Sukces zbudowany na kompetencjach i innowacyjności
O rosnącym znaczeniu holistycznych rozwiązań, przełożeniu nowych technologii na funkcjonowanie firm, kluczu doboru partnerów technologicznych i recepcie na podwyżki cen energii elektrycznej rozmawiamy z Barbarą Wójcicką, prezesem i Wojciechem Znojkiem, dyrektorem generalnym i wiceprezesem firmy Sabur.
W tym roku minęło 26 lat od chwili powstania spółki Sabur. Jakie można wymienić kluczowe fakty z życia firmy, które wpłynęły na jej kształt i zapewniły sukces rynkowy?
Barbara Wójcicka: Założenie firmy jest zawsze pewnym rodzajem eksperymentu. Tym bardziej, że tworzyliśmy ją na początku lat 90. XX wieku, gdy w Polsce rozpoczynała się transformacja ustrojowa, a gospodarka wymagała przekształceń i nowych rozwiązań, w tym także automatyzacji. Dziś wiadomo, że sukces rynkowy to odpowiednio przygotowana oferta produktowa trafiająca w potrzeby rynkowe. Na początku lat 90. trzon naszej oferty stanowiły produkty z obszaru nowych technologii, wówczas bardzo innowacyjne, jednak mało znane, bo dopiero debiutujące na rynku. Niewątpliwie kluczem do sukcesu firmy Sabur była nasza determinacja we wprowadzaniu na polski rynek najnowocześniejszych produktów z zakresu automatyki. I wiara, że jest to potrzebne, by jak najszybciej zmniejszyć lukę technologiczną dzielącą Polskę od Europy Zachodniej. Już w 1990 r. – jeszcze w innych strukturach organizacyjnych – podpisaliśmy umowę przedstawicielską ze szwajcarską firmą Saia-Burgess, producentem sterowników swobodnie programowalnych. Do dziś jest to nasz największy bezpośredni dostawca zagraniczny.
Sabur utworzyliśmy w 1993 r. Naszą strategią na kolejne lata było zbudowanie kompleksowej oferty w zakresie automatyki przemysłowej i infrastrukturalnej. Dlatego kolejnymi krokami było nawiązanie kontaktów i umów z producentami systemu wizualizacji SCADA, paneli operatorskich i komputerów przemysłowych. Mamy w ofercie pakiet Control Maesto (sukcesor Wizcona) z firmy ELUTIONS oraz panele i komputery przemysłowe z firm ASEM oraz ESA. Jednocześnie rozszerzyliśmy ofertę o produkty związane z systemami komunikacji bezprzewodowej – najpierw firmy
RACOM, a następnie ATIM. Włączyliśmy też do oferty pakiet DreamReport, oprogramowanie do raportowania z systemów automatyki typu Business Intelligence. Obecni jesteśmy także w Przemysłowym Internecie Rzeczy i Przemyśle 4.0.
Jak widać, budowanie kompleksowej oferty opartej na innowacyjnych rozwiązaniach jest procesem ciągłym, tym bardziej, że działamy w obszarze nowych technologii i na bezustannie zmieniającym się i rozwijającym się rynku. Do odniesienia sukcesu – oprócz dobrych produktów i innowacyjnych rozwiązań – potrzebna jest jednak także pasja ludzi, samodyscyplina oraz pewna doza szczęścia.
Wspomniała Pani o tym, że firma Sabur jest obecna również w sferze Przemysłu 4.0. Jak to wygląda w praktyce?
BW: Wszyscy nasi partnerzy technologiczni stale rozwijają swoje produkty. Dotyczy to zarówno oprogramowania przemysłowego, systemów umożliwiających tworzenie rozwiązań mobilnych i przechowywanie danych w chmurze, adresowanych do przemysłu narzędzi analitycznych oraz klasycznych urządzeń połączonych w struktury instalacji przemysłowych. Koncepcja Przemysłu 4.0 stała się już zatem rzeczywistością, a produkty w naszej ofercie pozwalają na integrację ludzi, maszyn i procesów, dzięki czemu produkcja staje się bardziej elastyczna i wydajna.
Trzymamy rękę na pulsie i stale uczestniczymy w premierowych pokazach rozwiązań naszych partnerów. Dzięki temu także edukujemy rynek, a nasz asortyment produktowy zmienia się bardzo szybko – tak, by odbiorcy naszych rozwiązań zawsze mieli dostęp do innowacji.
Działacie w branży automatyki przemysłowej i budynkowej jako biznesmeni i inżynierowie jednocześnie. Jakie kryteria należy spełnić, by zapewnić sobie powodzenie?
Wojciech Znojek: Niewątpliwe nasza branża należy do szybko rozwijających się, a automatyka przemysłowa czy budynkowa wchodzi do powszechnego użycia. Rozwój automatyki jest ściśle związany z rozwojem technologii informatycznych i telekomunikacyjnych. Te sfery coraz bardziej się przenikają, powstają holistyczne rozwiązania spełniające znacznie większe niż kiedyś potrzeby użytkowników. Wszak żyjemy w czasach czwartej rewolucji technologicznej. Efektywne funkcjonowanie firm jest uzależnione od ich przygotowania do zmian związanych z rozwojem nowych technologii, nie tylko informatycznych, ale przede wszystkim od skutecznego implementowania tych technologii i tworzenia wartości dla klientów. Firmy muszą być gotowe na szybkie zmiany, odpowiadać na bieżące oczekiwania i wschłuchiwać się w potrzeby klientów, a najlepsi te potrzeby kreują.
Czy rozwiązania klasy premium, oferowane przez Sabur, są gotowe na starcie z tanimi, prostymi produktami?
BW: Tak, ponieważ postawiliśmy na funkcjonalność, jakość i niezawodność. Dotyczy to nie tylko produktów, ale również naszych działań. Chcemy, aby użytkownicy rozwiązań oferowanych przez Sabur mogli skupić się na swoim core businessie, realizować swoje obowiązki płynnie i bez zbędnego stresu, zapewniać swoim firmom ponadstandardowe rezultaty i jednocześnie osiągać zadowolenie ze współpracy z nami. Z rozmów z klientami wynosimy przeświadczenie, że obrana przez nas strategia ma sens, a im przynosi trwałą i znaczącą wartość.
Jak obecnie przedstawia się układ sił między sektorami infrastruktury, ciepłownictwa, wodociągów, HVAC oraz przemysłu w przełożeniu na odbiorców rozwiązań Sabur? W którym z nich widzicie największy potencjał?
WZ: Mamy to szczęście, że nasze rozwiązania są obecne i działają z powodzeniem we wszystkich wymienionych obszarach, a niewiele firm może tak o sobie powiedzieć. W naszym przypadku panuje równowaga. Duży potencjał widzimy zarówno w szeroko rozumianej infrastrukturze, jak i w przemyśle.
Staramy się szybko reagować na zmiany w otoczeniu biznesowym, bo czasem wymuszają one korektę wcześniejszych planów i zamierzeń. Obecnie mamy coraz więcej nowych rozwiązań dla przemysłu. Wspieramy jednocześnie różnego rodzaju przedsiębiorstwa w ograniczaniu kosztów wykorzystywania mediów energetycznych.
Jakie usługi i produkty z portfolio Sabur cieszą się największą popularnością w przemyśle?
WZ: Największe zainteresowanie notują panele operatorskie, a ostatnio także komputery przemysłowe. Obok klasycznych paneli programowanych softem producenta uwagę rynku przyciągają również panele webowe, które do wizualizacji i sterowania instalacją technologiczną wykorzystują przeglądarkę stron WWW umieszczonych w sterowniku lub systemie IT. Mamy także kilka rodzin paneli operatorskich „3 w 1”, które dodatkowo mają zainstalowany runtime oprogramowania wizualizacyjnego oraz narzędzie do bezpiecznego zdalnego dostępu serwisowego do instalacji. Doceniają je zarówno producenci maszyn, jak i ich użytkownicy. Powód? Istotne obniżenie kosztów eksploatacyjnych i większa konkurencyjność. Wśród komputerów przemysłowych promujemy przede wszystkim rozwiązania z większymi ekranami – 18–24˝, bezwentylatorowe, z najmocniejszymi procesorami, zarówno w wersjach panelowych, jak i typu book-mounting. Uznanie klientów znajduje długoletnia, ponad 10-letnia dostępność tak samo wyposażonych modeli, co ma istotne znaczenie szczególnie dla odbiorców z sektora OEM.
Partnerzy technologiczni Sabur wspólnie tworzą kompleksową ofertę Waszego portfolio. Według jakiego klucza są dobierani i czy planujecie rozszerzyć tę grupy o kolejne firmy?
WZ: Klucz doboru jest prosty – zapotrzebowanie rynku, wysoka jakość, stale rozwijane produkty i oprogramowanie, jak również dobre warunki dostaw i serwisu. Lista nie jest zamknięta.
Jak różnią się oczekiwania wykonawców i odbiorców końcowych?
BW: Wszyscy oczekują dziś najwyższego poziomu usług, łatwości w dostępie do produktów i rozwiązań oraz niezawodnego wsparcia inżynierskiego. Nasze firmy partnerskie, integratorzy systemów automatyki, cenią sobie poziom szkoleń i wsparcia technicznego, zarówno zdalnego, jak i bezpośrednio na obiektach. Użytkownicy końcowi pragną z kolei łatwości i intuicyjności użytkowania rozwiązań, a ponadto pewności, że obecnie stosowane przez nich produkty będą dostępne przez kolejne 5, 10, 15 i więcej lat. I to gwarantujemy.
W jakim najciekawszym albo najtrudniejszym wdrożeniu mieli Państwo okazję uczestniczyć?
WZ: Najciekawszym projektem, o którym warto wspomnieć, było wdrożenie systemu do zarządzania i monitoringu mediów w firmie SEGRO Poland. Ten projekt zrealizowaliśmy etapowo, w wielu lokalizacjach – Stryków, Łódź, Gliwice, Wrocław, Komorniki, Gądki, Ożarów Mazowiecki, Warszawa, Nadarzyn. Zadaniem systemu jest monitoring on-line energii elektrycznej z uwzględnieniem strażnika mocy zamówionej oraz liczników gazu, wody, ciepła i innych mediów, we wszystkich obiektach objętych wdrożeniem. Efektem wdrożenia naszego rozwiązania, poza oczywistym obniżeniem kosztów zarządzania obiektami przez aktywne zarządzanie mediami, są także inne pozytywne zmiany. Należą do nich m.in. dobór najodpowiedniejszych taryf dostosowanych do potrzeb obsługi obiektów, sprawniejsza komunikacja z najemcami w zakresie monitoringu zużycia mediów i rozliczania kosztów, globalne zarządzanie mediami we wszystkich obiektach SEGRO Poland, a także aspekt proekologiczny. Zarządzane w ten sposób parki logistyczne SEGRO otrzymały certyfikat BREEAM VERY GOOD.
Rynek jest nieustająco straszony widmem wzrostu cen zużycia mediów, zwłaszcza energii elektrycznej. Jaki jest Wasz przepis dla odbiorców na optymalizację i efektywne zarządzenie ich zużyciem, a w konsekwencji zapobieżenie wzrostowi kosztów?
BW: Rzeczywiście, gazety i portale informacyjne prześcigają się w komunikatach o ogromnych podwyżkach cen energii elektrycznej w Polsce. Ceny prądu są już dwukrotnie wyższe niż w zeszłym roku, a z szacunków Instytutu Energetyki Odnawialnej (IEO) wynika, że po 2020 r. będziemy mieli najwyższe w Europie hurtowe ceny energii i taryfy dla wszystkich grup odbiorców.
Przedsiębiorcy zadają sobie pytanie, jak to wpłynie na naszą gospodarkę i ich konkurencyjność.
Pomagamy im złagodzić skutki podwyżek, przez wdrożenie systemu do zarządzania zużyciem mediów. Dzięki temu firmy mogą optymalizować zużycie nie tylko energii elektrycznej, ale wszystkich mediów. Sposobów optymalizacji może być bardzo wiele, począwszy od analizy umożliwiającej prognozowanie zużycia i negocjowanie korzystnych cen zakupu mediów użytkowych, przez monitoring zużycia i wczesne ostrzeganie przed przekroczeniem wartości oraz awariami, po planowanie zmian organizacyjnych.
Jakie wyróżniki uważacie Państwo za najmocniejsze strony firmy Sabur?
BW: Rozpoczynamy 27. rok naszej działalności na polskim rynku. Jesteśmy pionierami w tej branży. Zawsze plasowaliśmy się jako dostawca rozwiązań klasy premium, a to oznacza dostarczanie najbardziej innowacyjnych i niezawodnych urządzeń oraz oprogramowania. Nasi konsultanci łączą ekspercką wiedzę inżynierską z potrzebami biznesowymi naszych klientów, świadcząc usługi doradcze i konsultacyjne w zakresie doboru właściwych rozwiązań dla automatyki budynkowej i przemysłowej.
Wybierając nas, przedsiębiorcy mogą być pewni, że poczyniona inwestycja przyczyni się do osiągnięcia lepszych wyników ekonomicznych, pozwoli obniżyć koszty eksploatacji instalacji oraz bezpośrednio wpłynie na wzrost komfortu i bezpieczeństwa pracy.
Jesteście jedną z firm, która jest obecna na targach Automaticon od początku ich istnienia. Co o tym decyduje i jaki jest Wasz odbiór tego wydarzenia na przestrzeni lat?
WZ: Gdy rozpoczynaliśmy naszą działalność na początku lat 90., na targach Automaticon wystawiało się nieco ponad 40 firm. Dziś wydarzenie to skupia środowisko ponad 300 wystawców. Targi przez te 25 lat nie tylko rozkwitły, ale także zmieniły swój zakres. Choć są skierowane przede wszystkim do branży automatyki, widać rosnący udział innych dziedzin, w tym robotyki. W ostatnich latach nastąpił też dość szybki przyrost liczby wystawców specjalizujących się w elektronice przemysłowej.
To największe wydarzenie branży i miejsce, w którym chętnie spotyka się środowisko inżynierów – miejsce wymiany doświadczeń, pozyskiwania wiedzy na temat nowych rozwiązań, a także nawiązywania relacji biznesowych. I to są główne powody, dla których jesteśmy wciąż związani z targami Automaticon.
Sabur od wielu lat wspiera różnego rodzaju akcje charytatywne, fundacje i kampanie społeczne. Skąd taka decyzja?
BW: Wśród wspieranych przez nas inicjatyw ważną rolę odgrywa wieloletnia współpraca z Fundacją ABC XXI przy realizacji kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”. Wspieramy także akcję Polskiej Akcji Humanitarnej Pajacyk czy Szlachetną Paczkę krakowskiej fundacji Wiosna. Chcemy pomagać mądrze i z głową, czyli w taki sposób, aby nasza pomoc trafiła tam, gdzie naprawdę się przyda.
Sabur to zespół. Co wyróżnia ten zespół. Jacy ludzie i jakie kompetencje budują ten zespół?
BW: Nasza firma to przede wszystkim ludzie, którzy są z nią związani od wielu lat. Wiedza o rozwiązaniach i urządzeniach z dziedziny automatyki, a także znajomość potrzeb branż i klientów, jest podstawą naszej organizacji. Wspólnie budujemy zgrany zespół o bardzo wysokich kwalifikacjach, dzięki czemu nasi klienci są zadowoleni z realizowanych przez nas projektów.
Każda osoba, która dołącza do naszego zespołu może liczyć na wsparcie, rozwój i świetną atmosferę.
Jakie są plany firmy na najbliższą przyszłość?
WZ: W perspektywie kilku lat wprowadzimy na rynek wiele nowych rozwiązań z obszaru automatyki budynkowej i przemysłowej, zarówno pochodzących od naszych dotychczasowych partnerów, jak i rozwiązania własne stworzone w oparciu o produkty dla automatyki z naszego portfolio.
Będziemy także nadal inwestować w nasz rozwój technologiczny, organizacyjny i osobowy. Stale poszerzamy i pogłębiamy fachową wiedzę i umiejętności. Naszym priorytetem jest zbudowanie szerokiej oferty usługowej, aby jeszcze bardziej wspierać klientów – odbiorców końcowych oraz wykonawców – w efektywnym wykorzystaniu rozwiązań z zakresu Internetu Rzeczy i efektywnym prowadzeniu biznesu.
Barbara Wójcicka
Prezes zarządu i współzałożycielka firmy Sabur, od niemal 30 lat związana z branżą automatyki oraz IT. Absolwentka Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobywała w Biurze Projektów Energoprojekt Warszawa.
Pasjonuje się efektywnością biznesową dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii oraz zrównoważonym rozwojem. Przywiązuje dużą wagę do tworzenia i rozwijania wizerunku firmy jako rzetelnego partnera w biznesie, jak również tworzenia w firmie środowiska do rozwoju i współpracy oraz działań propracowniczych. Wyróżniona tytułem Ambasador Fair Play w Biznesie nadanym przez „Program Przedsiębiorstwo Fair Play” przy Krajowej Izbie Gospodarczej.
Wojciech Znojek
Dyrektor generalny i wiceprezes zarządu oraz współzałożyciel firmy Sabur. Absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Praktykę zawodową, doświadczenie oraz uprawnienia zdobywał m.in. w firmie Elektromontaż Warszawa. Od ponad 20 lat związany z branżą IT oraz automatyki. Ma wieloletnie i różnorodne doświadczenie we wdrażaniu systemów automatyki przemysłowej i budynkowej.
Jako wiceprezes firmy Sabur jest odpowiedzialny za kontakty z partnerami zagranicznymi firmy, sprzedaż wprowadzonych z sukcesem na polski rynek ich produktów i rozwiązań oraz rozwój sieci ich dystrybucji. Przywiązuje dużą wagę do tworzenia i rozwijania wizerunku firmy jako rzetelnego partnera w biznesie.
source: Automatyka 12/2018