• Home page
  • News

Zakłady Audi Neckarsulm czynią kolejny krok ku w pełni osieciowanej fabryce

Materiał prasowy print

Friday February 12 2021
Zakłady Audi Neckarsulm czynią kolejny krok ku w pełni osieciowanej fabryce
Tweet

Systematyczny postęp w kierunku w pełni osieciowanej fabryki: Audi w Neckarsulm jest pierwszym zakładem w Grupie Volkswagen wykorzystującym technologię RFID (radio-frequency identification) do identyfikacji pojazdów na przestrzeni całego procesu produkcyjnego, kładąc tym samym kolejny kamień węgielny pod w pełni zinformatyzowaną produkcję. W procesie wytwarzania elektrycznego Audi e-tron GT, po raz pierwszy zastosowano udoskonalony nośnik danych RFID.

– Zastosowanie jednolitych, innowacyjnych technologii to podstawa wizji w pełni osieciowanej i zdigitalizowanej produkcji przyszłości. Zakład w Neckarsulm będzie odgrywał wiodącą rolę w cyfrowej produkcji i logistyce oraz opracowywał i testował inteligentne rozwiązania cyfrowe dla całej Grupy – skomentował Peter Kössler, członek zarządu AUDI AG ds. produkcji i logistyki.

Pierwsze zastosowanie RFID w sekcjach technicznych

Sama technika nie jest nowa: Audi i inne marki Grupy Volkswagen od lat wykorzystują RFID do identyfikacji pojazdów w takich obszarach, jak linia montażowa i produkcja karoserii. Jednak fabryka Audi w Neckarsulm będzie teraz pierwszym zakładem w Grupie, który wdroży to rozwiązanie we wszystkich działach technicznych i w całym procesie produkcyjnym. Każdy wyprodukowany tu model Audi - od Audi A4 po w pełni elektryczne e-tron GT – już w pierwszej fazie produkcji, na etapie produkcji karoserii, zostanie wyposażony w nośnik danych RFID ("tag") składający się z chipa i anteny. Identyfikator zostanie umieszczony w prawej tylnej części nadwozia i pozostanie na pojeździe podczas jego przejścia przez lakiernię i linię montażową, aż do momentu dostarczenia go do klienta. Chip zawiera numer identyfikacyjny. Kluczowe informacje o pojeździe, takie jak wygląd nadwozia, lakier, układ napędowy i wyposażenie danego samochodu, mogą w obszarach produkcyjnych zostać pobrane za pomocą czytnika. Gwarantuje to między innymi, że każde Audi zjeżdżające z taśmy produkcyjnej jest zgodne z konfiguracją, którą nowy właściciel wybrał u dealera Audi lub w domu.

Fundament w pełni osieciowanej produkcji samochodów

Wcześniej odpowiednie skonfigurowanie pojazdu wymagało użycia wielu innych rozwiązań, a także w niektórych przypadkach papierowych dokumentów, co uniemożliwiało połączenie wszystkich sekcji technicznych w jednym procesie.

– Wdrażając technikę RFID na pojeździe w całym procesie produkcyjnym, jesteśmy pierwszym producentem, który dostarcza wszystkie istotne dane na jednym nośniku danych w pełni cyfrowo i w czasie rzeczywistym – wyjaśnia Christian Schmidt, odpowiedzialny za projekt w ramach cyfryzacji produkcji i logistyki w zakładzie w Neckarsulm. – W ten sposób kładziemy fundament pod kompleksową cyfryzację wszystkich naszych procesów produkcyjnych – dodaje jego kolega Thomas Vogel.

Oprócz zakładu produkcji karoserii, lakierni i linii montażowej, powszechne wprowadzenie techniki RFID przyniesie korzyści także w innych obszarach – pozaprodukcyjnych. Przykładowo, logistyka będzie wykorzystywać tagi do lokalizacji i identyfikacji samochodów, co pomoże upewnić się, że każde Audi po zakończeniu produkcji trafi do nowego właściciela. Pracownicy Audi mogą korzystać z drona, który latając autonomicznie nad placem na którym stoją przygotowane do wysyłki pojazdy, zbiera wszystkie istotne dane. Jako ważny element w pełni osieciowanych fabryk, RFID stanie się w najbliższych latach standardem we wszystkich systemach w zakładach Audi na całym świecie.

Tagi umieszczane bezpośrednio na metalu wykorzystane po raz pierwszy w procesie produkcji Audi e-tron GT

Gdy pod koniec 2020 roku ruszyła produkcja w pełni elektrycznego Audi e-tron GT, Audi stało się pierwszą marką Grupy Volkswagen, która w swoim zakładzie w Neckarsulm zastosowała RFID w postaci tagów umieszczanych bezpośrednio na częściach metalowych (ang. on metal tags - OMT). Ta udoskonalona wersja nośnika danych wykorzystuje jedną z jego pierwotnych słabości i paradoksalnie przekształca ją w jego mocną stronę. Dotychczas nie było możliwe przymocowanie nośnika danych RFID bezpośrednio do metalowej karoserii pojazdu, ponieważ metal zakłóca komunikację pomiędzy tagiem a czytnikiem. Rozwiązaniem było umieszczenie elementu dystansowego pomiędzy karoserią a tagiem. OMT eliminuje potrzebę stosowania tej przekładki. Wersja rozszerzona wykorzystuje zalety bezpośredniego kontaktu pomiędzy pojazdem a tagiem: poprawia jakość transmisji wykorzystując karoserię e-tron GT jako antenę. W przyszłości tagi OMT staną się standardowym elementem produkcji nowych modeli pojazdów w całej Grupie Volkswagen.

Neckarsulm przejmuje odpowiedzialność za projekt na potrzeby całej Grupy

Zakład Audi w Neckarsulm będzie w przyszłości odgrywał wiodącą rolę w dziedzinie projektowania i wdrażania cyfrowej produkcji i logistyki w całej Grupie Volkswagen. Już teraz zakład posiada rozległe kompetencje w zakresie produkcji pojazdów, logistyki i IT produkcji (produkcja wielkoseryjna i krótkoseryjna). Transformacja ma na celu ukierunkowane wzmocnienie tych kompetencji, przy jednoczesnym przekształceniu zakładu w wiodącą lokalizację w obszarze cyfrowej produkcji i logistyki. Rozwiązania wdrażane w Neckarsulm koncentrują się na transformacji fabryki tzw. „end-to-end” oraz na dostarczaniu sprawdzonych innowacyjnych rozwiązań IT całej Grupie Volkswagen.

www.audi.pl

source: Audi

Keywords

audi, branża automotive, fabryka, produkcja, przemysł samochodowy, rfid

Parts of the series

Dział produkcji Audi cyfryzuje utrzymanie ruchu za pomocą aplikacji

Dział produkcji Audi cyfryzuje utrzymanie ruchu za pomocą aplikacji

More
Cyfrowe planowanie hal produkcyjnych Audi

Cyfrowe planowanie hal produkcyjnych Audi

More
Zamknięty obieg aluminium: od momentu jego wprowadzenia ograniczono emisję dwutlenku węgla o ponad 350 tysięcy ton

Zamknięty obieg aluminium

More
Audi planuje redukcję zużycia wody w procesach produkcyjnych o połowę do roku 2035

Audi planuje redukcję zużycia wody w procesach produkcyjnych o połowę do roku 2035

More

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu