< Previous20AUTOMATYKAPRODUKTYSZYBKIE ROZWIĄZANIA DZIĘKI SYSTEMOWI QWIIC CONNECT FIRMY SPARKFUNElfa Distrelec umożliwia teraz szybsze kon-struowanie płytek rozwojowych dzięki syste-mowi Qwiic Connect od znanego producenta technologii open-source — SparkFun. Pro-totypowanie jest łatwiejsze niż kiedykol-wiek – system Qwiic Connect przyśpiesza postęp i poszerza możliwości przy jedno-czesnym wprowadzaniu innowacji. System nie wymaga lutowania dzięki 4-stykowym złączom JST. Umożliwiają one szybkie tworzenie interfejsów z czujnikami, wyświe-tlaczami LCD, przekaźnikami i innymi elementami. Dzięki spolaryzowanym złączom system Qwiic Connect elimi-nuje niebezpieczeństwo złego podłączenia przewodów, gwarantując, że okablowanie jest za każdym razem prawidłowe. Nową technologię SparkFun charakteryzuje moż-liwość wykorzystania magistrali I2C — pro-tokołu szeregowego dla dwuprzewodowego interfejsu do podłączania urządzeń niskiej prędkości, takich jak produkty peryferyjne dla systemów wbudowanych. Innowatorzy mogą łączyć wiele urządzeń z większością płytek zaprojektowanych z dwoma lub wię-cej złączami. (/ HONEYWELL WPROWADZA NOWĄ PLATFORMĘ, KTÓRA UPROŚCI CYBERBEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWEWIRTUALNY CZUJNIK ODCZYTUJE BEZPIECZNĄ PRĘDKOŚĆNowa platforma softwarowa ma upraszczać, poprawiać i skalować cyberbezpieczeństwo w dużych fir-mach dysponujących infrastrukturą o charakterze krytycznym, w jednym zakładzie lub w całym przedsiębior-stwie przez zwiększenie widoczności luk i zagrożeń, ograniczenie ryzyka i ogólne podniesienie wydajności za-rządzania bezpieczeństwem cybernetycznym. Platforma należy do pakietu produktów i usług Honeywell Forge for Cybersecurity opracowanych pod kątem poprawy cyber-bezpieczeństwa w środowiskach przemysłowych. Zabez-piecza transfer danych między jednostkami i wykorzystuje dane operacyjne do wzmocnienia bezpieczeństwa punk-tów końcowych i sieci, zgodnie z naj-wyższymi standardami. Umożliwia skalowalność, co skutecznie rozwią-zuje problemy cyberbezpieczeństwa w środowiskach OT i IIoT.Oprócz możliwości obsługi wielu jednostek i systemów różnych do-stawców, zapewnia większą wydajność i niższy całkowity koszt w skali firmy, niezależnie od wdrożonego systemu kontroli.Platforma jest dostępna w trzech wariantach Enterprise Core, Enterprise Premium i Site Offering pozwalających na indywidualne dostosowanie do potrzeb w zakresie cyber-bezpieczeństwa i budżetu. -! Firma B&R opracowała wirtualny czuj-nik dla swojego serwonapędu ACOPOS P3: Safe Speed Observer. Czujnik okre-śla prędkość zgodnie z wymaganiami standardu SIL 2 / PL d/CAT 3, umożli-wiając przy tym redukcję kosztu wdro-żenia funkcji bezpieczeństwa Safely Li-mited Speed poprzez wyeliminowanie potrzeby stosowania enkodera bezpie-czeństwa.Na podstawie zmiennych elektrycznych silnika synchro-nicznego z magnesami trwałymi czujnik Safe Speed Observer oblicza dwa redundantne modele silnika, co pozwala osią-gnąć wysoki poziom bezpieczeństwa dla obliczonej prędko-ści. Wirtualny czujnik może być stoso-wany zarówno w przypadku silników liniowych, jak i obrotowych silników synchronicznych. Safe Speed Observer można łatwo skonfigurować w środowisku inżynier-skim Automation Studio za pomocą odpowiedniego interfejsu enkodera. Użytkownik może zaimplementować funkcje bezpieczeństwa dostępne dla osi bezpiecznej z biblioteki bezpieczeństwa. Nowe rozwią-zanie stało się możliwe dzięki technologii bezpieczeństwa SafeMOTION zintegrowanej z napędem. 2111/2019PRODUKTYPRZETWORNICE FIRMY TRACO POWERFirma Distrelec, wiodący dystrybutor elek-troniki, automatyki i technologii pomiaro-wych, wprowadziła do oferty przetwornice 10-watowe serii TEL 10 i TEL 10WI firmy Traco Power, renomowa-nego producenta urządzeń zasilających. TEL 10 to seria izolowanych przetwornic DC/DC do montażu w ultra kompaktowej obudowie metalowej DIP-16. Innowacyjna technologia firmy Traco Power zapewnia miniaturyzację przetwornic DC/DC o niskiej mocy bez utraty wysokiej wydajności. Seria ta wyznacza nowy standard gęstości mocy 3,83 W/cm3. Obie serie oferują zakres napięć wej-ściowych 2:1 (TEL 10) oraz szeroki 4:1 (TEL 10WI), a także wysoką wydajność − nawet 88%, pracę w temperaturze do +70 °C przy pełnym obciążeniu bez obniżania warto-ści znamionowych oraz do 85 °C przy 50% obciążeniu. W konstrukcji przetwornic uwzględniono wewnętrzny filtr wejściowy zapewniający zgodność z klasą A normy emisji przewodzonych EN 55032. Inne cechy, to ochrona przed zwarciem i przeciążeniem oraz funkcja blokady podna-pięciowej. (/ 0! ; ! !00 0 REKLAMAVLT-100-LTE - MODEM GSM/LTE DLA STEROWNIKÓW VISION/SAMBA Modem Voltan to urządzenie mi-kroprocesorowe, które zapewnia bezprzewodowy dostęp GSM (SMS) lub LTE (protokół Modbus TCP) dla sterowników Unitronics z serii Vision V130/V350/V430/V700 oraz SAMBA.VLT-100-LTE rozszerza możliwości sterowników Unitro-nics serii Vision/SAMBA o komunikację poprzez krótkie wiadomości tekstowe SMS oraz wymianę danych przy pomocy protokołu Modbus TCP/IP w trybie Client lub Server. Modem jest instalowany bezpośrednio w porcie rozszerzeń sterowników Vision/SAMBA w taki sam sposób jak inne porty V100-17-ET2 lub V100-17-RS4. Dzięki temu zastosowanie VLT-100-LTE jest tańszym rozwiązaniem niż zewnętrze modemy innych producentów, które zazwyczaj potrzebują dodatkowych przejściówek lub specjalnych przewodów. ( eP Genius 1030 to rozwiązanie Prima Power z segmentu pras krawędziowych. Jest to serwo-elektryczna maszyna z automatyczną zmianą narzędzi i automatycznym ma-gazynem. Charakteryzuje się wysoką dynamiką, precyzją, gwarantując powtarzalność gięcia na najwyższym pozio-mie. Całkowity brak oleju skutkuje uproszczoną i tanią konserwacją urządzenia. Użytkownik oszczędza czas, uzy-skując lepszej jakości gięcie. eP Genius ma 15 osi. Nowy model prasy to maszyna o dobrej korelacji siły gięcia i dłu-gości (105 ton i 3060 mm), z automatyczną kompensacją ugięcia belki, pięcioosiowym tylnym popychaczem oraz systemem kontroli kąta gięcia IRIS Plus. Trójosiowy ma-gazyn na narzędzia pomieści maksymalnie do 32 metrów segmentów narzędziowych na ośmiu specjalnych półkach. Rozwiązanie sprawdzi się tam, gdzie zachodzi potrzeba wy-konywania częstych przezbrojeń, a produkcja odbywa się w małych partiach. !NAJNOWSZY MODEL PRASY FIRMY PRIMA POWER22AUTOMATYKAROZMOWA8 1 : :;>: !? !: : ! 1 0 : . : 01: : 0! . 0 ; !;! 1 : ! > @ : ! ! %A878CD)8 E(&8A GHH ! ) @ ! . *A8 1 (#0 !0? 0 E#. 0! : I E# ; !? JAutonomiczniei mobilnie– potencjał w transporcie i nie tylkoROZMOWAFot. VersaBox2311/2019ROZMOWAWiodącym tematem naszego listo-padowego wydania jest transport technologiczny. Jak ocenia Pan stan zaawansowania technologicz-nego w Polsce w tym zakresie? Czym przekonać rozważających taką inwe-stycję do jej dokonania? Bez wątpienia nawet w dobrze zopty-malizowanym procesie produkcyjnym lub procesie kompletacji magazynowej zagadnienie transportu jest jednym z najważniejszych aspektów mających bezpośredni wpływ na jego wydajność. Dzisiejsze procesy zmieniają się coraz częściej, kierowane potrzebami rynku oraz wymagającego klienta końco-wego. W polskich zakładach przemy-słowych trendy rozwojowe znajdują odzwierciedlenie bardzo szybko, zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, która jest odważnym pionierem wpro-wadzania innowacji technologicznych. Konieczność wprowadzenia zmian cze-ka większość producentów – przynaj-mniej tych, którym zależy na efektyw-ności. Automatyzacja transportu jest przykładem zmiany dającej znaczące i widoczne rezultaty w bardzo krótkim czasie przy inwestycji kosztowej o za-chęcającym czasie zwrotu.Klienci często wprowadzają także inne zmiany w różnych obszarach za-kładów, co powoduje złożone zależno-ści. Istotnym wyróżnikiem naszej firmy jest elastyczność oferowanego syste-mu VersaBox: możliwość jego adaptacji do zmiennych warunków środowiska pracy oraz łatwej rekonfiguracji i dal-szej rozbudowy. Rynek pojazdów mobilnych, w tym autonomicznych, jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju. Kiedy Pana zdaniem można spodziewać się boomu w tym obszarze? W przemyśle już dziś istnieje duży potencjał automatyzacji przy użyciu transportowych robotów autonomicz-nych. Jednak w Polsce do wielkiego zapłonu brakuje jeszcze przekonania o niezawodności tej technologii. Ver-saBox pomaga potencjalnym odbior-com przekonać się i zaufać technologii naszych robotów – oferujemy pilota-żowe wdrożenia oraz edukujemy ry-nek na specjalistycznych warsztatach VB Academy. Jak dużym zainteresowaniem cieszy się oferta szkoleniowa? Edukacja rynku jest dla nas bardzo ważna. Organizowane przez nas w ra-mach VB Academy otwarte warsztaty zainteresowały już wielu przedstawi-cieli polskich zakładów i różnych branż produkcyjnych. W każdej edycji przeka-zujemy wiedzę i demonstrujemy moż-liwości systemu AUTONOMY@WORK naszej firmy. Spotykając się z nowymi przypadkami procesów czy trudnymi pytaniami, my także się uczymy. Oferta szkoleniowa jest skierowana głównie do klientów, którzy zdecydowali się już na zakup naszego systemu oraz do partnerów wyrażających chęć kooperacji. Wybranym grupom odbiorców proponu-jemy różne poziomy zaawansowania.W jakich obszarach i branżach moż-na oczekiwać największego zainte-resowania i spopularyzowania au-tonomicznych robotów mobilnych? Realne zainteresowanie autonomicz-nymi robotami transportowymi wynika głównie z potrzeb biznesowych. Branże produkcyjne – takie jak motoryzacyj-na, meblarska, spożywcza czy elektro-niczna – oraz logistyka kompletacyjna oczekują od oferowanego systemu efektywności i niezawodności. Wiele innych sektorów jest zainteresowanych robotami mobilnymi ze względu na atrakcyjność technologii i trend, jednak skala popularyzacji oraz popytu nie jest już tak wysoka – dotyczy to np. branży hotelarskiej czy laboratoriów. Jaki sektor przemysłu dominu-je obecnie wśród odbiorców Wa-szych rozwiązań?VersaBox specjalizuje się we wdroże-niach w branży motoryzacyjnej, jednak nasze doświadczenie oraz funkcjonal-ności systemu potwierdzone dotych-czasowymi wdrożeniami umożliwiają nam składanie konkurencyjnych ofert w innych branżach.Jakie są najważniejsze cechy auto-nomicznych robotów mobilnych, dzięki którym mają one przewagę nad tradycyjnymi rozwiązaniami?Tradycyjne rozwiązania automatyzacji transportu to w większości przypadków systemy o charakterystyce procesów liniowych oraz trwale skonfigurowane, jak przenośniki taśmowe lub wózki pro-wadzone po taśmach magnetycznych czy pętlach indukcyjnych. Istniejące rozwiązania są często niebezpieczne – np. ze względu na zmęczenie pracow-nika lub użycie nieadekwatne do typu transportowanego ładunku. Autonomia działania robotów transportowych to przede wszystkim swoboda wyboru tras oraz praktycz-nie nieograniczona przestrzeń zadań – np. dynamiczna zmiana punktu docelowego i bezpieczne omijanie przeszkód. Bardzo ważna jest również kontrola nad skalą i możliwość multi-plikacji procesów lub rozszerzeń.Na polskim rynku autonomicznych robotów mobilnych szybko przyby-wa kolejnych firm, w tym takich, które do tej pory były obecne tylko w sektorze robotyki przemysłowej. Na ile odczuwalna jest dziś presja konkurencyjna i jaka jest recepta na wyróżnienie się na rynku? Dla klienta mobilne roboty transporto-we są urządzeniami takimi samymi, jak roboty spawalnicze czy wózki widłowe – liczy się to, by były bezpieczne, ekono-miczne i niezawodne. Konkurencyjność rynku rośnie, co potwierdza istnienie W PRZEMYŚLE JUŻ DZIŚ ISTNIEJE DUŻY POTENCJAŁ AUTOMATYZACJI PRZY UŻYCIU TRANSPORTOWYCH ROBOTÓW AUTONOMICZNYCH. JEDNAK W POLSCE DO WIELKIEGO ZAPŁONU BRAKUJE JESZCZE PRZEKONANIA O NIEZAWODNOŚCI TEJ TECHNOLOGII. ROZMOWA24AUTOMATYKAROZMOWAbiznesowego zapotrzebowania klien-tów na zakup tego typu rozwiązań. Każ-dy dostawca musi spełnić wspomnia-ne wcześniej warunki, aby zaistnieć na rynku. VersaBox stawia na wysoką jakość produktu i usług, dbając jedno-cześnie o zaawansowaną funkcjonal-ność i ciągły rozwój, który umożliwia przeprowadzanie kolejnych złożonych wdrożeń zakończonych sukcesem.Które z oferowanych przez VersaBox rozwiązań notuje największe zainte-resowanie odbiorców? Najpopularniejszą oferowaną przez nas platformą – ze względu na nie-wielki gabaryt w stosunku do dużej ładowności – jest VERSABOT 500. Ten model ma szeroką gamę modułów obsługi ładunku – od transportu euro-palet, wózków kompletacyjnych i skrzy-nek, aż do systemów podwieszanych, np. w lakierniach.Na czym opiera się koncepcja stwo-rzonej przez VersaBox platformy AUTONOMY@WORK?System AUTONOMY@WORK pozwala na automatyzację szerokiej gamy proce-sów transportowych z wykorzystaniem inteligentnych wózków mobilnych, któ-re samodzielnie pobierają, transportują i dostarczają ładunki na obszarze istnie-jących lub nowych zakładów, przy za-łożeniu braku konieczności ingerencji i instalacji dodatkowej infrastruktury. System może bezpiecznie pracować na korytarzach wspólnie z pracownika-mi i innymi środkami transportu. Plat-forma AUTONOMY@WORK zapewnia zarówno konfigurację komponentów systemu, definicję procesu transportu oraz monitorowanie statusów i stanu poszczególnych urządzeń, jak i wizu-alizację procesu, przegląd statystyk, diagnostykę i zdalną pomoc ze strony VersaBox. W zależności od tego, z jakim procesem u klienta mamy do czynienia, możliwa jest integracja z istniejącą in-frastrukturą – np. sterownikami PLC – lub integracja z WMS/MES zakładu. Nad optymalną dystrybucją zleceń dla wielu robotów transportowych czuwa menedżer floty. AUTONOMY@WORK jest kompletną platformą potrzebną do wdrożenia systemu u każdego odbiorcy.Jak ocenia Pan warunki funkcjonowa-nia na polskim rynku dla firm o takim profilu działalności jak VersaBox – jakie są plusy, jakie minusy? VersaBox to firma działająca na rynku no-wych technologii, ale z zastosowaniem u klientów docelowych reprezentujących bardzo szeroki wachlarz branż. Obecnie pojawiają się efekty spowolnienia gospo-darczego. To jednak bardzo dobry czas na sprzedaż systemów dla przemysłu, ponieważ tam istnieje realna potrzeba szukania oszczędności, a system ofero-wany przez VersaBox to umożliwia. Zauważalnym minusem jest nato-miast częsta obawa przed wprowadza-niem nowych technologii. Nasza firma stara się minimalizować tę barierę i ryzyko, np. przez realizację wdrożeń pilotażowych. ! Urszula ChojnackaAUTOMATYKAROZMOWAREKLAMAKLDO PRENUMERUJ CZYTAJ SPÓŁPRACUJwww.AutomatykaOnline.pl/AutomatykaWydawca:Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAPAl. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, e-mail: automatyka@piap.pl26AUTOMATYKATEMAT NUMERUTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT NNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUW kontekście szeroko rozumia-nych procesów logistycznych koordynacja działań przeła-dunkowych jest gwarancją wysokiego poziomu widoczności zasobów przy zapewnieniu wydajnego i dokładne-go przemieszczania towarów, sprzętu i pracowników. Zatem, oprócz prze-nośników, podajników, pojazdów AGV, warto wspomnieć chociażby o rozwią-zaniach mobilnych w postaci tabletów, komputerów pokładowych i ręcznych skanerów wspomagających realizo-wanie procesów logistycznych wraz z oprogramowaniem.PrzenośnikiTransport realizowany przez różnego rodzaju przenośniki to ważny element systemu logistyki w magazynach i zakładach przemysłowych. Stąd też w urządzeniach tego typu stawia się na innowacyjność i elastyczność.Za pomocą przenośników transpor-tuje się praktycznie każdy rodzaj mate-riałów oprócz płynów, pyłów i gazów. W praktyce przemysłowej zastosowa-nie znajdują również przenośniki po-zwalające np. na transportowanie felg aluminiowych, pieczywa czy platonek z jajami. Różnego typu przenośniki sto-suje się w przemyśle energetycznym, ciężkim oraz spożywczym. Warto rów-nież wspomnieć o ich zastosowaniu w kopalniach oraz firmach z branży automotive. Ciekawym rozwiązaniem technicznym są również przenośniki do transportowania makaronu, ciast + N ;> -0 : ;> I > 0!;> 0 1 ! - ; 0 :- ! ! 1 ! J 7! ! > 0 > !0- > - 0! -/ JTransporttechnologiczny TEMAT NUMERU2711/2019ale również okresowe przeglądy oraz wymiana materiałów eksploatacyjnych – paski napędowe, taśmy itp.Jako czynniki ekonomiczne i tech-niczne, które przemawiają za stoso-waniem przenośników wymienia się zwiększenie wydajności pracy danej linii przy zmniejszeniu liczby zatrudnio-nych pracowników i urządzeń wspoma-gających takich jak np. wózki widłowe. Trzeba mieć również na uwadze moż-liwość uporządkowania pracy na hali i usystematyzowanie działań. Ważne jest ułatwienie pracy pracownikom, którzy obsługują np. dany ciąg tech-nologiczny.Przenośniki bardzo często mają konstrukcje przystosowane do pracy w atmosferze narażonej na obecność mieszaniny wybuchowej. Stąd też ko-niecznością jest dobór odpowiednie-go napędu elektrycznego. Silniki takie oferuje m.in. firma Kacperek. Niektóre urządzenia tego typu są przystosowane do wypieków, opakowań kartonowych, odzieży i akumulatorów. Przenośnika-mi transportuje się walizki, warzywa, konserwy, butelki szklane i PET, a także odlewy aluminiowe, odkuwki stalowe, słodycze, znicze, kurczaki, mięso, gwoź-dzie, pralki czy lodówki.Na etapie wyboru odpowiedniego przenośnika należy przede wszystkim przeanalizować czy transportowany produkt przemieszcza się w sposób uszeregowany oraz czy jest luźny i rozproszony. Ponadto trzeba mieć na uwadze jego stabilność, masę, a także prędkość przesuwania – wydajność. Produkt może być pojedynczy lub znajdować się na palecie w saszetkach. Istotną rolę odgrywają informacje o właściwościach produktu – mokry, zmrożony, gorący, kruchy, zaolejony. Wybierając przenośnik ważna jest ilość miejsca przeznaczona na przebieg przenośnika. Trzeba mieć również na uwadze stan skupienia produktu oraz udział czynników zewnętrznych w po-staci wilgoci, wysokiej temperatury, kontaktu z wodą itp. Na etapie wybo-ru analizuje się także zadania i funkcje realizowane przez przenośnik. Ważne są opcje związane z wyposażeniem, np. bandy boczne, koła z hamulcem na podporach, regulowane podpory, zabezpieczenia zewnętrzne i obudowy, detektory itp.Używając przenośnika taśmowego należy przewidzieć odpowiednie środki związane z jego eksploatacją. Jest to nie tylko zużycie energii elektrycznej do pracy w przestrzeniach zagrożonych wybuchem innych niż kopalnie meta-nowe o atmosferze gazowej (grupa urządzeń II, kategoria 2) w strefie za-grożenia 1. Ponadto silniki są przysto-sowane do pracy ciągłej S1. W ofercie firmy Nord, pod kątem przenośników, oferowane są motoreduktory Drive-systems. Ich zaletą jest możliwość konfigurowania praktycznie do każdej aplikacji. Przekładnie zapewniają wy-soką odporność na obciążenia osiowe i promieniowe. Ich moment obrotowy wynosi 100 000 Nm. Istotną rolę od-grywa koncepcja modułowa. Stąd też przekładnie mogą być łączone prak-tycznie z dowolnym motoreduktorem z oferty Nord.Przenośniki taśmoweZalety przenośników taśmowych to przede wszystkim wysoki poziom wy-dajności transportu różnego rodzaju materiałów, które mają zróżnicowa-" J TEMAT NUMERU W PROCESIE ZWIĄZANYM Z DOBOREM PODAJNIKA NALEŻY W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI WZIĄĆ POD UWAGĘ JEGO PRZEZNACZENIE, RODZAJ TRANSPORTOWANEGO ASORTYMENTU, A TAKŻE SPOSÓB PRZEMIESZCZANIA, WARUNKI PRACY I WYDAJNOŚĆ.Przemysł 4.0 to globalna koncepcja zmian technologicznych, które przenoszą biznes na wyższy poziom – ale nie tylko. To przede wszystkim katalizator zmian i pretekst do zadania sobie pytań: czy można inaczej, szybciej, wydajniej? Czy można z lepszymi efektami?Kiedy intralogistyką zajmuje się człowiek, efektywność procesu zależy w dużej mierze od jego umiejętności planowania i kolej-kowania zadań. Jeśli natomiast transport jest zautomatyzowany i czuwa nad nim inteligentny system informatyczny, to przepływ produktów podlega pełnej kontroli i można nim skutecznie zarzą-dzać, uwzględniając różne zmienne. ASTOR stale poszukuje rozwiązań, które pomogą firmom wejść na kolejny poziom konkurencyjności, dzięki cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji. Autonomiczne roboty mobilne w dobie Przemysłu 4.0 są segmentem, na który widzimy rosnące zapo-trzebowanie. Autonomiczne roboty mobilne MiR są szansą na redukcję kosz-tów, jakie generuje transport wewnątrzzakładowy. Dlaczego? Ponieważ przemieszczanie elementu z jednego miejsca do dru-giego nie dostarcza firmie wartości. Jest wydatkiem. Automatyzując transport, można więc zarówno zredukować koszty produkcyjne, jak i zwiększyć wydajność. Elastyczne, proste w obsłudze i inteli-gentne roboty Mobile Industrial Robots mogą być świetnym wybo-rem, zarówno dla dużych firm, jak i mniejszych przedsiębiorstw.AUTONOMICZNE ROBOTY MOBILNE WSPOMAGAJĄ EFEKTYWNOŚĆ TRANSPORTU W DOBIE PRZEMYSŁU 4.0ŁUKASZ MĄKA, MENEDŻER PRODUKTÓW MIR, ASTOR28AUTOMATYKATEMAT NUMERUne właściwości fizyko-mechaniczne. Istotną rolę odgrywa możliwość do-pasowania konstrukcji przenośnika do ukształtowania terenu zabudowy. Konstrukcja przenośników jest lekka a poszczególne elementy budowy są standaryzowane. Warto wspomnieć o możliwości łatwego przebudowa-nia przenośnika lub jego przemiesz-czenia. Jeżeli jest taka potrzeba to przenośnik można łatwo skrócić lub wydłużyć.Typowy przenośnik bazuje na ta-śmie transportowej, która ma połącze-nie w pętlę podpartą na krążnikach. Do napędzania przenośnika wykorzy-stuje się jeden lub więcej bębnów na-pędowych. W konstrukcji przenośnika istotną rolę odgrywa system napięcia taśmy. W zależności od zastosowane-go rozwiązania konstrukcyjnego może on bazować na śrubach rzymskich lub napinaczach – sprężynowych, grawi-tacyjnych, nadążnych, pneumatycz-nych, hydraulicznych. Jeśli przenośnik będzie używany do transportowania materiałów, które mogą oblepiać taśmę, zastosowanie znajdują spe-cjalne urządzenia przeznaczone do czyszczenia taśmy (skrobaki, noże, szczotki itp.).Przenośniki taśmowe niejednokrot-nie wyposaża się w czujniki zbiegania taśmy. Są one montowane po obu stronach przenośnika blisko krążników odchylających i bębna napędowego. Przy długich przenośnikach liczba-czujników odpowiednio się zwiększa. Zadaniem czujników zbiegania jest wykrywanie krzywobieżności taśmy transportowej. Generują one sygnał w chwili, gdy taśma przenośnika od-chyla się od prawidłowego toru. Wraz z wystąpieniem takiego zdarzenia czujnik generuje zatrzymanie prze-nośnika lub uruchomienie systemu automatycznej korekcji biegu taśmy. Działaniom prowadzonym po wykryciu zbiegu taśmy może towarzyszyć sygna-lizacja świetlna i dźwiękowa.W wielu zakładach przemysłowych wykorzystuje się czujniki zbiegania wykonane w technologii przeciwwybu-chowej. Niektóre urządzenia tego typu mają zestyk rozwierny z funkcją wymu-szonego rozwarcia. Oprócz tego czujni-ki dodatkowo wyposaża się w blokadę mechaniczną, która jest zwalniana za pomocą przycisku lub dźwigni. Po ak-tywacji czujnika zestyki przełączają się i blokują w tej pozycji. Odblokowanie czujnika może wykonać jedynie obsłu-ga przenośnika. Tym sposobem zapo-biega się niezamierzonemu i ponow-nemu uruchomieniu taśmociągu bez ustalenia przyczyny jego zatrzymania.Praca przenośników bardzo często jest nadzorowana pod kątem zużycia energii. Moduł Sydel4Asix z oferty firmy Askom pozwala na rozbudowane roz-liczanie zużycia mediów energetycz-nych. Sydel4Asix integruje z systemem Asix oprogramowanie SYDEL Energia opracowane przez firmę Technicon. Jest to moduł z wbudowanymi funk-cjami sporządzania bilansów, rozdziel-ników i raportów, z uwzględnieniem wszystkich możliwych układów tary-fowych (w tym z historią zmian taryf cenników), przekrojów czasowych, rodzajowych, własnościowych i loka-lizacyjnych.Podczas transportu wewnętrznego bardzo często wykonywane są różne pomiary. Stąd też niejednokrotnie zastosowanie znajduje np. jednogło-wicowy system pomiaru objętości DOSTAWCAASTOREUROPA SYSTEMSKUKA CEEPRODUCENTMIREUROPA SYSTEMSKUKA CEETypMiR500ES SmartKMP 200Czas pracy na jednym ładowaniu (h)101310Oprogramowanie parametryzujące pracę wózkówtaktaknieZastosowanieprodukcja, logistyka wewnątrzzakładowatransport, magazynowaniewspółpraca z cobotem, przenoszenieZakres obciążeń (kg)100−1000do 2000200−1500Rodzaj nawigacjiurządzenie autonomiczneza pomocą laserowego systemu mapowania terenu, urządzenie autonomiczneza pomocą laserowego mapowania terenu, urządzenie autonomiczne, możliwość dowolnego ruchuMożliwość pracy w przemyśle spożywczymnienienieMożliwość pracy w atmosferze wybuchowejnienienieMaks. liczba wózków pracujących w grupiepowyżej 100maks. 100brak możliwości > 0;! 5E2911/2019TEMAT NUMERUVMS410/510. Pozwala on na pomiar obiektów prostopadłościennych po-ruszających się z prędkością do 2 m/s na płaskich taśmach i sorterach typu cross-belt. Częstym zastosowaniem systemu jest kontrola jakości w miej-scu dostawy towarów przy jedno-czesnym określaniu optymalnego miejsca składowania, obliczaniu wagi wolumetrycznej i tworzeniu list zała-dunkowych.PodajnikiPodajniki to urządzenia transportu au-tomatycznego wykorzystywane w sys-temach produkcji i montażu. Służą do samoczynnego podawania elementów (półproduktów) lub gotowych produk-tów do stanowisk roboczych (automa-tycznych, ręcznych) i magazynów.Podajniki realizują w systemach produkcji pobranie części przezna-czonej do montażu z zasobnika lub przemieszczenie jej i umiejscowienie w strefie roboczej. Podczas przemiesz-czenia przedmiot jest odpowiednio orientowany i osadzany na stanowi-sku roboczym, gdzie wykonywane są kolejne operacje.Niejednokrotnie konstrukcja po-dajników musi uwzględnić trudne wa-runki pracy urządzeń. Często bowiem podajnikami transportowane są np. materiały o wysokiej temperaturze, przekraczającej 50 °C, a nawet 140 °C. W przemyśle spożywczym podkreśla się aspekty związane z higieną, gdzie niejednokrotnie produkcja przebiega w warunkach podwyższonej wilgot-ności czy też na mokro. Odpowiednie wymagania konstrukcyjne muszą być również uwzględnione w miejscach o dużym zapyleniu, tym bardziej w po-staci drobnych elementów ścierają-cych, takich jak pył szklany.W konstrukcji nowoczesnych po-dajników niejednokrotnie uwzględnia się specjalne profile aluminiowe, któ-rych kształt w zdecydowany sposób upraszcza montaż urządzenia. Takie rozwiązanie pozwala również na ła-twe dołączanie akcesoriów. Nie bez znaczenia pozostaje uwzględnianie przez projektantów bezpieczeństwa użytkowania a nawet estetyki. No-woczesne konstrukcje pozwalają na łatwe regulowanie oraz serwisowa-nie podajnika.Należy zwrócić uwagę na uwzględ-nianie w podajnikach cyfrowych prze-tworników ciśnienia, serwonapędów, sil-ników krokowych, tensometrów, a także sprzęgieł proszkowych, napędów linio-wych i siłowników beztłoczyskowych.W procesie związanym z doborem podajnika należy w pierwszej kolej-ności wziąć pod uwagę jego prze-znaczenie, rodzaj transportowanego asortymentu, a także sposób prze-mieszczania, warunki pracy i wydaj-ność. Należy przeanalizować takie walory podajników jak modułowość oraz możliwość skracania i wydłużania urządzenia w zależności pod potrzeb.Pojazdy AGVPojazdy AGV (Automated Guided Vehic-les) są istotnym elementem logistyki wewnątrzzakładowej wielu zakładów produkcyjnych. W nowoczesnych urządzeniach tego typu stawia się na zmniejszenie masy akumulatorów i skrócenie czasu ich ładowania. Oprócz tego ważne są systemy odpowiedzial-ne za bezpieczeństwo. Pojazdem ste-ruje komputer, a więc jego sterowanie odbywa się bez udziału operatora.OMRON ELECTRONICSSEW-EURODRIVE POLSKAWOBITVERSABOXOMRONSEW-EURODRIVE POLSKAWOBITVERSABOXLD 60brak danychMOBOT AGV EcoRunnerVersabot 5001510128taktaktaktakmagazynowanie, transport w produkcjiwózki pasywne, transport wewnętrznymagazynowanie, transport w produkcjimagazynowanie, transport w produkcjido 130 250−1200do 350do 700po taśmie magnetycznej, za pomocą systemu laserowego mapowania terenu, urządzenie autonomiczne, możliwość dowolnego ruchupo kolorowej linii, laserowe mapowanie terenu, urządzenie autonomicznebrak danychza pomocą laserowego systemu mapowania terenu, po kolorowej liniitaknienienienienienieniebrak danych50brak danychbrak danychNext >