< Previous90AUTOMATYKAWYDARZENIASchneider Electric prezentująca cyfro-wą technologię szkoleniową VR Haptic – zestaw szkoleniowy VR Haptic wprowadza uczestników szkolenia do wirtualnego świata urządzeń elek-trycznych i pozwala im zdobyć nowe kompetencje w zakresie bezpieczeń-stwa, obsługi i utrzymania urządzeń elektrycznych. Ćwiczenia praktyczne realizowane w wirtualnej przestrzeni, utrwalają odpowiednie reguły postę-powania podczas codziennej pracy, jak i w przypadku niespodziewanych zdarzeń i trudnych sytuacji.Promocja, budowanie wizerunku i potencjał biznesowy w jednym miejscuZdecydowana większość firm pytanych o przyszłoroczną obecność na targach Energetab bez wahania odpowiada twierdząco, a ich przedstawiciele podkre-ślają, że niezaprzeczalnym atutem impre-zy jest fakt, iż jest to jedyne wydarzenie na polskiej mapie targowej tak ściśle i tak dobrze sprofilowane w obszarze energe-tyki. – Energetab to dla nas ważne targi, są bowiem przeznaczone dla firm z branż przemysłu ciężkiego i energetyki, którym jesteśmy w stanie zaoferować bardzo dużo atrakcyjnych produktów. Obecni tu wystawcy i odwiedzający są nastawie-ni na bardzo konkretne tematy, a to dla nas doskonała okazja do prezentacji roz-wiązań igus i rozmów, które w przyszłości mogą się przerodzić w kontrakty – zazna-cza Karol Kozłowski. Targi Energetab są stałym elemen-tem w kalendarzu wydarzeń, w których uczestniczy firma COPA-DATA. – Jeste-śmy wystawcą od 2010 r. Z pewnością pojawimy się tutaj za rok, gdyż sektor energetyczny należy do kluczowych branż, w których wykorzystywana jest platforma zenon, a Energetab, będąc największą imprezą tego typu, groma-dzi co roku największą liczbę naszych potencjalnych klientów – mówi Urszula Bizoń-Żaba. Obecność potwierdza też firma Endress+Hauser Polska. – W przy-szłym roku również planujemy wystawić się na targach Energetab, które postrze-gamy jako ważną okazję do zaprezento-wania się branży energetycznej, stano-wiącej jeden z filarów naszej aktywności w Polsce. Tym bardziej, że na tegorocz-nym stoisku odwiedziło nas wielu gości z innych gałęzi przemysłu, zaintereso-wanych opomiarowaniem procesów energetycznych w swoich przedsiębior-stwach – mówi Janusz Zajączkowski. Kolejnym argumentem przemawiają-cym za obecnością w Bielsku-Białej jest możliwość zakomunikowania posze-rzania oferty. – Dla nas bardzo istotne było dobre przyjęcie naszych nowych dostawców: Eldon, Inxpect oraz Flexa, dzięki którym odbyliśmy wiele cieka-wych rozmów z nowymi potencjalnymi klientami. Z roku na rok rozbudowuje-my nasze portfolio pod kątem branży elektrotechnicznej – przykładem jest tegoroczna premiera szaf firmy Eldon. Dlatego w przyszłym roku również bę-dziemy obecni na targach Energetab. Dodatkowo wyjątkowa atmosfera tych targów sprawia, że rozmowy z klientami są wyjątkowo owocne – stwierdza Do-minik Tabor. Niewątpliwie to ostatnie jest jednym z istotnych plusów bielskiej imprezy, co zauważa też firma Murrelektronik. – Każda okazja do tego, aby porozma-wiać z klientami jest dla nas bardzo ważna, ponieważ pozwala ocenić, jakie są potrzeby i rozwiązania. Inspiruje nas do tego, by szukać odpowiedzi na nurtu-jące pytania. Tegoroczna edycja targów Energetab spotkała się z dużym uzna-niem i przychylnością wielu gości, szcze-gólnie w dwóch pierwszych dniach. Stali klienci chętnie odwiedzali nasze stano-wisko, dzieląc się swoimi wrażeniami i planami. Jest to niepowtarzalna okazja do poznawania nowych klientów, którzy w dalszej perspektywie mogą okazać się naszymi zaufanymi odbiorcami – mówi Tadeusz Cybulski. Powody do zadowolenia ma również firma Astat. – Tegoroczna edycja targów była dla nas bardzo owocna. Z roku na rok odwiedza nas coraz większa licz-ba zainteresowanych, co przekłada się na wzrost pozyskanych kontaktów bizne-sowych. Jako wystawcy zaobserwowali-śmy, że wydarzenie, mimo znaczącej już rangi w branży, nieustannie podnosi po-ziom, czyniąc targi doskonałym miejscem promocji, budowy wizerunku i możliwo-ści zaprezentowania naszych nowości produktowych i profesjonalizmu naszych doradców techniczno-produktowych – podkreśla Wojciech Pykosz.Tegoroczna edycja była też bar-dzo udana dla firmy Guenther Polska. – Gościliśmy wielu wizytujących, coraz częściej również osoby spoza branży energetycznej. Targi Energetab to dla nas doskonała okazja do zaprezentowania produktów i usług, a w szczególności nowości, jakie wprowadzamy do oferty. Pokazaliśmy na stoisku urządzenia oraz przygotowane specjalnie na tę okazję układy demonstracyjne. Otrzymaliśmy wiele pochlebnych opinii ze strony osób 9111/2019WYDARZENIAodwiedzających targi, które doceniły ciekawe – proponowane, a u niektórych klientów już wdrożone – rozwiązania. Także nasze usługi serwisowe związane z profilowaniem temperaturowym pie-ców oraz prowadzone przez nas szkole-nia spotkały się z dużym i pozytywnym zainteresowaniem – opowiada Paulina Krakowska. Targi kontra pogoda i rewolucja technologicznaWydarzeniom targowym, nawet tym o ugruntowanej pozycji, nieodmiennie towarzyszą zmiany, najczęściej jednak niewielkie. Urszula Bizoń-Żaba pytana o to, czy tegoroczna edycja różniła się od poprzednich zauważa, że zdecydo-wanie mniej było tzw. turystów zbiera-jących gadżety. – I to była zmiana zde-cydowanie na plus. To, co z pewnością różniło tegoroczną edycję targów od kil-ku poprzednich to niesprzyjająca pogo-da. Z naszych obserwacji – ale również z opinii innych wystawców, z którymi rozmawialiśmy – wynika, że frekwencja była nieco niższa niż w kilku poprzed-nich latach – dodaje przedstawicielka firmy COPA-DATA. Niewątpliwie jedno z drugim miało wiele wspólnego. – Po-goda z pewnością wpłynęła na mniejszą liczbę odwiedzających targi, ale poza tym były one – jak co roku – na bardzo wysokim poziomie. Już teraz możemy powiedzieć, że na pewno będziemy go-ścić na Energetab za rok i „bookujemy” termin – zapowiada Karol Kozłowski. Na ewolucję wydarzeń branżowych typu Energetab wpływa też oczywiście rewolucja technologiczna. – Rola tar-gów powoli, lecz nieustannie maleje na rzecz cyfrowych form dostępu do ofer-ty dostawców i producentów urządzeń, a także licznych konferencji branżowych. Oczywiście jest to proces powolny i wciąż jeszcze formuła targowa jest bardzo ce-niona przez wielu naszych klientów. My również cenimy sobie możliwość bezpośredniego kontaktu z klientami i zaprezentowania naszych produktów, ale bez wątpienia wspomniana zmiana to temat do analizy, także dla organiza-torów wydarzeń targowych – podsumo-wuje Janusz Zajączkowski. Urszula Chojnacka%A8AC" J J 5Q& R S92AUTOMATYKAWYDARZENIAjak bardzo dynamiczny jest rozwój w tym obszarze i jak wiele aspektów oraz scenariuszy trzeba wziąć pod uwagę. Pozwalają również usystema-tyzować wiedzę i wytyczyć kierunek działania, który pozwoli osiągnąć re-alnie nowoczesny wymiar produkcji, co dziś wcale nie jest oczywiste. Przy-kładem jest podejście do cyfryzacji, które nierzadko jest mylnie postrze-gane. – Nie mylmy informatyzacji – to robimy w Polsce od 20 lat – z cyfryza-cją – powiedział Dariusz Piotrowski, dyrektor generalny Dell Technolo-gies Polska i przewodniczący Rady Programowej Forum Nowoczesnej Produkcji IndustryTech. Otwierając kongres dodał też, że nadal nierzad-ko mamy w naszym kraju problem nawet z podstawową automatyzacją produkcji, tak więc wciąż jest wiele do zrobienia. – Ten kongres jest po to, żebyśmy wiedzieli, jak wykorzy-stywać dane, jak rozwijać produk-cję, jak tworzyć modele biznesowe tak, aby nasze przedsiębiorstwa były efektywniejsze, jak również po to, by odnaleźć się w tym bardzo szybko zmieniającym się świecie, w którym funkcjonujemy – podkreślił Dariusz Piotrowski. Implementacja fabryki 4.0 w polskich realiachDebaty, dyskusje, spotkania przy round tables i wszech-obecny temat ultrainnowacyjnej 0; , 01 kongres Forum Nowoczesnej Produkcji IndustryTech, zor- ! 0 NI * Polska w warszawskim hotelu : ! : Z4,Z^ !@Q nia 2019 r.Urszula Chojnacka Jesienna edycja wydarzenia, które corocznie przybliża realia nowoczesnej, zaawansowanej technologicznie produkcji, tradycyj-nie przebiegła pod znakiem ożywio-nej wymiany doświadczeń i licznych case study, które ułatwiają przejście od teorii do praktyki. Tematyka była wyjątkowo szeroka – tak jak szeroka jest gama elementów, które składa-ją się na nowoczesną produkcję i od których uzależnione jest sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstw i za-kładów. Rozmawiano o nowych tech-nologiach i sposobach ich wdrażania, nabierającym coraz większego zna-czenia zbieraniu i – co najważniejsze – właściwym wykorzystaniu danych, a także o sprawach mniej technicz-nych, ale równie ważnych dla produk-cji nowej generacji – aspektach finan-sowych, społecznych i ekologicznych. Dlatego na forum – podobnie jak na towarzyszącym mu w drugim dniu kongresie Artificial Intelligence & Big Data – wiele mówiono o automaty-zacji i robotyzacji pracy i produkcji, implementacji rozwiązań sztucznej inteligencji, Big Data, personalizacji, cyberbezpieczeństwie, cloud com-puting, Internecie Rzeczy, druku 3D, a także wyzwaniach związanych np. ze starzeniem się społeczeństwa, za-nieczyszczeniem środowiska czy co-raz szybciej rosnącą popularnością pracy zdalnej. Elastyczność w dobie cyfrowych nomadów Nowoczesna produkcja, z którą po-wszechnie jest dziś utożsamiane hasło Przemysł 4.0, wydaje się być już oswojonym tematem. Takie spo-tkania, jak wydarzenie organizowane przez MMC Polska pokazują jednak, 9311/2019WYDARZENIAAutomatyzacja i autonomicznośćO różnych scenariuszach dyskutowa-no m.in. podczas debaty „Nowocze-sne przedsiębiorstwo – redefinicja z perspektywy ciągłych zmian”. Jak zauważył jeden z jej uczestników, Waldemar Sławiński, Supply Chain Senior HR Manager w Grupie Żywiec, poza kwestiami stricte technologicz-nymi dochodzą społeczne, np. starze-nie się społeczeństwa i wchodzenie na rynek młodego pokolenia, które ma inny model pracy i inne oczeki-wania, zarówno jako pracownik, jak i jako konsument. Jednym z największych wyzwań i jednocześnie koniecznością jest dziś nie tylko planowanie, ale przede wszystkim elastyczność, ponieważ wiele zmiennych wpływających na funkcjonowanie firm produkcyjnych jest dziś nieprzewidywalnych i to niezależnie od zmian w środowisku geopolitycznym. Warunki do łatwiejszego funkcjo-nowania i odnalezienia się w nowej rzeczywistości mogą stworzyć do-datkowo powołane organy, jak np. Fundacja Platforma Przemysłu Przy-szłości. Andrzej Soldaty, prezes zarzą-du fundacji podkreślił, że aby tak się stało, konieczne jest tworzenie sieci powiązań, która buduje interope-racyjność i ułatwia przełamywanie barier mentalnościowych. – To wła-śnie jest celem fundacji – stworzenie odpowiedniego ekosystemu do dzia-łania – powiedział. Nie mniej ważne jest, by wprowadzić prawo przyjazne dla współdziałania. Wydaje się to tym bardziej istotne, że jak niejednokrot-nie zwracano uwagę w trakcie kon-gresu, często najtrudniej odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości małym firmom – dużym przedsiębiorstwom skala działania pozwala na śmielsze przedsięwzięcia. Przeobrażanie fabryk w zautoma-tyzowane zakłady oznacza jednocze-śnie, że stają się one coraz bardziej autonomiczne. Jak zgodnie twier-dzili zebrani prelegenci i paneliści, ten kierunek z pewnością będzie się rozwijać. Efektem automatyzacji jest również postępująca standaryzacja. Wśród technologii, które ułatwiają jej zapewnienie jest druk 3D. – Nie ma twardych danych, ale pierwsze prze-prowadzone w tym obszarze badania pokazują, że części wykonane w tech-nologii 3D mają lepszą jakość niż produkowane w sposób tradycyjny. Ich przewagą jest też to, że można je produkować na bieżąco, w miarę po-jawiania się potrzeb, co oznacza, że nie trzeba ich składować i nie są narażone na niesprzyjające warunki, jak np. wil-gotność – stwierdził Dariusz Piotrowski. Dane + wiedza = biznesBardzo istotnym czynnikiem sukcesu jest dzisiaj innowacyjne i realistyczne podejście do danych. – W digital fac-tory dane są przetwarzane w informa-cje, informacje – w wiedzę, a wiedza w biznes – podkreślił Andrzej Soldaty. Aby zrealizować te działania w prak-tyce, nieodzowne jest zrozumienie różnic między danymi a informacja-mi. – Często mamy dane, a brakuje nam tego drugiego – podkreślił To-masz Haiduk, prezes zarządu Insty-tutu Industry 4.0, moderując debatę „Innowacyjne podejście do danych w oparciu o nowe rozwiązania”. Gro-madzenie danych jest więc dopiero punktem wyjściowym do budowa-nia sukcesu. – Zbieranie informacji to dopiero pierwszy krok, który nie jest celem samym w sobie – jest nim odpowiednie ich wykorzysta-nie – podkreślił Jacek Szczepański, wiceprezes zarządu firmy Atende. Palącym problemem do rozwiązania jest to, że duża część gromadzonych danych pozostaje niewykorzystana. – Trudność stanowi szum informacyj-ny – dzisiaj maszyny i wysokospecja-lizowane centra obróbcze generują olbrzymią ilość danych. Rodzi się py-tanie, które z nich są przydatne i umoż-liwią nam efektywną realizację procesu biznesowego, a analiza pozwoli nam przekuć je w nowe wartości – mówił Jacek Półrolniczak, przewodniczący Rady Nadzorczej firmy TEPRO.Umacnianiu pozycji konkuren-cyjnej sprzyja wdrażanie rozwiązań z zakresu Internetu Rzeczy. – Warto inwestować w gromadzenie danych, a chcąc pozostać konkurencyjnym trzeba dziś mieć dobrą strategię w zakresie wykorzystania Internetu Rzeczy – powiedział Jash Bansidhar, wiceprezes ds. IIoT w Advantech Eu-rope. Z danych przytoczonych przez przedstawiciela Advantech za serwi-sem leanproduction.com wynika, że 75% dużych producentów planowało lub planuje w tym roku unowocześnić działania przy wykorzystaniu IoT. Na kongresie nie zabrakło też te-matu łączności bezprzewodowej i rozmów o rywalizacji technologii 4G i 5G. Dość powszechna była opinia, że chociaż pierwsza z nich jest w zu-pełności wystarczająca, to świat prze-mysłu z niecierpliwością czeka na tę drugą, ponieważ może ona jeszcze bardziej ułatwić firmom produkcyj-nym funkcjonowanie i rozwiązywanie problemów. – Coraz więcej urządzeń komunikuje się dziś ze sobą. W odnie-sieniu do tego coraz więcej mówi się o technologii 5G, która dzięki swojej przepustowości pozwoli na podłą-czanie miliona urządzeń na kilometr kwadratowy. To z kolei umożliwi stworzenie bardzo inteligentnych sie-ci linii produkcyjnych. Spodziewam się, że w ciągu najbliższych kilku lat technologia 5G na dobre u nas zago-ści – ocenił Jacek Szczepański. Roboty zadbają o finanse Nowoczesna produkcja nie jest moż-liwa bez odpowiedniego zaplecza finansowego. Jak zagwarantować sobie sukces, który przełoży się na wyniki finansowe? Na to pytanie sta-rali się odpowiedzieć m.in. Konrad Marchlewski, wiceprezes zarządu ds. finansowych w firmie Atlas i Konrad Jakubiec, członek zarządu ds. ope-racyjnych i finansowych firmy Digital Teammates. – Do niedawna sprzeda-waliśmy produkty, dziś sprzedajemy tzw. user experience – podkreślił Kon-rad Marchlewski. Elementem nowoczesnej produkcji powinno być nowoczesne zarządza-nie finansami. Firma Atlas należy do tych, które już realizują w praktyce Finanse 4.0. W tej chwili 18 robotów pracuje dla spółki w kilku obszarach, m.in. księgowaniu, obsłudze windyka-cji czy zarządzaniu środkami trwałymi.Fot. MMC Polska94AUTOMATYKAWYDARZENIACyfrowa przestrzeń pracownika Nie byłoby dobrej pracy maszyn i urządzeń bez dobrych pracowników, którzy na bazie właściwych danych mogą podejmować trafniejsze de-cyzje. Testem dla pracodawców jest dziś pogodzenie potrzeb i odmien-nych sposobów działania różnych po-koleń. Odzwierciedleniem zmiany po-koleniowej jest kształt współczesnej przestrzeni pracownicznej. Coraz czę-ściej dominuje w niej wirtualizacja, która może przyczyniać się do popra-wy wydajności. – Z naszych danych wynika, że 28% czasu pracownika to czas tracony na przeglądanie maili, a 44% spotkań to spotkania mało efektywne. To pokazuje, jak duże są trudności w zarządzaniu i jak ważne jest wdrażanie rozwiązań, które za-pewnią efektywność. W odpowiedzi na ten problem postaraliśmy się tak zaprogramować przestrzeń pracow-niczą, żeby dać odpowiednie rozwią-zanie każdej z generacji. Wdrożyliśmy oprogramowanie, które w jednym miejscu w biurze pozwala nam spra-wować kontrolę nad wszystkim – ma-ilami, notatkami, spotkaniami, zada-niami, dokumentacją, planowaniem, pracą grupową, przetwarzaniem da-nych. Niekiedy zwirtualizowane są całe pulpity użytkownika. Dzięki temu pracownik, który potrzebuje np. dużej mocy obliczeniowej nie musi jej mieć na swoim komputerze czy serwerze firmowym – na jego żądanie jest ona uruchamiana wirtualnie. Zapewnia to mobilność i elastyczność, zarówno nam, jak i pracownikowi, który może wykonywać pracę na dowolnym urzą-dzeniu. Podsumowując – prawidłowa przestrzeń robocza pracownika prze-kłada się na to, że jego doświadcze-nie jest w centrum uwagi, wszystkie potrzebne narzędzia są dostępne za-wsze i dla każdego z dowolnego miej-sca, zapewniona jest automatyzacja, samoobsługa i skalowalność – wyjaś- nił Rafał Palmowski, IT Operations Manager w Adamed Pharma. O tym, jak zbudować zespół, który stworzy Fabrykę 4.0, opowiadała Mał-gorzata Bieniaszewska, właścicielka firmy MB Pneumatyka. Wśród kluczo-wych kwestii jest zdefiniowanie kom-petencji – począwszy od twardych, związanych z planowaniem, anali-zowaniem, projektowaniem i audy-towaniem, po miękkie – zarządzanie projektem, motywowanie, komuni-kacja, elastyczność, podejmowanie decyzji itp. – Factory 4.0 to przede wszystkim ludzie, którzy wymyślą to, co firma będzie potem mogła wdro-żyć – podkreśliła Małgorzata Bienia-szewska. Krzysztof Janusz, VP Business Development i Jakub Lasota Chief Product Officer w firmie Qvistorp mó-wili o wykorzystaniu wiedzy organi-zacji w programowaniu jej rozwoju – crowdsourcing i autokalibracja kryte-riów decyzyjnych mogą być dobrym sposobem na budowanie optymalne-go portfela projektów. – Zwiększając liczbę osób, które mogą stworzyć zbiorowy wgląd w dany temat, or-ganizacje mogą wykorzystać znacz-nie szersze spektrum potencjalnych pomysłów, zagrożeń i uwag. „Skala tłumu” oraz indywidualne umiejęt-ności, doświadczenia i wiedza – nie-koniecznie związana tylko z danym tematem – mogą pomóc w odkryciu potencjalnych rozwiązań, które final-nie okażą się lepiej dopasowane niż te wypracowane przez grupy eksper-tów – zaznaczył Krzysztof Janusz.Bezpieczeństwo nie tylko informatyczne KGHM Polska Miedź realizuje pro-gram KGHM 4.0, który obejmuje całą działalność spółki, zarówno w zakresie badawczo-rozwojowym, jak i inwestycyjnym, w tym takie obszary, jak bezpieczeństwo, pro-dukcja, zarządzanie, informowanie oraz utrzymanie maszyn i urządzeń. Filarami KGHM 4.0 są transmisja danych, monitoring, lokalizacja, ro-botyka i analityka. Poza produkcją górniczo-hutniczą program będzie włączony do automatyzacji i roboty-zacji procesu produkcyjnego, handlu i logistyki, przetwarzania danych i Big Data oraz cyberbezpieczeństwa. To ostatnie jest dziś jednym z kluczo-wych gwarantów prowadzenia bez-piecznej produkcji, a niebagatelną rolę w zapewnieniu i utrzymaniu bezpieczeństwa informatycznego odgrywają pracownicy. – To człowiek, a nie system komputerowy jest w tym przypadku najsłabszym ogniwem, a szczególnie zdradliwe jest poczucie bezpieczeństwa i założenie, że skoro w firmie działają zabezpieczenia, to nic złego nie może się wydarzyć – podkreślił Jakub Jagielak, dyrektor ds. rozwoju cyberbezpieczeństwa w firmie Atende. Komplementarny duet, czyli HR i marketingWśród współczesnych trendów wi-doczne jest coraz częstsze łączenie obszaru marketingu i HR. – W dobie Przemysłu 4.0 oczekujemy od pracow-ników, w tym inżynierów, interdyscypli-narności. HR i marketing współtworzą coś, co określiłabym jako obietnicę marki i gdy marketing zajmuje się tym, co na zewnątrz, HR skupia się na tym, co w środku – powiedziała Agnieszka Politańska, członek zarządu i dyrektor personalny ASTOR. Marketing musi uwzględniać tak-że zmianę sposobu myślenia odbior-cy. – Dziś tworzymy i oferujemy nie tylko produkt, ale i doświadczenie oraz usługę. Nie liczy się już tylko sam produkt i jego jakość, ale także to, jak on powstał i z czego. Klient chce wiedzieć, czy to, co kupuje jest ekologiczne, wytworzone w myśl za-sad gospodarki zrównoważonej itp. – podsumował Przemysław Mitra-szewski, prezes zarządu Lighthouse i pełnomocnik zarządu spółki LPP.Stworzeniu takiego wizerunku sprzyja m.in. tworzenie inteligent-nych budynków. Jako przykład na kongresie podawano m.in. łódzką fa-brykę Della – stawianą za wzór innym zakładom firmy na świecie – w której 100% energii pochodzi ze źródeł od-nawialnych, a przy zlecaniu procesów produkcyjnych nie jest zużywany na-wet gram papieru. Urszula Chojnacka AUTOMATYKA9511/2019WYDARZENIAelektryczne. W 1883 r. rozpoczął pracę w laboratoriach brytyjskiej firmy. Już w tym okresie skonstruował i opa-tentował kilka wynalazków. W 1885 r. studiował elektronikę na politechnice w Berlinie. W Berlinie prowadził fabrykę sprzę-tu elektrotechnicznego, następnie powrócił do Wielkiej Brytanii w celu eksploatacji swoich patentów. W 1886 r. został dyrektorem paryskiego przedsię-biorstwa wykorzystującego tramwaje elektryczne jego pomysłu. Równocześnie pracował nad budową akumulato-rów. Założył fabryki akumu-latorów we Frankfurcie nad Menem i w Austrii, wiele firm produkowało akumulatory na jego licencji. Został nagro-dzony podczas Powszech-nej Wystawy Krajowej we Lwowie w 1894 r. W 1899 r. założył własne laboratorium i prowadził dalsze badania. Łącznie uzyskał 98 patentów na swoje wynalazki. Główna działalność dotyczyła chemicznych źródeł energii – ogniw galwanicznych i akumulatorów elektrycznych. W 1922 r. powrócił do Polski i po roku założył fabrykę akumulatorów w Białej. Firma rozpoczęła działal-ność pod nazwą Polskie Towarzystwo Akumulatorowe, a jej współzałoży-cielem był profesor Ignacy Mościcki, późniejszy prezydent Polski. Pollak był pierwszym dyrektorem fabryki. Firma istnieje do dziś, jej prawnym następcą jest EnerSys. – Jesteśmy dumni z tego, że Karol Pollak był jednym z założycie-li naszego zakładu. Myślę, że też byłby dumny z tego, że nie zmarnowaliśmy tego, co stworzył, z tego, w jaki spo-sób społeczność Bielska-Białej i oko-lic potrafiła kontynuować i rozwinąć jego dziedzictwo – podkreślił Dariusz Arkuszyński, dyrektor zarządzający EnerSys. )* $ 'AUTOMATYKA100 lat SEP" J J R%A8ACS ! 4ZJ I-!: ( : A-! : (7(5(A. [_ !@ ZH[X J. -Q 8 &( -! @ !> /-;I ! >> 1: ! [HHQ & !- ( ! :JPoczątki Stowarzy-szenia Elektryków Polskich sięgają czasów zaborów, kiedy to powstawały lokalne sto-warzyszenia elektryków. 27 marca 1899 r. w War-szawie rozpoczęła dzia-łalność pierwsza orga-nizacja elektryków pod nazwą Delegacja Elektro-techniczna. W dniach 7–9 czerwca 1919 r. odbył się zjazd, na którym powoła-no Stowarzyszenie Elektrotechników Polskich. Po blisko 20 latach, 31 mar-ca 1939 r., zatwierdzona została nowa nazwa i nowy statut Stowarzyszenia Elektryków Polskich. Tradycje i nowe technologiePrzez cały 2019 r. organizowane są na terenie całego kraju, a także we Lwo-wie i Wilnie, jubileuszowe uroczystości. Wśród wydarzeń rocznicowych warto wspomnieć uroczystą konferencję zorganizowaną przez Oddział Biel-sko-Biała SEP. Otwarcia konferencji dokonał Janusz Juraszek, prezes OBB SEP. Następnie głos zabrał dr inż. Piotr Szymczak, prezes Zarządu Głównego SEP. Podkreślono rolę i tradycję dzia-łalności zrzeszenia elektryków i wska-zano nowe technologie – Przemysł 4.0 i 5G, na których w najbliższym czasie skupi się stowarzyszenie.Uroczystość z okazji obchodów 100-lecia SEP połączono ze 160. rocz- nicą urodzin Karola Franciszka Pollaka, patrona OBB SEP. W nawią-zaniu do tych dat wręczone zostały odznaczenia i wyróżnienia – medale im. K.F. Pollaka oraz medale 100-lecia SEP. Dokonano też uroczystego odsło-nięcia tablicy pamiątkowej z wizerun-kiem patrona OBB SEP, która 6 grud-nia 2019 r. zostanie zamontowana w Bielsko-Bialskim Oddziale SEP. Tablica została ufundowana przez OBB SEP oraz firmę EnerSys.W drugiej części konferencji zostały wygłoszone referaty merytoryczne:– Wykorzystanie metod symulacyjnych do projektowania układów z zasobni-kami energii – prof. Antoni Dmowski, Politechnika Warszawska, konsultant naukowy firmy APS Energia;– Jakość energii w sieciach typu smart – prof. Zbigniew Hanzelka, Akademia Górniczo-Hutnicza.Część oficjalną zakończył występ artystyczny Quartetu Mariusza Bierzyń-skiego.Polski Edison – Karol F. PollakPolski elektrotechnik, przedsiębiorca i wynalazca. Tak można scharakteryzo-wać patrona oddziału SEP z Bielska-Bia-łej. Był jednym z prekursorów polskiej nauki – należał do najbardziej znanych wynalazców przełomu XIX i XX w. Urodził się w Sanoku w 1859 r. Tam rozpoczął naukę, którą kontynuował we Lwo-wie. W młodości wykonywał instalacje 96AUTOMATYKABIBLIOTEKABEZPIECZEŃSTWO TRANSMISJI INFORMACJI W SIECI CYFROWEJ RADIOŁĄCZNOŚCI KOLEJOWEJW książce omówiono Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym; scharakteryzo-wano system GSM-R (architekturę, strukturę, analizę usług i funkcji gwarantujących bez-pieczeństwo ruchu w transporcie kolejowym); analizę zagrożeń dla transmisji informacji (czynniki techniczne, ludzkie i organizacyjne); wybrane zagadnienia analizy i szacowania ryzyka w systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji; mechanizmy zapewniania bezpieczeństwa w sieciach komórkowych, mechanizmy zabezpieczenia dostępu do sieci, metody zabezpieczenia sieci szkieletowej i domeny aplikacji; metody zapewnienia bez-pieczeństwa transmisji; analizę wymagań dotyczących bezpiecznego działania systemu, wdrażanie i eksploatację systemu cyfrowej radiołączności kolejowej w aspekcie wpływu na bezpieczeństwo transmisji informacji (zagadnienia zakłócania poprawnej pracy terminali w części odbiorczej i wiele innych aspektów.(,,/ : )( ", ;(,/()<=>?@Q /VZ[<??@Q&(<VKORPORACYJNE JEZIORO DANYCHWYKORZYSTAJ POTENCJAŁ BIG DATA W SWOJEJ ORGANIZACJIKoncepcja Big Data, nauka o danych i analityka danych wspomagają dziś procesy decyzyjne w przedsiębiorstwach w niespotykanym wcześniej zakresie. Zwiększają poziom efektywno-ści pracy w wielu różnych branżach. Książka jest praktycznym przewodnikiem, który ułatwia wdrażanie architektury jeziora danych (ang. data lake) w przedsiębiorstwie. Omówiono tu różne podejścia do jej uruchamiania i rozwijania, w tym kałuże danych (analityczne pia-skownice) i stawy danych (hurtownie danych), a także budowanie jezior danych od podstaw. Opisano konfigurowanie różnych stref, co pozwala na odpowiednie rozmieszczenie zarówno surowych, jak i starannie zarządzanych i przetworzonych danych. Wyjaśniono znaczenie zarządzania dostępem do stref. Zawarto tu również wskazówki umożliwiające zachowanie zgodności z regułami zarządzania danymi przedsiębiorstwa.%,\],)( ^,()<=>?_Q /VZ[<=>>Q&(<VERA AGILEO TYM, JAK SPRYTNE FIRMY KSZTAŁTUJĄ SWOJĄ EFEKTYWNOŚĆW książce zaprezentowano przełomowe idee, które zmieniają podstawy funkcjonowania firm. Jeśli firma chce dobrze prosperować, musi bardzo sprawnie wprowadzać nowe techno-logie i dane. Powoli staje się jasne, że w epoce Agile tradycyjne metody zarządzania zawodzą. Zobrazowano to inspirującymi przykładami wielu słynnych organizacji na różnych etapach rozwoju. Wykazano, jak ważna dla sukcesu zespołu jest wierność nowym celom, zasadom i wartościom, a przede wszystkim permanentna innowacyjność. Oprócz omówienia praktyki Agile w kontekście prowadzenia projektów programistycznych znakomicie ujęto tu istotę tego paradygmatu zarządzania, a w szczególności najlepsze metody kierowania pracą. Można je zastosować wszędzie – w małych i wielkich firmach z praktycznie każdej branży, zarówno produkcyjnych, jak i usługowych.,`,,)( ^,()<=>?_Q /VZ[<f=>Q&(<V80! , ?J 9711/2019WSPÓŁPRACAAUTOMATYKAONLINETEL. 504 126 618, WWW.AUTOMATYKAONLINE.PL ......................................................................................................57ANTAIRA TECHNOLOGIESTEL. 22 862 88 81, WWW.ANTAIRA.PL ......................................................................................................................... 76–77AUTOMATION24 GMBHTEL. 22 439 65 00; 00 800 24 2011 24 (BEZPŁATNY), WWW.AUTOMATION24.PL ................................. 3AUTOMATYKA-POMIARY-STEROWANIE SATEL. 85 748 34 00, 85 748 34 03, WWW.APS.PL ............................................................................................................. 11AXON MEDIA GROUPTEL. 533 344 700, WWW.AXONMEDIA.PL ......................................................................................................................... 63BALLUFF SP. Z O.O.TEL. 71 382 09 00, WWW.BALLUFF.PL, WWW.LEUZE.PL ................................................................................ 54–56COGNEX POLAND SP. Z O.O.TEL: 71 712 10 86, WWW.COGNEX.COM .............................................................................................................................. 73DENTEC S.C.TEL. 888 447 882, WWW.DENTEC.PL ......................................................................................................... I OKŁ., 68–70PPUH ELDARTEL. 77 442 04 04, WWW.ELDAR.BIZ ...................................................................................................................................... 13ELESA+GANTER POLSKA SP. Z O.O. TEL. 22 737 70 47, WWW.ELESA-GANTER.PL .........................................................................................................66, 67ELMARK AUTOMATYKA SP. Z O.O.TEL. 22 541 84 65, WWW.ELMARK.COM.PL ................................................................................................................21, 78ENDRESS+HAUSER POLSKA SP. Z O.O. TEL. 71 773 00 00, WWW.PL.ENDRESS.COM .............................................................................................................50–51CENTRUM TARGOWO-KONFERENCYJNE EXPO SILESIA TEL. 32 78 87 596, WWW.EXPOSILESIA.PL ........................................................................................................................53FAULHABER POLSKA SP. Z O.O.TEL. 61 278 72 53, WWW.FAULHABER.COM ....................................................................................................................... 71FLIR SYSTEMS GMBHE-MAIL: FLIR@FLIR.COM, WWW.FLIR.COM, WWW.FLIR.EU .............................................................................58–60IFM ELECTRONIC SP. Z O.O. TEL. 32 70 56 400, WWW.IFM.COM.PL .................................................................................................................. 5, 52–53IGUS SP. Z O.O. TEL. 22 863 57 70, WWW.IGUS.PL ......................................................................................................................................17, 72KIPP POLSKATEL. 71 339 21 44, WWW.KIPP.PL ...............................................................................................................................II OKŁ., 79MURRELEKTRONIK SP. Z O.O.TEL. 32 730 00 20, WWW.MURRELEKTRONIK.PL ................................................................................................. 74–75MVM SP. Z O.O. TEL. 22 87 40 230 .........................................................................................................................................................................41, 49RADWAG WAGI ELEKTRONICZNETEL. 48 386 60 00 , WWW.RADWAG.COM/PL/ ................................................................................................... III OKŁ.SEW-EURODRIVE POLSKA SP. Z O.O.TEL. 42 676 53 00, WWW.SEW-EURODRIVE.PL ..............................................................................................31, 33–35 SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – PRZEMYSŁOWY INSTYTUT AUTOMATYKI I POMIARÓW PIAPTEL. 22 874 00 00, WWW.PIAP.PL ...................................................................................................25, 41, 49, 61, IV OKŁ.SCHUNK INTEC SP. Z O.O.TEL. 22 726 25 00, WWW.SCHUNK.COM ................................................................................................................. 36–37YASKAWA POLSKA SP. Z O.O. TEL. 71 792 86 70, WWW.YASKAWA.PL .................................................................................................... 38–40, IV OKŁ.AUTOMATYKA98AUTOMATYKADinesh Musalekar urodził się w Dharwad w Indiach. Tu spę-dził całe dzieciństwo i uzyskał tytuł inżyniera na Wydziale Inżynierii Uniwersytetu Karnataka kierunek Elek-tronika i Komunikacja.Od dziecka interesował się urządze-niami elektronicznymi i mechaniczny-mi – chciał wiedzieć, jak one działają. Do dziś wspomina godziny spędzone w miejscu, w którym pracował jego ojciec, gdzie obserwował pracę zau-tomatyzowanych centrali telekomu-nikacyjnych.Zainteresowanie nowymi techno-logiami oraz miłość do przedmiotów ścisłych i rysunku spowodowały, że wybór uczelni, w której chciał studio-wać był oczywisty. Po skończeniu stu-diów, otrzymał propozycję pracy jako wykładowca na uczelni, ale zdecydo-wał się przenieść do Mombaju, gdzie rozpoczął pracę jako inżynier rozwo-ju biznesu systemów do zarządzania infrastrukturą miejską. W ten sposób poznał wiele osób i zdobył wiedzę, któ-ra pozwoliła mu w krótkim czasie zro-zumieć zasady funkcjonowania rynku i miast. Następnym krokiem w zawo-dowej karierze, była praca w branży związanej z techniką dźwigową w mię-dzynarodowych firmach, takich jak OTIS, a następnie TL Jones (obecnie AVIRE). To w nich kariera Musalekara jeszcze bardziej przyspieszyła. W ciągu kilku lat awansował z pozycji inżynie-ra projektu na stanowisko dyrektora operacyjnego, odpowiedzialnego za rozwój biznesu na Bliskim Wschodzie i w kilku krajach Afryki, a firmy przez niego kierowane zdobyły ponad 70% udziału w rynku.W tym czasie ukończył również trzyletnie studia MBA oraz specjal-ne menedżerskie szkolenia rozwoju biznesu w Henley Business School w Wielkiej Brytanii.W 2014 r., w niełatwym dla firmy Lumel SA czasie, rozpoczął pracę jako jej prezes. Zadania przed nim posta-wione wydawały się trudne do reali-zacji, tym bardziej, że Lumel borykał się wówczas z problemami finanso-wymi. Jako doświadczony menedżer szybko znalazł drogę do zmiany tego stanu rzeczy. Opracował kompleksową pięcioletnią strategię rozwoju spółki w obszarach kadr, rozwoju produk-tów i rynków oraz inwestycji. Strategia 2020 przyniosła efekty. W ciągu pięciu lat Lumel podwoił wyniki finansowe i stał się jedną z najbardziej innowa-cyjnych firm w obszarze automatyki przemysłowej (zakład Lumel SA) i pre-cyzyjnego odlewnictwa ciśnieniowego (Lumel ALUCAST). Rozwój obu spółek ciągle przyspiesza. Idzie też w parze z wykorzystaniem idei Przemysłu 4.0 – zarówno jako konsumenta, ale też dostawcy rozwiązań, w postaci produktów i systemów dla rozwią-zań chmurowych. W drugiej połowie 2019 r. spółka ruszyła z największą inwestycją w swojej 65-letniej historii. W strefie ekonomicznej rozpoczęła się budowa zakładu nowych technologii Lumel 4.0, w którym nie tylko konty-nuowana będzie dotychczasowa pro-dukcja, ale powstaną też nowe serie produktów, związanych z rozwiązania-mi dla zielonej energii.Czas wolny Dinesh Musalekar spę-dza na uprawianiu turystyki rowerowej i pieszej. Kocha jazdę na motocyklu, grę w golfa i ping pong, czytanie, inte-resuje się międzynarodową polityką i biznesem. Jego receptą na sukces jest zasada utrzymania właściwej równowagi w życiu prywatnym i zawo-dowym. Tymi zasadami dzieli się też z pracownikami, dla których przy nowo wybudowanym zakładzie powstaje hala sportowa Lumel Arena – multi-dyscyplinarny obiekt do gry w piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę czy tenisa. LUDZIEDinesh Musalekar Fot. LumelSTANOWISKO:0 0 FIRMA:Lumel SA, LUMEL ALUCASTNext >