2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 3/2023

Automation3/2023

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Automotive

Subskrypcja na mobilność. Canoo tworzy auta elektryczne przy wsparciu platformy 3DEXPERIENCE

Materiał prasowy print

Thursday January 21 2021
Subskrypcja na mobilność. Canoo tworzy auta elektryczne przy wsparciu platformy 3DEXPERIENCE
Tweet

Kalifornijski start-up Canoo nie tylko definiuje na nowo pojęcie pojazdu, ale także zmienia model biznesowy związany z dostarczaniem produktu klientom – firma produkuje samochody elektryczne dostępne w modelu subskrypcyjnym. Aby możliwe było wejście z ofertą na rynek, potrzebna była oparta na chmurze cyfrowa platforma do współpracy, która pozwoliłaby projektantom i inżynierom z całego świata pracować bardziej efektywnie. To zadanie zostało zrealizowane dzięki platformie 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes.

Platforma 3DEXPERIENCE w chmurze firmy Dassault Systèmes pozwala Canoo udostępniać bazy danych i pliki projektowe ponad 150 współpracownikom z całego świata. Nie martwiąc się o koszty utrzymania infrastruktury serwerowej i sieciowej, firma może przeznaczyć więcej zasobów na opracowywanie konkurencyjnych produktów. Równoczesne prace projektowe w środowisku platformy 3DEXPERIENCE umożliwiają Canoo realizację celu biznesowego, jakim jest wprowadzenie na rynek w 2021 r. jej pierwszego pojazdu. Innowacje projektowe pozwalają elastycznie dostosować konfigurację pojazdu – od samochodów prywatnych po auta dostawcze, wszystkie oparte na wspólnym podwoziu.

Kalifornijski start-up – nowe podejście do mobilności

Przypomnijmy sobie wszystko, co dotychczas kojarzyło nam się z samochodami – od ich sylwetki, przez model własności, po fakt, że większość czasu spędzają na parkingach. Teraz odłóżmy na bok wszystkie te wyobrażenia, aby zrobić miejsce dla zupełnie nowej koncepcji, a mianowicie pojazdów elektrycznych (EV) dostępnych w ramach subskrypcji. Taką możliwość stworzyła kalifornijska firma Canoo, zmieniając model biznesowy dostarczania swojego produktu odbiorcom.

W dominującym obecnie, własnościowym wariancie posiadania pojazdu, koszty związane m.in. ze spłatą rat, ubezpieczeniem i serwisem spoczywają na barkach kierowców. Pojazdy elektryczne Canoo dostępne w ramach subskrypcji są rozwiązaniem nie tylko bardziej ekologicznym, ale także bardziej opłacalnym. – Nie chcemy być kolejną firmą produkującą samochody elektryczne i sprzedającą je za pośrednictwem sieci salonów, ponieważ naszym zdaniem nie tak będzie wyglądać model biznesowy przyszłości. Wiele osób woli uniknąć kłopotów związanych z rejestracją pojazdu, jego serwisowaniem czy późniejszą sprzedażą na rynku wtórnym. Wolą zaspokoić wszystkie swoje potrzeby transportowe w ramach jednej miesięcznej płatności, zaś nasza firma tworzy pojazd, który to umożliwia – mówi Stefan Krause, współzałożyciel i przewodniczący zespołu doradczego firmy Canoo, której pierwszym rynkiem docelowym będą metropolie w USA.

Aby zrealizować swój ambitny cel wejścia na rynek w 2021 r., Canoo wykorzystuje opartą na chmurze platformę 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes w roli platformy do współpracy dla projektantów i inżynierów na całym świecie. – Używamy chmurowej wersji platformy 3DEXPERIENCE od początku istnienia firmy, tj. od 2017 r., gdy jeszcze pracowaliśmy w garażu. Z uwagi na fakt, że chcieliśmy wprowadzić nasz produkt na rynek stosunkowo szybko, nie mieliśmy sześciu miesięcy na przygotowanie infrastruktury IT. Rozwiązanie oparte na chmurze nie tylko okazało się strzałem w dziesiątkę, ale także sprawdziło się doskonale mimo kilku przeprowadzek i rozbudowy firmy. Wystarczy włączyć komputer, żeby być gotowym do efektywnej współpracy bez względu na czas i miejsce – wyjaśnia współzałożyciel i przewodniczący zespołu doradczego firmy Canoo.

Pojazd może pomieścić do siedmiu osób, ale z zewnątrz wielkością przypomina auto klasy kompakt

Pojazd może pomieścić do siedmiu osób, ale z zewnątrz wielkością przypomina auto klasy kompakt

Istotny cel

Stefan Krause, piastujący wcześniej stanowisko dyrektora m.in. w koncernie BMW i Deutsche Banku, spędzał sporo czasu w ulicznych korkach w Los Angeles. To skłoniło go do refleksji nad sposobami świadczenia usług związanych z mobilnością. Zauważał coraz więcej samochodów obciążających infrastrukturę drogową, która bez optymalizacji tras była wykorzystywana nieefektywnie. Auta, które spędzały 90% czasu na parkingu, postrzegał jako niewykorzystane inwestycje kapitałowe. Choć napęd elektryczny zdawał się rozwiązywać problem szkodliwych emisji, branża motoryzacyjna kurczowo trzymała się starych koncepcji projektowych. Duże koncerny, bazujące na sprawdzonych metodach, które przyniosły im sukces, zwykle unikają przedsiębiorczego ryzyka, dlatego Stefan Krause postanowił wraz z innym byłym dyrektorem BMW, Ulrichem Kranzem założyć firmę Canoo i przyciągnąć kadrę kierowniczą o podobnie wizjonerskim spojrzeniu na przyszłość motoryzacji. – Kultura i atmosfera w Canoo są wyjątkowe, ponieważ do naszej firmy trafiają ludzie, którzy wierzą w nasz cel. Fascynują mnie samochody i lubię rozwiązywać problemy, przed którymi stoi społeczeństwo. Dlatego też inspiruje mnie możliwość realizacji istotnego celu dzięki najnowocześniejszym technologiom – podkreśla współzałożyciel Canoo.

Wykorzystywanie potencjału innowacji projektowych

Innowacją projektową wyróżniającą pojazd Canoo jest konstrukcja przypominająca deskorolkę, w której na standardowym „podwoziu” wyposażonym w akumulatory i układ napędowy można montować różnego typu moduły i systemy. Odejście od tradycyjnej trzyczęściowej konstrukcji pojazdu, w której silnik znajduje się z przodu, kierowca i pasażerowie w środku, a bagażnik z tyłu, otworzyło przed firmą Canoo możliwości związane z rekonfiguracją kabiny tak, aby pełniła np. funkcję auta prywatnego, współdzielonego, dostawczego lub pozwoliła realizować jeszcze inne koncepcje. – Odchodzimy od trzyczęściowej konstrukcji pojazdu, aby zapewnić przestrzeń do wykorzystania opartą na konstrukcji deskorolki. W ten sposób uzyskujemy swego rodzaju loft na kołach, który możemy dostosować do potrzeb klienta – wyjaśnia Alexi Charbonneau, odpowiadający za konstrukcję deskorolki i kabiny w pojazdach Canoo.

W aucie Canoo może zmieścić się maksymalnie siedem osób, ale z zewnątrz pojazd przypomina wielkością samochód klasy kompakt. Jest przystosowany do technologii autonomicznych i wyposażony w układy do optymalizacji trasy na podstawie natężenia ruchu. Alexi Charbonneau chce także zmienić podejście do kwestii sylwetki pojazdów. – Nie zrobiono tego dotychczas, ponieważ bazowanie na tradycyjnej sylwetce pojazdu jest łatwiejsze i nie wprowadza zamieszania towarzyszącego realizacji rewolucyjnych projektów – mówi.

Innowacją projektową wyróżniającą Canoo jest konstrukcja przypominająca deskorolkę, w której na standardowym „podwoziu” z akumulatorami i układem napędowym można montować różne moduły i systemy

Innowacją projektową wyróżniającą Canoo jest konstrukcja przypominająca deskorolkę, w której na standardowym „podwoziu” z akumulatorami i układem napędowym można montować różne moduły i systemy

Chmura – klucz do efektywnej współpracy w skali globalnej

Start-up Canoo rozpoczął wykorzystanie platformy 3DEXPERIENCE w chmurze od udostępnienia jej pięciu użytkownikom firmy, z myślą o tym, że gdy ich liczba wzrośnie do 30, zapadnie decyzja o migracji na model
„on-premises” (wymagający infrastruktury fizycznej). Nie było to konieczne. Dziś Canoo z powodzeniem zapewnia dostęp do platformy hostowanej w chmurze ponad 150 użytkownikom na całym świecie. – To duża ulga, że nie musimy zarządzać serwerami ani infrastrukturą IT. Model oparty na chmurze nie tylko ułatwia zarządzanie licencjami, ale także zapewnia wygodny dostęp do aktualizacji – zauważa Matt Sommer, który w Canoo odpowiada za procesy. Rozwiązanie to jest ponadto wysoce skalowalne i pozwala łatwo wdrażać w projekt nowe osoby. – Jedną z moich ulubionych cech platformy 3DEXPERIENCE jest łatwość dodawania nowych użytkowników. Wystarczy po prostu zalogować się do platformy i zainstalować niezbędne elementy – mówi Matt Sommer.

Mniej zasobów potrzebnych do zarządzania infrastrukturą i systemami back-end oznacza, że firma Canoo może skupić się na doskonaleniu produktów i usprawnianiu interakcji między inżynierami. – Możemy projektować w duchu współpracy, w ramach której nasi pracownicy tworzą i edytują projekty, a dostawcy i podwykonawcy mogą obserwować zmiany w czasie rzeczywistym. Nie musimy zarządzać systemem plików ani infrastrukturą do magazynowania danych użytkowników. Wszystko jest zapisywane w chmurze i dostępne natychmiast – podkreśla Matt Sommer.

Zdaniem Alexi Charbonneau największym wyzwaniem dla Canoo jest optymalne wykorzystanie wiedzy oraz doświadczenia projektantów i inżynierów z całego świata. – Główną zaletą równoczesnego projektowania i inżynierii jest możliwość zaprojektowania produktu dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia różnych firm lub osób z różnych kontynentów. Projektowanie w chmurze skraca czas potrzebny do wprowadzenia produktu na rynek. Nie ma potrzeby wymieniania się plikami z dostawcami, a wszystkie strony zaangażowane w projekt korzystają z tej samej bazy danych – wyjaśnia Alexi Charbonneau.

Aby zaoszczędzić czas, firma Canoo wykorzystała technologię SFE platformy, która wspomaga projektowanie nadwozi, ocenę wydajności i optymalizację obszarów związanych z transportem i mobilnością. – Technologia SFE pomogła nam stworzyć gotowy model CAE (computer-aided engineering) bez danych CAD. W dwa tygodnie udało nam się zaprojektować kompletny model pojazdu. Po sześciu miesiącach zsynchronizowaliśmy oba programy, a dane CAD udoskonaliły projekt CAE. Przechodząc bezpośrednio z modelu CAE na model CAD, a nie odwrotnie, zyskaliśmy na czasie – stwierdza Alexi Charbonneau.

Innowacyjne cele

Dzięki wykorzystaniu możliwości platformy 3DEXPERIENCE w zakresie projektowania, inżynierii i współpracy firma Canoo jest na dobrej drodze do tego, aby zrewolucjonizować sposób nabywania i korzystania z pojazdów oraz ich opłacania. – Samochód zaprojektowany z myślą o modelu subskrypcyjnym musi być zupełnie inny od auta zaprojektowanego dla modelu sprzedażowego. Budujemy samochód, który umożliwi stosowanie tego rodzaju modelu biznesowego. Nadal będziemy jeździć z punktu A do punktu B, po prostu pewnego dnia samochód zrobi to samodzielnie, bez ingerencji człowieka. Nasze podejście do mobilności ulegnie jednak poważnej zmianie. W ramach miesięcznej opłaty Canoo zajmie się wszystkim kompleksowo – zdejmiemy z naszych klientów obciążenia związane z posiadaniem pojazdu – mówi Stefan Krause.

Współzałożyciel Canoo podkreśla rolę platformy, która pozwala na tworzenie innowacyjnych produktów i umożliwia firmie Canoo osiąganie ambitnych celów. – Tworząc nowatorskie rozwiązania, musisz posiadać efektywnie działającą platformę cyfrową. Mogę z całym przekonaniem stwierdzić, że platforma 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes jest doskonałym rozwiązaniem do tworzenia innowacji, nad którymi pracujemy – podsumowuje Stefan Krause.

Więcej informacji na temat firmy Canoo i jej projektu można znaleźć na stronie www.canoo.com. 

Na podstawie materiałów firm Dassault Systèmes i Canoo

https://discover.3ds.com/pl

source: Automatyka 5-6/2020

Keywords

3DEXPERIENCE, automatyka, branża automotive, Canoo, Dassault Systèmes, elektromobilność, przemysł samochodowy

Related articles

  • Roboty KUKA biorą udział w produkcji pokryw silnikowych w fabryce Bruss Polska
  • Harmonijna praca operatorów, kobotów i robotów mobilnych
  • Automatyczny system parkingowy
  • Kamera 3D monitoruje położenie i mocowanie części nadwozia
  • Monitoring i diagnostyka drgań autostradą do sukcesu branży automotive

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
23 Mar Training

Bezpieczeństwo układów sterowania maszyn: ćwiczenia z użyciem programu SISTEMA

Wrocław 23–24 March 2023
28 Mar Trade fair

Przemysłowa Wiosna 2023

Kielce 28–31 March 2023
28 Mar Training

Kompatybilność elektromagnetyczna EMC – zjawiska fizyczne, zasady projektowania, badania laboratoryjne, wymagania prawne

Katowice 28–31 March 2023
29 Mar Conference

Konferencja Techniczna "Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych" – Bydgoszcz

Bydgoszcz 29 March 2023
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP