< Previous100AUTOMATYKAWYDARZENIAwej produkcji i będzie wtedy niedrogi – powiedział Frank Blase, prezes zarządu igus GmbH. Systemy automatyki, inteligentne roboty i rozwiązania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji to tylko fragment oferty firmy Omron. Odwiedzający tar-gi Hannover Messe 2019 na firmowym stoisku mieli okazję zapoznać się z fa-bryką przyszłości. Pokazano elastyczną linię produkcyjną, z robotami mobilny-mi i współpracującymi, co umożliwiło zwiedzającym prześledzenie całego procesu produkcji – od złożenia zamó-wienia do dostarczenia produktu koń-cowego. Jednak wiele uwagi zwiedza-jący skupiali na zmodernizowanym, wyposażonym w sztuczną inteligencję robocie Forpheus (fot. 10), który tre-nował młodzież Niemieckiej Federacji Tenisa Stołowego. To pierwszy i jedyny na świecie nauczyciel tenisa stołowe-go wyposażony w sztuczną inteligen-cję. Działanie robota idealnie ilustruje możliwości maszyn w zakresie rozwi-jania potencjału ludzkiego. Wspólna gra pomaga zrozumieć i pokazać, jak roboty i ludzie mogą współpracować w przyszłości.W tym roku Omron prezentował już piątą generację robota Forpheus, który został wyposażony w system wizyjny z trzema kamerami oraz nową kame-rę stereo, dzięki czemu robot lepiej przewiduje ruch piłki i gracza. Kolejna wersja robota ma również zwiększo-ny zakres ruchu, a spersonalizowane umiejętności trenerskie urządzenia w jeszcze większym stopniu opierają się na sztucznej inteligencji. „Automatyzujemy. Bezpiecznie” to hasło firmy Pilz, która prezentowa-ła ofertę automatyzacji skierowaną do różnych branż (fot. 11). Wśród pro-pozycji znalazły się np. skanery bezpie-czeństwa, kurtyny świetlne, systemy wizyjne i szeroka gama czujników bez-pieczeństwa, w tym mat bezpieczeń-stwa. Pilz oferuje również kompletne rozwiązania w zakresie bezpiecznej ro-botyki. Zwiedzający mogli zapoznać się z koncepcją Przemysłu 4.0, oglądając inteligentną fabrykę, która wytwarzała spersonalizowane produkty w ramach produkcji jednostkowej w skali przemy-słowej. Zdecentralizowana technolo-gia, mobilna robotyka serwisowa, in-teligentna diagnostyka i wizualizacja oraz łączność w chmurze to krótka charakterystyka tej fabryki.Przemysłowe zastosowanie sieci 5G Targi były również miejscem, w którym można było bliżej poznać zalety nie-zwykle szybkiej telefonii komórkowej 5G w przemyśle. Oprócz aplikacji na fir-mowych stoiskach zaprojektowanych w najnowszym standardzie 5G organi-zator targowej ekspozycji utworzył ob-szar 5G Arena, który w całości poświę-cono nowoczesnej sieci. Można było zobaczyć przemysłowe rozwiązania z wykorzystaniem sieci 5G oferowane m.in. przez firmy Zeiss, Bosch Rexroth, Weidmüller, Ericsson, Festo, HARTING, Phoenix Contact, Siemens i VW.Polskie akcentyW Hanowerze obecne były również polskie firmy. 20 firm projektujących rozwiązania dla przemysłu z wykorzy-staniem technologii sztucznej inteli-gencji zostało wybranych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu PAIH, aby reprezentować Polskę na stoisku naro-dowym (fot. 12 i 13). Wśród nich dużą grupę stanowiły start-upy. Promocja polskiej oferty na Hannover Messe odbywała się pod hasłem „Smart means Poland”. – Targi w Hanowerze to doskonała okazja do długofalo-wej promocji polskiej myśli na arenie międzynarodowej i budowania silnych polskich marek. Pokazujemy, że Polska 10111015/2019WYDARZENIAjest źródłem najnowszych technologii – powiedział wiceminister przedsię-biorczości i technologii Tadeusz Ko-ściński, który otworzył polskie stoisko. W Hanowerze prezentowano m.in. systemy do optymalizacji procesów produkcyjnych, transferu danych, za-rządzania sprzedażą czy systemami energetycznymi, silnik do kolei ma-gnetycznych, rozwiązanie analizują-ce nastrój oraz zachowanie klientów w sklepach, robotyczne ramię ułatwia-jące operacje laparoskopowe, system do zdalnego monitorowania prac ma-szyn oraz dostawcę automatycznych linii produkcyjnych. Poza stoiskiem narodowym na targach były obecne również polskie firmy, które wysta-wiały się samodzielnie na własnych stoiskach, np. Aplisens, Simex czy Technokabel. Nowa usługa cyfrowej analizy gościW tym roku po raz pierwszy w Euro-pie targi Hannover Messe przedsta-wiły wystawcom ofertę w postaci cy-frowej analizy wizyt targowych gości. Dostawcą tej technologii była firma Waytation, start-up z Wiednia. Podobnie jak np. w handlu deta-licznym, informacje o zachowaniu klientów i ich zainteresowaniach są istotną informacją dla sprzedają-cego, tak informacje o wizytach i zain-teresowaniu poszczególnymi ofertami są istotne dla targowego wystawcy. W tym roku po raz pierwszy wystawcy Hannover Messe mogli uzyskać od-powiedzi na wiele pytań typu: jakie były największe atrakcje na targach, a w szczególności na moim stoisku? która prezentacja przyciągnęła naj-większą uwagę publiczności? jaki procent odwiedzających na moim stoisku to osoby decyzyjne? z jakich krajów pochodzi większość moich gości? Wchodząc na targi, goście otrzymywali małe znaczniki blueto-oth (tagi), które można było łatwo dołączyć do identyfikatorów/smyczy. Umożliwiały one anonimową analizę przepływów odwiedzających na tere-nach wystawowych i na poszczegól-nych stoiskach. Ten rodzaj analizy jest szczególnie przydatny dla firm obsługujących duże stoiska, ponieważ 1213oprócz uzyskania informacji, jak długo zwiedzający spędzają czas na stoisku, mogą analizować wydajność poszcze-gólnych sekcji swoich stoisk. Zebrane informacje mogą następnie pomóc w wyborze tematów i elementów projektu dla przyszłych ekspozycji. Dostęp do tej nowej cyfrowej usługi wystawcy mogli zamówić wraz z in-nymi usługami dostępnymi w sklepie internetowym Hannover Messe. Targi Hannover Messe pokazały, że cyfryzacja fabryk jest nieunikniona. Systemy monitoringu będą czuwać nad produkcją, dzięki czemu będzie można skutecznie przeprowadzać konserwacje zapobiegawcze i skra-cać przestoje, a tym samym zwiększać poziom produkcji. Rosnące koszty energii oraz wymagania prawne (np. zmniejszenie emisji dwutlenku węgla) sprawiają, że użytkownicy poszukują zaawansowanych systemów do zarzą-dzania energią, które obniżą koszty działalności. Ważne miejsce na tar-gach zajmował transport, w którym coraz większą rolę odgrywa rozwi-jająca się coraz szybciej e-mobility. Niemiecka impreza targowa po raz kolejny udowodniła, że stanowi siłę napędową inwestycji w przemyśle. Kolejna edycja odbędzie się w dniach 20–24 kwietnia 2020 r. Jolanta Górska-Szkaradek&K0:&07&; 2 /2 !? `&' $ d102AUTOMATYKAWYDARZENIA: W ' 1 -" 12 <h>A 2 !' 0) &%0F-! 1 " $ ' - $ " 2 0 1 . " 11 A@2 ' -$ " ) 1 " $ " " '-1W) " W "H -) . $ 2 W dniach 1–5 kwietnia 2019 r. odbyły się największe przemysłowe targi na świecie Hannover Messe, w których uczestniczyła Grupa Technologiczna HARTING. Kierując się mottem targów „Zintegrowany przemysł – Inteligen-cja przemysłowa” HARTING skupił się na „inteligentnej łączności”, co ideal-nie wpisuje się w obszar działania fir-my, jakim jest m.in. cyfryzacja prze-mysłu. Zaprezentowano innowacyjne ny handlowe między USA a Chinami, taryfy karne, Brexit i spowolnienie globalnego popytu były odczu-walne w codziennej działalności. – Gospodarka „ostygła” jeszcze bardziej od końca ubiegłego roku – powiedział Philip Harting podczas spotkania. Stwierdził, że osiągnięcie w roku finansowym 2018/2019 pozio-mu sprzedaży z grudnia 2018 r. przy blisko 5% wzroście byłoby prawdzi-wym wyzwaniem.Oferta firmy HARTING prezentowa-na była nie tylko na głównym stoisku – logo firmy obecne było także na innych stoiskach, gdzie firma była współgo-spodarzem – partnerem w integracji rozwiązań dla Przemysłu 4.0. Szereg prezentowanych w Hanowerze roz-wiązań – m.in. ethernetowe złącze z pojedynczą parą przewodów Single Pair Ethernet (SPE), które promo-wane jest jako standard w sieciach Przemysłowego Internetu Rzeczy (IIoT) – przedstawiliśmy w wydaniu AUTOMATYKA 3/2019. W Hanowerze pokazano szereg nowych złączy, któ-re cechuje duża niezawodność, coraz Inteligentna łączność w fabryce przyszłości Ekspozycja HARTING podczas Hannover Messe 2019WYDARZENIAprodukty i rozwiązania skierowane do zintegrowanego przemysłu. Philip Harting, przewodniczący zarządu oraz przedstawiciele kie-rownictwa Grupy Technologicznej HARTING podczas