2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 5/2022

Automation5/2022

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Automotive

SmartWire-DT firmy Eaton Electric steruje systemami transportu karoserii w przemyśle motoryzacyjnym

Jacek Zarzycki print

Wednesday May 30 2012
Szafy sterownicze

Szafy sterownicze

Tweet

Niemiecki producent samochodów klasy premium uruchomił w ramach międzynarodowej współpracy nową linię produkcyjną w Chinach. Jedną z aplikacji składowych było stworzenie systemu dostarczającego komponenty karoserii do poszczególnych stacji spawalniczych oraz integracja tego systemu z automatyką fabryki. Jak wiadomo, zarówno w produkcji samego nadwozia, jak i w procesie łączenia części karoserii w stacjach spawalniczych, wymagana jest precyzja na najwyższym poziomie. Przy współpracy z Eaton Corporation w Szanghaju, wykorzystując system SmartWire-DT, stworzono optymalne rozwiązanie dla takiej aplikacji.

 

Skomplikowane założenia oraz przetworzenie licznych sygnałów z każdej indywidualnej stacji stanowiły szczególne wyzwanie przy automatyzacji linii produkującej karoserie samochodowe. Żeby zapewnić optymalny proces produkcji, wszystkie napędy systemu transportującego nadwozia oraz wszystkie czujniki odpowiednich stacji spawalniczych musiały być centralnie sterowane i monitorowane. System przenoszenia należało również dostroić do złożonych algorytmów sterowania kontrolą jakości w stacjach spawających.

Dodatkowo rozruszniki silnikowe należało wykorzystać do rozruchu bezpośredniego lub nawrotnego z ochroną silników przed przeciążeniem oraz zwarciem. Styczniki i wyłączniki silnikowe ze znamionowym zakresem pracy od 0,55 do 11 kW były konieczne do sterowania ponad 1200 napędami silnikowymi. Wszystkie informacje statusowe, takie jak sprzężenie zwrotne ze styczników oraz sygnały informujące o wyzwoleniu z wyłączników silnikowych, musiały być dostarczane do centrali i tam monitorowane. Z uwagi na długotrwały proces instalacji i niski poziom elastyczności przy modyfikacjach fabryki, już na wstępie odrzucono konwencjonalne rozwiązania. Nawet gdyby użyto zdalnych We/Wy, tworzenie projektu, budowa i uruchomienie pochłonęłyby zbyt dużo czasu. Konieczne było zatem zastosowanie innowacyjnego rozwiązania całkowicie spełniającego każdy z wymogów klienta.

Rozwiązanie

Aby sprostać wymaganiom, zdecydowano się na styczniki Eaton typu DIL oraz wyłączniki silnikowe PKZ. Użycie bogatych w akcesoria wyłączników PKZ pozwoliło zastosować oddzielne styki pomocnicze odpowiedzialne za blokady oraz oddzielne do sygnalizacji. Rozruszniki zamontowano, używając beznarzędziowych łączników wtykowych (ang. tool-less plug connectors). Rozwiązanie to pozwala na współpracę dwóch oddzielnych elementów łączeniowych w formie jednolitego rozrusznika MSC. W razie potrzeby zapewnia też widoczną przerwę izolacyjną oraz łatwą wymianę stycznika.

Dzięki systemowi SmartWire-DT każdy z rozruszników silnikowych miał zapewnioną szybką i wygodną komunikację z systemem nadrzędnym poprzez Profibus DP.

Wnętrze szafy sterowniczej

Jeden z podstawowych atutów systemu SmartWire-DT wynika z faktu, iż konwencjonalna aparatura przemysłowa, taka jak na przykład styczniki DIL, może być integrowana z systemem, dodatkowo redukując proces oprzewodowania o ponad 60 % i znacznie upraszczając samą strukturę układu automatyki. Cała procedura sprowadza się do zatrzaśnięcia na standardowych stycznikach przystawek SmartWire-DT. Zielona taśma SW -DT zapewnia komunikację i dostarcza zasilanie do urządzeń wykonawczych. Do systemu SmartWire-DT, poza rozrusznikami, można podłączyć aparaturę sygnalizacyjną, wyłączniki, a niebawem również układy łagodnego rozruchu (ang. soft start). Ponadto system ten nie wymaga żadnych dodatkowych modułów We/Wy – redukuje zatem ilość potrzebnej przestrzeni montażowej.

Zastosowanie SmartWire-DT w opisywanym projekcie pozwoliło zaoszczędzić prawie 180 godzin (w porównaniu do łączenia metodą konwencjonalną), co przekłada się na niemal 22 dni pracy.

System transportu karoserii

Integracja z istniejącą strukturą automatyki opartej na S7-400 i Profibus DP okazała się niezwykle prosta. Każda linia SmartWire-DT zaczyna się od modułu gateway, w tym wypadku był to Profibus DP (alternatywnie można zaimplementować CANopen, Ethernet IP oraz inne protokoły). W magistralę SmartWire-DT można połączyć do 99 urządzeń typu Slave, z przewodem o maksymalnej długości 600 m. Dzięki zastosowaniu wielu modułów gateway liczba modułów SW-DT Slave, które można podłączyć, jest praktycznie nieograniczona. Adresowanie odbywa się automatycznie, poprzez przyciśnięcie znajdującego się na module komunikacyjnym przycisku. W tym wypadku program sterownika PLC pozostaje niezmieniony – używa się tylko odpowiedniego pliku GSD (dla CANopen byłby to EDS). W aplikacji wykorzystano w sumie 720 m przewodu SmartWire-DT. Oprzewodowanie takiego samego projektu, z zastosowaniem konwencjonalnej metody oprzewodowania, wymagałoby 12 600 m przewodu sterowniczego. Smart-Wire-DT pozwala zatem znacznie wydajnej wykorzystać zasoby, co nie pozostaje bez znaczenia również dla środowiska.

Projekt, instalacja oraz uruchomienie systemu przenoszenia karoserii z wykorzystaniem SmartWire-DT okazały się dużym sukcesem. Dzięki temu produkcja samochodów w Changchun mogła ruszyć już z końcem 2010 r. Jako kolejny etap rozbudowy rozważana jest koncepcja zarządzania energią z użyciem systemu SmartWire-DT. Wyłączniki firmy Eaton mogą być również podłączone do magistrali SmartWire-DT, oferując przy tym możliwość przesłania informacji statusowych, takich jak stan zamknięty/otwarty, sygnalizacja wyzwolenia oraz ostrzeżenia o przeciążeniu, do sterownika PLC. Dodatkowo wyłączniki mogą zdalnie odłączać każde niepotrzebne źródło zużycia energii. Co więcej, moduł pomiarowy XMC firmy Eaton może również monitorować dane zużycia energii, które następnie są odczytywane poprzez system SmartWire-DT.

Jacek Zarzycki
Eaton Electric Sp. z o.o.
Electrical Sector
Oddział Gdańsk
ul. Galaktyczna 30, 80-299 Gdańsk
tel: +48 58 554 79 73, fax: +48 58 554 79 09
www.moeller.pl, www.eaton.com
www.eaton-automation.com

source: Eaton Electric

Keywords

komunikacja, napędy, styczniki, wyłączniki

Related articles

  • Szybkość, wydajność, precyzja – maszyny do produkcji tablic rejestracyjnych firmy UTAL
  • Subskrypcja na mobilność. Canoo tworzy auta elektryczne przy wsparciu platformy 3DEXPERIENCE
  • Zgrzewanie punktowe elementów karoserii z robotami KUKA. Nowe stanowisko Taskoprojekt
  • Wdrożenie systemu RTLS w fabryce Volkswagena w Poznaniu
  • Kamery FLIR gwarantują jakość części samochodowych z tworzyw sztucznych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
13 Oct Trade fair

Wirtualne stoisko SABUR już otwarte!

Warszawa 13 October 2021 – 13 October 2022
31 May Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

Wrocław 31 May 2022 – 1 June 2022
1 Jun Training

Obsługa oprogramowania SAFEXPERT w oparciu o wymagania dyrektywy maszynowej 2006/42/WE

1–3 June 2022
8 Jun Conference

"Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych" w Wąbrzeźnie

Wąbrzeźno 8 June 2022
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP