< Previous30AUTOMATYKATEMAT NUMERUW niektórych pojazdach AGV do magazynowania energii służą spe-cjalne superkondensatory. Ważne jest przy tym bezkontaktowe (indukcyjne) i automatyczne doładowywanie kon-densatorów w czasie jazdy. Kluczowe miejsce w obsłudze systemu zajmuje bezprzewodowa nawigacja pojazdu i wymiana danych. Typowy system AGV bazuje na jednym lub większej liczbie pojazdów zasilanych z akumulatora. Niektóre systemy mogą transportować wózki sprzęgane samoczynnie z jed-nostką napędową. Oprócz tego pojaz-dy AGV mogą przewozić przedmioty z uwzględnieniem własnej przestrzeni ładunkowej. Interesujące rozwiązanie stanowi odbieranie przedmiotów za pomocą wbudowanych przenośników rolkowych, z kolei rozładunek odbywa się przez odwrócenie kierunku obrotów rolek. Pojazdy AGV poruszają się zgod-nie z wcześniej zdefiniowanymi trasami i obszarami.Systemy nawigacji pojazdów AGV bazują na kilku technologiach. Jedna z metod wykorzystuje specjalne taśmy magnetyczne lub refleksyjne (optycz-ne) przyklejane do podłogi. Pojazdy transportowe mają czujniki odpowie-dzialne za wykrywanie obecności taśm zapewniając sterowanie pojazdem wzdłuż wyznaczonej trasy. Tę metodę nawigacji cechują przede wszystkim niskie koszty instalacji i łatwa modyfi-kacja przebiegu trasy.System nawigacji może również wy-korzystywać przewody umieszczone w podłożu w specjalnych kanałach. Przewód przesyła sygnał radiowy lub prąd z określoną częstotliwością ge-nerując pole magnetyczne. Pojazd ma zamontowane czujniki w podwoziu możliwie najbliżej podłoża, zapewnia-jąc określenie pojazdu względem wy-znaczonej trasy.Dużym uznaniem cieszy się nawi-gacja pojazdów AGV za pomocą lasera z użyciem odbłyskowych tarczy monto-wanych na nieruchomych maszynach, kolumnach i ścianach. Pojazd ma ska-ner laserowy emitujący wiązkę laserową, która odbijając się od tarczy jest odczy-tywana. Kąty i odległości w stosunku do tarczy odblaskowych są obliczane za pomocą układu nawigacji. Mając okre-śloną przestrzeń roboczą dochodzi do uaktualnienia pozycji i porównywania z mapą znajdującą się w pamięci. Samojezdne wózki transportowe oferuje m.in. firma SEW-Eurodrive. Urządzenia tego typu do przechowy-wania energii wykorzystują specjalne kondensatory cechujące się niewielką masą i krótkim czasem ładowania. Bez-przewodowa komunikacja i nawigacja pojazdów wykorzystuje technologie Bluetooth, WLAN oraz laser. Wózki te są dostępne w kilku wariantach – ze stołem obrotowym i przenośnikiem taśmowym, z poprzecznym przenośni-kiem rolkowym oraz z przenośnikiem łańcuchowym i poprzecznym przeno-śnikiem rolkowym.Przy parametryzacji wózków wy-korzystuje się specjalne oprogramo-wanie. Automatyczne roboty mobilne MOBOT AGV z oferty WObit bazują na oprogramowaniu MOBOT RoutePlan-ner. Program pozwala na obserwację statusu robota i najważniejszych skła-dowych systemów. Umożliwia kon-figurowanie napędów oraz układów I/O głównego kontrolera. Ponadto jest dostępne ręczne nawigowanie pojaz-dem. Można dodawać do kontrolera punkty charakterystyczne trasy, w któ-rych ma być przeprowadzone określo-ne działanie. Z kolei z oferty firmy Astor wybrać można m.in. wózki MiR500 i MiR1000 pozwalające na automatyzację trans-portu palet i ciężkich ładunków w róż-nych branżach. Urządzenia mają ła-downość 500 kg lub 1000 kg i osiągają prędkość do 7,2 km/h.Oprogramowanie wspomagające transport technologicznyNowoczesne oprogramowanie współ-pracuje z popularnymi systemami ope-racyjnymi, a wiele aplikacji nie wymaga instalacji, bowiem do obsługi wyko-rzystuje się przeglądarkę internetową. Warto wspomnieć o korzyściach w po-staci optymalizacji kosztów, zmniej-szeniu kosztów napraw, kontroli nad eksploatacją wózków, a także mniej-szego zużycia paliwa przy zwiększeniu efektywności i wydajności.Istotną korzyścią jest kontrola nad serwisem. W szczególności chodzi tu o nadzorowanie przepracowanych nadgodzin, informowanie o alarmach dotyczących kodów błędów wózka, in-formowanie o kolizjach czy zarządza-Usprawnianie procesu transportu powinno zacząć się od dogłęb-nej analizy sytuacji bieżącej, ponieważ tylko dokładne opisa-nie aktualnego „stanu gry” może przyczynić się do efektywnej zmiany, która faktycznie wniesie korzyści w danym, usprawnia-nym obszarze. Szeroka gama możliwości dostępnych na rynku wcale nie wpływa korzystnie na dobór rozwiązań dostosowa-nych do potrzeb danego przedsiębiorstwa. Patrząc z perspektywy firmy, która w swojej ofercie dysponuje robotami mobilnymi, uważam, że ich zastosowanie ma ogromny wpływ na usprawnia-nie procesów logistyki wewnątrzzakładowej. Oferując przy tym roboty mobilne transportujące ładunki od 1 kg do 1800 kg, naj-ważniejsze dla nas jest zrozumienie potrzeb klienta, a następnie dopasowanie do jego wymagań. Oznacza to nie tylko dostawę samego urządzenia, lecz kompletnego projektu, który jest „szyty na miarę”. Umożliwia nam to podejście projektowe, stosowane do każdego otrzymywanego zapytania. Składanie elementów projektu w jedną całość, np. z robota mobilnego AGV, podajnika i systemu wezwań robota w zdefiniowane wcześniej miejsce, jest możliwe w dużej mierze dzięki temu, że technologia, którą wykorzystujemy w całości została przez nas opracowana i jest codziennie rozwijana.USPRAWNIENIE TRANSPORTU TECHNOLOGICZNEGO WYMAGA GŁĘBOKIEJ ANALIZY POTRZEB MOŻLIWOŚCI ZAKŁADUMARCIN LISKOWSKI, KIEROWNIK DZIAŁU SPRZEDAŻY, WOBIT3111/2019TEMAT NUMERU" J 3nie przeglądami. Nie mniej ważna jest przy tym koordynacja pracy operato-rów przez kontrolowanie czasu pracy, szybką i jednoznaczną identyfikację kierowcy, monitorowanie zachowań czy możliwość obiektywnej oceny czynności wykonywanych przez pra-cowników.Ważny jest system powiadomień umożliwiający tworzenie rozbudowa-nych reguł powiadomień. Uwzględnia się przy tym kategorie, modele i typy wózka lub grupę użytkowników. Ofe-rowane na rynku systemy wspomaga-jące nadzór nad wózkami można ła-two integrować z innymi aplikacjami. W efekcie zyskuje się rozwiązania ściśle dostosowane do konkretnych wyma-gań magazynu. Na etapie wdrażania systemu można swobodnie wybrać operatora sieci komórkowej, która jest niezbędna do przesyłu danych. Niektó-re systemy przesyłu danych wykorzy-stują sieć ZigBee.Interesujące rozwiązanie stanowi system czujników laserowych, który jest odpowiedzialny za wykrywanie obecności ludzi lub innych przeszkód pojawiających się w zasięgu pracy i jaz-dy wózka widłowego. Nad całością sys-temu czuwa programowalny sterow-nik, który w przypadku pojawienia się przeszkody, w sposób automatyczny, zwalnia lub zatrzymuje wózek, do chwi-li usunięcia lub ominięcia zagrożenia. Zalet takiego rozwiązania jest wiele. Przede wszystkim na uwagę zasługu-je bezpieczeństwo pracowników. Nie bez znaczenia jest zmniejszenie ryzy-ka wystąpienia uszkodzeń konstrukcji budynku. Skanery laserowe są odpo-wiedzialne za penetrowanie obsza-rów, zarówno przed jak i za wózkiem. Sterownik dzięki współpracy z syste-mem elektronicznym wózka, wpływa na jego prędkość. W niektórych syste-mach przewiduje się dwa obszary pra-cy skanera – ostrzegawczy i ochron-ny. Jeżeli w obszarze ostrzegawczym zostanie wykryta przeszkoda, nastąpi zmniejszenie szybkości wózka nieza-leżnie od czynności podejmowanych przez operatora. W momencie wykrycia przeszkody w polu ochronnym wózek zatrzyma się. Interesujące rozwiązanie stanowi wykrywanie początku koryta-rza. Tym sposobem system uruchamia się przy wjeździe do korytarza i wyłącza przy wyjeździe.Systemy identyfikacji na produkcjiIdentyfikacja w przemyśle jest niezbęd-na dla zachowania skuteczności i szyb-kości realizowania wielu procesów technologicznych. Za najczęściej sto-sowane sposoby identyfikacji można uznać technologię RFID oraz systemy kodów kreskowych.Technologia RFID zwana również ra-diowym kodem kreskowym jest coraz bardziej doceniania przez projektan-tów systemów automatyki. Polega ona na zdalnym kontrolowaniu przepływu towarów za pomocą fal radiowych. Wy-korzystywane są do tego celu układy elektroniczne dołączone do nadzo-rowanego wyrobu. System pozwala REKLAMA32AUTOMATYKATEMAT NUMERUzarówno na odczyt, jak i zapis danych. Geneza RFID sięga już lat 40. XX w., kie-dy powstały pierwsze urządzenia bazu-jące na wykrywaczu metali. W latach 70. pojawiły się kompleksowe rozwią-zania firmy Texas Instruments.Dostępne na rynku nowoczesne transpondery RFID, nazywane również tagami, cechują się trwałością i nieza-wodnością. Każdy z nich ma unikalny kod, który wysyłany jest w momencie zbliżenia czytnika. Do najważniejszych parametrów transponderów należy zaliczyć częstotliwość, tryb pracy, kod oraz modulację.Do prawidłowego odczytu kodu RFID niezbędne są czytniki. Nabyć je można w postaci przenośnej, stacjo-narnej lub przeznaczone do montażu na stałe. Początki kodów kreskowych sięga-ją już lat czterdziestych. Obecnie wy-korzystują one kilkadziesiąt odmian i rodzajów kodowania. Poszczególne rodzaje kodów kreskowych odróżnia przede wszystkim wygląd i zastoso-wanie. Najprostsze kody stanowią wersje jednowymiarowe, w których o standardzie odczytu decyduje zbiór kresek oraz połączeń między nimi. In-formacja zawiera litery, cyfry bądź ich kombinacje. Dodatkowo kod obejmuje znaki sterujące, a także cyfry kontrol-ne. Metoda odczytu opiera się na od-bijaniu fal świetlnych od powierzchni płaskich oraz absorbowaniu światła przez powierzchnie zaczernione. Czyt-niki generując wiązkę świetlną anali-zują odbite światło i konwertują na sygnał elektryczny.Czytniki kodów kreskowych pro-dukowane są także z myślą o zasto-sowaniu w przemyśle. Z jednej strony uwzględnia się bowiem podwyższoną wydajność, zaś z drugiej, istotna jest konstrukcja, dzięki której zostaje zwięk-szona wytrzymałość na czynniki ze-wnętrzne. Tego typu skanery dostępne są jako czytniki ręczne, wielokierunko-we, stacjonarne oraz przeznaczone do odczytania kodów dwuwymiarowych. Oferowane na rynku czytniki ręczne charakteryzują się możliwością groma-dzenia danych lub ich natychmiasto-wego przesyłania do systemu. Bardziej rozbudowane modele wyposażone są w wyświetlacz LCD oraz klawiaturę a dla poprawy komfortu obsługi urzą-dzenia te cechują się szybkim ładowa-niem baterii.W kontekście urządzeń do auto-matycznej identyfikacji warto mieć m.in. urządzenia firmy SKK. Mowa tu-taj przede wszystkim o terminalach mobilnych – ręcznych, wózkowych, samochodowych, tabletach. Niektóre urządzenia tego typu są przystosowa-ne do pracy w trudnych warunkach środowiskowych. Większość urządzeń tego typu bazuje na modułach cyfro-wego odczytu kodów kreskowych 1D i 2D, łącznie z kodami uszkodzonymi i niskiej jakości. Nie mniej ważne są również drukarki etykiet – termiczne i termotransferowe dostępne jako urządzenia przenośne, biurkowe, pół-przemysłowe i przemysłowe łącznie z urządzeniami przystosowanymi do pracy ciągłej. Systemy transportowe oferuje też firma B&R. Rozwiązania tego typu są w pełni automatyzowane, a odpo-wiednie sterowanie pozwala nie tylko na dostosowanie do zmieniających się potrzeb aplikacyjnych, ale i na szybką i łatwą interakcję z operatorem. Para-metry takie, jak prędkość i odstępy są regulowane, aby zapewnić współpra-cę z innymi maszynami. Zastosowanie mogą znaleźć przy tym silniki liniowe zintegrowane ze sterowaniem. W efek-cie zmniejsza się wielkość napędu. Trzeba mieć również na uwadze po-wtarzalność pozycjonowania przed-miotów. Jest to szczególnie istotne w przypadku synchronizacji z osiami CNC i robotami. Przydatnym rozwią-zaniem jest również odzysk energii hamowania oraz minimalna konser-wacja. %A8AC3311/2019TEMAT NUMERUFirmy stoją obecnie w obliczu wy-zwania optymalizacji procesów produkcyjnych i montażowych, co jest możliwe dzięki automatyzacji. Efekty można jednak osiągnąć tyl-ko wtedy, gdy działania prowadzone są w sposób spójny, z zachowaniem elastyczności i możliwości wyboru różnych opcji, aby w przyszłości szybko reagować na zmieniające się oczekiwa-nia rynku. Rozwiązania systemowe MAXOLUTION firmy SEW-Eurodrive przeznaczone są zarówno dla automatyzacji fabryk jak i maszyn, a dodatkowo szczególna uwaga poświęcona została najbar-dziej wymagającej branży jaką jest automotive.MAXOLUTION factory automation – automatyzacja fabrykJak zachować wspomnianą równowa-gę? To możliwe dzięki rozwiązaniom systemowym z zakresu automatyzacji produkcji MAXOLUTION SEW-Eurodrive. Wizje stają się rozwiązaniami – pro-fesjonalnymi, przetestowanymi, bez-piecznymi i dostępnymi już dziś. Firma tworzy fabrykę przyszłości dzięki wy-miennym modułom, umożliwiającym szybką reakcję na zmienne wymagania rynku. Zamiast nieelastycznych syste-mów, takich jak stacjonarne systemy przenośników, tworzymy inteligentną fabrykę o nowej, elastycznej struktu-rze modułowej. Dzięki temu w prosty ) ;I 0;I ; !- 0. ; : IJ ! 0 0; . :- ! : 0!J )@ ! 0! 01 - ; 0: N &()Q( 6JMAXOLUTION – nowe oblicze automatyzacji (część I) PROMOCJA983%A'87 / , ; /1 I 0! ! > &()Q( 6" J ". &()Q( 634AUTOMATYKATEMAT NUMERUsposób można dodawać, powielać lub usuwać poszczególne moduły procesowe w zależności od tego, jak kształtuje się struktura i dynamika procesów sprzedażowych.Firma SEW-Eurodrive przygotuje zakład produkcyjny na automatyza-cję fabryki zgodnie z ideą Przemysłu 4.0. Koncepcja ta ewoluuje i zyskuje coraz większe znaczenie. Dziedzina ta obejmuje całość procesów produk-cyjnych o mniej lub bardziej złożonej strukturze. Dotyczy to wszystkich pro-cesów produkcji, takich jak obsługa, przepływ materiału, współpraca róż-nych komponentów, maszyn, syste-mów i sterowników oraz integracja danych. Producenci są zmuszeni szybko reagować na zmieniającą się sytu-ację na rynku i dlatego rośnie za-potrzebowanie na coraz bardziej spersonalizowane rozwiązania. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy przeformatowana zostanie koncep-cja procesów produkcyjnych oraz rozplanowania produkcji. W miejsce technologii przenośników stacjonar-nych wprowadzone będzie inteligent-ne połączenie gniazd produkcyjnych, stanowisk montażowych oraz maszyn i urządzeń za pomocą mobilnych sys-temów transportowych i robotów. Takie rozwiązanie z jednej strony zwiększa dostępność, produktyw-ność i wydajność systemu, a z drugiej minimalizuje koszty operacyjne.Mobilne systemy wspomaganiaLudzie i maszyny tworzą sieć w in-teligentnej fabryce. Autonomiczne mobilne systemy wspomagania firmy SEW-Eurodrive integrują poszczególne procesy produkcji i montażu. To syste-my cyberfizyczne, które zawsze mają dostęp do wszystkich istotnych da-nych. Znane są nasze sprawdzone rozwią-zania oparte na jednostkach napędo-wych oraz projekty automatyzacji dla stacjonarnych urządzeń do transpor-tu materiałów. Doświadczenia firmy dotyczące optymalizacji procesów produkcyjnych pozwoliły stworzyć sa-mojezdne systemy mobilne o maksy-malnej elastyczności i skalowalności, z zapewnieniem doradztwa technicz-nego oraz bezpieczeństwa procesów, instalacji i systemów. Ze względu na liczne rozszerzenia funkcjonalności oraz przyjazne inter-fejsy, systemy te zapewniają wsparcie i odciążenie pracowników w realizacji prostych zadań transportowych. Mo-bilne systemy wspomagające montaż pracują np. jako inteligentne i ergono-miczne stoły warsztatowe, natomiast systemy wspomagające obsługę dzia-łają dzięki wykorzystaniu współpracu-jącego robota. Jednocześnie ci mobilni asystenci doskonale „rozumieją się” z innymi pojazdami. Poruszają się au-tonomicznie, komunikują się i wymie-niają dane. To tzw. inteligencja rozpro-szona, która obejmuje innowacyjną, zdecentralizowaną technologię stero-wania, dzięki której wiele mobilnych systemów wspomagających może działać w ramach jednego, komplet-nego i inteligentnego systemu.SEW-Eurodrive oferuje indywidual-ne rozwiązania w zakresie mobilnych systemów wsparcia. W przypadku szczególnych wymagań wobec mo-bilnego systemu wspomagania, firma dostosuje autonomicznych asystentów do wymogów lub opracuje rozwiązanie w pełni dopasowane do określonych potrzeb. Kompleksowy system modu-łowy SEW-Eurodrive zapewnia wszyst-kie niezbędne komponenty.Do korzyści należą: • kastomizowane rozwiązania do-stępne w krótkim czasie dzięki ekspertom firmy SEW-Eurodrive i kompleksowemu modułowemu systemowi komponentów do sys-temów mobilnych,• autonomiczny, niezawodny trans-port,• inteligencja rozproszona umożliwia-jąca asystentom swobodne poru-szanie się i doskonałą koordynację z innymi pojazdami,983%A'87 : , ; J " &()Q( 6 00! ;I ! ! 01 ! !; R! I; ! ;: ! :S983%A'87 6 , ! > 1? ;;. ! ;> > @W 0 ; I0@ R! I; ! ;: ! :S3511/2019TEMAT NUMERU!"#$%& J A: G. XZQG[\ $] J ^Z ZX4 HH HHQ !D!Q 6J0!!!J!Q 6J0+ ! 0 0 !!I 0N !: , ! ^ @ _ , 0 ! ; ! 0 ! 5E ; ; !;1 !0 , 0 ; !00 • płynnie przebiegające sekwencje procesów,• integracja najnowocześniejszej technologii w zakresie lokalizacji, nawigacji i komunikacji,• szybki i trwały system transportu.Bezstykowy system przesyłania energii MOVITRANS działa na zasa-dzie indukcji i może być stosowany podobnie jak kabel zasilający, prze-kazujący energię w sposób ciągły lub jako rozwiązanie wykorzystywane miejscowo w formie stacji ładowania.Lokalnie zrealizowane projekty – potwierdzenie kompetencji Firma SEW-Eurodrive Polska zreali-zowała projekt automatyzacji trans-portu w tłoczni profili aluminiowych spółki Final z Dąbrowy Górniczej w oparciu o system AGV.System transportowy złożony jest z potężnego wózka transportowego oraz automatycznej stacji rozładow-czej. Trasa przejazdu wózka o długo-ści 160 m (z produkcji do obszaru pa-kowania) realizowana jest za pomocą samojezdnego wózka transportowe-go AGV o wymiarach 5,9 m × 2,2 m, za-silanego bezkontaktowo na całej trasie przejazdu za pomocą umiesz-czonej w posadzce pętli indukcyjnej.Rozwiązanie MOVITRANS firmy SEW-Eurodrive opiera się na bezsty-" J &()Q( 6i bezobsługowy transport. Zasilająca pętla indukcyjna służy również do na-wigowania wózkiem. Istotną cechą rozwiązania jest bezpieczeństwo – laserowe skanery wykrywają obiek-ty znajdujące się w określonej odle-głości od wózka. Ich pole działania zmienia się w zależności od kierunku i prędkości jego jazdy. Nad całością systemu bezpieczeństwa czuwa kon-troler, który stale monitoruje kieru-nek jazdy, prędkość, stan skanerów laserowych oraz pozycję rozładunku. Lampy ostrzegawcze typu bluespot ostrzegają o zbliżaniu się wózka, a kolorowe listwy świetlne informują o jego statusie. Zastosowanie samojezdnego wózka AGV w fabryce profili alumi-niowych jest najlepszym przykładem procesu automatyzacji, jak również personalizacji rozwiązania i optyma-lizacji logistyki wewnątrzzakładowej ze szczególnym uwzględnieniem bez-pieczeństwa. ! kowym przesyle energii z pętli in-dukcyjnej w podłodze do wózka AGV, który zapewnia niezawodny, cichy 36AUTOMATYKATEMAT NUMERUoraz obecność detalu. Błędy są sy-gnalizowane na wyświetlaczu LED umieszczonym na obudowie. Inaczej niż w przypadku innych chwytaków magnetycznych, nie jest wymagany czas oczekiwania między aktywacjami, co umożliwia uzyskanie krótszego cza-su cykli. Rzeczywisty czas magnetyzacji wynosi do 300 ms. Potem komponenty nie pobierają już prądu – części są bez-piecznie trzymane nawet w przypadku utraty zasilania lub wyłączenia awa-ryjnego. Do dezaktywacji wymagany jest zaledwie krótki impuls elektrycz-ny. Chwytak EMH, przy minimalnym nakładzie czasu na konfigurację i bez konieczności uwzględniania konturów palców chwytaka, może przenosić roz-maite detale z obrotem. ZaletyMagnetyczny chwytak EMH zapewnia użytkownikom wiele korzyści. Wynikają one z jego cech, do których należą: • duże siły trzymające na małej prze-strzeni, zapewniające niezawodne przenoszenie elementów w kom-paktowych obrabiarkach,• mała masa własna, która przekłada się na dużą dynamikę w wymagają-cych zastosowaniach,• niezawodne utrzymanie siły chwyta-nia dla zapewnienia niezawodności procesu nawet w sytuacjach zatrzy-mania awaryjnego,• czterostopniowa regulacja siły chwytania, umożliwiająca chwyta-nie rozmaitych detali,• zasilanie napięciem 24 V, które oznacza oszczędność energii oraz uproszczenie podłączenia i okablo-wania, Znaczenie chwytaków ma- : !] ! ! ;> - ! 11 : 0 !! / :J +0!- ;> 1! ?> I @W !;@W -> 0 1 - !I J Magnetyczny chwytak EMH w technologii zasilania 24 Vzapewniający wydajność energetyczną PROMOCJATaki jest chwytak EMH z magne-sem elektropermanentnym do energooszczędnego przenosze-nia detali ferromagnetycznych, z wbu-dowaną elektroniką i funkcją informa-cji zwrotnej. To pierwszy kompaktowy elektropermanentny chwytak magne-tyczny ze zintegrowaną elektroniką, przeznaczony do pracy w czystych oraz lekko zabrudzonych środowiskach. Działanie chwytaka magnetyczne-go bazuje na połączeniu magnesów AlNiCo i neodymowych. Strumień ma-gnetyczny magnesów AlNiCo przecho-dzi przez magnes neodymowy w stanie zdezaktywowanym i zamyka obwód magnetyczny nad korpusem bazo-wym chwytaka wykonanym ze stali. Aby aktywować układ, przez cewkę przewodzony jest impuls elektryczny, który odpowiednio odwraca polaryza-cję magnesów AlNiCo. Zintegrowane monitorowanie procesu Kompaktowy chwytak EMH łączy zalety technologii magnetycznej z korzyściami zasilania 24 V. Ponieważ układ elektro-niczny został całkowicie wbudowany w chwytak i można go łatwo uruchomić przez cyfrowe wejścia/wyjścia, nie jest potrzebne miejsce w szafie rozdzielczej ani osobny zewnętrzny elektroniczny układ sterujący. Pozwala to na oszczęd-ności kosztowe i minimalizację nakła-dów na okablowanie oraz ułatwia od-danie do eksploatacji. Oszczędności i bezpieczeństwoAby zwiększyć niezawodność procesu, chwytak raportuje stan magnetyzacji 3711/2019TEMAT NUMERUREKLAMA• dostępność detalu z pięciu stron – brak konturów koli-zyjnych palców chwytaka,• zintegrowany układ elektroniczny, czyli kompaktowa budowa i brak konieczności stosowania dodatkowych sterowników,• informacja o magnetyzacji i obecności detalu pozwalają-ca na oszczędność czasu i uproszczenie programowania.Kilka wariantówChwytak magnetyczny EMH dostępny jest w czterech opcjach – o masie 1 kg, 1,5 kg, 6,5 kg i 8 kg. W zależności od materiału powierzchni oraz geometrii detalu zalecana maksymalna masa detalu wynosi odpowiednio 3,5 kg, 9 kg, 35 kg i 70 kg. SCHUNK INTEC Sp. z o.o.J ! ^H . HGQGHH J ZZ _Zb ZG HH. /# ZZ _Zb ZG ZGQ /D0J:J!!!J0J:JTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATTTTTTT NNNNNNUUUUUUUUMMMMMMMMEEEEEEEERRRRRRRUUUUUUUPrzekrój budowy [ , ! 0> ! ! 3* , ; 0@ ! /! !;@ d!;@ Z , ! > 4 , ! ;>Q ;> ^ , !@! 3( G , ! , ! 0; ! 7 * b , 7 * R !Q !Q1 !S !> 0;>. !> > _ , ! ! 1 ! 0; " J &*-%738AUTOMATYKATEMAT NUMERURobotyzacja jest obecna niemal w każdej branży, rozwija produk-ty i wpływa na wizerunek firmy, jej konkurencyjność, elastyczność oraz bezpieczeństwo. Wszystkie te czynniki mają bardzo duże znaczenie nie tylko w kontekście rozwoju przemysłu, ale całego społeczeństwa. Zatrudnij robota!Raporty Międzynarodowej Federacji Ro-botyki (IFR), producenci robotów oraz sytuacja gospodarcza na świecie pozwa-lają prognozować, że w najbliższym cza-sie roboty współpracujące będą otwierać nowe możliwości nie tylko na rynku ro-botyki, ale we wszystkich branżach. Taki stan rzeczy wynika przede wszystkim z potrzeb dynamicznie rozwijającej się gospodarki oraz świadomości postrze-gania robotów pracujących w przemyśle. Coraz częściej firmy produkcyjne ocze-kują, by robot nie był już tylko maszyną, ale także partnerem i wsparciem w naj-trudniejszych dla pracownika zadaniach. W automatyzację swoich proce-sów produkcyjnych inwestują małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których do niedawna zrobotyzowane cele były niedostępne ze względu na koszty, wdrożenie oraz wygrodzenia. Odpowie-dzią na powyższe problemy i oczekiwa-nia są właśnie roboty współpracujące, których nadrzędnym zadaniem jest za-pewnienie bezproblemowej współpracy człowieka z robotem obok siebie (bez barier i zagrożeń), intuicyjnego progra-mowania, bezpieczeństwa pracy, a także możliwości dostosowania pracy robota do potrzeb praktycznie każdego sektora gospodarki. W zależności od tego, jak bę-dzie przebiegała dalsza współpraca i in-terakcja człowieka z robotem, tak będzie kształtował się rynek robotów współpra-cujących. Prawdopodobnie w najbliż-szej dekadzie będziemy obserwować stały wzrost i zainteresowanie robotami współpracującymi, zwłaszcza w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw oraz w branży elektronicznej i żywnościowej. Programowanie dziecinnie proste? Już tak!Wraz z rozwojem robotów nadeszła nowa era w ich programowaniu. Do tej pory główny nacisk kładziono na funk-cjonalność i parametry robota oraz pendanta, natomiast od dłuższego czasu obserwuje się zapotrzebowanie na szybsze i łatwiejsze programowanie. Przedsiębiorcy oczekują, by współ-praca z robotem była możliwie jak najprostsza i bezpieczna, a wręcz in-tuicyjna, i to dla każdego. Do nowej generacji sposobów programowania można niewątpli-wie zaliczyć Smart Pendant. Obecne programatory wymagają od operato-ra wybrania odpowiedniego układu współrzędnych, który określi kierunek poruszania robota. W przypadku nie- ^JH 00 ! ; ! : 0-! ; 01 !-; 0 !;@ 0 I1 !J 81!; I ! 0? -1 ! 0!: -> ! 1 - !00;> J 1 ;> 0 W I !0-0! !. : 0 -; ! ! ; 0 J ;> I 1 ; / !. 0 0 ; !. ? 1 1 ! J 0-; 1 ! ; 0 I1 !. ! ! . !0! ! 0- ! J ) 1 -:>: 0!- ! I @! @ ;I @ . ; 0 ; ? !;> ! J Inteligentna przyszłośćRobotyzacja produkcjiPROMOCJATEMAT NUMERU3911/2019TEMAT NUMERUpoprawnego ustawienia układu robot może poruszać sie w złym kierunku lub z niewłaściwą trajektorią, co może prowadzić do problemów albo wyma-gać czasochłonnych poprawek. Opa-tentowana technologia Smart Frame i inteligentny Smart Pendant pozwalają na określenie orientacji użytkownika względem robota i eliminują użycie tradycyjnego układu współrzędnych (X, Y, Z). Dodatkowe opcje prowadze-nia robota zapewnia funkcja Hand Guiding, umożliwiająca ręczne pro-wadzenie robota do żądanej pozycji. Aby z niej skorzystać, należy wyposażyć robota w dodatkowy osprzęt zewnętrz-ny lub skorzystać z funkcji w specjalnie zaprojektowanym do tego robocie, jak np. robot współpracujący HC10. Po prostu kliknij i programuj! Do zalet rozwiązania należą:• inteligentny ekran dotykowy,• wbudowana opatentowana tech-nologia Smart Frame,• innowacyjny system żyroskopowy,• intuicyjny i prosty interfejs użytkow-nika,• nowy sposób programowania ro-botów,• zredukowany czas programowania,• wygodne funkcje,• dostosowywanie się do potrzeb użytkownika,• wbudowana funkcja pomocy i in-strukcje „How-To”.Ponad 100 lat...Ponad 100 lat poświęconych postę-powi technicznemu – tak najprościej można podsumować działalność producenta technologii robotycznej i automatyki, firmy Yaskawa. Początki działalności to rozwój i wprowadzenie do obrotu w 1915 r. trójfazowych silni-ków indukcyjnych. W kolejnych latach, dzięki silnikom asynchronicznym, syn-chronicznym i serwonapędom, firma Yaskawa stworzyła atrakcyjną ofertę handlową i stała się wiodącym produ-centem falowników o zmiennej często-tliwości, technologii serwonapędów i robotyki. Produkty i rozwiązania firmy Yaskawa – 27 mln falowników, ponad 18 mln serwonapędów i ponad 430 000 robotów – funkcjonują obecnie w wielu gałęziach przemysłu i w różnych zasto-sowaniach. Pod koniec lat 60. koncepcja „me-chatroniki” – termin utworzony przez pracownika firmy Yaskawa – stanowiła główną podstawę innowacji i rozwoju nowych produktów. W tamtym czasie mechatronika wypełniała istniejącą lukę między inżynierią mechaniczną a elektroniką. To właśnie dzięki tej kon-cepcji w latach 70. doszło do stworze-nia pierwszego robota elektrycznego. Z czasem pojęcie mechatroniki zaczęło się zmieniać i rozszerzać. Po „udostęp-nieniu” w latach 80. przez firmę Yaska-wa koncepcji mechatroniki nowa idea przewodnia została uznana na całym świecie jako filozofia inżynieryjna i szybko stała się podstawą nowocze-snej nauki inżynieryjnej o globalnym za-stosowaniu. Dzięki stałemu rozwojowi sieci organizacyjnej w różnych krajach Yaskawa co roku zwiększa produkcję, ze względu na stale rosnącą sprzedaż. Firma konsekwentnie dąży do osią-gnięcia pozycji lidera w segmencie ste-rowania ruchem i robotyki. W tym roku otworzono nowy zakład produkcyjny robotów w Słowenii, dzięki któremu obsługiwane będą rynki europejskie, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Roma Mineralvannfabrikk ASRoma Mineralvannfabrikk AS z siedzi-bą w Lillestrøm to wielo-krotnie nagradzane rodzinne przedsię-biorstwo, od pra-wie 100 lat produ-kujące w Norwegii napoje gazowane i inne wysokiej ja-kości napoje bez-alkoholowe. W 2014 r. spółka Roma musiała zmierzyć się z wyzwaniem związanym z wieloma zamówieniami – wymaga-ły one dużej elastyczności w zakresie przenoszenia i pakowania, których nie można było zrealizować przy istniejącej technologii tradycyjnej fabryki. Pod-stawowym problemem była wówczas kwestia tego, czy przedsiębiorstwo będzie w stanie przetworzyć tak sze-roką gamę rodzajów i form opakowań do napojów. Norweski producent wykorzystał innowacyjne rozwiązanie chwytające, opracowane przez firmę Yaskawa specjalnie do przenoszenia butelek na napoje. Finalne rozwiąza-nie zostało przedstawione w postaci opatentowanego systemu AirGrip – chwytak wraz z robotem zaprojekto-wany specjalnie do obsługi butelek. Narzędzie zamontowane na robocie umożliwiło niezawodne, elastyczne i szybkie ładowanie/rozładowywa-nie butelek szklanych i plastikowych w skrzynkach, tacach i opakowaniach zbiorczych. Dzięki tak elastycznemu rozwiązaniu, które znacząco wpłynęło na jakość pracy, firma z Norwegii od-notowała około 30% wzrost sprzedaży.Kiviks MusteriKiviks Musteri to rodzinna korporacja, której początki sięgają 1888 r. Firma, dbając o tradycję, stara się wykorzy-stywać nowe sposoby myślenia i do-stosowywać do wymogów rynku. W jej asortymencie znaleźć można cydr, sok, śmietanę, zupy, napoje, napoje bezal-" J C!TEMAT NUMERUNext >