2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Other industries

Zastosowanie falowników Danfoss w napędach hybrydowych statków

Materiał prasowy (Danfoss Poland Sp. z o.o.) print

Tuesday July 31 2018
Fot. 2. Moduły układu magazynowania energii DC z falownikiem DC/AC
Tweet

Napędy prądu przemiennego stają się coraz częściej jednym z elementów hybrydowego układu napędowych pojazdów i maszyn roboczych. W artykule przedstawiono rozwiązanie przemysłowego napędu hybrydowego spalinowo-elektrycznego z silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatorów z falownikiem DC/AC.

Poszukiwanie odnawialnych źródeł energii oraz produkcja czystej energii stają się dziś priorytetem. Jednym z obszarów, w których tkwi duży potencjał do innowacji są napędy statków morskich. Jednostki te potrzebują dużej ilości energii elektrycznej zarówno podczas rejsu, jak i postoju w portach. Obecnie jest ona w 98 proc. wytwarzana przez generatory napędzane dużymi silnikami diesla, które nierzadko są zasilane paliwami niskiej jakości, a emisja zanieczyszczeń jest bardzo duża i często przekracza dopuszczalne normy.

Obecne dyrektywy – IMO (International Marine Organization – agencji ONZ) oraz Unii Europejskiej znacząco ograniczają emisję związków siarki i azotu w spalinach jednostek morskich. Stosowanie czystszego paliwa, jak gaz płynny (LNG), jest jednym z rozwiązań, jednak pełny efekt ograniczenia emisji uzyskamy dopiero po zastosowaniu napędu hybrydowego spalinowo-elektrycznego. Taka hybrydyzacja jest cechą nowo produkowanych jednostek pływających (urządzenia on-board). Jest także coraz częściej obecna w rozwiązaniach w portach (system OnShore), gdzie statki mogą ładować akumulatory układu napędowego.

Rozwiązania hybrydowe

Elastyczność systemu przetwarzania energii wiąże się z czasowym jej magazynowaniem. Zasobnik energii w postaci baterii akumulatorów wraz z systemem falowników DC/AC 
pozwala elastycznie reagować na zmiany obciążenia. Napędy hybrydowe nowo produkowanych statków umożliwiają zredukowanie zużycia paliwa o 20–30 proc. w porównaniu do tradycyjnych. Taki napęd pozwala na wyłączenie głównego lub włączenie mniejszego silnika diesla, a także na napęd tylko przy użyciu silnika elektrycznego zasilanego z akumulatorów z falownikiem DC/AC. W przypadku jednostek pomocniczych i holowników napędy główne przez długi czas pracują na biegu jałowym, nie pokonując drogi. W tym przypadku idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie układu hybrydowego z akumulatorami używanymi w okresach pracy jałowej bądź manewrów na małych odległościach. Podobna sytuacja występuje w przypadku promów pokonujących małe odległości. Przykładem takiej realizacji jest napęd hybrydowy dwóch promów pasażerskich operujących na rzece IJ w Amsterdamie z napędami głównymi o mocy 250 kW. Napęd elektryczny włączany jest w trakcie dokowania i podczas równomiernej prędkości promu. Napęd diesla pracuje tylko podczas przyspieszania i w sytuacji dużego przeciążenia jednostki.

Sercem napędu jest system hybrydowy, który składa się z silnika spalinowego z generatorem, silnika elektrycznego AC, baterii akumulatorów i magistrali prądu stałego z falownikami przetwarzającymi energię DC na prąd przemienny do napędu jednostki.

Układ współpracy jednostki pływającej z siecią elektryczną portu stanowi również element systemu hybrydowego i pozwala na „konsumpcję” czystszej energii, zamiast wytwarzać ją przez generator z silnikiem diesla. Firma Danfoss oferuje rozwiązania z falownikami 12-pulsowymi, z aktywnym modułem AFE (Active Front End) oraz systemem DC/DC. Falowniki do współpracy z siecią portu mają odpowiednie oprogramowanie Micro-Grid umożliwiające zwrot energii do sieci zasilającej.

Fot. 1. Uproszczona struktura zasilania hybrydowego statku

Fot. 1. Uproszczona struktura zasilania hybrydowego statku

Dopasowanie do aplikacji

W zależności od potrzeb rozwiązanie układu hybrydowego jest dopasowane do specyfiki konkretnej aplikacji. Technologia budowy systemu hybrydowego opiera się na zastosowaniu standardowych modułów inwerterów DC/AC, DC/DC i falowników AFE. Na fot. 2 pokazano modułowy system do ładowania baterii akumulatorów. W trakcie pracy bezawaryjnej z sieci zasilającej ładowana jest bateria akumulatorów. W przypadku braku zasilania układ z falownikiem DC/AC wytworzy napięcie przemienne do zasilania systemu.

Magazynowanie energii

W praktyce często zachodzi konieczność zastosowania rozwiązania, w którym dodatkowe źródło energii jest umieszczone blisko układu napędowego i w przypadku zaniku zasilania sieciowego układ lokalnie dostarczy energię do zasilania napędu. Taki układ, przedstawiony na fot. 3, pozwala tworzyć różne konfiguracje, rozbudowę oraz wymianę baterii akumulatorów.

System magazynowania i przetwarzania energii umożliwia:

  • wygładzanie szczytów zapotrzebowania energii (optymalizacja przepływu energii między siecią zasilającą a lokalnym zasobnikiem energii),
  • przesunięcie poboru energii na czas tańszej taryfy i zwrot energii w okresie droższej taryfy,
  • podtrzymanie zasilania krytycznych urządzeń podczas zaniku napięcia sieci.
Fot. 3. Konfiguracja hybrydowego układu zasilania napędu AC ze wspólną szyną DC oraz modułami falownika DC/AC i konwertera DC/DC do baterii akumulatorów. Projektowanie hybrydowego systemu energetycznego

Fot. 3. Konfiguracja hybrydowego układu zasilania napędu AC ze wspólną szyną DC oraz modułami falownika DC/AC i konwertera DC/DC do baterii akumulatorów. Projektowanie hybrydowego systemu energetycznego

Szeroki wachlarz możliwości

Firma Danfoss/Vacon oferuje kompleksowe rozwiązanie począwszy od koncepcji do realizacji systemu u klienta wraz z zapewnionym serwisem. Wszystkie urządzenia systemu (inwertery DC/DC, falowniki, moduły AFE) pochodzą od jednego dostawcy. Rozwiązanie jest skalowalne i bazuje na falownikach z rodziny Vacon NXP dla szerokiego zakresu mocy. System może być łatwo rozbudowany w zależności od potrzeb. Do magazynowania energii można wykorzystać szeroką gamę ogólnie dostępnych baterii akumulatorów.

W artykule ograniczono się do przedstawienia przykładu hybrydowego napędu statku. Obszar aplikacji, w których można stosować różne konfiguracje układu hybrydowego jest jednak znacznie szerszy i obejmuje maszyny górnicze, lokalne elektrownie wiatrowe i wodne czy elektrociepłownie.

Szczegółowe informacje dotyczące przetwornic częstotliwości Danfoss Drives można znaleźć na stronie internetowej: www.drives.danfoss.pl.

DANFOSS POLAND Sp. z o.o.
ul. Chrzanowska 5
05-825 Grodzisk Mazowiecki
tel. 22 755 06 68, fax 22 755 07 01
e-mail: bok@danfoss.com
www.drives.danfoss.pl

SCHULZ INFOPROD Sp. z o.o.
www.schulz-infoprod.pl

source: Automatyka 4/2018

Keywords

Danfoss, falownik, napędy hybrydowe, przemysł morski

Related articles

  • Robot przenosi półki o masie 600 kg
  • Coboty w elektronice: precyzja, która napędza przyszłość produkcji
  • Firma Mackle modernizuje formaty karmy dla zwierząt domowych dzięki współpracy z Clevertech i OMRON: pakowanie w saszetki pozwala uzyskać szacowany wzrost wydajności o 50%
  • Cyfryzacja procesu kontroli jakości w fabryce paneli podłogowych - Case Study
  • Automatyzacja w praktyce przemysłowej: doświadczenia ifm electronic w branży przetwórstwa drewna

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP