• Home page
  • Articles
  • Przemysł 4.0

Generatywna sztuczna inteligencja stopniowo wchodzi do firm

Materiał prasowy print

Thursday July 03 2025
Generatywna sztuczna inteligencja stopniowo wchodzi do firm. Fot. Pixabay
Tweet

Siedem na 10 firm zwiększa inwestycje w generatywną AI ze względu na już odniesione korzyści, a główną barierą dla wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie pozostaje zachowanie zgodności z regulacjami – takie wnioski płyną z raportu „Deloitte’s State of Generative AI in the Enterprise”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Badanie przeprowadzo wśród ponad 2700 liderów biznesowych i technologicznych z całego świata.

Wykorzystanie generatywnej AI wchodzi na świecie w nowy etap – 68 % firm globalnych zamierza zwiększać inwestycje ze względu na korzyści z dotychczasowych wdrożeń.  Większa produktywność, wyższa innowacyjność oraz poprawa jakości oferowanych usług stanowią główne zalety zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w firmach. Obecnie jednak jedynie co czwarta organizacja czuje się przygotowana do stosowania generatywnej AI pod względem zarządzania ryzkiem i zgodności z regulacjami – wynika z raportu „Deloitte’s State of Generative AI in the Enterprise”.

Zalety a potrzeby

Wyniki badania wskazują, że choć rosną oczekiwania związane ze stosowaniem generatywnej AI, to wyzwaniem wciąż pozostaje jej wdrożenie i mierzenie korzyści z prowadzonych inwestycji. Do najczęściej wymienianych zalet związanych z adopcją AI wciąż należy wzrost efektywności oraz produktywności (34 %). Respondenci wskazują także na zwiększenie  innowacyjności (12 %), poprawę jakości dotychczas oferowanych produktów i usług (10 %) oraz relacji z klientami (9 %). Zapytani o czynniki, które przyczyniają się do maksymalizacji zwrotu z inwestycji w AI, liderzy zdecydowanie wskazali na potrzebę głębokiej integracji sztucznej inteligencji z funkcjami i procesami biznesowymi (22 %), efektywne zarządzanie ryzykiem (13 %) oraz dobór odpowiednich rozwiązań technologicznych (11 %). Jak wynika z raportu, wiele inicjatyw podejmowanych przez firmy pozostaje na etapie pilotażu. Większość organizacji (68 %) zdołała przenieść do fazy produkcji maksymalnie co trzecie rozważane zastosowanie generatywnej AI.

Długa droga od eksperymentów do wdrożeń

– Wyzwania związane z przejściem od fazy eksperymentów do pełnego wdrożenia i uzyskania wartości z inwestycji bardzo jasno pokazują, jak ważne dla powodzenia transformacji jest wyjście od potrzeb biznesowych, zrozumienie procesów w organizacji i właściwe zaplanowanie wdrożenia pod kątem technologicznym, jakości danych i aspektów regulacyjno-prawnych. Wszystko to wymaga doświadczenia, kompetencji oraz stworzenia efektywnego zespołu projektowego składającego się ze specjalistów z obszaru biznesu, technologii oraz działów prawnych i compliance. Obecnie jedynie  około 5 % dużych firm na świecie ocenia swoje wewnętrzne kompetencje w tym zakresie jako bardzo wysokie. Firmy te osiągają dwukrotnie wyższe efekty z wdrożeń generatywnej AI. W Polsce większość dużych firm również znajduje się na etapie testowania i eksperymentowania z zastosowaniami generatywnej AI. Patrząc na pozytywne wyniki wielu testów, coraz więcej z nich przechodzi do wdrożenia eksperymentów na większą skalę, aby osiągnąć pełne efekty biznesowe z generatywnej AI – mówi Amadeusz Andrzejewski, partner, lider zespołu Data & AI w Polsce, Deloitte.

Choć coraz więcej firm globalnych przechodzi do wdrażania rozwiązań bazujących na generatywnej AI, dla dwóch na pięć badanych organizacji wyzwaniem pozostaje ustalenie celów i mierzenie efektów z tych inwestycji. Najczęściej firmy decydują się na zastosowanie specjalnie opracowanych wskaźników efektywności (48 %) czy monitorowanie zmian efektywności pracowników (38 %).

Fot. Freepik

Ryzyko i obawy

Przedstawiciele światowych firm byli także pytani o główne bariery w stosowaniu generatywnej sztucznej inteligencji. Aż trzy spośród pięciu wymienionych wyzwań mają związek z szeroko rozumianym zarządzaniem ryzykiem: obawy o zgodność z regulacjami (36 % odpowiedzi), kwestia zarządzania ryzykiem (30 %) oraz modeli zarządzania tzw. governance (29 %). Obecnie tylko co czwarty respondent ocenia swoją organizację jako w pełni lub bardzo dobrze przygotowaną w zakresie zarządzania ryzykiem i zgodności z regulacjami.

Najczęściej podejmowaną przez firmy strategią działania w obszarze poprawy zarządzania ryzykiem jest wdrożenie odpowiedniego modelu governance w zakresie wykorzystania narzędzi opartych na generatywnej AI (51 % odpowiedzi). Niewiele mniejszy odsetek (49 %) wskazań dotyczy podmiotów, które prowadzą aktywny monitoring regulacji. Z kolei 43 % organizacji przeprowadza audyty i testy rozwiązań AI, a 37 % decyduje się na szkolenia zespołów w zakresie identyfikacji i zarządzania ryzykiem różnego rodzaju.

Regulacje prawne

– Każda transformacja technologiczna wymaga dobrego zrozumienia regulacyjnych skutków wprowadzanych zmian. Jednym z pierwszych obowiązków nakładanych na przedsiębiorców w AI Act jest konieczność regularnego podnoszenia kompetencji pracowników. Zrozumienie technologii i jej skutków w obszarze prawnym – w tym zadbanie o ochronę prywatności, przestrzeganie praw własności intelektualnej czy regulacji sektorowych – to podstawa wdrożenia Trustworthy AI. Jednym z celów dla wprowadzania wewnętrznych ram organizacyjnych dla sztucznej inteligencji jest właśnie zbudowanie zaufania wszystkich zainteresowanych stron: klientów, pracowników, zarządu i partnerów biznesowych – mówi dr Michał Mostowik, adwokat specjalizujący się w zakresie regulacji AI w zespole Deloitte Legal. 

Jak wynika z najnowszej edycji raportu Deloitte, ponad połowa firm rezygnuje z niektórych zastosowań AI ze względu na wyzwania w zakresie jakości danych i procesu zarządzania nimi. Są to przede wszystkim niepewność co do możliwości wykorzystania wrażliwych informacji w opracowywanych modelach (58 %), a także zarządzenie kwestią prywatności (58 %) oraz bezpieczeństwa (57 %).

source: Automatyka 11/2024

Keywords

automatyka, Deloitte, generatywna sztuczna inteligencja, sztuczna inteligencja

Related articles

  • Transformacja cyfrowa w produkcji – wyzwania i szanse
  • Cyberbezpieczeństwo w automatyce przemysłowej
  • Cyberbezpieczeństwo w automatyce przemysłowej w branży Life Science
  • Uczenie maszynowe: nauka na podstawie doświadczeń
  • Wykładniczy rozwój sztucznej inteligencji – czy to ma dla nas znaczenie?