2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 6/2025

Automation6/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • OEM

Uproszczona technologia liniowa

Materiał prasowy (SCHUNK Intec Sp. z o.o.) print

Tuesday October 03 2017
Uproszczona technologia liniowa
Tweet

Moduły liniowe z napędem bezpośrednim i zintegrowanym sterowaniem redukują koszty uruchomienia i konserwacji aplikacji, minimalizują zużycie systemu i obniżają koszty energii. Mają wszystko, co jest potrzebne, aby mogły zastąpić osie pneumatyczne.

W produkcji seryjnej przemysłu motoryzacyjnego, elektronicznego i dóbr konsumpcyjnych od lat uznawane są za standard pneumatycznie sterowane moduły manipulacyjne. Udaną alternatywą jest jednak nowość – mechatroniczne urządzenia manipulacyjne, które mają przewagę nad konwencjonalnymi elementami napędzanymi pneumatycznie: począwszy od większej różnorodności i umiejętności komunikacyjnych, przez zalety dotyczące zużycia, aż do znacznie lepszej efektywności energetycznej.

Centralnym elementem chwytaków mechatronicznych i modułów obrotowych jest oś liniowa z napędem bezpośrednim i technologią autouczenia, która może być obsługiwana intuicyjnie, ustawiana niezależnie i nie wymaga od operatora wiedzy mechatronicznej. Jedynie złożoność sterowania i wysoka cena uniemożliwiały dotychczas ekspansję modułów mechatronicznych. Obecnie to się zmienia dzięki będącej liderem w zakresie kompetencji systemów chwytakowych i technologii mocowań firmie SCHUNK, która wprowadziła standardowy program mechatroniki 24 V do wysoko wydajnych aplikacji montażu. Użytkownicy pilotażowi, np. specjalista z branży motoryzacyjnej, firma Neumayer Tekfor GmbH z niemieckiej miejscowości Hausach, widzą ogromne możliwości delikatnych i szybkich komponentów. Firma Neumayer Tekfor była jedną z pierwszych, które wypróbowały oś liniową SCHUNK ELP w systemie testowania odkuwek. Wynik był jednoznaczny i po ośmiotygodniowym okresie testowym niezwłocznie zamontowano w module o wysokiej wydajności cztery dodatkowe systemy.

ELP firmy SCHUNK łączy w sobie bardzo dynamiczne ruchy z harmonijnym dojazdem do pozycji końcowej. Zapewnia to ochronę osi i otaczających ją elementów, takich jak np. system kamer, umożliwiający identyfikację odkuwek

ELP firmy SCHUNK łączy w sobie bardzo dynamiczne ruchy z harmonijnym dojazdem do pozycji końcowej. Zapewnia to ochronę osi i otaczających ją elementów, takich jak np. system kamer, umożliwiający identyfikację odkuwek

Wysoka dynamika z miękkim dojazdem do pozycji końcowej

Neumayer Tekfor to wiodący dostawca komponentów i zespołów w sektorze napędowym, przetwarzającym około 100 ton stali dziennie. W celu zapewnienia jak najwyższej jakości wszystkie kluczowe części funkcjonalne przechodzą skrupulatne sprawdzenie. Każdego dnia firma produkuje i kontroluje około 1,3 mln odkuwek dla elementów silnika i układów napędowych. Wymagania dotyczące maszyn inspekcyjnych stosowanych i budowanych przez firmę Neumayer Tekfor są odpowiednio wysokie. – Niewiarygodne, jak szybko zużywa się układy, jeśli próbujemy „wydobyć” ostatnie 7–10 proc. czasu cyklu – mówi Jürgen Müller, szef działu maszyn specjalistycznych w Neumayer Tekfor, opisując status quo przed wprowadzeniem ELP firmy SCHUNK. Czas cyklu wykrywania pęknięć za pomocą technologii wirowej 15 lat temu wynosił siedem lub osiem sekund. Teraz, ze względu na stałe inwestycje w nowe technologie, został skrócony do dwóch sekund. Duże zamówienia wymagały zwiększenia wydajności osi pneumatycznych, w konsekwencji jednak szybko wzrosło zużycie amortyzatorów i towarzyszące temu wibracje. Zmniejszyło to trwałość systemu kamer do wykrywania odkuwek z 10 lat (warunek, który w dłuższej perspektywie byłby nie do utrzymania) do zaledwie 9–12 miesięcy.

Jürgen Müller był zachwycony, gdy firma SCHUNK zademonstrowała prototyp inteligentnej osi liniowej SCHUNK ELP. – Bardzo szybkie ruchy w połączeniu z harmonijnym dojazdem do pozycji końcowej były naprawdę imponujące. Dzięki temu możemy dbać o nasze maszyny, a nawet zyskać dodatkową zaletę osi – zaznacza szef działu maszyn specjalistycznych. Nie ukrywa też faktu, że Neumayer Tekfor maksymalnie wykorzystał rolę pilotażowego użytkownika. – SCHUNK wierzył, że to dziecinnie proste, aby zainstalować oś bez elektryka lub inżyniera, więc to właśnie zrobiliśmy, pozostawiając uruchomienie praktykantowi trzeciego roku – dodaje Jürgen Müller. Młody profesjonalista był w stanie podłączyć oś i sparametryzować ją. – Wystarczy podać ścieżkę ruchu od A do B, a moduł natychmiast i w pełni automatycznie określi optymalny profil ruchu przy użyciu przeniesionej masy. Nie można tego porównać do programowania tradycyjnych osi z regulatorami – mówi szef działu maszyn specjalistycznych. Po ośmiu tygodniach testu było jasne, że wibracje w maszynie znacznie się zmniejszyły, a czas cyklu mógł być jeszcze krótszy.

ELP firmy SCHUNK umożliwia szybki transport między stanowiskami identyfikacji elementów za pomocą kamery i geometrycznej kontroli wysokości części. Potem następuje wykrycie pęknięć powierzchni

ELP firmy SCHUNK umożliwia szybki transport między stanowiskami identyfikacji elementów za pomocą kamery i geometrycznej kontroli wysokości części. Potem następuje wykrycie pęknięć powierzchni

Samoucząca się technologia automatyzuje uruchomienie

Samouczące się osie firmy SCHUNK mają wiele inteligentnych funkcji, które sprawiają, że tworzenie mechatronicznych układów montażowych jest dziecinnie proste i przynosi użytkownikowi znaczne korzyści kosztowe. Bezobsługowe, liniowe napędy bezpośrednie i mało zużywające się prowadnice zmniejszają koszty utrzymania praktycznie do zera i zwiększają niezawodność procesu. Uchybienie spowodowane przeciążeniem amortyzatorów lub błędnie ustawione przepustnice należą do przeszłości. Jednocześnie dzięki wyeliminowaniu pneumatyki można uzyskać znaczną oszczędność energii, jak również zmniejszyć poziom hałasu. W porównaniu do modułów pneumatycznych ELP firmy SCHUNK jest o około 20 dB cichszy w ciągłych operacjach. Co więcej, mechatroniczne systemy są bardzo łatwe do zarządzania. Wystarczy podłączyć standardową wtyczkę (M8/M12), ustawić pozycję końcową mechanicznie za pomocą klucza sześciokątnego, a szybkość (rozsuwania i cofania modułu) określa się bezpośrednio na module za pomocą dwóch obrotowych przełączników kodujących. Po zaledwie 2–5 skokach programowanych z wykorzystaniem zintegrowanej technologii automatycznego uczenia się dalsza praca odbywa się w pełni automatycznie, bez wpływu, a nawet możliwości oddziaływania operatora na zamknięty proces uczenia się.

Podczas procesu uczenia się obliczana jest maksymalna możliwa prędkość dla aktualnego obciążenia. Sam profil ruchu jest zaprojektowany jako rampa, tzn. jednostka automatycznie przyspiesza i hamuje w zależności od skoku. Dlatego wykluczone są wpływy i oscylacje oraz niekontrolowana jazda z maksymalną prędkością modułu. Jeśli masa komponentu zmienia się w toku procesu, oś automatycznie dostosowuje swój profil ruchu w kilku skokach, bez konieczności regulacji przepustnic, jak to ma miejsce w przypadku modułów pneumatycznych lub nowych sekwencji, które należy zainstalować, jak w modułach sterowanych elektrycznie. Martin Prinzbach, specjalista w dziedzinie projektowania maszyn specjalistycznych w Neumayer Tekfor, widzi znaczne korzyści w osi ELP. – Funkcja uczenia się stanowi duży krok naprzód, to ułatwienie dla mechaników i projektanci elektryczni nie są już potrzebni do obsługi modułu – podkreśla przedstawiciel firmy.

Jürgen Müller (drugi od lewej), szef maszyn specjalistycznych i Martin Prinzbach (po prawej), specjalista ds. projektowania maszyn dostrzegają znaczne zalety modułu mechatronicznego

Jürgen Müller (drugi od lewej), szef maszyn specjalistycznych i Martin Prinzbach (po prawej), specjalista ds. projektowania maszyn dostrzegają znaczne zalety modułu mechatronicznego

Osie ELP firmy SCHUNK są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi kontrolerami, ponieważ wszystko jest kontrolowane przez cyfrowe wejścia/wyjścia. Elementy pneumatyczne mogą być zastąpione mechatronicznymi 1:1. Do pracy nie są wymagane żadne zawory w układzie ani sterowniki napędu w szafie sterowniczej. Oszczędza to przestrzeń i dużo czasu podczas planowania, zamawiania i uruchamiania. Jak podkreśla Jürgen Müller, w bieżących operacjach SCHUNK ELP udowodnił w Neumayer Tekfor, że podczas gdy osie pneumatyczne z powodu absorpcji wstrząsów mogą być tylko częściowo przyśpieszane (w przeciwnym razie tracą komponent), oś ELP firmy SCHUNK przesuwa się z maksymalną prędkością i bez wibracji do pozycji końcowej.

Przedwczesną awarię systemu kamer można całkowicie wyeliminować za pomocą miękkiej osi. Jürgen Müller twierdzi, że biorąc pod uwagę te oszczędności i krótszy czas cyklu, inwestycja w postaci osi zwróci się po pół roku. – Stosunek ceny do wydajności jest bardzo konkurencyjny w porównaniu do innych systemów – dodaje szef działu maszyn specjalistycznych. W przypadku aplikacji, w których czas cyklu ma kluczowe znaczenie, firma Neumayer Tekfor zamierza nadal używać modułu. 

SCHUNK INTEC Sp. z o.o
ul. Puławska 40 A
05-500 Piaseczno
tel. 22 726 25 00
fax 22 726 25 25
e-mail: info@pl.schunk.com
www.pl.schunk.com

source: Automatyka 6/2017

Keywords

moduł liniowy, napędy, SCHUNK, technologia liniowa

Related articles

  • Rozwiązania zdecentralizowane firmy Turck. Maszyny modułowe – case study Smart Automation
  • Modułowa automatyzacja i mniej tworzyw sztucznych
  • Elementy Elesa+Ganter w drukarkach 3D. Case study firmy Zmorph
  • Zrobotyzowane frezowanie materiałów kompozytowych w New Era Materials
  • Case Study Philips – szybki i bezpieczny transport na hali produkcyjnej

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
24 Jul Workshops

Podstawy prefabrykacji szaf sterowniczych

Wrocław 24 July 2025
16 Sep Conference

Energetab 2025

Bielsko-Biała 16–19 September 2025
16 Sep Trade fair

Heating Tech 2025

16–18 September 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP