Autonomicznie i mobilnie – potencjał w transporcie i nie tylko
Urszula Chojnacka print
O barierach hamujących wdrażanie nowych technologii w obszarze transportu technologicznego, skutecznych sposobach ich przełamywania, potencjale rozwojowym mobilnych rozwiązań oraz korzyściach z zastosowań systemów AUTONOMY@WORK i VERSABOT 500 mówi Mateusz Wiśniowski, CTO Robotics Expert i współzałożyciel spółki VersaBox, odpowiedzialny za technologię systemu VersaBox oraz jego wdrożenia.
Wiodącym tematem naszego listopadowego wydania jest transport technologiczny. Jak ocenia Pan stan zaawansowania technologicznego w Polsce w tym zakresie? Czym przekonać rozważających taką inwestycję do jej dokonania?
Bez wątpienia nawet w dobrze zoptymalizowanym procesie produkcyjnym lub procesie kompletacji magazynowej zagadnienie transportu jest jednym z najważniejszych aspektów mających bezpośredni wpływ na jego wydajność. Dzisiejsze procesy zmieniają się coraz częściej, kierowane potrzebami rynku oraz wymagającego klienta końcowego. W polskich zakładach przemysłowych trendy rozwojowe znajdują odzwierciedlenie bardzo szybko, zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, która jest odważnym pionierem wprowadzania innowacji technologicznych. Konieczność wprowadzenia zmian czeka większość producentów – przynajmniej tych, którym zależy na efektywności. Automatyzacja transportu jest przykładem zmiany dającej znaczące i widoczne rezultaty w bardzo krótkim czasie przy inwestycji kosztowej o zachęcającym czasie zwrotu.
Klienci często wprowadzają także inne zmiany w różnych obszarach zakładów, co powoduje złożone zależności. Istotnym wyróżnikiem naszej firmy jest elastyczność oferowanego systemu VersaBox: możliwość jego adaptacji do zmiennych warunków środowiska pracy oraz łatwej rekonfiguracji i dalszej rozbudowy.
Rynek pojazdów mobilnych, w tym autonomicznych, jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju. Kiedy Pana zdaniem można spodziewać się boomu w tym obszarze?
W przemyśle już dziś istnieje duży potencjał automatyzacji przy użyciu transportowych robotów autonomicznych. Jednak w Polsce do wielkiego zapłonu brakuje jeszcze przekonania o niezawodności tej technologii. VersaBox pomaga potencjalnym odbiorcom przekonać się i zaufać technologii naszych robotów – oferujemy pilotażowe wdrożenia oraz edukujemy rynek na specjalistycznych warsztatach VB Academy.
Jak dużym zainteresowaniem cieszy się oferta szkoleniowa?
Edukacja rynku jest dla nas bardzo ważna. Organizowane przez nas w ramach VB Academy otwarte warsztaty zainteresowały już wielu przedstawicieli polskich zakładów i różnych branż produkcyjnych. W każdej edycji przekazujemy wiedzę i demonstrujemy możliwości systemu AUTONOMY@WORK naszej firmy. Spotykając się z nowymi przypadkami procesów czy trudnymi pytaniami, my także się uczymy.
Oferta szkoleniowa jest skierowana głównie do klientów, którzy zdecydowali się już na zakup naszego systemu oraz do partnerów wyrażających chęć kooperacji. Wybranym grupom odbiorców proponujemy różne poziomy zaawansowania.
W jakich obszarach i branżach można oczekiwać największego zainteresowania i spopularyzowania autonomicznych robotów mobilnych?
Realne zainteresowanie autonomicznymi robotami transportowymi wynika głównie z potrzeb biznesowych. Branże produkcyjne – takie jak motoryzacyjna, meblarska, spożywcza czy elektroniczna – oraz logistyka kompletacyjna oczekują od oferowanego systemu efektywności i niezawodności. Wiele innych sektorów jest zainteresowanych robotami mobilnymi ze względu na atrakcyjność technologii i trend, jednak skala popularyzacji oraz popytu nie jest już tak wysoka – dotyczy to np. branży hotelarskiej czy laboratoriów.
Jaki sektor przemysłu dominuje obecnie wśród odbiorców Waszych rozwiązań?
VersaBox specjalizuje się we wdrożeniach w branży motoryzacyjnej, jednak nasze doświadczenie oraz funkcjonalności systemu potwierdzone dotychczasowymi wdrożeniami umożliwiają nam składanie konkurencyjnych ofert w innych branżach.
Jakie są najważniejsze cechy autonomicznych robotów mobilnych, dzięki którym mają one przewagę nad tradycyjnymi rozwiązaniami?
Tradycyjne rozwiązania automatyzacji transportu to w większości przypadków systemy o charakterystyce procesów liniowych oraz trwale skonfigurowane, jak przenośniki taśmowe lub wózki prowadzone po taśmach magnetycznych czy pętlach indukcyjnych. Istniejące rozwiązania są często niebezpieczne – np. ze względu na zmęczenie pracownika lub użycie nieadekwatne do typu transportowanego ładunku.
Autonomia działania robotów transportowych to przede wszystkim swoboda wyboru tras oraz praktycznie nieograniczona przestrzeń zadań – np. dynamiczna zmiana punktu docelowego i bezpieczne omijanie przeszkód. Bardzo ważna jest również kontrola nad skalą i możliwość multiplikacji procesów lub rozszerzeń.
Na polskim rynku autonomicznych robotów mobilnych szybko przybywa kolejnych firm, w tym takich, które do tej pory były obecne tylko w sektorze robotyki przemysłowej. Na ile odczuwalna jest dziś presja konkurencyjna i jaka jest recepta na wyróżnienie się na rynku?
Dla klienta mobilne roboty transportowe są urządzeniami takimi samymi, jak roboty spawalnicze czy wózki widłowe – liczy się to, by były bezpieczne, ekonomiczne i niezawodne. Konkurencyjność rynku rośnie, co potwierdza istnienie biznesowego zapotrzebowania klientów na zakup tego typu rozwiązań. Każdy dostawca musi spełnić wspomniane wcześniej warunki, aby zaistnieć na rynku. VersaBox stawia na wysoką jakość produktu i usług, dbając jednocześnie o zaawansowaną funkcjonalność i ciągły rozwój, który umożliwia przeprowadzanie kolejnych złożonych wdrożeń zakończonych sukcesem.
Które z oferowanych przez VersaBox rozwiązań notuje największe zainteresowanie odbiorców?
Najpopularniejszą oferowaną przez nas platformą – ze względu na niewielki gabaryt w stosunku do dużej ładowności – jest VERSABOT 500. Ten model ma szeroką gamę modułów obsługi ładunku – od transportu europalet, wózków kompletacyjnych i skrzynek, aż do systemów podwieszanych, np. w lakierniach.
Na czym opiera się koncepcja stworzonej przez VersaBox platformy AUTONOMY@WORK?
System AUTONOMY@WORK pozwala na automatyzację szerokiej gamy procesów transportowych z wykorzystaniem inteligentnych wózków mobilnych, które samodzielnie pobierają, transportują i dostarczają ładunki na obszarze istniejących lub nowych zakładów, przy założeniu braku konieczności ingerencji i instalacji dodatkowej infrastruktury.
System może bezpiecznie pracować na korytarzach wspólnie z pracownikami i innymi środkami transportu. Platforma AUTONOMY@WORK zapewnia zarówno konfigurację komponentów systemu, definicję procesu transportu oraz monitorowanie statusów i stanu poszczególnych urządzeń, jak i wizualizację procesu, przegląd statystyk, diagnostykę i zdalną pomoc ze strony VersaBox. W zależności od tego, z jakim procesem u klienta mamy do czynienia, możliwa jest integracja z istniejącą infrastrukturą – np. sterownikami PLC – lub integracja z WMS/MES zakładu. Nad optymalną dystrybucją zleceń dla wielu robotów transportowych czuwa menedżer floty. AUTONOMY@WORK jest kompletną platformą potrzebną do wdrożenia systemu u każdego odbiorcy.
Jak ocenia Pan warunki funkcjonowania na polskim rynku dla firm o takim profilu działalności jak VersaBox – jakie są plusy, jakie minusy?
VersaBox to firma działająca na rynku nowych technologii, ale z zastosowaniem u klientów docelowych reprezentujących bardzo szeroki wachlarz branż. Obecnie pojawiają się efekty spowolnienia gospodarczego. To jednak bardzo dobry czas na sprzedaż systemów dla przemysłu, ponieważ tam istnieje realna potrzeba szukania oszczędności, a system oferowany przez VersaBox to umożliwia.
Zauważalnym minusem jest natomiast częsta obawa przed wprowadzaniem nowych technologii. Nasza firma stara się minimalizować tę barierę i ryzyko, np. przez realizację wdrożeń pilotażowych.
source: Automatyka 11/2019