Subskrypcja na mobilność. Canoo tworzy auta elektryczne przy wsparciu platformy 3DEXPERIENCE
Materiał prasowy print
Kalifornijski start-up Canoo nie tylko definiuje na nowo pojęcie pojazdu, ale także zmienia model biznesowy związany z dostarczaniem produktu klientom – firma produkuje samochody elektryczne dostępne w modelu subskrypcyjnym. Aby możliwe było wejście z ofertą na rynek, potrzebna była oparta na chmurze cyfrowa platforma do współpracy, która pozwoliłaby projektantom i inżynierom z całego świata pracować bardziej efektywnie. To zadanie zostało zrealizowane dzięki platformie 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes.
Platforma 3DEXPERIENCE w chmurze firmy Dassault Systèmes pozwala Canoo udostępniać bazy danych i pliki projektowe ponad 150 współpracownikom z całego świata. Nie martwiąc się o koszty utrzymania infrastruktury serwerowej i sieciowej, firma może przeznaczyć więcej zasobów na opracowywanie konkurencyjnych produktów. Równoczesne prace projektowe w środowisku platformy 3DEXPERIENCE umożliwiają Canoo realizację celu biznesowego, jakim jest wprowadzenie na rynek w 2021 r. jej pierwszego pojazdu. Innowacje projektowe pozwalają elastycznie dostosować konfigurację pojazdu – od samochodów prywatnych po auta dostawcze, wszystkie oparte na wspólnym podwoziu.
Kalifornijski start-up – nowe podejście do mobilności
Przypomnijmy sobie wszystko, co dotychczas kojarzyło nam się z samochodami – od ich sylwetki, przez model własności, po fakt, że większość czasu spędzają na parkingach. Teraz odłóżmy na bok wszystkie te wyobrażenia, aby zrobić miejsce dla zupełnie nowej koncepcji, a mianowicie pojazdów elektrycznych (EV) dostępnych w ramach subskrypcji. Taką możliwość stworzyła kalifornijska firma Canoo, zmieniając model biznesowy dostarczania swojego produktu odbiorcom.
W dominującym obecnie, własnościowym wariancie posiadania pojazdu, koszty związane m.in. ze spłatą rat, ubezpieczeniem i serwisem spoczywają na barkach kierowców. Pojazdy elektryczne Canoo dostępne w ramach subskrypcji są rozwiązaniem nie tylko bardziej ekologicznym, ale także bardziej opłacalnym. – Nie chcemy być kolejną firmą produkującą samochody elektryczne i sprzedającą je za pośrednictwem sieci salonów, ponieważ naszym zdaniem nie tak będzie wyglądać model biznesowy przyszłości. Wiele osób woli uniknąć kłopotów związanych z rejestracją pojazdu, jego serwisowaniem czy późniejszą sprzedażą na rynku wtórnym. Wolą zaspokoić wszystkie swoje potrzeby transportowe w ramach jednej miesięcznej płatności, zaś nasza firma tworzy pojazd, który to umożliwia – mówi Stefan Krause, współzałożyciel i przewodniczący zespołu doradczego firmy Canoo, której pierwszym rynkiem docelowym będą metropolie w USA.
Aby zrealizować swój ambitny cel wejścia na rynek w 2021 r., Canoo wykorzystuje opartą na chmurze platformę 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes w roli platformy do współpracy dla projektantów i inżynierów na całym świecie. – Używamy chmurowej wersji platformy 3DEXPERIENCE od początku istnienia firmy, tj. od 2017 r., gdy jeszcze pracowaliśmy w garażu. Z uwagi na fakt, że chcieliśmy wprowadzić nasz produkt na rynek stosunkowo szybko, nie mieliśmy sześciu miesięcy na przygotowanie infrastruktury IT. Rozwiązanie oparte na chmurze nie tylko okazało się strzałem w dziesiątkę, ale także sprawdziło się doskonale mimo kilku przeprowadzek i rozbudowy firmy. Wystarczy włączyć komputer, żeby być gotowym do efektywnej współpracy bez względu na czas i miejsce – wyjaśnia współzałożyciel i przewodniczący zespołu doradczego firmy Canoo.
Istotny cel
Stefan Krause, piastujący wcześniej stanowisko dyrektora m.in. w koncernie BMW i Deutsche Banku, spędzał sporo czasu w ulicznych korkach w Los Angeles. To skłoniło go do refleksji nad sposobami świadczenia usług związanych z mobilnością. Zauważał coraz więcej samochodów obciążających infrastrukturę drogową, która bez optymalizacji tras była wykorzystywana nieefektywnie. Auta, które spędzały 90% czasu na parkingu, postrzegał jako niewykorzystane inwestycje kapitałowe. Choć napęd elektryczny zdawał się rozwiązywać problem szkodliwych emisji, branża motoryzacyjna kurczowo trzymała się starych koncepcji projektowych. Duże koncerny, bazujące na sprawdzonych metodach, które przyniosły im sukces, zwykle unikają przedsiębiorczego ryzyka, dlatego Stefan Krause postanowił wraz z innym byłym dyrektorem BMW, Ulrichem Kranzem założyć firmę Canoo i przyciągnąć kadrę kierowniczą o podobnie wizjonerskim spojrzeniu na przyszłość motoryzacji. – Kultura i atmosfera w Canoo są wyjątkowe, ponieważ do naszej firmy trafiają ludzie, którzy wierzą w nasz cel. Fascynują mnie samochody i lubię rozwiązywać problemy, przed którymi stoi społeczeństwo. Dlatego też inspiruje mnie możliwość realizacji istotnego celu dzięki najnowocześniejszym technologiom – podkreśla współzałożyciel Canoo.
Wykorzystywanie potencjału innowacji projektowych
Innowacją projektową wyróżniającą pojazd Canoo jest konstrukcja przypominająca deskorolkę, w której na standardowym „podwoziu” wyposażonym w akumulatory i układ napędowy można montować różnego typu moduły i systemy. Odejście od tradycyjnej trzyczęściowej konstrukcji pojazdu, w której silnik znajduje się z przodu, kierowca i pasażerowie w środku, a bagażnik z tyłu, otworzyło przed firmą Canoo możliwości związane z rekonfiguracją kabiny tak, aby pełniła np. funkcję auta prywatnego, współdzielonego, dostawczego lub pozwoliła realizować jeszcze inne koncepcje. – Odchodzimy od trzyczęściowej konstrukcji pojazdu, aby zapewnić przestrzeń do wykorzystania opartą na konstrukcji deskorolki. W ten sposób uzyskujemy swego rodzaju loft na kołach, który możemy dostosować do potrzeb klienta – wyjaśnia Alexi Charbonneau, odpowiadający za konstrukcję deskorolki i kabiny w pojazdach Canoo.
W aucie Canoo może zmieścić się maksymalnie siedem osób, ale z zewnątrz pojazd przypomina wielkością samochód klasy kompakt. Jest przystosowany do technologii autonomicznych i wyposażony w układy do optymalizacji trasy na podstawie natężenia ruchu. Alexi Charbonneau chce także zmienić podejście do kwestii sylwetki pojazdów. – Nie zrobiono tego dotychczas, ponieważ bazowanie na tradycyjnej sylwetce pojazdu jest łatwiejsze i nie wprowadza zamieszania towarzyszącego realizacji rewolucyjnych projektów – mówi.
Chmura – klucz do efektywnej współpracy w skali globalnej
Start-up Canoo rozpoczął wykorzystanie platformy 3DEXPERIENCE w chmurze od udostępnienia jej pięciu użytkownikom firmy, z myślą o tym, że gdy ich liczba wzrośnie do 30, zapadnie decyzja o migracji na model
„on-premises” (wymagający infrastruktury fizycznej). Nie było to konieczne. Dziś Canoo z powodzeniem zapewnia dostęp do platformy hostowanej w chmurze ponad 150 użytkownikom na całym świecie. – To duża ulga, że nie musimy zarządzać serwerami ani infrastrukturą IT. Model oparty na chmurze nie tylko ułatwia zarządzanie licencjami, ale także zapewnia wygodny dostęp do aktualizacji – zauważa Matt Sommer, który w Canoo odpowiada za procesy. Rozwiązanie to jest ponadto wysoce skalowalne i pozwala łatwo wdrażać w projekt nowe osoby. – Jedną z moich ulubionych cech platformy 3DEXPERIENCE jest łatwość dodawania nowych użytkowników. Wystarczy po prostu zalogować się do platformy i zainstalować niezbędne elementy – mówi Matt Sommer.
Mniej zasobów potrzebnych do zarządzania infrastrukturą i systemami back-end oznacza, że firma Canoo może skupić się na doskonaleniu produktów i usprawnianiu interakcji między inżynierami. – Możemy projektować w duchu współpracy, w ramach której nasi pracownicy tworzą i edytują projekty, a dostawcy i podwykonawcy mogą obserwować zmiany w czasie rzeczywistym. Nie musimy zarządzać systemem plików ani infrastrukturą do magazynowania danych użytkowników. Wszystko jest zapisywane w chmurze i dostępne natychmiast – podkreśla Matt Sommer.
Zdaniem Alexi Charbonneau największym wyzwaniem dla Canoo jest optymalne wykorzystanie wiedzy oraz doświadczenia projektantów i inżynierów z całego świata. – Główną zaletą równoczesnego projektowania i inżynierii jest możliwość zaprojektowania produktu dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia różnych firm lub osób z różnych kontynentów. Projektowanie w chmurze skraca czas potrzebny do wprowadzenia produktu na rynek. Nie ma potrzeby wymieniania się plikami z dostawcami, a wszystkie strony zaangażowane w projekt korzystają z tej samej bazy danych – wyjaśnia Alexi Charbonneau.
Aby zaoszczędzić czas, firma Canoo wykorzystała technologię SFE platformy, która wspomaga projektowanie nadwozi, ocenę wydajności i optymalizację obszarów związanych z transportem i mobilnością. – Technologia SFE pomogła nam stworzyć gotowy model CAE (computer-aided engineering) bez danych CAD. W dwa tygodnie udało nam się zaprojektować kompletny model pojazdu. Po sześciu miesiącach zsynchronizowaliśmy oba programy, a dane CAD udoskonaliły projekt CAE. Przechodząc bezpośrednio z modelu CAE na model CAD, a nie odwrotnie, zyskaliśmy na czasie – stwierdza Alexi Charbonneau.
Innowacyjne cele
Dzięki wykorzystaniu możliwości platformy 3DEXPERIENCE w zakresie projektowania, inżynierii i współpracy firma Canoo jest na dobrej drodze do tego, aby zrewolucjonizować sposób nabywania i korzystania z pojazdów oraz ich opłacania. – Samochód zaprojektowany z myślą o modelu subskrypcyjnym musi być zupełnie inny od auta zaprojektowanego dla modelu sprzedażowego. Budujemy samochód, który umożliwi stosowanie tego rodzaju modelu biznesowego. Nadal będziemy jeździć z punktu A do punktu B, po prostu pewnego dnia samochód zrobi to samodzielnie, bez ingerencji człowieka. Nasze podejście do mobilności ulegnie jednak poważnej zmianie. W ramach miesięcznej opłaty Canoo zajmie się wszystkim kompleksowo – zdejmiemy z naszych klientów obciążenia związane z posiadaniem pojazdu – mówi Stefan Krause.
Współzałożyciel Canoo podkreśla rolę platformy, która pozwala na tworzenie innowacyjnych produktów i umożliwia firmie Canoo osiąganie ambitnych celów. – Tworząc nowatorskie rozwiązania, musisz posiadać efektywnie działającą platformę cyfrową. Mogę z całym przekonaniem stwierdzić, że platforma 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes jest doskonałym rozwiązaniem do tworzenia innowacji, nad którymi pracujemy – podsumowuje Stefan Krause.
Więcej informacji na temat firmy Canoo i jej projektu można znaleźć na stronie www.canoo.com.
Na podstawie materiałów firm Dassault Systèmes i Canoo
source: Automatyka 5-6/2020