• Home page
  • Articles
  • Robotics

Zrobotyzowane stanowisko ABB do montażu ram samochodów

Redakcja serwisu print

Tuesday August 20 2013
presentation1
Tweet

Firma ABB opracowała nowe, zrobotyzowane stanowisko montażu ram samochodowych, dostosowane do aktualnych wymagań rynku.

Jeszcze kilka lat temu, klasyczny proces produkcji samochodów opierał się linie fabryczne przystosowane do montażu konkretnego modelu pojazdu. Producent szacował liczbę potrzebnych egzemplarzy danego modelu, przygotowywał odpowiednio linię produkcyjną i zgodnie z planem, budował na niej kolejne, praktycznie identyczne pojazdy. Jedna linia mogła produkować jedynie zbliżone do siebie warianty, różniące się raczej elementami dodatkowe wyposażenia lub kolorem, niż kształtem nadwozia lub podwozia.

Jednakże wraz z upływem czasu pojawiła się konieczność optymalizacji produkcji i łańcuchów logistycznych, która wymusiła tworzenie bardziej uniwersalnych linii produkcyjnych. Opracowane przez ABB zrobotyzowane stanowisko GateFramer jest sposobem na realizację wymagań nowej sytuacji rynkowej i pozwala na montaż wielu różnych modeli samochodów na jednej linii produkcyjnej, przy zachowaniu wysokiej dokładności i niezawodności, bez wprowadzania nadmiernych opóźnień.

Uchwyty i roboty

Zrobotyzowane stanowisko GateFramer działa w oparciu o prosty pomysł. Wszystkie ruchy ramion robotów i uchwytów trzymających pojazd są sterowane ze sterownika ABB IRC5, co pozwala na montaż do 6 różnych modeli nadwozia pojazdów. Wystarczy tylko podmieniać zestawy uchwytów, które utrzymują karoserię w nieruchomej pozycji w trakcie jej obróbki przez roboty. Wymiana uchwytów trwa 18 sekund i może być prowadzona w trakcie, gdy roboty zajmują się aktualnie montowanym pojazdem. Oznacza to, że możliwa jest produkcja pojazdów w zupełnie losowej kolejności, bez wpływu na czas ich dostarczania.

Całe zrobotyzowane stanowisko GateFramer może zostać wyposażone nawet w 14 robotów (do 4 za każdą z 2 ram i do 6 ulokowanych na platformie ponad karoserią). Uchwyty są pozycjonowane z dokładnością do 0,1 mm, niezależnie od siłowników nimi poruszających. Ponadto system jest modułowy. Nie ma potrzeby by od razu korzystać z wszystkich 6 rodzajów uchwytów. Mogą być one dodawane, a także wymieniane na inne już po dokonaniu wdrożenia.

Omawiane stanowisko można zobaczyć w działaniu na filmiku producenta.

źródło: ABB

Keywords

ABB, motoryzacja, roboty przemysłowe, spawanie, zrobotyzowane stanowisko

Related articles

  • Dlaczego automatyka przemysłowa nie potrzebuje ludzkiej twarzy
  • Roboty przemysłowe – przegląd aktualności
  • Zwrot z inwestycji w robotyzację. Analiza, praktyczne porady oraz nadchodzące trendy w robotyce
  • Roboty współpracujące w różnych sektorach przemysłu
  • Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność