2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Automotive

Kamera 3D monitoruje położenie i mocowanie części nadwozia

Materiał prasowy (ifm) print

Friday July 15 2022
Kamera 3D monitoruje położenie i mocowanie części nadwozia
Tweet

Mniej czujników, prostsza konstrukcja instalacji, brak zakłóceń spowodowanych odpryskami spawalniczymi przy produkcji nadwozia. Zalet wykorzystania elementów Przemysłu 4.0 w branży automotive może być naprawdę wiele. Nawet jeden czujnik wizyjny może zapewnić wiele korzyści jako kompleksowy system monitorujący, znacznie obniżający koszty instalacji. Tego typu optymalizacje wdrażane są wzorem zachodnich zakładów produkcyjnych również w polskich fabrykach przemysłu motoryzacyjnego.

 

– Od stycznia do marca 2021 roku w Polsce zarejestrowano 117,9 tys. samochodów osobowych, o 9,5 procent więcej w porównaniu z rezultatem pierwszego kwartału 2020 roku. Osiągnięty wzrost był możliwy dzięki dużemu popytowi wśród klientów instytucjonalnych, którzy w tym czasie kupili 84,2 tys. nowych pojazdów, co oznacza poziom wyższy o 16,2 procent rok do roku – komentuje Mirosław Michna w najnowszym raporcie kwartalnym Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce pod tytułem „Branża motoryzacyjna. Edycja Q2/2021”.

A więc wychodząca z kryzysu po pandemii koronawirusa branża motoryzacyjna rozpędza się na dobre. Coraz więcej polskich fabryk, których menedżerowie implementują rozwiązania smart factory w ramach Industry 4.0, decyduje się na montaż ultrainnowacyjnych zastosowań. Takie z powodzeniem wykorzystywane są od wielu lat w zachodniej części Europy.

Trend, który dotarł do Polski, można podpatrzeć na przykładzie praktycznych działań wprowadzanych i implementowanych w ostatniej dekadzie u producenta samochodów Opel z fabryki w Rüsselsheim koło Frankfurtu nad Menem. Niemiecki zakład stawia na innowacyjną technologię w produkcji. W robocie spawalniczym łączone są różne głęboko tłoczone blachy, które tworzą element nośny nadwozia. Aby robota została wykonana precyzyjnie, nieoceniony okazał się czujnik wizyjny O3D ifm electronic i pionierski system monitoringu.

Laserowa analiza

Narzędzie to w rzeczywistości ultraczuła kamera 3D ze zintegrowaną analizą obrazu. Zastosowana tutaj rozdzielczość przetwornika obrazu PMD to 176 na 132 piksele. Dla każdego z 23232 pikseli czujnik podaje dokładną wartość odległości, nawet do 25 razy na sekundę. W przeciwieństwie do skanerów laserowych, czujnik 3D firmy ifm nie zawiera ruchomych części.

– Charakteryzuje go dodatkowo szczególna wytrzymałość, niewielki rozmiar i gwarancja oszczędności w ograniczaniu strat powodowanych na przykład przestojami w parku maszyn. Obraz jest oceniany bezpośrednio w czujniku, dlatego jego dodatkowa ocena przez operatora nie jest już potrzebna. Przestrzeń i dokładna odległość między zaciskiem a czujnikiem jest diagnozowana za pomocą definiowalnych pozycji na obrazie z kamery z tak zwanego ROI, czyli obszaru zainteresowania. Czujnik 3D monitoruje jednocześnie kilka pozycji. Wizualizacja finalnie zapewnia przejrzystość i precyzyjnie wskazuje operatorowi poszczególne etapy obsługi – mówi Krzysztof Smaga, Inżynier ds. Aplikacji / Branża motoryzacyjna z polskiego oddziału ifm electronic, wiodącego producenta czujników i systemów dla automatyki przemysłowej, który swoją siedzibę ma w Katowicach.

W praktyce czujnik za pośrednictwem zintegrowanej oceny wykrywa na przykład czy dźwignia napinacza jest otwarta lub zamknięta. Wszystkie zarejestrowane przez taki system monitorowania zdarzenia są przesyłane do sterownika za pomocą zintegrowanego interfejsu. Obraz z kamery może być także transmitowany na żywo. Z kolei przy wykorzystaniu opcji asystenta wizyjnego użytkownik może łatwo ustawić parametry czujnika, zdefiniować ROI lub skonfigurować funkcję wyjścia. To oprogramowanie jest dostępne zarówno na komputery z systemem Windows, jak i na iPady.

Dwa w jednym

W tradycyjnych zastosowaniach najczęściej to dwa czujniki instalowane są nad systemem spawalniczym. Pierwszy w obszarze umieszczania komponentu, a drugi w miejscu spawania. Oba z góry nadzorują spawaną blachę i zaciski w osprzęcie instalacyjnym. Zaletą systemu O3D jest to, że wystarczy tylko jeden czujnik z definiowanym ROI w oprogramowaniu. Regiony zainteresowania dopasowane są do położeń końcowych zacisków i przedmiotów obrabianych. Sam pomiar sygnalizuje zaś odpowiednie odległości do wykrywania, dając konkretną diagnozę, na przykład zgłaszając, czy element jest obecny lub czy zacisk osiągnął swoją pozycję końcową.

Gwarantuje to oszczędność kosztów, ponieważ tylko jeden czujnik wizyjny O3D zastępuje wiele przyrządów, wykrywając pozycję w kilku punktach urządzenia jednocześnie. W niemieckim zakładzie Opla w ten sposób można zastąpić około 80 procent konwencjonalnych czujników. A to nie koniec, bo jak przekonują inżynierowie, istnieje jeszcze większy potencjał oszczędności dzięki ograniczeniu okablowania, akcesoriów instalacyjnych i punktów wejścia oraz wyjścia w sterowniku.

– Zastosowanie czujnika O3D daje nam zupełnie nowe możliwości. Mamy więcej przestrzeni konstrukcyjnej i więcej miejsca na dostęp do wypustów zgrzewalniczych. Ponadto możemy wyeliminować podatność na awarie czujników konwencjonalnych. Ponieważ czujnik jest zamontowany wysoko nad obszarem zgrzewania, odpryski zgrzewalnicze nie mogą do niego dotrzeć, co z czasem mogłoby go uszkodzić, jak to jest możliwe w przypadku konwencjonalnych czujników zainstalowanych w pobliżu wypustów zgrzewalniczych – wyjaśnia Claus Moog, inżynier i kierownik projektu, odpowiadający w niemieckich zakładach Opla za nadzorowanie operacji, planowania i elektryki.

Wizualizacja procesów

Aby zapewnić i wzmocnić przejrzystość funkcjonowania linii produkcyjnej, firma Opel zainstalowała w swoim zakładzie monitor do wizualizacji. Oprócz graficznej interpretacji procesu trójwymiarowy czujnik może w ten sposób dostarczać również obraz na żywo. Dzięki temu możliwe jest na przykład oznaczenie końcowych pozycji komponentów i zacisków, a następnie ich wizualizowanie na obrazie. Zmieniający się kolor czerwony lub zielony komunikuje operatorowi, czy przedmiot został umieszczony i czy zacisk jest otwarty, czy zamknięty. W obszarze języczków spawalniczych i odprysków spawalniczych nie są potrzebne żadne dodatkowe czujniki.

– Współpraca z ifm układa się bardzo dobrze. Odbyliśmy kilka spotkań bezpośrednio z programistami. Dzięki temu mogliśmy uzyskać wgląd w ważne ustalenia. Sprawdzić jak działa czujnik, na co w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę. A nawet zweryfikować, jaki rozmiar musi mieć mój zacisk, aby można go było niezawodnie wykryć – opisuje Fabian Gulla, Inżynier aplikacji zajmujący się programowaniem robotów i systemów wizyjnych w Opel Automobile GmbH Rüsselsheim.

W rzeczywistości nie oznacza to także dalszej pracy programistycznej, ponieważ parametry czujnika są ustawione, a obraz jest dostarczany na żywo. Konstrukcja instalacji to znaczna oszczędność przestrzeni w parku maszyn. Zamiast kilku czujników do wykrywania wielu pozycji potrzebny jest tylko jeden - zainstalowany na dużej i jednocześnie bezpiecznej wysokości.

Doświadczenie zdobyte w pionierskiej fabryce Opla jest pozytywnie odbierane przez menedżerów, którzy chcieliby implementować podobne rozwiązania Industry 4.0. także na polskim gruncie. Realny jest przyszły rozwój budowy tego typów instalacji i dostosowywanie jej do indywidualnych potrzeb w danej fabryce, bez względu na lokalizację.

www.ifm.com/pl/pl

source: ifm electronic

Keywords

automatyka, branża automotive, czujnik wizyjny, ifm electronic, kamera przemysłowa, Przemysł 4.0, przemysł samochodowy, Smart factory

Parts of the series

Innowacyjne wsparcie fabryk sektora automotive drogą do racjonalizacji kosztów

Innowacyjne wsparcie fabryk sektora automotive drogą do racjonalizacji kosztów

More
Monitoring i diagnostyka drgań autostradą do sukcesu branży automotive

Monitoring i diagnostyka drgań autostradą do sukcesu branży automotive

More

Related articles

  • Coboty w automotive – co potrafi robot współpracujący
  • Rodzaje i budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych
  • Case study firmy BSK-TECH. Elementy Elesa+Ganter w urządzeniu do nakładania kleju na ekstrudowany gumowy profil
  • Kompletne rozwiązania dla elektromobilności. Ochrona przed przepięciami w stacjach ładowania pojazdów elektrycznych
  • Co by tu jeszcze zautomatyzować? Roboty współpracujące coraz powszechniejsze w przemyśle motoryzacyjnym

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP