących wy-dajności maszyn czy koniecznych prze-glądów. Oferta firmy to m.in. Orange Box – narzędzie do akwizycji i analizy da-nych, dzięki któremu można przesyłać dane z istniejących maszyn do chmury. Użytkownik może zbierać, wyświetlać ; 2 /2 !? `&' $ d132498AUTOMATYKAWYDARZENIAna pulpicie i porównywać dane z wie-lu linii produkcyjnych zlokalizowanych w różnych miejscach. Portfolio firmy to również zintegrowane systemy wi-zyjne. Kamera wizyjna jest dzisiaj obec-na w procesie kontroli czy sortowania, przy czym w tych aplikacjach istotne jest oświetlenie, które zapewnia pre-cyzyjne, powtarzalne wyniki. System wizyjny B&R to inteligentne kamery, algorytmy przetwarzania obrazu oraz elementy oświetleniowe, a aplikacje można tworzyć, wykorzystując gotowe komponenty oprogramowania.Drogę ku cyfrowej przyszłości toru-ją np. rozwiązania Dassault Systèmes (fot. 5). Firma jest dostawcą platformy 3DEXPERIENCE, dzięki której pomaga firmom zoptymalizować rozwój i pro-cesy produkcji w całym łańcuchu war-tości. Platforma 3DEXPERIENCE to roz-wiązanie systemowe dopasowane do różnych potrzeb każdego z dzia-łów w przedsiębiorstwie, począw-szy od marketingu, przez sprzedaż, aż po dział inżynieryjny. W Hanowerze firma Dassault Systèmes prezentowa-ła sposób wykorzystania platformy we wdrażaniu cyfrowych modeli biz-nesowych, rozwijaniu innowacyjności i zwiększaniu wydajności. Na stoisku można było zapoznać się z przykła-dami ze strony klientów i partnerów, którzy już z powodzeniem korzystają z tej oferty. Najnowsze technologie, rozwiązania i programy szkoleniowe dla świata pro-dukcji jutra to była oferta Festo prezen-towana na stoisku, którego koncepcja bazowała na czterech obszarach: Learn – Build – Operate – Inspire (dowiedz się – buduj – działaj – inspiruj). Tu przed-stawiono nowe możliwości sztucznej inteligencji i robotyki opartej na współ-pracy. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się robotyczna dłoń ze sztucz-ną inteligencją BionicSoftHand, która przypomina ludzką i potrafi naślado-wać jej ruchy (fot. 6). Dłoń jest miękka i przyjemna w dotyku dzięki zasto-sowanym materiałom. Na każdym palcu umieszczono czujniki nacisku, a w rozpoznaniu obiektów pomagają kamery 3D. Za zginanie palców i ruchy nadgarstka odpowiada system pneu-matyczny. Kciuk i palec wskazujący są dodatkowo wyposażone w moduł obrotowy. W poruszaniu palcami po-magają algorytmy uczenia maszyno-wego, a dzięki sztucznej inteligencji ręka uczy się chwytania i posługiwania przedmiotami. Podobnie jak lekkie ro-boty pneumatyczne Festo – BionicCo-bot i BionicSoftArm – przeznaczone są do bezpośredniej współpracy z czło-wiekiem, tak samo BionicSoftHand jest predestynowana do takiej współpracy w przestrzeniach roboczych fabryk ju-tra. Ponieważ BionicSoftHand może chwytać silnie, ale z wyczuciem, może być zastosowana np. w pracach mon-tażowych czy robotyce serwisowej. Tradycyjnie dużą uwagę zwiedzają-cych skupiała kolejna bioniczna kon-strukcja Festo – BionicFinWave (fot. 7). Jest to autonomiczny, podwodny ro-bot, który naśladuje naturalne ruchy żywych mątw, chociaż wyglądem kojarzy się z rybą. Płynny ruch Bio-nicFinWave realizowany jest przez na-przemienny ruch dwóch silikonowych płetw. Te z kolei poruszane są przez system dźwigni i przegubów napędza-nych przez dwa serwosilniki. Trzeci sil-nik umożliwia ruch góra-dół. Na stoisku robot płynnie poruszał się w systemie akrylowych rur, co umożliwiały mu sen-sory umieszczone w jego wnętrzu. Czuj-nik ciśnienia pozwala ocenić odległość od ściany rury, a sensory ultradźwię-kowe umożliwiają mapowanie trasy. Z kolei zamontowane nadajniki po-zwalają kontrolować pracę robota za pomocą tabletu. Robot ma długość 56995/2019WYDARZENIA37 cm i masę 430 g. Większość jego elementów wykonano na drukarce 3D, co może stanowić duże ułatwie-nie w ewentualnej masowej produkcji na potrzeby nauki lub przemysłu, po-nieważ w przyszłości może być wyko-rzystany np. do badania podwodnych obiektów, kontroli jakości wody, bada-nia ścieków czy inspekcji rurociągów. Świat branży cyfrowej wzbogaciła licznymi inteligentnymi rozwiązania-mi firma ifm electronic gmbh. Podczas targów przedstawiła wiele premiero-wych rozwiązań inteligentnych pro-duktów dla procesów produkcyjnych jutra, w których warunkiem koniecz-nym jest komunikacja na różnych poziomach (fot. 8). Oferowane przez firmę czujniki IO-Link dostarczają użytkownikowi dodatkowe dane, umożliwiające optymalizację auto-matyzacji. Informacje te mogą być wykorzystane np. do zwiększenia wy-dajności i oszczędności. Nie sposób było ominąć stoisko firmy igus GmbH, która prezentowała szereg nowych, coraz bardziej zaawan-sowanych technologicznie produktów z tworzyw sztucznych, poprawiających wydajność i obniżających koszty pro-dukcji. Oferta firmy to np. inteligentne przewody, łożyska ślizgowe oraz bez-smarowe, polimerowe łożyska kulko-we o 10-krotnie dłuższym czasie pracy, e-prowadniki o przesuwie 1000 m i dru-kowane w 3D części odporne na zuży-cie o żywotności, którą można obliczyć on-line. Wysokowydajne polimery fir-my igus poszerzają również możliwo-ści ekonomicznej automatyzacji. Firma prezentowała niskokosztowe roboty wykonane z tworzyw sztucznych.We współpracy z 16 innymi part-nerami przemysłowymi igus zapre-zentował pierwszą na świecie plat-formę robotyki RBTX.com, która łączy dostawców i użytkowników taniej robotyki. Użytkownicy mogą on-line zestawić rozwiązanie automatyzacji, które odpowiada ich wymaganiom i budżetowi. Robotyka usługowa jest ważnym zagadnieniem przyszłości dla przemysłu produkującego sprzęt AGD, a niskokosztowe roboty mogą np. wy-konywać proste obowiązki domowe (fot. 9). – W ciągu jednego lub dwóch lat taki robot będzie gotowy do maso-789; 2 /2 !? `&' $ dNext >