konferencji praso-wej zorganizowanej na stoisku firmo-wym omówili najważniejsze produkty i kierunki działania. Przedstawiono m.in. największy projekt inwestycyj-ny w historii firmy, czyli Europejskie Centrum Dystrybucyjne. To nowocze-sne centrum, które powstaje w nie-mieckim Espelkamp wkrótce zosta-nie oddane do użytku. Jego główna część to zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania o wysokości 20 m. ECD będzie zinformatyzowa-ne i zautomatyzowane m.in. dzięki wykorzystaniu technologii RFID oraz systemów automatycznego trans-portu. Część energii niezbędnej do ogrzewania i chłodzenia budynku będzie pochodziła ze źródeł geoter-malnych.Jak zauważył Philip Harting, ostat-nie lata były finansowym sukcesem firmy, jednak takie działania jak woj-Jolanta Górska-Szkaradek1035/2019WYDARZENIA; 2 /2 !? `&' $ dmniejsze gabaryty, kompaktowa budo-wa i np. prosty montaż lub możliwość stosowania w szczególnych warunkach (Han 1A, M12 PushPull, Han-Eco, Han F+B, RJ Industrial MultiFeature). Targowi goście mogli też zobaczyć kolejną wersję autonomicznego elek-trycznego samochodu microSNAP (fot. 1). Elektryczne samochody to nasza przyszłość, w której istotny będzie czas ładowania akumulatora. Prezentowano również opracowaną wspólnie z firmą KUKA stację ładu-jącą sterowaną przez robota (fot. 2). Robot KUKA wstawia złącze ładowania HARTING do gniazda w samochodzie i kończy proces ładowania, gdy aku-mulator osiągnie wymagany poziom naładowania. Na stoisku nie mogło zabraknąć odniesienia do powszechnego hasła Przemysł 4.0 – zwiedzający mogli poznać różne scenariusze i techno-logie zindywidualizowanego procesu produkcji z wykorzystaniem robo-tów kooperacyjnych KUKA (fot. 3). Zamówienie na samochód-zabawkę można było złożyć kilka dni wcześniej za pomocą internetowego konfigura-tora specjalnie skonfigurowanego do tego celu lub bezpośrednio na stoisku przy użyciu kodu QR na własnym tele-fonie komórkowym. Linia produkcyjna HARTING „HAII4You” w inteligentnej fabryce demonstrowała pełną piono-wą integrację w produkcji samocho-du-zabawki w podziale na samowy-starczalne, w pełni połączone w sieć komórki produkcyjne. W każdej komór-ce produkcyjnej pracował kooperacyj-ny lekki robot KUKA. Towary były trans-portowane między komórkami przez mobilny robot KUKA iiwa. Mocny akcent na stoisku położono na możliwości mikrokomputera MICA, który może stanowić uniwersalne połączenie między maszynami, plat-formami IoT i chmurą. Pokazano apli-kacje bazujące na mikrokomputerze MICA służące do monitorowania stanu maszyn, systemów transportowych czy prewencyjnego serwisu.Produkcja przyszłości wymaga coraz bardziej inteligentnych syste-mów i procesów, w których roboty będą coraz częściej zastępować ludzi lub z nimi współpracować. Dlatego naukowcy pracują nad dalszym roz-wojem procesów chwytania, wzbo-gacając ramiona robotów i chwytaki w percepcję dotykową. W tym kie-runku podążają również prace firmy HARTING i brytyjskiej firmy Shadow Robot Company Ltd. Owocem współpracy jest konstruk-cja ręki robota, która ma funkcjonal-ność i wymiary ludzkiej ręki, dzięki czemu może symulować procesy chwytania człowieka (fot. 4). Ręka ma 24 przeguby, z których 20 może kon-trolować siebie nawzajem. Dodatkowo ręka może obracać się we wszystkich kierunkach, co umożliwia precyzyjne i niezawodne trzymanie przedmio-tów. W opuszki palców wbudowano wielofunkcyjne czujniki do pomiaru różnych parametrów, takich jak nacisk, temperatura i wibracje. Jolanta Górska-Szkaradek&K0:&07&1324104AUTOMATYKAWYDARZENIACzy twórcy targów – Przemy-słowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP oraz spółka MVM – organizując w 1994 r. pierwszą edycję wydarzenia mogli przypuszczać, że wymyślona przez nich marka i for-muła spotkań wystawców z odbior-cami doczeka się tak wieloletniej tradycji? Niezależnie od odpowiedzi trzeba stwierdzić, że fakt świętowania srebrnego jubileuszu jest dowodem ogromnego sukcesu – nawet jeśli poja-wiają się na rynku opinie, że tego typu wydarzenia odchodzą do lamusa, a ich forma staje się nieco przestarzała. Platforma spotkań, która przez wiele lat istnienia na dobre wrosła w świa-domość wystawców, producentów, kompletatorów i odbiorców automa-tyki przemysłowej, wydaje się dziś nie-odzownym elementem każdej war-szawskiej wiosny i gromadzi nie tylko szerokie grono przedstawicieli środo-wisk branżowych, ale również innych znamienitych zwiedzających. Gościem edycji zorganizowanej w dniach 26–29 marca 2019 r. była m.in. Minister Przed-siębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz, która odwiedziła stoiska wielu polskich wystawców. Inteligentne fabrykiTegoroczne rozmowy skupiały się zarówno wokół nowych technologii, jak i rezultatów biznesowych, które można osiągnąć dzięki ich wdrażaniu. Bogaty asortyment produktów i urzą-dzeń z szeroko pojmowanej branży automatyki, robotyki i pomiarów uzu-pełniały coraz silniej reprezentowane rozwiązania tworzone z myślą o inteli-gentnych fabrykach i wpisujące się we wszechobecny dziś trend cyfryzacji przemysłu, w tym kategorie do nie-dawna stosunkowo rzadko obecne na tego typu imprezach. – Od dwóch lat systematycznie rośnie liczba robotów mobilnych do zastosowań przemy-słowych prezentowanych na targach – zauważa dr inż. Jacek Frontczak, komisarz targów Automaticon. Na temat Przemysłu 4.0, nowych możliwości i potrzebnych rozwiązań technicznych wiele dyskutowano na stoisku Turck (fot. 1). – Nasza firma mocno partycypuje w idei powszechnej cyfryzacji, oferując niezbędne urządze-nia i technologie, poczynając od inte-Automatyka przemysłowa w pigułce, czyli 25. edycja targów Automaticon " 0 &' -$ +$ " &' $ - " $ ' "1W "1 , ' bY " + $ -" ) ) Y" Y" 2 @= @= $ G - 1 '$" - " $ H W ) "2Urszula ChojnackaWYDARZENIAAUTOMATICON 2019 W LICZBACH:9500 gości9500 m2 powierzchni wystawienniczej480 reprezentowanych firm276 wystawców15% udział wystawców z zagranicy (najwyższy w historii targów).1055/2019WYDARZENIAFot. J. Górska-Szkaradek (Automatyka), K. Jakubek (AutomatykaOnline.pl)ligentnych czujników z komunikacją IO-Link, na własnej chmurze kończąc. Jedną z kluczowych technologii Prze-mysłu 4.0 jest identyfikacja RFID. W tym obszarze dostarczamy kompletne roz-wiązania pozwalające na optymaliza-cję procesów produkcyjnych i logistycz-nych. Dzięki naszemu kompleksowemu podejściu – „pod klucz” – i wieloletnim doświadczeniom – ponad 1000 aplika-cji – zainteresowanie tymi systemami było nadspodziewanie duże. Mnóstwo klientów doceniło też system monito-ringu drgań – efektywne kosztowo roz-wiązanie pozwalające na ocenę stanu maszyn i reagowanie z wyprzedzeniem, zanim ewentualna awaria spowoduje wymierne straty w produkcji. Czujniki drgań wraz z komputerowym syste-mem Turck for Maintenance – archi-wizacja danych, trendy, ustawianie progów alarmowych, powiadomienia itd. – to doskonałe narzędzie do pre-dykcyjnego utrzymania ruchu, z któ-rego skorzystało już wiele firm w Pol-sce – mówi Andrzej Dereń, dyrektor techniczny firmy Turck. Coraz większa dominacja tematyki związanej z trendem Przemysłu 4.0, w tym przesyłaniem informacji w czasie rzeczywistym oraz bezpieczeństwem, widoczna była także w prezentacji firm Murrelektronik (fot. 3) czy Kubler (fot. 4). – Największą popularnością na naszym stoisku cieszyły się pierścienie ślizgowe, zwłaszcza seria SR120 zapro-jektowana z myślą o funkcjonowaniu w sieci Ethernet. Pierścienie ślizgowe to urządzenia pozwalające przesyłać sygnały elektryczne, zasilające, jak i ste-rujące z platformy stacjonarnej do obro-towej lub odwrotnie. Ta technologia jest stosowana w stołach obrotowych lub w robotach przemysłowych, które muszą powtórzyć swój ruch i zadania miliony razy ze stałą i powtarzalną dokładnością – wyjaśnia Katarzyna Naglik, specjalista ds. marketingu w firmie Kubler. Miniaturowe, zintegrowane, modułoweWe współczesnej automatyce prze-mysłowej w coraz większym stopniu obecne są kompaktowe rozwiązania, usprawniające współpracę poszczegól-nych urządzeń, ułatwiające wdrażanie nowych aplikacji oraz pozwalające oszczędzić czas i miejsce. WYDARZENIANa stoisku firmy HARTING (fot. 2) swoją przedpremierę miało złącze 1A – najmniejsze złącze z rodziny Han, którego oficjalny debiut odbył się na targach Hannover Messe. Zaintereso-waniem cieszył się także nowy rodzaj patchkabla – dwustronnie zakoń-czony Variobot. To pierwszy przewód zalewany, który może zmieniać pozy-cję kątową (zarówno „góra-dół” jak i „lewo-prawo”), co umożliwia jego dostosowanie do potrzeb/wymagań/miejsca dostępnego dla prowadze-nia okablowania. Firma zaprezento-wała również moduły pneumatyczne z kątowymi, metalowymi kontaktami. Uwagę odwiedzających przycią-gało także rozwiązanie łączeniowe Han-Modular Flexbox oraz seria obu-dów z tworzywa Han Eco B kompa-tybilna z wersjami metalowymi. Ele-mentem tegorocznej obecności firmy HARTING była ponadto prezentacja możliwości nowego zakładu produk-cyjnego HARTING Customised Solu-tions, uruchomionego na początku roku pod Bydgoszczą. To odpowiedź na trend szybko rosnącego zapotrze-bowania na produkty szyte na miarę.4321106AUTOMATYKAWYDARZENIAFirma Sabur (fot. 7) przedstawiła takie nowości, jak najnowsze modele routerów i radiomodemów firmy RACOM – M!DGE2 i RiPEX2, oprogra-mowanie firmy Ocean Data Systems – Dream Report 5.0 i web panele firmy ESA. Z kolei firma Microsys prezento-wała swój sztandarowy produkt – opro-gramowanie SCADA system PROMOTIC (fot. 8) służące do wizualizacji i stero-wania procesami technologicznymi – w dotychczasowych i nowych zastoso-waniach, np. w inteligentnych budyn-kach.Coraz większego znaczenia nabie-rają rozwiązania, które ułatwiają pro-dukcję krótkich serii. Tego typu pro-dukt na tegorocznych targach Auto-maticon demonstrowała m.in. firma B&R Automatyka Przemysłowa (fot. 5). – W naszej ofercie można było zoba-czyć system transportowy ACOPOStrak, który pozwala na elastyczną produkcję nawet jednostkowych partii – mówi Ewelina Olkiewicz, Marketing & HR Specialist firmy B&R Automatyka Prze-mysłowa. Dużą popularnością wśród gości cieszył się również Orange Box. – O rozwiązaniu, które umożliwia uzy-skanie danych z wcześniej nieobjętych cyfryzacją urządzeń można było dowie-dzieć się więcej podczas zorganizowa-nego przez nas warsztatu – praktyczne przedstawienie rozwiązania pozwoliło Murrelektronik prezentował pro-dukty sprzyjające tworzeniu inteli-gentnych fabryk oraz pozwalające efektywnie sterować procesem pro-dukcji, w tym innowacyjne rozwiąza-nia z zakresu zasilania, rozbudowane systemy I/O, złącza przemysłowe dla efektywnych połączeń oraz interfejsy usprawniające komunikację maszyn i urządzeń. Przedstawiono m.in. zalety zasilacza działającego w MicoPro – sys-temie monitorowania prądu 12 V i 24 V, który jest wbudowany i doprowadza energię do dalszych modułów. Wśród propozycji firmy Astat bar-dzo dużym zainteresowaniem cieszyły się m.in. złącza „push in” na szynę DIN firmy CABUR, szafy sterownicze firmy ETA i dławnice kablowe firmy AGRO. – Największą uwagę przykuwały jednak nowe przepusty kablowe firmy ICOTEK. Nasi specjaliści chętnie dzielili się swoją wiedzą o produktach, tłumaczyli zastosowanie oraz zasady działania naszych produktów. Zadbanie orga-nizatorów o pozytywną atmosferę na targach sprzyjało rozmowom bizne-sowym – podkreśla Wojciech Pykosz z działu marketingu firmy Astat.Na stoisku debiutującej w tym roku firmy TPL Vision (fot. 6) uwagę gości przykuwał modułowy system oświetle-niowy Modular Ringlight składający się ze sterowalnego oświetlacza LED typu ringlight oraz wymiennych akcesoriów. Rozwiązanie znajduje zastosowanie m.in. w laboratoriach oraz na liniach produkcyjnych, np. przy kontroli jako-ści i obecności (lub braku) produktów czy sortowaniu. – Szeroki wybór roz-wiązań z naszej oferty prezentowaliśmy ponadto na displayach, a nasi goście byli bardzo zainteresowani zwiększe-niem naszej aktywności na polskim rynku – mówi Caroline Winn, wicepre-zes ds. sprzedaży w TPL Vision. 579681075/2019WYDARZENIAuzyskać wiedzę przydatną w konkret-nych zastosowaniach zgłaszanych przez uczestników – dodaje Ewelina Olkiewicz. Wśród nowości prezentowanych przez firmę B&R Automatyka Przemy-słowa znalazły się też zintegrowane systemy wizyjne, a także rozwiązania dla automatyki zakładowej, jak system sterowania procesami APROL oraz roz-wiązania chmurowe na miarę Przemy-słu 4.0, jak Edge Controller, umożliwia-jący właściwy przesył danych. RobotyzacjaDużo rozmów targowych koncentro-wało się na nowych technologiach w robotyce. – Łatwo programowal-ne i bezpieczne koboty umożliwiają robotyzację procesów nawet małym firmom, a sztuczna inteligencja ułatwia podejmowanie decyzji przez maszyny. Wiele mówiło się też o rezultatach biz-nesowych, jakie te technologie zapew-niają – mówi Radosław Matiakowski, prezes CoRobotics. Goście firmy pytali o roboty HCR, ale również o chwytaki CoGRIP, systemy wizyjne 2D/3D i czuj-niki siły Robotiq. – Dyskusje toczyły się wokół wielu rozwiązań technicznych samego robota, ale również szcze-gółów aplikacji dostarczanych przez naszych inżynierów i partnerów CoRo-botics. Odwiedzający zwracali szcze-gólną uwagę na masywną i trwałą kon-strukcję robotów współpracujących HCR, które są przeznaczone do pracy w trudnych warunkach przemysłowych 24/7/365 (fot. 9 – przyp. red.). Często pytano o pochodzenie robotów HCR – są one produkowane przez koncern HANWHA, który jest 247. firmą na świe-cie według listy FORTUNE 500 – dodaje Radosław Matiakowski. Firma Fanuc zaprezentowała robota SCARA, model SR-6iA, do paletyzacji i aplikacji typu pick & place (fot. 13). Z kolei na stoisku firmy KUKA największym zainteresowa-niem cieszył się nowy model robota KR Quantec (fot. 12). – To zdecydowany lider wśród robotów o dużym udźwigu. Uczestnicy targów mogli dowiedzieć się o jego możliwościach. Zaprezento-waliśmy też platformę mobilną z robo-tem współpracującym KMR iiwa i naj-szybszego w swojej klasie robota KR3 R540 z ready2_pilot. Te znane już inży-nierom produkty skłoniły do rozmów na tematy bardziej techniczne z punk-tu widzenia klienta – mówi Janusz Jakieła, dyrektor sprzedaży KUKA CEE GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce. Roz-wiązania tej firmy były obecne również na innych stoiskach. Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Przemysłowy Insty-tut Automatyki i Pomiarów PIAP (fot. 10 i 11) przedstawił w tym roku zrobotyzowane stanowisko spawa-nia synchronicznego ramy rowerowej z wykorzystaniem robotów Cybertech firmy KUKA, gdzie roboty znające wza-jemnie swoje pozycje w trakcie pracy gwarantują bezpieczne użytkowanie instalacji. Wśród prezentowanych na stoisku rozwiązań znalazły się także ploter CNC do cięcia szkła, przygo-towany w odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorstw usługowych i stanowi-sko kontroli jakości z wykorzystaniem zaawansowanego skanera 3D – to wpi-sujący się w nurt Przemysłu 4.0 i cieszą-cy się rosnącą popularnością sposób weryfikacji poprawności wytwarzanych elementów i części. Produkty z zakresu robotyzacji były też przedmiotem zainteresowania na stoisku firmy Omron (fot. 14), która prężnie rozwija się w tym obszarze. – Kupno firmy Adept pozwoliło nam stać się jednym z głównych graczy na tym rynku – mówi Bogusław Krasuski, Sales Manager Channel & Panel Omron 11101213; 2 2 /'. `&' $ : 2d +2 51 ` Y " K&F(5FE{ , +$" F ' &' $ +$ " +F&+d /2 !? `&' $ d108AUTOMATYKAWYDARZENIAElectronics. Na stoisku można było zobaczyć działającą aplikację zrobo-tyzowanej linii produkcyjnej. Produkty były do niej dostarczane i odbierane przez inteligentnego robota mobilnego LD60. Dużym zainteresowaniem cieszył się również robot współpracujący Delta ze zintegrowaną kamerą wizyjną. – Obecnie wymogi rynku wymuszają na producentach konieczność szybkiego sprawdzania np. jakości produkcji, dostaliśmy więc wiele pytań o nasze systemy wizyjne. Producenci są zmu-szani również do odejścia od tradycyj-nej produkcji długoseryjnej na rzecz rozwiązań pozwalających na szybkie przestawianie linii technologicznych produkujących krótkie serie. Odwie-dzający byli zainteresowani naszymi rozwiązaniami łączącymi systemy kontroli produkcji z robotami współ-pracującymi i mobilnymi, które zapew-niają elastyczny transport wewnętrzny, szybko adaptujący się do bieżących potrzeb zakładów produkcyjnych. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma potrzeby nadmiarowego rozbudowy-wania parku maszynowego i systemów transportu, żeby na bieżąco reagować na zapotrzebowania klientów i szybko dopasowywać bieżącą produkcję do zmian rynku – wyjaśnia Bogusław Kra-suski. Zainteresowanie technologiami znajdującymi zastosowanie w robo-tyzacji jest widoczne nie tylko na sto-iskach firm typowo robotycznych. Firma Elmark Automatyka (fot. 15) pre-zentowała m.in. możliwości robotów współpracujących Universal Robots – UR3e i UR10e. Z kolei na stoisku igus (fot. 17) największe zainteresowanie gości budził robot delta oraz system zasilania z systemem isence dla Prze-mysłu 4.0. Uwagę przyciągały również nowe e-prowadniki – E2.1 i E4.1L. Pierwsze rozwiązanie to nowa genera-cja dwuczęściowych e-prowadników, które pozwalają na szybkie wypełnianie prowadnika kablami z boku lub z góry – wzdłuż promienia wewnętrznego lub zewnętrznego, za pomocą otwieracza do prowadnika lub śrubokrętu. Z kolei E4.1L to lekki prowadnik, do zalet któ-rego należą m.in. wyjątkowo szybki montaż i obustronne otwieranie. Firma SEW-Eurodrive przedstawiła w tym roku różne rozwiązania automa-tyzacji procesów produkcyjnych i naj-nowsze rozwiązania z zakresu techniki napędowej, wśród których znalazł się m.in. zestaw mechatronicznych sys-temów kinematyki do samodzielnej budowy robotów. Zestawy kinematyki manipulatorów MAXOLUTION (fot. 16) mogą być nie tylko łatwo zintegrowane z istniejącymi procesami produkcyj-nymi, ale też wykorzystane jako samo-dzielne rozwiązanie. Firma zaprezento-wała ponadto modułowy system auto-matyki MOVI-C, samojezdne wózki AGV, napędy w wykonaniu XCO (eXtreme Corrosion Option) i motoreduktory ze stali nierdzewnej. Być albo nie być – oto jest pytanieNieunikniona ewolucja targów ma różne oblicza. – Pamiętam edycje sprzed kilku czy kilkunastu lat, gdy prym wiodły automatyka i pomia-ry. Dziś na pierwszy plan wysuwa się robotyka i peryferia z nią związane. Zmienił się również profil zwiedzają-cych. Dziś spotyka się głównie inżynie-rów i kadrę zarządzającą czołowych polskich przedsiębiorstw, ale licznie reprezentowana jest też nauka i edu-kacja, co bardzo cieszy z uwagi na kolejne pokolenia. Organizacja była wzorowa. Dało się zauważyć 25 lat doświadczenia, co skutkuje wysokim poziomem targów Automaticon. Zasta-nowiłbym się natomiast nad większą promocją samej imprezy i podkreśle-niem dużej wartości dodanej, jaką targi dają odwiedzającym i wystawcom. Być może należałoby rozważyć szersze pro-pagowanie imprezy przez social media, które wydają się dziś być kluczowym narzędziem komunikacyjnym w bizne-sie – mówi Radosław Matiakowski.Firma Omron Electronics ocenia Automaticon jako najważniejsze wyda-rzenie branżowe tego typu w Polsce. – Bezpośrednie spotkania z klientami podczas targów są źródłem cennej wiedzy. Automaticon umożliwia pre-zentację rozwiązań i stanowisk, których nie mamy okazji pokazać na zwykłych spotkaniach, choćby ze względu na ich gabaryty. Z naszej perspektywy zauwa-żamy, że w ciągu ostatnich lat zmienił się charakter wizyt. Dawniej uczestnicy brali udział w targach po to, by być na bieżąco z nowościami, dzisiaj raczej przyjeżdżają z konkretnymi proble-mami i poszukują rozwiązań. Informa-cje o nowościach są dostępne w pra-sie branżowej, a targi są okazją, aby tę wiedzę pogłębić. To wpływa na sposób pokazywania oferty przez wystawców – kiedyś skupiali się na produktach, dzi-siaj bardziej na prezentacji rozwiązań, które mają być inspiracją i okazją do pokazania możliwości producentów automatyki przemysłowej – zauważa Bogusław Krasuski.1415161095/2019WYDARZENIATeraźniejszość „goni” przyszłość, co jest widoczne również na warszaw-skich targach. – To, co wyróżnia Auto-maticon, to fakt, że są zawsze trochę takim spojrzeniem w przyszłość, prze-glądem najbardziej zaawansowanych technologii i nowatorskich rozwiązań obecnych na rynku. Wystawiamy się przy wejściu do budynku, więc jest to miejsce eksponowane i chętnie odwie-dzane przez klientów, studentów oraz uczniów szkół średnich. Cenimy te targi ze względu na innowacyjne branże, które są na nich reprezentowane. Targi Automaticon są szczególne ze względu na lokalizację w Warszawie, darmowy wstęp oraz organizowany dzień edu-kacyjny – to miejsce, gdzie spotykamy się z uczniami szkół średnich i studen-tami uczelni technicznych. Rozmowy są zawsze inspirujące ze względu na nowe spojrzenie na świat technolo-gii oraz nauki. Nowe pokolenie, które nas odwiedza, to przyszli użytkownicy naszych rozwiązań, projektanci, którzy będą opierali nowe rozwiązania na polimerowych komponentach, inży-nierowie utrzymania ruchu oraz przy-szli pracownicy igus – stwierdza Hubert Kowalczyk, Junior Product Manager e-prowadniki firmy igus. Wiele plusów udziału w warszaw-skim wydarzeniu widzi firma KUKA. – Targi Automaticon to jedno z naj-ważniejszych wydarzeń poświęconych polskiemu przemysłowi oraz trendom, jakie panują na rynku. Udało nam się spotkać z obecnymi i potencjalnymi partnerami biznesowymi oraz zapre-zentować nowości. Teraz czas zwery-fikuje, czy te rozmowy zaprocentują w postaci przyszłej współpracy. Targi Automaticon cenimy za prestiż i dosko-nałą organizację. Lata zaangażowania oraz praca włożona w ich koordynację zaowocowały stworzeniem profesjo-nalnej platformy do budowania relacji biznesowych. Warto tu być, aby móc spotkać się z przedstawicielami firm mających realny wpływ na rozwój branży w Polsce i za granicą – ocenia Janusz Jakieła. Katarzyna Naglik zwraca uwagę na inną zaletę. – Mamy możliwość zapre-zentowania w ciągu kilku dni naszej oferty dużej grupie potencjalnych klientów. Bardzo cenimy sobie wszyst-kie bezpośrednie spotkania z odwie-dzającymi nasze stoisko, ponieważ umożliwiają dokładne zapoznanie się z potrzebami i oczekiwaniami zainte-resowanych. Automaticon umożliwia poznanie trendów panujących zarówno na rynku polskim, jak i światowym – mówi przedstawicielka firmy Kubler.Dodatni bilans tegorocznych edy-cji notuje wiele firm. – Jubileuszowa, 25. edycja targów była dla nas istot-nym wydarzeniem. Prestiż targów jak zwykle przyciągnął wielu odwiedza-jących oraz wystawców. Coraz więk-sze zainteresowanie targami można zauważyć ze strony przedsiębiorców spoza Europy. W naszym odczuciu z roku na rok u osób, które odwiedzają nasze stoisko rośnie świadomość coraz większej dynamiki rozwoju automatyki – rozwój przemysłu w ostatnich latach spowodował wzrost złożoności proce-sów technologicznych oraz podniesie-nie wymagań w stosunku do jakości i wydajności produkcji. Obserwujemy również ciągły wzrost zainteresowa-nia produktami pozwalającymi uno-wocześnić hale przemysłowe. Targi Automaticon znacząco przyczyniają się do tych zmian i postępu w branży – stwierdza Wojciech Pykosz. Edycja była udana także dla firmy Turck. – Cieszy nas zwłaszcza nieco większa niż w zeszłych latach liczba nowych, nieznanych nam do tej pory firm, których przedstawiciele odwiedzili nasze stoisko. Jednak to, co obserwu-jemy już od kilku lat, to zmniejsza-jąca się liczba odwiedzających i brak kolejnych kilku znaczących, a do tej pory obecnych wystawców – zauważa Andrzej Dereń. Pozytywny odzew pły-nie ze strony tegorocznego debiutanta – firmy TPL Vision. – Pierwszy rok obec-ności na targach Automaticon był dla nas wielkim sukcesem, a same targi były bardzo dobrze i sprawnie zorgani-zowane – ocenia Caroline Winn. Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii ma dwa oblicza. Z jed-nej strony – w odniesieniu stricte do imprez targowych – przybywa prezen-tacji rozwiązań, które je wykorzystują. Z drugiej – coraz więcej kontaktów mię-dzyludzkich, w tym biznesowych, prze-chodzi do fazy zdalnej, wykorzystującej nowoczesne środki komunikacji. Czy ta rewolucja doprowadzi w przyszłości do zaniknięcia tej formy spotkań, jaką są targi? W ocenie dr. inż. Jacka Front-czaka takiego ryzyka nie ma. – Dopóki ludzie będą ludźmi, będą się chcieli spotykać, zmieni się jedynie otoczenie technologiczne – mówi komisarz tar-gów Automaticon. Spotkaniom w Centrum EXPO XXI z pewnością będą w kolejnych latach sprzyjać inwestycje, które zaplanował właściciel obiektu. Należy do nich budowa hotelu, poprawa infrastruk-tury w zakresie parkingów i dojazdu, unowocześnienie obiektu pod wzglę-dem technicznym i estetycznym oraz stworzenie aplikacji do kompleksowej obsługi. Urszula Chojnacka&K0:&07&Fot. K. Jakubek (AutomatykaOnline.pl)17Next >