< Previous20AUTOMATYKAPRODUKTYPRZEMYSŁOWE KONWERTERY CZĘSTOTLIWOŚCI DO ZASTOSOWAŃ ZWIĄZANYCH Z AUTOMATYZACJĄ RS Components wprowadziła do oferty innowacyjny konwerter częstotliwości firmy Rexroth, któ-ry zapewnia oszczędność energii sięgającą 80% w zastosowaniach związanych z przemysłem i au-tomatyzacją. Inteligentny napęd o zmiennej częstotliwości EFC 5610 umożliwia obniżenie kosztów zwią-zanych z energią i spełnienie wymo-gu dotyczącego procesu produkcji przyjaznego dla środowiska. Jest to konwerter o wysokim momencie obrotowym, który spełnia wymogi specjalne i ma moc do 160 kW. Produkt skutecznie steruje wektorową i optymalną krzywą momentu obrotowego oraz z wysokim rozruchowym momentem obrotowym. Nadaje się do wielu zastosowań, takich jak: logistyka i transport materiałów, przenośniki, stoły rolkowe, systemy przetwarzania, w tym mieszalni-ki, wstrząsarki i wirówki, maszyny do materiałów budowlanych, do produkcji i przetwarzania tworzyw sztucznych oraz narzędzia maszy-nowe.Konwerter ma kompaktową i zin-tegrowaną konstrukcję z szeregiem podzespołów. Oznacza to mniejszą liczbę przewodów, co ułatwia two-rzenie nowych instalacji i modernizację istniejących. Opro-gramowanie sprzętowe i parametry można łatwo aktualizo-wać za pomocą złącza USB lub Ethernet stosując darmowe oprogramowanie, takie jak ConverterWorks udostępniane przez producenta. ,) * CROSSBELT SORTER FIRMY INTERROLLFirma L.A.C. Conveyors and Automation zainsta-lowała gotowy system sortowania w brytyj-skiej sortowni znanej fir-my kurierskiej – Skynet Worldwide Express. Pio-nowy crossbelt sorter, bę-dący centralnym punktem systemu, może osią-gnąć szybkość sortowania 4000 paczek na godzinę.Najważniejszym punktem było zainstalowanie sortow-nika do obsługi paczek wysyłanych do klientów z Europy i Azji, zwiększającego dokładność sortowania. Wymogiem firmy Skynet było też efektywne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Firma L.A.C. zarekomendowała pionowy cross-belt sorter produkcji Interroll, wyróżniający się małymi gabarytami uzyskanymi dzięki modułowej konstrukcji. Szerokość wynosząca zaledwie 1,7 m wystarcza do zain-stalowania pionowego sortera z przenośnikami poprzecz-nymi 400 mm × 400 mm. Zsypy sortownika zostały skonfigurowane do rozła-dowywania tylko z jednej strony, ponieważ zapewniło to optymalne wykorzystanie przestrzeni. Przed sortownikiem firma L.A.C. zainstalowała przenośnik taśmowy z indekso-waniem, zapewniający wstępne rozsuwanie paczek. Są one następnie skanowane, ważone i mierzone.Nowy sortownik pozwolił zwiększyć przepustowość, równocześnie dając możliwość rozbudowy w przyszłości. : Młody projektant, Piotr Krzyczkowski, stworzył wygod-ne, ekonomiczne oraz przyjazne środowisku rozwiąza-nie komunikacyjne. W tym celu wykorzystał nowoczesne technologie, m.in. druku 3D. Rozwiązanie to pozwoliło na stworzenie prototypu motocykla, przekonało do projektu inwestorów i ułatwiło pozyskanie funduszy na realizację całego przedsięwzięcia. Falectra to pierwsza polska mar-ka motocykli elektrycznych, trafią one na polskie ulice już w przyszłym roku. W przypadku Falectry stwo-rzenie w pełni działającego prototypu zaję-ło zaledwie pół roku. Tak szybki czas realizacji nie byłby możliwy bez wsparcia firmy Zortrax, która wydrukowała niezbędne elementy na drukarkach 3D – M200 Plus i M300 Plus. Zastosowanie nowoczesnych elementów i technologii pozwoliło na uzyskanie lekkiej konstrukcji. Za sprawą baterii umieszczonej w możliwie najniższym punkcie pojazd jest stabilny, przez co jego pro-wadzenie jest łatwe. Udogodnieniem dla użytkowników jest praktyczny schowek zamontowany w miejscu baku. Na jednym ładowaniu pojazd może przejechać do 70 km. Mak-symalna prędkość, jaką można nim osiągnąć to 60 km/h.Dziesięć pierwszych modeli motocykla zostanie dopusz-czonych do poruszania się w ruchu drogowym, w celach badawczych w przyszłym roku. Produkcja seryjna rozpocz-nie się w 2021 r. Koszt pojazdu dla użytkownika indywidu-alnego wyniesie około 15 tys. zł. 6 MOTOCYKL ELEKTRYCZNY Z DRUKARKI 219/2019PRODUKTYWIĘKSZA I JAŚNIEJSZA WERSJA INTERFEJSU HMI SERII GRAPHITE Firma Red Lion Controls poinformowała o powiększeniu serii interfejsów HMI serii Graphite o nowy model z ekranem 12,1” zaprojektowany do aplikacji wymagających dobrej widocz-ności ekranu w świetle słonecznym. Dzięki zastosowaniu odlewanej aluminiowej obudowy, interfejsy serii Graphite zapewniają jednocześnie dużą odporność mechaniczną oraz oferują szeroką gamę modułów plug-in do konwersji proto-kołów, rejestracji danych oraz monitorowania i sterowania z poziomu przeglądarki internetowej.Interfejsy serii Graphite pozwalają użytkownikom w łatwy sposób komunikować się, monitorować i kontrolować pro-cesy przemysłowe. Nowy interfejs HMI Graphite z ekranem 12,1” odpornym na promieniowanie UV, oferuje rozdzielczość 1280 × 800 i dużą ja-sność, zapewniającą czytelny obraz nawet w bezpośrednim świe-tle słonecznym. W od-różnieniu od większo-ści dostępnych na rynku interfejsów HMI, których jasność wynosi 1000 nitów lub mniej, model Graphite z ekranem 12,1” zapewnia jasność ekranu na poziomie 1600 nitów, pozwalającą użytkownikom na monitorowanie i sterowanie procesami w dowolnych wa-runkach oświetlenia zewnętrznego. , ; MODUŁ PROFISAFE ZAPEWNIA DODATKOWE BEZPIECZEŃSTWOModuł opcji NORD SK TU4-PNS ofero-wany przez NORD DRIVESYSTEMS po-maga w łatwej im-plementacji funkcji bezpieczeństwa. Wy-korzystując moduł PROFIsafe w połą-czeniu ze sterownikiem bezpieczeństwa PLC, elektronika napędowa niezawodnie komunikuje się z istniejącą ma-gistralą Profinet. PROFIsafe to wiodąca na świecie i powszechnie używana technologia aplikacji bezpieczeństwa dla instalacji produk-cyjnych i automatyki procesowej. Dzięki poziomowi niena-ruszalności bezpieczeństwa SIL 3 oraz poziomowi zapewnie-nia nienaruszalności Pl e Category 4 niezawodny protokół komunikacyjny spełnia najbardziej surowe wymogi bezpie-czeństwa. PROFIsafe, niezawodne rozsze-rzenie protokołu dla Profinet, umożliwia za pomocą pojedyn-czego kabla sieciowe-go transmisję infor-macji standardowych oraz danych ważnych dla bezpieczeństwa przy zachowaniu zintegrowanego bez-pieczeństwa funkcjonalnego między maszyną wyższego poziomu lub systemem sterowania instalacją a napędami NORD. Eliminacja standardowej technologii bezpieczeń-stwa znacznie ogranicza ilość okablowania i tym samym zmniejsza koszty. Co więcej, połączenie sieciowe przez PROFIsafe sprawia, że obszerne dane bezpieczeństwa ma-szyn są globalnie dostępne. #.,8OCHRONNIKI PRZECIWPRZEPIĘCIOWE TBU FIRMY BOURNS Firma Elfa Distrelec jako pierwsza wprowadziła na rynek nowe ochronniki przeciwprzepię-ciowe TBU firmy Bourns, renomowanego producenta elektroniki. Technologia ta zapewnia ochronę przed awariami spowodowanymi zwarciami, przepię-ciami i usterkami w akumulatorach. Seria spełnia wszystkie wymagania w zakresie elektroniki i charakteryzuje się natychmiastowym działa-niem, doskonałą ochroną przed zwarciami i przeciążeniami, możliwością blokowania przepięć do wartości granicznych napięcia znamionowego oraz zapewnia zgod-ność z dyrektywą RoHS, gwarantując maksymalne bezpieczeństwo. Nowe ochronniki przeciwprzepięcio-we TBU Bourns mogą być wykorzystywane w wielu zastosowaniach, w tym w automaty-ce przemysłowej, czujnikach narażenia, liniach danych, modułach ochronnych, kluczach sprzęto-wych, urządzeniach do kontroli procesów oraz sprzę-cie testującym i pomiarowym. 5! 8 22AUTOMATYKAPRODUKTYTECHNOLOGIA NAPĘDÓW ZDECENTRALIZOWANYCH DLA CYFROWYCH FABRYK PRZYSZŁOŚCINORD dostarcza szeroki zakres technologii napędów zde-centralizowanych z przetwornicami częstotliwości, które charakteryzują się wieloma zaletami: oszczędzają miejsce w szafach sterowniczych, redukują koszty okablowania oraz upraszczają konserwację, zwiększając tym samym wydajność całego systemu napędowego. Elementy napędowe mają za-kres mocy do 22 kW i w standardzie – zintegrowany sterow-nik PLC zapewniający wysoki poziom możliwości rozbudowy i podłączania. NORDAC LINK system sterowania napędem do elastycznej zdecentralizowanej instalacji jest dostępny jako przetwornica częstotliwości do 7,5 kW lub soft start (do 3 kW), zapewniając szybkie podłączenie, proste działanie i konserwację. W serii NORDAC LINK wszystkie połączenia są wykonane za pomo-cą prostych złączy wtykowych. Oprócz dużych możliwo-ści podłączania ze-wnętrznych modu-łów, zintegrowane wyłączniki serwisowe i wyłączniki do obsłu-gi manualnej zapewniają bardzo łatwą obsługę. Z kolei NORDAC FLEX to najbardziej elastyczna przetwornica firmy, dzięki zakre-sowi mocy do 22 kW, wielu funkcjom i dużemu wyborowi akce-soriów. Prosty transfer parametrów za pomocą pamięci EEPROM zapewnia jej szybką i niezawodną instalację oraz obsługę. #.,8PRECYZYJNY CZUJNIK KONFOKALNY CONFOCALDT IFS2407-0,1 Czujnik confocalDT IFS2407-0,1 zapew-nia rozdzielczość na poziomie 3 nm. Radzi sobie doskonale z dużymi ką-tami widzenia, oferując jednocześnie niewielką plamkę światła o średnicy 3 µm, co pozwala na precyzyjne pomia-ry chropowatości tarczy hamulcowych i innych gładko wypolerowanych po-wierzchni.Minimalna grubość materiału przy pomiarze obiektów przeźroczystych wynosi zaledwie 5 µm, umożliwiając prowadzenie precyzyjnych pomiarów grubości m.in. folii i cienkich warstw szklanych. Model confocalDT IFS2407-0,1 występuje w dwóch wersjach.Wersja standardowa IFS2407-0,1 o współczynniku NA równym 0,8 jest przeznaczona do prowadzenia precy-zyjnych pomiarów chropowatych po-wierzchni i cienkich warstw. Drugi wa-riant – IFS2407-0.1(001) o współczynniku NA równym 0,7 – jest polecany do pro-wadzenia pomiarów z dużą prędkością przy krótkim czasie naświetlania. -. ZAAWANSOWANE ROZWIĄZANIA DO CYFROWEGO STEROWANIA I KONTROLI PROCESU PRODUKCYJNEGOWsparcie przez Makino klientów cyfrowych procesów produkcyjnych wykracza poza maszyny. Roz-wiązanie ATHENA jest ogromym postępem w komunikacji M2M, przenosi technologię głosowego interfejsu użytkownika do prze-mysłu obrabiarkowego. ATHENA została zaprojektowana do sterowania dowolną maszyną – frezującą, wytaczającą, elektro-erozyjną EDM itp. – i funkcjonuje doskonale nawet w warszta-tach bez sieci internetowej; raportuje, steruje, trenuje i oblicza, wspierając procesy produkcyjne. Inne cyfrowe rozwiązania obejmują Digital Twin, „cyfrowego bliźniaka”, stanowiącego narzędzie do symulacji i planowania produkcji oraz aplikację MAS-A5, która dynamicznie planuje obróbkę części i obsługę palet w systemach komó-rek produkcyjnych Makino, maksymalizu-je wykorzystanie wrzeciona oraz koreluje kolejność produkcji, części i procesów produkcyjnych. Rozwiązania z zakresu konserwacji predykcyjnej i prewencyjnej, takie jak Machine Health Maximizer (MHmax) minimalizują przestoje maszyn i podnoszą efektywność. Ta aplikacja internetowa sprawdza stan wrzeciona i ramienia ATC (automatycznego zmieniacza narzędzi), kontroluje temperatu-rę chłodziwa i ciśnienie hydrauliczne oraz mierzy wydajność. 239/2019PRODUKTY8 $ 4 $ $ * URZĄDZENIA SERII CCG TDK-LAMBDA (DC/DC O MOCY 15 I 30 W) Firma Distrelec wprowadza do sprzedaży internetowej nowe przetwornice DC/DC z serii CCG czołowego dystrybutora przemysłowych produk-tów zasilających — firmy TDK-Lambda. Urządzenia z serii CCG, działające efektywnie w tempe-raturze od –40 °C do +85 °C są wyposa-żone w funkcję regulacji napięcia wyjściowego ±10%, zdalne włączanie/wyłączanie oraz zabezpiecze-nie przed przepięciem i przeciążeniem. Urządzenie ma obudowę o przemysłowym standardzie 1” × 1” (mieści się na miejscu przetwornic 2 × 1”) i może pracować w sze-rokim zakresie wejściowym 4 : 1. Zamknięte w metalo-wej obudowie i ekranowane z sześciu stron urządzenia charakteryzują się niskimi emisjami promieniowanymi i przewodzonymi. Urządzenia są dostępne z pojedynczym wyjściem 3,3 V, 5 V, 12 V, 15 V, 24 V i 30 V lub podwójnym wyjściem ±12 V DC i ±15 V DC. Urządzenia serii CCG mogą pracować w szerokim zakresie napięć wejściowych 9–36 V DC lub 18–76 V DC, zapewniają wysoką sprawność operacyjną do 92% i są objęte pięcioletnią gwarancją. Certyfikaty bezpieczeństwa obejmują IEC/EN 60950-1, IEC/EN 62368-1, UL/CSA 60950-1, UL/CSA 62368-1 oraz oznaczenie CE zgodnie z dyrektywami niskonapięciową i RoHS2. Certyfikaty agencji bezpieczeństwa IEC/EN/UL/CSA60950-1, IEC/EN/UL/CSA62368-1 oraz oznaczenie CE. 8 NORD DRIVESYSTEMS oferuje systemy napę-dowe dużej mocy prze-znaczone do transportu materiałów sypkich. Wy-trzymałe i łatwe w kon-serwacji przekładnie przemysłowe MAXXDRIVE, w których gniazda łożyskowe i powierzchnie uszczelniające korpusu UNICASE są wykonywane podczas jednej operacji, ide-alnie nadają się do wielkogabarytowych przenośników taśmowych o wysokiej wydajności. Najnowsza generacja MAXXDRIVE XT została uzupełniona o zoptymalizowaną pod kątem aplikacji dwustopniową przekładnię walco-wo-stożkową. Zakres mocy i prędkości został specjalnie przystosowany na potrzeby branż docelowych. Dzięki dwóm wersjom, przekładnie walcowe lub walcowo--stożkowe w wykonaniu kołnierzowym lub z korpusem wciąganym w systemach przenośników mogą być mon-towane równolegle lub pod kątem prostym do osi bęb-na przenośnika taśmowego. Mogą być łączone na łapach z energooszczędnym silnikiem klasy IE3 zamontowanym na konsoli lub ramie oraz połączone z silnikiem za pośred-nictwem sprzęgła hydrokinetycznego. Praktyczny pakiet rozwiązań konserwacyjnych firmy NORD – połączenie środków zapobiegawczych i systemów monitorowania stanu – zapewnia, że inwestycja będzie funkcjonować nawet w trudnych warunkach otoczenia, takich jak ciągła praca, zapylenie i wpływ warunków at-mosferycznych. #.,8 8,:<5)=)75)ROZWIĄZANIA NAPĘDOWE DLA PRZENOŚNIKÓW TAŚMOWYCHLASEROWY CZUJNIK TRIANGULACYJNY optoNCDT 1220 Laserowy czujnik triangulacyjny optoNCDT 1220 firmy Micro-Epsilon wyznacza nowe standardy w pomia-rach przemieszczeń i odległości w au-tomatyce przemysłowej.Ten solidny czujnik zapewnia bar-dzo precyzyjne wyniki pomiarów z czę-stotliwością pomiaru 1 kHz. Funkcja automatycznej kompensacji celu (ATC) umożliwia niezawodną kontrolę sygnału odległości niezależnie od do-celowego koloru lub jasności. Natych-miast gotowy do użycia czujnik można łatwo zintegrować bez konieczności dokonywania dalszych ustawień. Intuicyjny interfejs sieciowy umożliwia konfigurację, jeśli jest to wymagane.Jego kompaktowa konstrukcja ze zintegrowanym sterownikiem pozwala na integrację czujnika w fa-bryce, urządzeniu i maszynie, nawet tam, gdzie przestrzeń montażowa jest ograniczona. Ponadto doskonały sto-sunek ceny do wydajności sprawia, że czujnik idealnie nadaje się do zastoso-wań OEM i produkcji seryjnej.Zmierzone wartości są wyprowa-dzane w postaci sygnału analogo-wego. Główne obszary zastosowań nowego czujnika laserowego to auto-matyka przemysłowa, np. w budowie maszyn, elektronice i druku 3D. -. 24AUTOMATYKAROZMOWA#4$@ 4 A * 4 $% * 44 % AB $ ' *$" 4 $$ $ ' " $4* C * *$ 2 % 7 D Rynek dyktuje strategię WieloobszarowaautomatyzacjaFot. Turck259/2019ROZMOWAi otwieranie szlabanów odpowiada automatyka. Jest to część nowo-czesnego sterowania ruchem, czyli szeroko pojętej automatyzacji kolei. Kolejnym przykładem realizowanej automatyzacji są komputerowe sys-temy stacyjne, których zadaniem nie jest już tylko wizualizacja informacji o stanie urządzeń sterowania, ale przede wszystkim wsparcie w proce-sie podejmowania decyzji, a tego nie da się zrobić bez automatyzacji nasta-wy zwrotnic i sygnalizacji. Jakie rozwiązania z zakresu auto-matyzacji są dziś najbardziej po-trzebne w sektorze kolejowym? Moim zdaniem jest to silnie uzależ-nione od priorytetów, które sobie nakreślimy. Jeśli głównym celem będzie np. osiągnięcie takiego stanu, aby 75% sieci kolejowej umożliwiało poruszanie się pociągów z prędkością 160 km, to zapewne najważniejsza będzie wspomniana już automaty-zacja nastaw zwrotnic i sygnalizacji. Jeśli priorytetem będzie zwiększe-nie przepustowości istniejącej sieci, to najbardziej palącą kwestią stanie się prawdopodobnie opracowanie formy współpracy różnych systemów automatyki kolejowej. Trzeba mieć na uwadze, że nawet wykonawcy najnowszych wdrożeń systemów automatyki nie stosują tych samych rozwiązań. Z danych wynika, że obecnie tylko 15% sieci kolejowej w naszym kraju jest wyposażona w nowoczesne urzą-dzenia sterowania, a co więcej, część urządzeń pracuje już kilkanaście lat. Najstarsze mechaniczne urządzenia sterowania funkcjonujące w Polsce mają blisko 100 lat. Aby zwiększyć efektywność ruchu pasażerskiego, jak również towarowego, konieczne jest pilne wdrożenie rozwiązań, które zagwarantują sprawną współpracę wszystkich systemów – różnych ge-neracji i różnych producentów.Które z rozwiązań oferowanych przez Waszą firmę cieszą się największym zainteresowaniem branży kolejowej i przemysłu szy-nowego?Można powiedzieć, że „od zawsze” najpopularniejsze są nasze przyciski otwarcia drzwi, ponieważ ich produk-cję rozpoczęliśmy jeszcze w latach 80. poprzedniego stulecia. Czasami zwiększenie zainteresowania danym produktem generują nowe regulacje prawne lub wytyczne branżowe. Tutaj warto wspomnieć o naszym progra-mowalnym sygnalizatorze drzwio-wym o oznaczeniu WM87. Zgodnie z TSI PRM – obligatoryjnymi wy-tycznymi dotyczącymi zapewnienia swobodnego podróżowania koleją osobom o ograniczonej możliwości poruszania się – takie sygnalizatory muszą znajdować się przy każdych drzwiach, w środku i na zewnątrz. Nasze rozwiązanie ma wysoki sto-pień ochrony – do IP69K, przednią część wykonaną ze stali nierdzew-nej, a ponadto umożliwia zapisanie do siedmiu sekwencji dźwiękowych, w tym także komunikatów głoso-wych. W jednym z ostatnich projek-tów zrealizowanych na rynku nie-mieckim przez polskiego producenta taboru sygnalizatory WM87 znalazły Wiodącym tematem naszego wrze-śniowego numeru jest automatyka w transporcie szynowym. Jakie wskazałby Pan najważniejsze korzy-ści płynące z automatyzacji przemy-słu szynowego i w jakich obszarach można ich się spodziewać? Jako firma Turck zajmujemy się głównie produkcją elementów i urządzeń dla automatyki przemy-słowej. Częścią naszej grupy jest firma TSL Escha – producent przy-cisków otwarcia drzwi, jak również szerokiego spektrum wytrzymałych oświetleń LED, przeznaczonych dla taboru kolejowego oraz innych środ-ków komunikacji publicznej. Z tego względu wiedza o taborze jest nam o wiele bliższa niż o szeroko pojętej infrastrukturze kolejowej. Wracając do pytania – słowo automatyzacja to-warzyszy dzisiaj każdej branży i nie inaczej jest z transportem szynowym. Myślę, że do największych korzyści płynących z takich inwestycji należy zaliczyć przede wszystkim popra-wę bezpieczeństwa podróżowania oraz przepustowości sieci kolejowej. W przypadku transportu publicznego realizowanego tramwajami zwrócił-bym uwagę na coraz większe nakła-dy w obszarze automatyzacji kontro-li punktualności, co – poza jakością samego taboru – chyba najbardziej interesuje użytkownika.Jednym z największych „udziałow-ców” transportu szynowego jest ko-lej. Jak ocenia Pan jej modernizację w ostatnich latach w zakresie auto-matyzacji? Nakłady na modernizację w szeroko pojętym kolejnictwie były naprawdę wysokie i nadal takie są. Zauważmy, że realizowany w tej chwili przez PKP Krajowy Program Kolejowy obejmuje wydatki na poziomie 70 mld złotych w ramach 220 projektów, a pracami zostało objętych ponad 9000 km to-rów. Skala jest więc ogromna. Jaka część tych wydatków dotyczy bezpo-średnio automatyzacji? Nie wiem czy ktokolwiek w PKP umiałby odpowie-dzieć na to pytanie. W zakresie infrastruktury został znacznie zwiększony procent przejaz-dów kolejowych, gdzie za zamykanie ABY ZWIĘKSZYĆ EFEKTYWNOŚĆ RUCHU PASAŻERSKIEGO, JAK RÓWNIEŻ TOWAROWEGO, KONIECZNE JEST PILNE WDROŻENIE ROZWIĄZAŃ, KTÓRE ZAGWARANTUJĄ SPRAWNĄ WSPÓŁ-PRACĘ WSZYSTKICH SYSTEMÓW – RÓŻNYCH GENERACJI I RÓŻNYCH PRODUCENTÓW.26AUTOMATYKAROZMOWAzastosowanie jako elementy służące informowaniu o stanie drzwi toalety za pomocą czterech różnych komuni-katów. WM87 są też stosowane w ka-binie maszynisty w pociągach czy motorniczego w tramwaju. Wszystko to jest możliwe dzięki kompaktowej obudowie i pamięci kilku sekwencji dźwiękowych wywoływanych sygna-łem dwustanowym. Co jest dziś największym wyzwa-niem dla firm współpracujących z sektorem kolejowym i szynowym, takich jak Turck? Generalnie największym problemem, który dotyczy całego krajowego rynku, jest zwiększenie dyscypliny płatniczej. Branża kolejowa nie poprawia niestety sytuacji w tym zakresie. W drugim rzędzie stoją trudności z wyspecyfikowaniem typu przycisku. Dla klienta przycisk to przycisk, tym-czasem mamy setki tysięcy konfigu-racji obejmujących różną kolorystykę, piktogramy, sposoby montażu, wy-pukłości, kolory LED czy podłączenie elektryczne.Wielkimi krokami zbliżają się Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako, które odbędą się w dniach 24–27 września 2019 r. w Gdańsku. Jakie nowości będzie można zoba-czyć w tym roku na stoisku Turck? Trzeba pamiętać, że w odniesieniu do przycisków częste modyfikacje, zwłaszcza rewolucyjne, nie są mile widziane. Mieszkańcy danego miasta czy pasażerowie różnych linii kolejo-wych są przyzwyczajeni do określo-nych rozwiązań, a zmiany nie powin-ny ich zaskakiwać. Jednak oczywiście zaproponujemy na targach Trako pewne nowości. Jedną z nich będzie przycisk na poręcz i ściankę z serii HST z zaimplementowaną funkcją wibracji. Rozwiązanie zaprojektowano na po-trzeby jednego ze skandynawskich od-biorców, ale dużym zainteresowaniem cieszy się również wśród producentów taboru kołowego. Zaprezentujemy też specjalny statyw, który umożliwia przekrojowe zapoznanie się z szeroką ofertą wskaźników i oświetlaczy LED do pociągów i tramwajów. Zaprasza-my na stoisko 26 w hali C.W ubiegłym roku Turck objął pakiet większościowy w firmie Vilant Sys-tems. Czy można już mówić o efek-tach tego zaangażowania? Dzisiejszy Turck Vilant zajmuje się wdrażaniem kompleksowych rozwią-zań softwarowych, które usprawnia-ją procesy logistyczne w produkcji, w trakcie pakowania i wysyłki, jak rów-nież wspomagają zarządzanie środka-mi trwałymi w przedsiębiorstwie. Bazę sprzętową w tych projektach stanowią systemy RFID, które produkuje Turck. Dzięki doświadczeniu firmy Vilant możemy nasze portfolio produkto-we rozszerzyć tak, aby w przyszłości móc oferować kompletne rozwiąza-nia w jednym miejscu. Ten proces, jak wszystko nowe, wymaga jednak czasu. Musimy przeszkolić naszych handlow-PIOTR GLINKARocznik 1971. Absolwent Automatyki i Metrologii Technikum Elektrycznego w Opolu (1991) oraz Politechniki Opol-skiej na tym samym kierunku (1996). Karierę zawodową rozpoczął w spółce Projekt w Opolu, gdzie doszedł do pozycji Kierownika Działu Sprze-daży. W 2001 r. otrzymał od firmy Turck propozycję budowy polskich struktur. Jesienią 2001 r. został pierwszym pra-cownikiem firmy, która dzisiaj zatrud-nia ponad 50 osób i jest największym krajowym oddziałem w europejskich strukturach Grupy Turck. Od dnia założenia pełni funkcję szefa pol-skiego oddziału. Od kilku lat członek Opolskiej Loży BCC. Od 20 lat żonaty, ma dwóch synów w wieku 8 i 15 lat. Jego hobby to tenis stołowy (nadal gra w rozgrywkach ligowych) oraz dobra książka i podróże.ców w zakresie tego, jak i z kim o tym rozmawiać, a także przyjrzeć się po-szczególnym branżom pod nowym kątem. W ujęciu globalnym zrealizowali-śmy już pierwsze projekty u naszych dotychczasowych klientów. Na kra-jowym rynku mamy bardzo mocno zaawansowane dwa projekty i kilka, w których rozmowy określiłbym jako średnio zaawansowane. Jak na rok pracy z całkowicie nowym dla nas rozwiązaniem uważam, że jest to na-prawdę dobry wynik. Firma Turck przeszła ewolucję od producenta czujników do fir-my oferującej rozbudowane roz-wiązania. Obsługujecie odbiorców o bardzo różnym charakterze dzia-łalności. Z jakimi wyzwaniami wią-że się tak szerokie spektrum dzia-łania? Trzeba mieć na uwadze, że poszcze-gólne rynki generują różne potrzeby, a my staramy się za nimi podążać. W takim kraju jak Niemcy, odpowie-dzialnym za produkcję jednej czwartej wszystkich maszyn i linii technolo-gicznych na świecie, przez lata został bardzo dobrze dopracowany proces zlecania kooperantom dodatkowych zadań. Na tym rynku mamy dodat-kowy podmiot – Turck Duotec, który produkuje elektronikę i urządzenia oparte na elektronice, zgodnie z in-dywidualnym zapotrzebowaniem producentów. Wspomniana wcześniej firma Turck Vilant otwiera kolejne możli wości. Największe wyzwanie, jakie przed nami stoi, to moim zdaniem przedefi-niowanie potrzeb w zakresie zasobów ludzkich. Osobę, która od kilkudzie-sięciu lat sprzedaje z sukcesem kom-ponenty trudno przestawić na nowe tory. Product Manager, który np. do tej pory musiał dobrze znać parametry naszych paneli HMI, teraz powinien umieć również napisać dla nich pro-gram, zgodny z preferencjami klienta. Drugim poważnym wyzwaniem bę-dzie przekonanie potencjalnych od-biorców, że warto nam zaufać także w nowych obszarach naszej aktywno-ści, w których do tej pory nie byliśmy obecni.Fot. Turck279/2019ROZMOWAJak dużą część oferty Turck sta-nowią rozwiązania kompleksowe i czy zainteresowanie taką ofertą rośnie? Jak już wcześniej wspomniałem, wiele zależy od wielkości rynku i wypracowa-nych na nim metod współpracy. Przy-kładowo w USA mamy naprawdę spore i powtarzalne zamówienia na panele HMI z zaimplementowaną wizualizacją, zamknięte „na gotowo” w małej szafce sterowniczej ze wszystkimi zabezpie-czeniami. Z kolei w Chinach mamy własną spółkę, która oferuje usługi in-tegratorskie pod klucz. W skali krajowej możemy pochwalić się dość dużą liczbą wdrożeń bezprze-wodowych systemów „call for parts” czy „call for help”, które poprawiają komunikację między poszczególnymi służbami w danym zakładzie. Całością takiego systemu zarządza nasz panel HMI, oprogramowany przez pracow-ników Turck. Należy też wspomnieć o systemach kontroli pobrań na pro-dukcji czy w magazynie. Wiele wska-zuje na to, że w przyszłości siła robo-cza naszego przemysłu będzie zasilana z różnych, nierzadko egzotycznych dla nas krajów, a takie systemy będą wtedy na wagę złota. Mamy też gotowe sys-temowe rozwiązania do predykcyjnej kontroli wibracji. Generalnie wolumen zleceń na dostarczanie gotowych, kom-pletnych rozwiązań cały czas rośnie, ale ich wpływ na całkowitą sprzedaż w naszym kraju nadal jest niesatysfak-cjonujący. W której z oferowanych przez fir-mę Turck grupie produktowej wi-dzi Pan największy potencjał, jeśli chodzi o rozwój i zapotrzebowanie rynku? Z punktu widzenia „tu i teraz” krajo-wego rynku, potencjał z pewnością tkwi w produktach umożliwiających realizację wcześniej wymienionych systemów „call for parts” i systemów kontroli pobrań. Bardzo „chodliwym” tematem w dzisiejszych realiach jest również predykcja w służbach utrzyma-nia ruchu. Przewiduję, że dużym zain-teresowaniem będą cieszyć się czujniki wibracji czy temperatury, w połączeniu z odpowiednim rozwiązaniem progra-mowym. Nadal też liczę, że stosowanie systemów RFID nie będzie wyłącznie domeną „bogatych” branż, ale stanie się bardziej powszechne. A jakie rozwiązania będą w centrum strategii produktowej Turck w naj-bliższej przyszłości? O strategii rozwojowej naszej gru-py stanowią potrzeby trzech krajów: USA, Chin i Niemiec. Idąc „piętro ni-żej”, mamy własne oddziały w ponad 30 krajach i to tych o najwyższym stop-niu uprzemysłowienia, więc możemy reagować na sygnały z tych rynków. Informacje o najciekawszych i nowych potrzebach zbiera centrala w Niem-czech i to ona – po analizie przewidy-wanego zapotrzebowania oraz kosztów wdrożenia – decyduje, czy dany pomysł otrzyma szansę zaistnienia.Ja osobiście myślę, że modne ostat-nio hasło Przemysłu 4.0 w jasny sposób wskazuje nam obszary o największym potencjale. Będzie do nich należeć zbieranie danych, ich przesyłanie i ob-róbka. Takie rozwiązania już oferuje-my, a rozwój tych technologii będzie zapewne priorytetowy. W przyszłości maszyny coraz czę-ściej będą spięte w jedną sieć, nieza-leżnie od miejsca, w którym się znajdu-ją. Konieczne będzie wdrażanie coraz bardziej inteligentnych rozwiązań, które będą miały zdolność samoucze-nia się. Zbieranie i analiza niemal nie-ograniczonej ilości danych powinny wygenerować potrzebę stosowania różnego typu czujników, przy czym bę-dzie rosła rola tych, które komunikują się bezprzewodowo, z bateryjnym za-silaniem. Elastyczność w przekładaniu takiego czujnika z miejsca na miejsce będzie moim zdaniem istotną warto-ścią dodaną w przyszłości. Jak kształtuje się obecnie współpra-ca firmy Turck ze światem nauki? Kontynuujemy tę współpracę. Właśnie opracowaliśmy harmonogram szkoleń w semestrze zimowym roku akademic-kiego 2019/2020 dla Politechniki Opol-skiej. W planie mamy doposażenie jednej z pracowni Instytutu Napędów i Robotyki. Jesteśmy też w trakcie usta-lania formy pomocy dla Zespołu Szkół nr 2 w Nowej Dębie, w którym powstał kierunek automatyka przemysłowa. Nawiązaliśmy ponadto współpracę z firmą szkoleniową EMT-Systems, której sale wykładowe wyposażyliśmy w nasze najnowsze produkty z dziedzi-ny bezpieczeństwa maszyn. Jakie są najbliższe plany firmy?Oczywiście pierwszoplanowym ele-mentem jest stały rozwój, który pozwoli nam być jeszcze bliżej potrzeb odbior-ców. Z bardziej przyziemnych planów – w przyszłym roku czeka nas wdrożenie SAP. To rozwiązanie docelowo ma funk-cjonować w całej grupie Turck. Z relacji szefów oddziałów, w których ten pro-ces już się zakończył, wiem, że temat nie jest ani łatwy, ani przyjemny. Do-datkowo planujemy przeprowadzkę do nowego biura w przyszłym roku. ,*$ Urszula ChojnackaAUTOMATYKA PRZEWIDUJĘ, ŻE DUŻYM ZAINTERESO-WANIEM BĘDĄ CIESZYĆ SIĘ CZUJNIKI WIBRACJI CZY TEMPERATURY, W POŁĄCZENIU Z ODPOWIEDNIM ROZWIĄ-ZANIEM PROGRAMOWYM. NADAL TEŻ LICZĘ, ŻE STOSOWANIE SYSTEMÓW RFID NIE BĘDZIE WYŁĄCZNIE DOMENĄ „BOGATYCH” BRANŻ, ALE STANIE SIĘ BARDZIEJ POWSZECHNE. 28AUTOMATYKATEMAT NUMERUAutomatyka w branży kolejowejPojazdy szynowe i infrastruktura im towarzysząca wspomagane są szeregiem rozwiązań, które przyczyniają się przede wszystkim do poprawy bezpieczeństwa. Chodzi tu m.in. o otwarte systemy zarządzania i monitorowania taboru kolejowego fir-my Ente czy urządzenia typu Westerno firmy Tekniska, zapewniające łączność w systemach ochrony zwierząt UOZ-1, które zapobiegają kolizjom pociągów ze zwierzętami (firma Neel). Firma Newag oferuje m.in. elektryczne zespo-ły trakcyjne, a także lokomotywy elek-tryczne, tramwaje i wagony. Urządze-nia SRK oferuje m.in. firma DP System. Ponadto urządzenia te mają w swojej ofercie również firmy Nakar, El-Mech oraz Zakłady Automatyki Kombud. Ta ostatnia firma dodatkowo oferuje urzą-dzenia automatyki trakcyjnej, systemy i urządzenia do obsługi pasażerów oraz systemy telewizji dozorowej. Wspomniana już firma Neel oferuje również systemy ogrzewania składów wagonów na kolejowych stacjach postojowych. Natomiast system Loco-mote firmy Radioautomatyka umożli-wia zdalne sterowanie lokomotyw. Fir-ma Medcom oferuje m.in. sterowanie, napędy, systemy informacji pasażer-skiej, zasilanie pomocnicze oraz stero-Nowoczesne pojazdy szynowe ' * $'- 4' I $-$" *$ *- $ D ,$ ' $ * ' $- *" 4$% 4 ! 4'4 4'4D wanie klimatyzacją w pojazdach szy-nowych. Warto wspomnieć o urządze-niach sterujących i sygnalizacyjnych łącznie z nastawnikami jazdy i łączni-kami dźwigienkowymi przeznaczony-mi do montażu na pulpicie maszynisty, wewnętrznych systemach informacji pasażerskiej oraz systemach telewizji przemysłowej. Z myślą o kolejnictwie oferowane są specjalne złącza – np. z oferty firmy HARTING, a także przyci-ski, przełączniki dla pojazdów szyno-wych (np. firma Turck) czy nagrzewnice do wagonów (np. Limatherm Sensor). Urządzenia techniki bezpieczeństwa oferuje m.in. firma Pilz.Oferowane na rynku systemy komu-nikacji kolejowej coraz częściej wyko-rzystują sieć Ethernet. W odpowied-nie sieci łączone są nie tylko wnętrza pojazdów szynowych, ale również dworce czy elementy infrastruktury kolejowej. Jeżeli chodzi o urządze-nia, które montowane są we wnętrzu pociągu to ważne jest, aby spełniały one wymagania odpowiednich norm kolejowych. W pojazdach szynowych dochodzą dodatkowe czynniki wpły-wające na pracę urządzeń, takie jak wstrząsy czy wibracje. Stąd też od urządzeń sieciowych oczekuje się np. spełniania wymagań normy EN 50155.TEMAT NUMERU299/2019TEMAT NUMERUFot. Elster PKPWiele pojazdów wyposaża się w sys-temy rozrywkowe bazujące na specjal-nych monitorach, które montowane są z tyłu każdego siedzenia. Na monito-rach pasażerom udostępnia się filmy, rozrywkę, muzykę, gry oraz inne infor-macje, np. turystyczne.Istotną rolę odgrywają systemy informacji pasażerów bazujące na tablicach LED i wyświetlaczach LCD. Z kolei urządzenia pracujące na dwor-cach, które są łączone w sieci, to przede wszystkim systemy sterowania brama-mi, maszyny do kontroli biletów czy automaty biletowe. Dla prawidłowej pracy systemu ważne są odpowied-nie urządzenia wymiany danych, np. switche pozwalające tworzyć stabilne, redundantne i bezpieczne sieci.Systemy automatyki zastosowa-ne zarówno w pojazdach szynowych jak i infrastrukturze jej towarzyszącej stanowią bardzo szerokie zagadnienie. Są to urządzenia oraz przyrządy w postaci elektromagnesów torowych i testerów wykonujących pomiary stacyjnych obwodów torowych SOT. W tym przypadku wykonywany jest pomiar częstotliwości w zakresie 1580 Hz do 14,6 kHz. Warto wspomnieć o pulpitach pozwalających na sterowanie rogatkami elektrycznymi, a także o zasilaczach impulsowych, wzmacniaczach, przetwornicach 12 V i 24 V, a także o systemach zasilania buforowego i awaryjnego. Należy pamiętać o układach wentylacyjnych i grzewczych instalowanych m.in. w szafach sterowniczych i zasilających. Infrastruktura kolejowa nie obejdzie się również bez urządzeń zasilająco--sterujących przeznaczonych do urzą-dzeń przejazdowych.W systemach automatyki pojazdów szynowych oraz instalacjach zasilają-cych stosowane są transformatory z rdzeniami zwijanymi, toroidalnymi i blaszanymi. Warto wspomnieć o dła-wikach, urządzeniach separacyjnych oraz transformatorach używanych w systemach sterowania ruchem kolejowym. Zastosowanie znajdują rozdzielnie zasilająco-sterownicze układów zasilania, a także urządzenia sygnalizacyjne, urządzenia zasilają-ce słupy oświetleniowe oraz układy optyczne do semaforów i tarcz manew-rowych. Ważne są również odpowied-nie głowice kablowe, zapewniające wytrzymałość mechaniczną i elektrycz-ną kabli.Systemy monitoringu w pojazdach szynowychPojazdy szynowe bardzo często wypo-saża się w systemy monitoringu. Dzię-ki nim można szybko identyfikować sprawców wykroczeń, w tym aktów wandalizmu. Można też analizować ruch osób na dworcach i pociągach oraz analizować linie i kierunki pod kątem obciążenia. W ten sposób zbiera się dane pozwalające na usprawnienie transportu. Zaawansowane systemy monitoringu umożliwiają odtworzenie ewentualnych kolizji z jednoznacznym ustaleniem sprawcy. Obraz zazwyczaj rejestruje się w wysokiej rozdzielczo-ści. Przydatne rozwiązanie stanowią bezprzewodowe systemy wymiany danych bazujące na GSM czy Wi-Fi. Szereg funkcji analitycznych zyskuje się dzięki inteligentnym funkcjom analizy obrazu. Kierowca pojazdu szynowego wjeżdżając na stację może uruchomić podgląd z kamer zamontowanych na lusterkach. Przydatna jest możliwość integrowania systemu monitoringu W ODPOWIEDNIE SIECI ŁĄCZONE SĄ NIE TYLKO WNĘTRZA POJAZDÓW SZYNOWYCH, ALE RÓWNIEŻ DWORCE CZY ELEMENTY INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ.ENTE Sp. z o.o. już od 16 lat projektuje oraz produkuje rozwiąza-nia i systemy dla kolejnictwa. Sztandarowym produktem spółki jest system dynamicznej informacji pasażerskiej AWIA SDIP, który w czerwcu 2019 r. został nagrodzony Godłem Promocyjnym „Teraz Polska”. Jest to nowoczesne i kompleksowe rozwiązanie, które umożliwia: zarządzanie informacją pasażerską, wyświetlanie treści multimedialnych i reklam, komunikację przez interkom wewnątrz pojazdu, dostęp do Internetu dla pasażerów, lokalizację GPS pojazdu, prezentację służbowego rozkładu jazdy (SKRJ), podgląd i rejestrację obrazu z kamer, wykrywanie rozbłysków na sieci trakcyj-nej, zliczanie potoków pasażerskich oraz autodiagnostykę urządzeń.Szerokie zainteresowanie rozwiązaniami ENTE jest efektem m.in. wysokiego poziomu technologicznego oraz unikatowości produktów firmy w skali kraju i świata. Oferowana przez spółkę sta-cja prób trakcyjnych silników elektrycznych umożliwia weryfikację stanu wspomnianych silników we wszystkich środkach transportu: pociągach, tramwajach, pojazdach metra. ENTE aktywnie poszu-kuje nowych wyzwań w obszarze B+R, czego dobrym przykładem jest zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji w najnow-szym rozwiązaniu – systemie automatycznego monitorowania roz-błysków przy pantografach AWIA Flash. Umożliwia on wykrywanie rozbłysków między linią napowietrzną a ślizgaczem pantografu, powstających na skutek np.: mechanicznego uszkodzenia linii napowietrznej czy jej oblodzenia.Spółka oferuje również inne rozwiązania dla kolei, tj. systemy monitorowania poziomu paliwa, zarządzania i monitorowania taboru kolejowego, sterowania i diagnostyki oraz detekcji poślizgu.POSZUKUJEMY NOWYCH WYZWAŃ W OBSZARZE B+R, W TYM ALGORYTMÓW SZTUCZNEJ INTELIGENCJIGRZEGORZ KAMIŃSKI, PREZES ZARZĄDU ENTE SP. Z O.O.Next >