< Previous30AUTOMATYKATEMAT NUMERUpożądane położenie liniowe lub ką-towe. Pomocna okazuje się idea pętli sprzężenia zwrotnego, która zapewnia bieżącą kontrolę aktualnej pozycji i porównywanie jej do pozycji zadanej. Najczęstszym zastosowaniem serwo-napędów są urządzenia obróbcze, w których istnieje konieczność wyko-nywania złożonych ruchów i synchro-nizacji wielu osi. Istotnymi odbiorcami serwonapędów są przedsiębiorstwa działające w branży robotyki. Podczas doboru serwonapędu kluczową rolę odgrywa oczywiście cena, ale odbiorcy zwracają również uwagę na dostępne w urządzeniu algorytmy sterujące – sterowanie pozycyjne, prędkościowe i momentowe, parametry techniczne – moc, prędkość i moment, dostępne interfejsy komunikacyjne, oferowane wbudowane funkcje bezpieczeństwa, stopień skomplikowania podłączenia elektrycznego oraz parametry fizycz-ne – rozmiar, stopień ochrony IP i do-zwolony zakres temperaturowy pracy. Często serwosilniki są podłączane dla maksymalnego uproszczenia za po-mocą tylko jednego, dedykowanego przewodu. Z ekonomicznego i pragma-tycznego punktu widzenia warto rów-nież zwrócić uwagę na stopień skom-plikowania konfigurowania danego serwonapędu. Najczęściej dokonuje się tego z uży-ciem odpowiedniej tablicy parametrów do-stępnej w oprogramo-waniu konfiguracyjnym dostarczanym przez pro-ducenta. Obsługa takie-go oprogramowania jest realizowana z poziomu komputera podłączanego do serwonapędu na czas uruchamiania lub serwi-sowania. Ważnym jest, aby tego typu oprogra-mowanie było intuicyjne i proste w obsłudze przy jednoczesnym zachowa-niu szerokich możliwości konfiguracyjnych. Wstępnej konfiguracji i diagnostyki można najczęściej dokonać, używając kla-wiatury i wyświetlacza na obudowie serwowzmacniacza. Istotnym z punk-tu widzenia odbiorcy jest aspekt ener-gooszczędności. Silniki spełniające to kryterium generują mniej hałasu oraz emitują mniej ciepła. Wspomnia-ne efekty uzyskuje się dzięki odpowied-nim rozwiązaniom konstrukcyjnym. Przykładowo dla zwiększenia efektyw-ności stosuje się materiały o wyższym niż zazwyczaj stopniu przewodności elektrycznej.Jedną z przykładowych serii ser-wonapędów o nazwie SIGMA-5 po-siada w swojej ofercie firma Yaskawa. Jej wyróżnikiem jest bardzo szeroki zakres mocy, który mieści się w prze-dziale od 3,3 W do 55 kW. W skład serii wchodzą silniki obrotowe oraz liniowe. Warto zwrócić uwagę na maksymalny czas regulacji, który wynosi 4 ms. Stan-dardowo dokładność pozycjonowania serwonapędów z omawianej serii wy-nosi aż 10 nm, co jest możliwe między innymi dzięki zastosowaniu enkodera o rozdzielczości 20 bitów. Wyróżnika-mi opisywanych urządzeń są również stosunkowo wysoki moment obrotowy oraz wysokie przyspieszenie. Serwona-pędy SIGMA-5 mają wbudowaną funk-cję bezpieczeństwa STO oraz można je łatwo zintegrować z modułem bez-pieczeństwa zapewniającym obsługę funkcji bezpieczeństwa SS1, SS2 i SLS.Przykładową serią serwonapędów są urządzenia MELSERVO MR-J4 z oferty Mitsubishi Electric. Dostępne są mode-le 1-, 2- i 3-osiowe. Serwowzmacniacze są w stanie obsłużyć silniki obrotowe, liniowe oraz z napędem bezpośrednim. Omawiana seria urządzeń posiada wbu-dowane funkcje bezpieczeństwa STO i SS1, a w razie potrzeby opcjonalnie dostępne są również funkcje SS2, SOS, SLS, SBC oraz SSM. Istotna jest również możliwość pracy w sieciach komu-nikacyjnych tj. EtherCAT, Profinet czy EtherNet/IP. Zakres mocy omawianych serwonapędów mieści się w przedziale od 0,1 kW do 22 kW, a ich enkodery mają rozdzielczość wynoszącą 22 bity.Przykładową serią systemów ser-wonapędowych jest propozycja firmy Schneider Electric o nazwie PacDri-ve 3. W skład rodziny wchodzą kontrole-ry ruchu LMC potrafiące synchronizować nawet 130 osi, serwonapędy Lexium oraz dedykowane silniki. Serwonapędy można podzielić na trzy serie: Lexium 52 z klasycznymi, jednoosiowymi mo-delami, Lexium 62 z wydzielonym źró-dłem zasilania i wspólną szyną napięcia stałego, do której podłączane są serwo-napędy oraz Lexium 62 ILM. Tę ostatnią stanowią napędy zintegrowane z silni-kami. Moc znamionowa serwonapędów z omawianej rodziny mieści się w za-kresie 0,4–24 kW. Silniki wchodzące w skład rodziny PacDrive 3 można podzielić na trzy serie produktowe: dynamiczne SH3, klasyczne MH3 oraz specjalnego przeznaczenia SHS w nierdzewnej obudowie dedykowane dla prze-mysłów spożywczego i farmaceutycznego.Przykładami rodzin serwonapędów, które umożliwiają obsługę trybów sterowania pozy-cyjnego, prędkościowe-go i momentowego są: Astraada SRV-63 (Astor), AX8000 (Beckhoff), AcoPos P3 (B&R), ASDA A2 (InduProrgress) czy Kinetix 6500 (Rockwell Au-tomation). Moc znamionowa wymienionych rodzin może osiągnąć aż 24 kW (AcoPos P3), a rozdzielczość enkodera sięga nawet 32 bitów (Kinetix 6500).3110/2019TEMAT NUMERUKontrola pozycji i przemieszczeniaNa dokładność i powtarzalność reali-zowanych ruchów wpływ ma kontrola pozycji i przemieszczenia. Informacja zwrotna na temat aktualnej pozycji po-zwala na odpowiednią reakcję sygna-łu sterującego napędem. Najprostszą formą kontroli pozycji jest zwyczajny czujnik dowolnego typu, który może wykryć pojawienie się elementu wy-konawczego w ściśle określonym po-łożeniu. Wspomniana sytuacja może wyzwalać określoną reakcję napędu, np. zatrzymanie lub rozpoczęcie ha-mowania. Wadą takiego rozwiązania jest ograniczone możliwości zasto-sowania oraz trudności w przypadku dokonywania zmian w procesie. Inną formę kontroli stanowią powszechnie stosowane enkodery, które informują układ automatyki o aktualnym położe-niu napędu i znajdują się bezpośrednio na wale silnika lub są z nim sprzęgnię-te. Dzięki nim możliwe jest zbudowanie układu zamkniętego, w którym sygnał sterujący jest na bieżąco dostosowywa-ny do aktualnej sytuacji na podstawie nie tylko pozycji zadanej, ale również rzeczywistej. Rozdzielczość i typ enko-dera ma bezpośredni wpływ na dokład-ność i powtarzalność ruchów. Te z ko-lei mają wpływ na jakość produktów końcowych, a więc również na liczbę potencjalnych odrzutów, a w konse-kwencji na wydajność produkcji. Moż-na rozróżnić trzy typy enkoderów: in-krementalny, który po zaniku zasilania nie jest w stanie określić swojego poło-żenia, absolutny jednoobrotowy oraz absolutny wieloobrotowy. Oczywiście najwięcej możliwości generuje ostatni z wymienionych.Przykładowo Kübler oferuje swo-im klientom wieloobrotowy enkoder absolutny M3668R o stopniu ochrony IP67 lub IP69K, który jest wyposażony w przekładnię i akumulator. Bezpiecz-na i solidna konstrukcja, na życzenie w wersji ze stali nierdzewnej, pozwala na bezawaryjną pracę w trudnych wa-runkach środowiskowych.Łagodny rozruchJedną z grup urządzeń automatyki, która w znaczący sposób może wpły-nąć na wydajność procesów produkcyj-nych są softstartery. Są to komponenty ułatwiające łagodny rozruch urządzeń o dużej mocy – w tym silników. Dzię-ki temu, że softstartery odpowiednio stopniują podawane do sterowa-nego urządzenia napięcie, możliwe jest uniknięcie lub zminimalizowanie zjawiska nagłego wzrostu prądu przy jednoczesnym spadku napięcia pod-czas rozruchu komponentu. Mogłoby to doprowadzić do uszkodzenia ob-wodu elektrycznego, co jest jedno-znaczne z awarią na linii produkcyjnej i niepożądanym przestojem. Ponadto ciągłe pojawianie się nagłych skoków prądowych prowadzi do znaczącego spadku żywotności komponentów au-tomatyki. Innym zadaniem, które reali-zują softstartery jest znacząca redukcja negatywnych skutków nagłych i cyklicz-nych szarpnięć ruchomych elementów systemów napędowych. Stopniowe rozpędzanie wpływa korzystnie na ży-wotność poszczególnych urządzeń oraz minimalizuje ryzyko przedwczesnego zużycia poszczególnych komponentów.Przykładowo firma Schneider Electric posiada w swoim portfolio różnorodne softstartery serii Altistart. Można wśród nich znaleźć rodzinę Altistart 01 dedykowaną dla pro-stych maszyn i obsługującą urzą-dzenia o mocy od 0,37 kW do 15 kW, Altistart 22 dla pomp i wentylatorów od 4 kW do 400 kW oraz Altistart 48 de-dykowaną dla przemysłu ciężkiego sto-sowaną do urządzeń o mocy sięgającej 900 kW.Firma ABB w swoim portfolio po-siada kompaktowe softstartery z se-rii PSR. Urządzenia omawianej serii mają znamionowy prąd z zakresu 3 A do 105 A i są w stanie obsłużyć sto-sunkowo dużo rozruchów na godzinę.Z kolei Rockwell Automation pro-ponuje swoim odbiorcom niskonapię-ciowe, trójfazowe softstartery z rodzi-ny SMC-3 o mocach mieszczących się w zakresie od 0,55 kW do 132 kW i prą-dzie 3 A do 480 A.Diagnostyka i serwisWażnym aspektem wpływającym na wydajność produkcji jest odpo-wiednio szybkie wykrywanie niepra-widłowości lub odchylenia od normy w działaniu napędów. Najlepiej jeżeli udaje się wychwycić takie sytuacje jeszcze zanim nastąpi awaria, która wymusi zatrzymanie procesu na dłuż-szy czas. Dlatego niezwykle ważne jest stosowanie się do zaleceń konserwa-cyjnych producentów komponentów automatycznych oraz bieżący serwis poszczególnych podzespołów i urzą-dzeń. Już na etapie projektowania danego systemu oraz doboru kompo-nentów automatyki można zminima-lizować ryzyko występowania awarii. Można tego dokonać, zwracając uwa-gę na parametry związane z trwałością komponentu jak gwarantowana licz-ba przełączeń. Warto zwrócić uwagę na to, jakie funkcje diagnostyczne i serwisowe ma dany napęd, intu-icyjność i funkcjonalność programu sterującego oraz umożliwiającego sczytywanie odpowiednich danych. Nie bez znaczenia pozostają również takie aspekty, jak rodzaje i obecność gniazd diagnostycznych oraz sposób informowania o występowaniu niepra-widłowości i ich rodzaju na obudowie samego komponentu. Jednym z naj-popularniejszych sposobów sygnalizo-wania usterek są w tym przypadku dio-dy, których kolor lub ściśle określona liczba cyklicznych mrugnięć wskazują na konkretny problem. Innym popu-larnym sposobem jest umieszczenie na obudowie wyświetlacza, na którym pojawia się konkretny opis błędu lub KAŻDY RODZAJ NAPĘDU ZAPEWNIA REALIZACJĘ RUCHU ELEMENTÓW WYKONAWCZYCH W ŚCIŚLE OKREŚLONY SPOSÓB, NAKŁADA RÓWNIEŻ PEWNE OGRANICZENIA.3 7 132AUTOMATYKATEMAT NUMERUostrzeżenia albo kod błędu, którego znaczenie można odnaleźć w instruk-cji obsługi danego komponentu. Ten ostatni sposób znacząco przyspiesza diagnostykę problemu.Sterownik napęduGrupą urządzeń, która nierozerwalnie kojarzona jest z automatyką, są sterow-niki PLC. Wśród ich wielu zastosowań można wyróżnić możliwość sterowania napędami. Jest to dosyć powszechnie stosowany sposób obsługi napędów w przemyśle. Sterownik PLC doskonale sprawdzi się w aplikacjach, w których napęd służy do wykonywania powta-rzalnego ruchu elementu wykonawcze-go. Jednak w wycinarkach laserowych, plazmowych, gazowych czy wodnych, gdzie w zależności od obrabianego elementu ruchy maszyny każdora-zowo różnią się od siebie, do ste-rowania napędami używa się komputerów przemysłowych. Komputery przemysłowe są wyposażone w karty rozszerzeń, które po od-powiednim skonfigurowa-niu mogą współpracować z poszczególnymi urządze-niami wykonawczymi ta-kimi jak urządzenia napę-dowe. Sam komputer musi być wyposażony w odpowiednie oprogramowanie, które jest w stanie zarządzać urządzeniami wykonaw-czymi i wpływać na nie, analizując sygnały wejściowe. Wszystko to dzieje się w czasie rzeczywistym. Oczywiście całkowity koszt sterownika PLC będzie dużo niższy niż komputera z odpowied-nimi kartami i oprogramowaniem. Jed-nakże warto zdecydować się na drugie ze wspomnianych rozwiązań – otwiera ona przed użytkownikami dużo więcej możliwości, które nie są osiągalne przy korzystaniu ze sterowników PLC.Cechy szczególneAby wyróżnić się na rynku napędów producenci oferują w swoich port-foliach produkty o specyficznych cechach. Dzięki tym budują swoją przewagę na rynku automatyki.Pierwszą grupą napędów o ta-kich szczególnych właściwościach są napędy z funkcją odzyskiwania energii. Jest to niezwykle pożądana cecha, zważając na to, że większość energii zużywanej w przemyśle jest pożytkowana na obsługę napędów. W związku z tym stosowanie urządzeń omawianej grupy wpływa znacząco na obniżenie kosztów produkcji. Oprócz zysków finansowych warto zwrócić uwagę na ekologiczny wy-miar sprawy – mniej zużywanej ener-gii korzystnie wpływa na środowisko naturalne. Standardowo podczas hamowania energia kinetyczna jest przetwarzana na bezużyteczną ener-gię cieplną, którą trzeba odpowied-nio szybko odprowadzić, najczęściej dokonuje się tego za pośrednictwem rezystorów hamujących. W przypad-ku napędów z funkcją odzyskiwania energii jest ona z powrotem odda-wana do sieci lub po-żytkowana na zasilanie innych kom-ponentów znajdujących się na danej linii produkcyjnej.Przykładowym napędem z wbu-dowanym systemem hamowania z odzyskiem energii jest przemiennik częstotliwości FR-A 741, który oferuje firma Mitsubishi Electric. Wspomnia-ny system pozwala na redukcję po-boru energii. Tym samym sprawność energetyczna przemiennika jest dużo wyższa niż zwykle. Dostępne maksy-malne moce opisywanej rodziny prze-mienników mieszczą się w zakresie od 5,5 kW do 55 kW.Drugą grupą są urządzenia napę-dowe z zabezpieczeniem przed prze-grzaniem. Przykładowymi sposobami na zapewnienie ochrony przed za wy-soką temperaturą są: monitorowanie pobieranego przez silnik prądu, czuj-niki zaniku fazy, zabezpieczenia prze-ciążeniowe, zwarciowe, bezpośrednia kontrola temperatury na uzwojeniach lub obudowie silnika.Kolejną grupę napędów z szczegól-nymi cechami stanowią napędy zinte-growane. Dzięki stosowaniu tego typu rozwiązań znaczącej redukcji ulegają koszty montażu, podłączenia i serwi-sowania urządzenia. Wynika to z ogra-niczenia ilości użytych kabli oraz czasu podłączania. Ciekawym przykładem jest zaprezentowana przez firmę Len-ze propozycja silnika zintegrowanego z bezprzewodowo programowanym układem sterującym Lenze Smart Mo-tor. Układ zapewnia elektroniczną re-gulację i kontrolę pracy, a tym samym dużą elastyczność aplikacyjną. Cieka-wostką jest możliwość bezprzewodo-wej obsługi za pomocą dedykowanej aplikacji na smartfony.Inną grupę stanowią napę-dy wieloosiowe. Pozwalają one na napędzanie i sterowanie kil-ku osi za pomocą jednego napędu. Stosowanie takie-go rozwiązania ułatwia syn-chronizację osi oraz uprasz-cza budowę całego układu automatyki przez redukcję okablowania. Jednym z przy-kładowych napędów wieloosio-wych, a na dodatek zintegrowanych jest wspomniana już wcześniej seria napędów znajdującą się w portfolio firmy Schneider Electric – Lexium 62 ILM.Inną wyróżniającą się grupą urzą-dzeń napędowych są napędy zdecen-tralizowane. Sprawdzają się one do-skonale w rozbudowanych systemach automatyki, które zajmują sporych rozmiarów powierzchnie. Bezcelowe staje się wtedy umieszczanie wszyst-kich urządzeń napędowych w jednej wielkiej szafie. Z napędami zdecen-tralizowanymi najczęściej wiąże się koncepcja sieci przemysłowych, któ-re umożliwiają szybką i sprawną ko-munikację między rozmieszczonymi w różnych punktach urządzeniami.Jednym z przykładów napędu zde-centralizowanego jest produkt z oferty firmy Nord – przetwornica częstotliwo-ści SK 250E NORDAC LINK. Oferowana moc urządzeń mieści się w zakresie od 0,75 kW do 7,5 kW. Cechy charak-teryzujące opisywaną rodzinę prze-3310/2019TEMAT NUMERUmienników to: stopień ochrony IP55 lub IP65, regulacja w pętli zamkniętej, wbudowany filtr, funkcje oszczędzania energii, zintegrowane funkcje bezpie-czeństwa STO i SS1, możliwość pracy w następujących sieciach przemysło-wych: CANopen, DeviceNet, Profibus, EtherCAT, EtherNet/IP, Profinet i Powerlink.Inny przykład napędów zdecentra-lizowanych to przetwornice często-tliwości EURA EP-66 z portfolio firmy HF Inverter. Maksymalna moc mieści się w zakresie od 0,25 kW do 90 kW, obsługiwane sposoby sterowań to: sterowanie skalarne, wektorowe, bezczujnikowe wektorowe, wektoro-we silnikami synchronicznymi. Opi-sywane przemienniki mają stopień ochrony IP66.Częstym problemem, z którym mu-szą zmagać się projektanci systemów automatyki jest ograniczona przestrzeń. Niejednokrotnie zdarza się, że trzeba zrezygnować z dobranego wstępnie urządzenia ze względu na jego rozmia-ry. Należy również pamiętać, że często konieczne jest zachowanie odpowied-niej odległości danego urządzenia od innych elementów wchodzących w skład danego systemu automatyki. Odpowiedzią na tego typu bolączki jest zjawisko miniaturyzacji, której dokonu-ją coraz częściej producenci urządzeń napędowych. Ta sama funkcjonalność i możliwości w mniejszej obudowie zwiększa szansę na to, że projektant zdecyduje się na taki model urządzenia.Sieci komunikacyjneWielokrotnie podczas omawiania w ni-niejszym artykule różnego rodzaju urządzeń napędowych wspomniano o sieciach komunikacyjnych. Aktualnie zyskują one na popularności, a produ-cenci i dystrybutorzy oferują coraz szer-szy wachlarz obsługiwanych przez ich urządzenia napędowe przemysłowych sieci komunikacyjnych. Od sieci przemy-słowych oczekuje się przede wszystkim niezawodności oraz szybkiego przesyłu danych, wypierają one tradycyjne połą-czenia kablowe z wieloma żyłami, które służą do transmisji danych. Zazwyczaj kompatybilność z daną siecią przemy-słową jest możliwa za pośrednictwem dodatkowego modułu, który trzeba za-mówić wraz z danym urządzeniem na-pędowym, choć zdarza się, że urządzenia mają zintegrowaną możliwość działania w danej sieci komunikacyjnej.Znane i powszechnie używane sieci przemysłowe to: Profibus, EtherNet/IP, Profinet, EtherCAT, Modbuis, CC-Link, CANopen, DeviceNet i Ethernet POWER-LINK. Oczywiście jeżeli w danym zakła-dzie produkcyjnym funkcjonuje już jakaś sieć przemysłowa, to jednym z podsta-wowych kryteriów wyboru urządzenia napędowego będzie to, czy istnieje moż-liwość wpięcia tego urządzenia do danej sieci.Producentem, którego wszystkie urządzenia napędowe mogą działać w sieci EtherCAT jest Beckhoff Automa-tion. Nie powinno to dziwić, albowiem firma ta opracowała ten protokół komu-nikacyjny. Podobnie ma się rzecz z sie-cią Ethernet POWERLINK, która została opracowana przez firmę B&R.PodsumowanieKluczowym zadaniem stawianym przed urządzeniami napędowymi jest wprawianie elementów wykonawczych w ruch. W niniejszym artykule dokonano przeglądu wielu rozwiązań i sposobów, jak tego dokonać. Od specyfiki danego systemu automatyki oraz rodzaju apli-kacji zależy to, jakie rozwiązanie spraw-dzi się najlepiej w danym przypadku. Można zauważyć zjawisko zacierania się granic między funkcjonalnościami róż-nych grup urządzeń napędowych, dyna-miczny rozwój przemysłowych sieci ko-munikacyjnych, nacisk na oszczędzanie energii, a co się z tym wiąże na zwięk-szanie opłacalności produkcji oraz zwra-canie uwagi na aspekty środowiskowe. Warto również podkreślić fakt, że produ-cenci stosują coraz częściej koncepcję modułowości, tym samym poszerzając spektrum możliwości oferowanych urządzeń. Kładą oni również nacisk na oferowanie rozwiązań zapobiegających awariom oraz niepożądanym posto-jom. Ciągła ewolucja i rozwój urządzeń napędowych implikuje bogatą ofertę produktową, z której każdy projektant systemów automatyki może wybrać odpowiednie dla siebie rozwiązanie. Agnieszka Staniszewska$ E 0 H- I1B#19&0'+$W XXI w. silniki elektryczne przeżywają swoją „drugą młodość”, wkraczając w coraz to nowsze obszary naszego życia. Jeszcze kilka lat temu nikt nawet się nie spodziewał, że światem zawładną np. hulajnogi elektryczne, a dzisiaj są one spotykane praktycznie na każdym kroku, nawet w mniejszych miejscowościach. W dal-szym ciągu klienci kupujący urządzenia z silnikiem elektrycz-nym stawiają na stosunek ceny do parametrów technicznych, jednak ten trend zaczyna słabnąć. Coraz częściej, w przypadku nowych projektów, inżynierowie projektanci zaczynają stawiać na sprawdzone rozwiązania, chociażby takich producentów jak Bühler Motor. Ma to szczególnie istotne znaczenie dla znacznego wydłużenia cyklu życia urządzeń, np. z pię-ciu do dziesięciu lat (i więcej). Przyczynia się do tego nie tylko stabilność urządzeń, ale również wsparcie techniczne ze strony dystrybutora czy też producenta. Wysokie kompetencje oraz troska o klienta, w połączeniu z wymienionymi wcześniej cechami, decydują w dużej mierze o zadowoleniu ze współpracy, a co za tym idzie przekładają się na kolejne wspólne projekty. W firmie WObit przywiązujemy do wszystkich działań wagę, bardzo często decydując się na dedykowanie stałego opiekuna każdemu klientowi, co znacznie ułatwia późniejszą współpracę.ZA WYBÓR NAPĘDU ODPOWIADA CORAZ CZĘŚCIEJ KOMPLEKSOWOŚĆ USŁUGIMARCIN LISKOWSKI, KIEROWNIK DZIAŁU SPRZEDAŻY, P.P.H. WOBIT E.K.J. OBER S.C.3 7 G34AUTOMATYKATEMAT NUMERUTTTTTEEMMMAAAATTT NNUMMERUDoskonała efektywność energetycznaMOVI-C Power and Energy Solutions firmy SEW-EurodrivePROMOCJACelem przedsiębiorstw jest podwyższanie efektywności energetycznej i obniżanie za-potrzebowania na energię za pomocą odpowiednich działań prowadzonych w obszarze automatyzacji, bez jedno-czesnego wywierania wpływu na wy-soką dyspozycyjność samego procesu, produkcji oraz modułu maszynowego. W idealnych przypadkach inteligentne zarządzanie mocą sieciową i energią podwyższa dyspozycyjność zarówno instalacji, jak i parku maszyn. Rozwój fabryki modułowejRosnące wymogi rynku oraz wyma-gania klientów wpływają na ciągłe zmiany w zakresie układu i planu po-wierzchni fabryk. Następstwem tych procesów jest zwiększenie liczby mo-dułów, większa elastyczność, wyższy poziom zautomatyzowania oraz reduk-cja stałych struktur w zakładach. Taki kierunek rozwoju wymaga uwzględ-nienia nowych technologii zarówno w zakresie automatyzacji, jak i zarzą-dzania energią. Umożliwia to podjęcie niezbędnych działań w celu lepszego wykorzystania energii w procesie pro-dukcji. Jednocześnie system zarządza-nia energią powinien zapewniać peł-ną transparentność oraz szczegółowy monitoring danych dotyczących sieci i zużycia energii.Rozsądne wykorzystywanie energiiW zmieniającej się rzeczywistości biz-nesowej od zakładów produkcyjnych będzie wymagana w przyszłości wyso-ka elastyczność. Cyfryzacja, wytwarza-nie krótkich serii towarów, zmieniające się życzenia klientów oraz elastyczne procesy produkcji to jedynie kilka wa-runków brzegowych wymagających spełnienia. Kolejnym czynnikiem wpły-wającym na konstrukcję techniczną maszyn i produkcję jest wzrost kosz-tów energii. ' C 1 $- D/ $29- 8 - K7 / 4 - =E - / /. - 0 92 /" 7 ' -4 ? 4- . = - 4 -@ " -7 4 " 4 - . =- 47 1 $- / C C ?- . /-= -/@ " / - .7B C C I 1 $- TEMAT NUMERU3510/2019TEMAT NUMERUFot. SEW-EurodriveKorzyści z zastosowania Power and Energy SolutionsRozwiązanie SEW-Eurodrive Power and Energy Solutions umożliwia osią-gnięcie wielu korzyści. Jedną z nich jest redukcja obciążeń szczytowych sieci zasilającej. Dzięki zastosowa-niu kondensatorów akumulacyjnych w obwodzie pośredniczącym część wymaganych obciążeń szczytowych kompensowana jest przy pomocy kondensatorów. Kolejna zaleta to re-dukcja kosztów energii dzięki konden-satorom akumulacyjnym w obwodzie pośredniczącym. Energia wynikająca ze stanu pracy w trybie generatoro-wym magazynowana jest w konden-satorze akumulacyjnym i ponownie wykorzystywana w kolejnym etapie pracy silnikowej. Do atutów należą również podłączenie do zewnętrznych źródeł zasilania prądu stałego – obwód pośredni przyłączany jest do zewnętrz-nych źródeł zasilania prądem stałym Dodatkowe komponentyFirma SEW-Eurodrive oferuje rów-nież komponenty Power and Energy Solutions w systemie moduło-wym od jednego dostawcy: MOVI-C CONTROLLER oraz kompaktowy sys-tem wieloosiowy MOVIDRIVE skła-dający się z modułów zasilających, kondensatorowych i modułów o po-jedynczej lub podwójnej osi, ulep-szony za pomocą modułów zasila-cza sieciowego zasilanego prądem przemiennym oraz prądem stałym, jak również odpowiedniego modułu kondensatora. za pomocą przetwornicy DC-DC oraz nieprzerwana eksploatacja instalacji w przypadku awarii sieci – energia w kondensatorze akumulacyjnym służy jako zasilacz awaryjny, zasilając napędy, hamulce silników i sterowniki PLC, które wymagają napięcia 24 V. Dzięki Power and Energy Solutions uzyskuje się dane pomiarowe wydaj-ności i energii dla systemów zarządza-nia energią ISO 50001. Moduł zasilania mierzy dane dotyczące wydajności i udostępnia dane z liczników energii. Informacje te można włączać do sys-temów zarządzania energią ISO 50001. Rozwiązanie pozwala też zredukować obciążenie sieci zasilającej wyższymi harmonicznymi. Moduł zasilania dzię-ki pomiarowi napięcia sieciowego i natężenia prądu oraz właściwemu zarządzaniu kondensatorem akumu-lacyjnym może zmniejszyć obciążenie sieci zasilającej przez ograniczenie ilości generowanych wyższych har-monicznych. SEW-EURODRIVE POLSKA Sp. z o.o.-7 %. LNO9LKP HQtel. 42 293 00 009/ Y9- 87 79- 87 REKLAMA36AUTOMATYKATEMAT NUMERUPROMOCJA2 . -. ?. 4 .- 4 / C- / 4 .- /C / ? = 7 % C . - 4 /. /- / 4 . /. - 9 ? 7Ewolucja, a nie rewolucja – nowy napęd EURA Drives E-600Kluczowym elementem współ-czesnych napędów stał się przemiennik częstotliwości, od którego praktycznie rozpoczyna się projektowanie i dobór układu napę-dowego. To sprawia, iż producenci przemienników częstotliwości w spo-sób ciągły pracują nad nowymi roz-wiązaniami konstrukcyjnymi dla tych urządzeń, tym samym stale poszerza-jąc swoją ofertę produktową.Tak samo działa przedsiębiorstwo EURA Drives. Marka EURA jest obecna na polskim rynku już od ponad deka-dy dzięki ścisłej współpracy ze swoim przedstawicielem – spółką HF Inver-ter Polska z siedzibą w Toruniu. Przez ten okres napędy EURA sprawdziły się w wielu aplikacjach, a stale poszerzana oferta produktowa i wsparcie technicz-ne ma znaczący wpływ na umacnianie pozycji marki EURA na rynku krajowym. Do tej pory najczęściej stosowanym i najbardziej uniwersalnym napędem w ofercie EURA Drives był przemiennik częstotliwości E-800. Poza łagodnym rozruchem i regulacją prędkości obro-towej przemiennik ten umożliwiał tak-że, dzięki zaawansowanym układom sterowania, zachowanie dużego mo-mentu w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Dzięki temu możliwa była ekspansja tej serii przemiennika do wymagających aplikacji i wypieranie bardziej kłopotliwych silników prądu stałego nawet z zastosowań, w których jeszcze do niedawna dominowały, np. w przemyśle tekstylnym. Wraz z rozwo-jem technicznym tej serii przetwornic – od lipca 2019 r. jest już to seria E-810 – pojawiła się koniczność poszerzenia oferty produktowej o napęd do mniej wymagających aplikacji.Nową serią (dostępną już od wrze-śnia) przetwornic częstotliwości w ofer-cie EURA Drives jest E-600. W tej serii zastosowano nowoczesne rozwiązania sterowania silnikiem, wykorzystywane w branżach wentylacyjnej, pompowej i w chłodnictwie. Tym samym szerokie stosowanie napędu będzie technicz-nie i ekonomicznie uzasadnione.3710/2019HF INVERTER POLSKA S.C.-7 $ 49(- K]K P^9K]] %- 7 L_ _O, ^, K_ ! L_ _O, ^, K^9/ " -Y.D8 7 7.D8 7-Fot. HF Inverter Polska Najważniejsze cechy napędu E-600:• Niezawodny i przyjazny – prze-miennik E-600 oparty jest na identycznym schemacie parame-tryzowania urządzenia, jaki jest stosowany w pozostałych mode-lach napędów EURA – jeżeli użyt-kownik parametryzował już inne modele przemienników EURA to bez problemu poradzi sobie z pa-rametryzowaniem E-600.• Niewielkie wymiary – mimo ma-łych wymiarów i uproszczonej do maksimum obsłudze, napęd E-600 sprawdza się również w wymagają-cych aplikacjach.• Szybki montaż – obudowa została zoptymalizowana pod kątem ła-twego i szybkiego montażu na szy-nie DIN lub bezpośrednio na płycie montażowej w szafie sterującej.• Ochrona sieci – wbudowany filtr EMC skutecznie ogranicza zakłóce-nia o częstotliwościach radiowych emitowanych przez przewody silni-kowe.• Łatwa eksploatacja – możliwość tworzenia kopii zapasowej dzięki współpracy z darmowym oprogra-mowaniem EuraDV i urządzeniem peryferyjnym EURA CopyStick.• Uniwersalne zastosowanie – wbu-dowany regulator PID oraz komu-nikacja Modbus umożliwiają zasto-sowanie napędu E-600 w różnych aplikacjach przemysłowych.Przedsiębiorstwo EURA Drives zaj-muje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą przemienników częstotli-wości. W swojej ofercie posiada rów-nież softstartery, serwonapędy i sil-niki synchroniczne PMM. Oficjalnym dystrybutorem na terenie Polski jest przedsiębiorstwo HF Inverter Polska z siedzibą w Toruniu. W HF Inverter Polska pracują wysokiej klasy specja-liści. Większość z nich to inżynierowie automatycy, posiadający niezbędną wiedzę i doświadczenie z mechatro-niki, którzy tworzą dział doradców techniczno-handlowych. Dużym wsparciem dla działu doradców jest rozbudowany dział techniczno-ser-wisowy. HF Inverter Polska jest oficjalnym dystrybutorem firm:• EURA Drives Electric CO., Ltd. – lide-ra w zakresie projektowania i pro-dukcji nowoczesnych przemienni-ków częstotliwości, softstarterów i serwonapędów elektrycznych,• ZD Motor CO., Ltd. – jednej z naj-większych firm produkujących na-pędy małych mocy AC i DC. REKLAMACentrum Targowo-Konferencyjnewww.expoopakowania.plwww.expobonding.pl20 - 21 listopada 2019expoOPAKOWANIAExpoBONDINGWAGexpo ExpoTAPESURF-TECHExpoTargi Opakowańi Technologii PakowaniaSalon Ważenia i DozowaniaSalon Taśm i Urządzeń do TaśmowaniaSalon Przygotowania Powierzchnii Chemii TechnicznejTargi Technologii Klejenia38AUTOMATYKATEMAT NUMERUPlug & workz napędami elektrycznymiPROMOCJADzięki uproszczonej funkcjonal-ności napędy Simplified Motion Series są doskonałym rozwią-zaniem dla prostych ruchów między dwoma mechanicznymi położeniami końcowymi, bez konieczności rezygna-cji ze zoptymalizowanych charaktery-styk działania, łagodnie amortyzowa-nego wysuwania i cofania do położeń końcowych czy uproszczonych funkcji wciskania i zaciskania. Obsługa bez oprogramowania, zgodnie z zasadą plug & work, przez cyfrowe wejścia/wyjścia (DIO), obej-muje podstawowe funkcje regulacji prędkości i siły przy wciskaniu/zaci-skaniu, wybór punktu odniesienia położenia końcowego i dłu-gości amortyzacji oraz sterowanie ręczne. Funkcje zaawansowane są dostępne przez IO-Link – np. sterowanie zdalne, kopiowanie parametrów, funkcja kopii zapasowej czy funkcje odczytu para-metrów procesu. Zalety to uproszczona funkcjonalność dla prostych ruchów, eliminacja potrzeby stosowania szaf-ki sterowniczej dzięki zintegrowanym produktom, szybkie i proste urucha-mianie bez oprogramowania oraz specjalistycznej wiedzy.ELGS – napędy z paskiem zębatym i ze śrubą Precyzja, wytrzymałość, wydajność – to gwarantują napędy z paskiem zęba-tym i ze śrubą ELGS-BS/-TB z zabezpieczonym, wewnętrznym prowadze- ? / ?" / ? =-"C G$90$`9%0 I / 4 / C prowadzeb / $$ I -@ / ? / ?" / G9%0 I " / C . /. / .$ / D $ C ? -/ / - / 4 47 c - C ?- $ / D $ C -/ ? / @- - C - . " . -.- 4 4C. --./ /- 4? 4 -/ " / --./ - / -- . / 9 .7 położegości sterowu, wybór punktu odniesieniaeniakońcowegoidłutym ienia końcowego i dłuamortyzacji oraz wanie ręczne. 3910/2019TEMAT NUMERUFot. Festoniem na łożyskach kulkowych. Są one idealnym rozwiązaniem do ruchów w osi XY, np. w systemach montażu, systemach testowych i kontroli, a tak-że manipulowaniu małymi częściami. Unikalny system montażowy oparty na koncepcji „one-size-down” zapewnia optymalny stosunek przestrzeni robo-czej do wymaganej przestrzeni zabudo-wy. Zmienia to napęd ELGS w system manipulacyjny, który maksymalnie wykorzystuje przestrzeń zabudowy. Do wyboru jest kilka wersji rozwią-zania. ELGS-BS to wydajny napęd ze śrubą toczną dostępny w trzech wiel-kościach: 32/45/60. Maksymalny skok wynosi 800 mm. ELGS-TB to wytrzyma-ły napęd z paskiem zębatym o dużej żywotności oferowany w dwóch wiel-kościach: 45/60. Maksymalny skok to 2000 mm. Napęd z paskiem zębatym i napęd ze śrubą ELGS-BS/-TB mają osłonę ze stali szlachetnej, która za-bezpiecza prowadnicę i pasek zębaty/śrubę. Konstrukcja Clean Look zapew-nia łatwe czyszczenie.Jednostki mini EGSS Mocna i wytrzymała jednostka mini, wyposażona w płynnie pracującą śru-bę, jest bardzo ekonomicznym i kom-pletnym rozwiązaniem do pionowych ruchów w osi Z lub ruchów liniowych z prowadzeniem. Może być montowa-na w dowolnej pozycji i wykorzystywa-na w systemach montażu, systemach testowych i kontroli oraz do manipu-lowania małymi częściami. Unikalny system montażowy „one-size-down”, zapewniający optymalny stosunek przestrzeni roboczej do wymaganej przestrzeni zabudowy, jest idealnym pozycji montażu, ale przede wszystkim dla pionowych ruchów w osi Z w syste-mach manipulacyjnych.Kompaktowe wymiary mają istot-ne znaczenie dla efektywnego wy-korzystania przestrzeni zabudowy, zarówno w systemach montażu, sys-temach testowych i kontroli, jak i w manipulowaniu małymi częściami oraz w przemyśle elektronicznym. Unikalny system montażowy oparty na koncep-cji „one-size-down” eliminuje koniecz-ność stosowania adapterów i zapewnia oszczędność przestrzeni zabudowy siłownika elektrycznego na napędzie liniowym ELGS. Dostępne są trzy wielkości: 32/45/60. Maksymalny skok to 500 mm. Uniwer-salna sygnalizacja położenia gwaran-tuje bezpieczny ruch. W standardzie oferowane jest przyłącze ciśnienia z wkręconą płytą spiekaną. Przyłącze kompensacji sprężonego powietrza zapewnia niezawodne działanie oraz zapobiega przedostawaniu się zanie-czyszczeń. Napęd obrotowy ERMS Napęd obrotowy ERMS jest ekono-micznym rozwiązaniem dla prostych zadań obracania, ale może być również wykorzystywany w zastosowaniach z większym obciążeniem. Wytrzymałe łożysko stołu obrotowego jest imponu-jące w zastosowaniach wymagających pochłaniania dużych sił i momentów. Napęd można bezpośrednio łączyć z elektrycznymi jednostkami mini EGSL, EGSC oraz EGSS za pomocą stan-dardowych interfejsów montażowych. To proste, a jednocześnie bardzo eko-nomiczne rozwiązanie dla obracania i pozycjonowania części oraz elemen-tów roboczych w zastosowaniach prze-mysłowych.Rozwiązanie dostępne jest w dwóch wielkościach – 25 i 32 – z kątem obro-tu 90° i 180°. Uszczelniony wał drążony umożliwia doprowadzenie zasilania lub przewodów. rozwiązaniem w połączeniu z napędem z paskiem zębatym i napędem ze śru-bą ELGS. Wytrzymałe i precyzyjne we-wnętrzne prowadzenie liniowe wózka łatwo absorbuje siły boczne i zapewnia najlepszą odporność na skręcanie przy dużych momentach obrotowych. Rozwiązanie EGSS jest dostępne w trzech wielkościach – 32/45/60 – z maksymalnym skokiem 200 mm. Ten wytrzymały i trwały wewnętrzny napęd ze śrubą toczną ma standardowy inter-fejs dla elektrycznego napędu obroto-wego ERMS. Bezpośredni montaż nie wymaga użycia adapterów, a zmniej-szona masa osi Z gwarantuje wysoką dynamikę pracy i krótkie czasy cyklu.Napęd z paskiem zębatym ELGE-TB Napędy z paskiem zębatym z prowa-dzeniem na łożyskach kulkowych mają bardzo dobrą charakterystykę ruchową przy średnim obciążeniu momentem. To kompletne rozwiązanie w atrakcyjnej cenie, o ekonomicznej konstrukcji me-chanicznej, jest doskonałe do realizacji prostych zadań ze skokami do 800 mm i stosunkowo niewielkimi wymaganiami w zakresie obciążenia mechanicznego, dynamiki pracy oraz precyzji. Ich nieza-wodność zapewnia opcjonalna sygna-lizacja położeń końcowych z czujnikami zbliżeniowymi PNP/NPN, a wydajność pracy sięga 5000 km. Siłownik elektryczny EPCSSiłownik EPCS wyróżnia się szybkim i precyzyjnym pozycjonowaniem do 500 mm, dzięki płynnie pracującemu napędowi ze śrubą toczną. Jest ideal-ny dla ruchów liniowych w dowolnej $ 1($ I 4 4 ? " '$ I " 4 ?= / ".FESTO Sp. z o.o.b 7 2-7 ^ ]L9]N] ' 7 OO ^KK fK ]] ! OO ^KK fK ]O9/ g Y 7/7 7 Next >