System napędowy XTS umożliwia dynamiczne sterowanie bezprzewodowymi karetkami poruszającymi się z prędkością do 4 m/s, na niemal dowolnej trasie. System XTS jest modularny i konfigurowalny: moduły napędowe tworzą kompletną konstrukcję wraz z karetkami i prowadnicami. System XTS może być używany na wiele sposobów w wielu dziedzinach przemysłu, ale jego specjalnością jest szybkie przemieszczanie materiałów.
System napędowy XTS firmy Beckhoff otwiera nowe możliwości w inżynierii mechanicznej. Łączy on zalety dwóch dobrze znanych systemów napędowych: liniowego i obrotowego. W rezultacie powstała nowa struktura, która dosłownie „odwraca” zasadę działania napędów liniowych. Silnik jest tu zintegrowany z elektroniką zasilania oraz pomiarem przemieszczenia. System umożliwia dynamiczne sterowanie bezprzewodowymi karetkami (jedną lub kilkoma) poruszającymi się z prędkością dochodzącą do 4m/s, w dodatku na niemal dowolnej trasie. XTS, zaprojektowany jako system kompaktowy, rewolucjonizuje technologię napędów i pozwala na opracowanie projektów zupełnie nowych maszyn.
XTS – zaawansowany system mechatroniczny – zawiera wszystkie elementy niezbędne do poprawnego działania:
• modułowy napęd liniowy w pełni zintegrowany z zasilaniem i pomiarem przemieszczenia
• jedną lub więcej karetek w roli urządzeń wykonawczych
• prowadnicę mechaniczną
• komputer przemysłowy klasy PC w oprogramowaniem TwinCAT
Wymiary geometryczne – długości i promienie –określane są na podstawie liczby wybranych składowych systemu. Problem połączeń kablowych i ich osłon nie istnieje. Ponadto zintegrowany jest już system pomiaru położenia. Ponieważ w XTS zarówno ścieżki wyjściowe, jak i powrotne, a także krzywizny torów można wykorzystać do aktywnego transportowania materiałów, inżynierowie są teraz w stanie tworzyć projekty znacznie bardzie efektywnych urządzeń, oszczędniejszych, jeśli chodzi o zapotrzebowanie materiałów oraz powierzchni roboczej.
W nowym systemie uzyskuje się prędkości do 4 m/s bez strat dokładności pozycjonowania.
Nowa zasada napędu liniowego
System XTS stwarza niezwykle szerokie możliwości aplikacji: karetki mogą samodzielnie przyspieszać, hamować, pozycjonować się i synchronizować. Mogą pozycjonować się w absolutnym układzie współrzędnych lub względem siebie nawzajem. Możliwe jest też ich grupowanie, akumulacja, łączenie się w trakcie ruchu. Karetki mogą poruszać się po krzywiznach i prostych, odzyskiwać energię w trakcie hamowania, oraz używać ścieżek wejściowych i wyjściowych do transportu.
Nowa zasada napędu liniowego daje możliwości niespotykane dotąd w technologii napędów:
• charakterystyki silników liniowych na nieskończonym torze
• dowolna liczba karetek na typowych torach
• struktura modułowa, łatwa do adaptacji
• niewielkie wymagania energetyczne i przestrzenne
• łatwa implementacja skomplikowanych zadań transportowych
• niskie koszty projektowania i konstrukcji
Plug nad Play: Elementy systemu XTS
System XTS jest modularny i konfigurowalny: moduły napędowe tworzą kompletną konstrukcję wraz z karetkami i prowadnicami. Moduły zawierają cewki elektromagnetyczne oraz z inne elementy funkcjonalne potrzebne do poprawnego działania. Wymagane jest jedynie źródło zasilania i podłączenie EtherCAT. Moduły napędów nie mają części ruchomych, co znacznie ogranicza ich zużycie.
Karetki wyposażone są w powierzchnie magnetyczne, które wraz z cewkami modułu napędowego generują siłę nośną. Dzięki temu rolki karetek, o trudno ścieralnej plastykowej powierzchni, mogą poruszać się z dużymi prędkościami po prowadnicy. Mechaniczny enkoder o wysokiej dokładności przekazuje dane o pozycji karetki do modułu napędowego.
Przepływ materiału w procesach pakowania i montażu
System XTS może być używany na wiele sposobów w wielu dziedzinach przemysłu, ale jego specjalnością jest szybkie przemieszczanie materiałów:
• nadawanie ruchu produktom, dostosowywanie rozkładu produktów na linii, przyspieszanie i spowalnianie transportu materiałów
• chwytanie i przenoszenie produktów
• transport i rozładunek
• manipulacja produktami
Nieregularny przepływ produktów jest wychwytywany i korygowany w taki sposób, by docierały one do kolejnej stacji roboczej w stałych odstępach czasowych i ze stałą prędkością. Produkty mogą być transportowane bezpośrednio z dużą prędkością, jeżeli trasa jest wolna, a w przeciwnym wypadku kierowane są do specjalnego bufora. Produkty mogą trafiać do wielu wolnych stacji roboczych równolegle. Szybkie stacje robocze obrabiają jeden produkt na raz. Ścieżka powrotna jest dostępna dla transportu.
Firma Beckhoff – specjalista w zakresie napędów
Podobnie jak serwonapędy AX5000 EtherCAT oraz AM8000, wszystkie części XTS są produkowane i montowane przez firmę Beckhoff w Niemczech. W połączeniu z oprogramowaniem TwinCAT i systemami sterowania opartymi o komputery PC, Beckhoff oferuje kompletne rozwiązanie napędowe.
Więcej informacji: www.beckhoff.pl/XTS