Robot mobilny MiR w FM Logistic – innowacje dla doskonałości operacyjnej
FM Logistic to międzynarodowy operator logistyczny działający na 3 kontynentach. Platforma logistyczna w podwarszawskim Mszczonowie, zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju, postanowiła zwiększyć efektywność transportu niepotrzebnych opakowań, pozostałych w procesie copackingu produktów.
Firma wdrożyła autonomicznego robota mobilnego MiR200, który transportuje zużyte opakowania pomiędzy linią copackingową a wywrotnicą, z którą współpracuje bez udziału człowieka. Tym samym wspiera optymalizację intralogistyki, odciąża pracowników od monotonnych zadań i obniża koszty obsługi odpadów.
Robot mobilny MiR200 pracuje przez całą dobę w systemie trójzmianowym, 5/6 dni w tygodniu. Jednorazowo pokonuje trasę 300 (trzystu) metrów, dziennie – 18,5 kilometra.
FM Logistic to międzynarodowy operator logistyczny działający na 3 kontynentach i w 5 strefach biznesowych: Europie Zachodniej, Centralnej i Wschodniej oraz w Azji i Ameryce Łacińskiej. Obecnie firma zatrudnia ponad 27 tys. pracowników, posiada ponad 4 mln m2 powierzchni magazynowej, a w transporcie zarządza flotą blisko 3,5 tys. pojazdów.
W rejonie Europy Centralnej firma dysponuje 19 platformami logistycznymi, 27 magazynami przeładunkowymi i zatrudnia ponad 5,5 tys. pracowników. W Polsce FM Logistic działa od 25 lat.
– FM Logistic to jest przede wszystkim organizacja międzynarodowa, która ma swoim portfelu wielu ekspertów, menadżerów. Dzisiaj naszym ogromnym walorem jest to, że możemy wykorzystywać naszych ekspertów do realizacji wielu projektów. Zasada niewyważania otwartych drzwi jest dla nas kluczowym argumentem, aby przekonywać naszych potencjalnych klientów do realizacji nowych projektów, ale też rozwijać biznesy wszystkich naszych klientów – mówi Mariusz Jóźwik, Dyrektor Regionalny, FM Logistic w Mszczonowie.
FM Logistic, działając jako integrator pomiędzy producentami i sieciami handlowymi, realizuje zintegrowaną wizję wszystkich procesów: od magazynowania, poprzez co-packing, co-manufacturing, po transport i dystrybucję.
Copacking, czyli wypakowywanie, przepakowanie, ponowne etykietowanie i wysyłka towarów, szczególnie produkowanych w krótkich seriach, pozwala producentom skupić się na sprzedaży i promocji swoich produktów.
Codziennie przez procesy copackingowe w FM Logistic przechodzi ok. 70 różnych produktów, pakowanych na nowo za pomocą 20 różnych technologii opakowaniowych, także łączonych.
Rocznie, aktywność copackingu FM Logistic generuje 200 ton zużytych opakowań tekturowych – trzeba je transportować i utylizować.
– W naszej firmie wspieramy automatyzację, zwłaszcza w obszarach, gdzie pracownicy wykonują czynności ciężkie fizycznie, powtarzalne i nie mające wartości dodanej w całej operacji copackingowej. Jednak pamiętamy, co jest zgodne z naszym firmowym DNA, że to pracownik jest kluczową postacią w całej operacji. Żadna automatyzacja nie zastąpi osoby nieschematycznie myślącej – mówi Agnieszka Widawska, Kierownik ds. Copackingu w FM Logistic w Mszczonowie.
Chodzenie po hali z zużytymi opakowaniami jest nieproduktywne. Wdrożony w 2019 roku autonomiczny robot mobilny MiR200, nazywany przez współpracowników Mirkiem, wyręcza w tym ludzi i pozwala im koncentrować się na zadaniach wymagających doświadczenia i ręcznej precyzji. Jako dość nietypowy kolega, buduje otwartość współpracowników na kolejne innowacyjne rozwiązania i pozytywne zmiany.
– Wdrożenie robota MiR 200 w Polsce było wdrożeniem pilotażowym w grupie FM Logistic. Wdrożenie to miało na celu zweryfikowanie możliwości technicznych zastosowania tego typu robota w procesach intralogistyki, jak również w procesach wspierających procesy co-produkcyjne, takich jak co-packing” – mówi Arkadiusz Buczek, Dyrektor Wydziału Copackingu w FM Logistic w Mszczonowie. „Zdecydowanym plusem tego rozwiązania jest łatwość jego wdrożenia. Samo programowanie nie jest skomplikowane, aplikacja jest intuicyjna – dodaje Arkadiusz Buczek.
Robot mobilny MiR200 pracuje przez całą dobę w systemie trójzmianowym, 5/6 dni w tygodniu. Jednorazowo pokonuje trasę 300 (trzystu) metrów, dziennie – 18,5 kilometra. Czas wykonywania jednej misji to około 10,5 minuty.
Zaprogramowanie robota do zadania wywożenia zużytych opakowań było proste. Zajęli się tym pracownicy pod kierunkiem programisty. Wsparcie integratora ABZ Automatyka pozwoliło aplikacji realizować dodatkowy, zaawansowany cel – robot zaczął współpracować z wywrotnicą. Teraz żaden pracownik nie musi podnosić kontenera i pozbywać się opakowań samemu. To zadanie realizuje robot, dedykowany system sterowania i wywrotnica.
Jeden robot mobilny na tak dużą powierzchnię platformy logistycznej to pozornie mała automatyzacja, ale w rzeczywistości krok w kierunku większej optymalizacji intralogistyki - bez zmiany istniejącej infrastruktury, na hali, gdzie każdy metr kwadratowy jest na wagę złota.
– Niebywałym autem tego rozwiązania jest to, że nie ingerujemy w infrastrukturę budynku. Kolejnym niepodważalnym atutem jest to, że jest to rozwiązanie mobilne, możemy je transferować do innych lokacji, jest bezpieczne i łatwe w obsłudze. W naszym przypadku technologia odpowiedziała na oczekiwania produkcji – dodaje Arkadiusz Buczek.
Robota MiR dostarczyła firma ASTOR, dostawca nowoczesnych technologii dla przemysłu, autoryzowany dystrybutor robotów Kawasaki, Epson i MiR w Polsce.
– Co wyróżnia robota mobilnego MiR? Ma różne funkcjonalne opcje, dedykowane do zastosowań logistycznych. Po wyjęciu z pudełka i zaprogramowaniu, jest gotowy do pracy. Wie skąd i dokąd jechać, omija bezpiecznie ludzi i przeszkody, działa na baterie, ładuje się sam w stacji dokującej – mówi Łukasz Mąka, menedżer ds. robotów MiR w firmie ASTOR.
Firma FM Logistic jest uznawana za pioniera innowacyjnych rozwiązań z zakresu logistyki. Optymalizacja procesów copackingowych, dzięki eliminacji zbędnych czynności, jest kolejnym krokiem w podnoszeniu jakości usług.
Polskie wdrożenie robota mobilnego na platformie logistycznej w Mszczonowie jest projektem pilotażowym, który już jest gotowy na transfer wiedzy i technologii - zyskał uznanie w innych europejskich jednostkach FM Logistic.
source: ASTOR