2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 5/2025

Automation5/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • Interviews

Autonomicznie i mobilnie – potencjał w transporcie i nie tylko

Urszula Chojnacka print

Thursday June 04 2020
Mateusz Wiśniowski, CTO Robotics Expert i współzałożyciel spółki VersaBox
Tweet

O barierach hamujących wdrażanie nowych technologii w obszarze transportu technologicznego, skutecznych sposobach ich przełamywania, potencjale rozwojowym mobilnych rozwiązań oraz korzyściach z zastosowań systemów AUTONOMY@WORK i VERSABOT 500 mówi Mateusz Wiśniowski, CTO Robotics Expert i współzałożyciel spółki VersaBox, odpowiedzialny za technologię systemu VersaBox oraz jego wdrożenia.

Wiodącym tematem naszego listopadowego wydania jest transport technologiczny. Jak ocenia Pan stan zaawansowania technologicznego w Polsce w tym zakresie? Czym przekonać rozważających taką inwestycję do jej dokonania?

Bez wątpienia nawet w dobrze zoptymalizowanym procesie produkcyjnym lub procesie kompletacji magazynowej zagadnienie transportu jest jednym z najważniejszych aspektów mających bezpośredni wpływ na jego wydajność. Dzisiejsze procesy zmieniają się coraz częściej, kierowane potrzebami rynku oraz wymagającego klienta końcowego. W polskich zakładach przemysłowych trendy rozwojowe znajdują odzwierciedlenie bardzo szybko, zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, która jest odważnym pionierem wprowadzania innowacji technologicznych. Konieczność wprowadzenia zmian czeka większość producentów – przynajmniej tych, którym zależy na efektywności. Automatyzacja transportu jest przykładem zmiany dającej znaczące i widoczne rezultaty w bardzo krótkim czasie przy inwestycji kosztowej o zachęcającym czasie zwrotu.

Klienci często wprowadzają także inne zmiany w różnych obszarach zakładów, co powoduje złożone zależności. Istotnym wyróżnikiem naszej firmy jest elastyczność oferowanego systemu VersaBox: możliwość jego adaptacji do zmiennych warunków środowiska pracy oraz łatwej rekonfiguracji i dalszej rozbudowy.

Rynek pojazdów mobilnych, w tym autonomicznych, jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju. Kiedy Pana zdaniem można spodziewać się boomu w tym obszarze?

W przemyśle już dziś istnieje duży potencjał automatyzacji przy użyciu transportowych robotów autonomicznych. Jednak w Polsce do wielkiego zapłonu brakuje jeszcze przekonania o niezawodności tej technologii. VersaBox pomaga potencjalnym odbiorcom przekonać się i zaufać technologii naszych robotów – oferujemy pilotażowe wdrożenia oraz edukujemy rynek na specjalistycznych warsztatach VB Academy.

Jak dużym zainteresowaniem cieszy się oferta szkoleniowa?

Edukacja rynku jest dla nas bardzo ważna. Organizowane przez nas w ramach VB Academy otwarte warsztaty zainteresowały już wielu przedstawicieli polskich zakładów i różnych branż produkcyjnych. W każdej edycji przekazujemy wiedzę i demonstrujemy możliwości systemu AUTONOMY@WORK naszej firmy. Spotykając się z nowymi przypadkami procesów czy trudnymi pytaniami, my także się uczymy.

Oferta szkoleniowa jest skierowana głównie do klientów, którzy zdecydowali się już na zakup naszego systemu oraz do partnerów wyrażających chęć kooperacji. Wybranym grupom odbiorców proponujemy różne poziomy zaawansowania.

W jakich obszarach i branżach można oczekiwać największego zainteresowania i spopularyzowania autonomicznych robotów mobilnych?

Realne zainteresowanie autonomicznymi robotami transportowymi wynika głównie z potrzeb biznesowych. Branże produkcyjne – takie jak motoryzacyjna, meblarska, spożywcza czy elektroniczna – oraz logistyka kompletacyjna oczekują od oferowanego systemu efektywności i niezawodności. Wiele innych sektorów jest zainteresowanych robotami mobilnymi ze względu na atrakcyjność technologii i trend, jednak skala popularyzacji oraz popytu nie jest już tak wysoka – dotyczy to np. branży hotelarskiej czy laboratoriów.

Jaki sektor przemysłu dominuje obecnie wśród odbiorców Waszych rozwiązań?

VersaBox specjalizuje się we wdrożeniach w branży motoryzacyjnej, jednak nasze doświadczenie oraz funkcjonalności systemu potwierdzone dotychczasowymi wdrożeniami umożliwiają nam składanie konkurencyjnych ofert w innych branżach.

Jakie są najważniejsze cechy autonomicznych robotów mobilnych, dzięki którym mają one przewagę nad tradycyjnymi rozwiązaniami?

Tradycyjne rozwiązania automatyzacji transportu to w większości przypadków systemy o charakterystyce procesów liniowych oraz trwale skonfigurowane, jak przenośniki taśmowe lub wózki prowadzone po taśmach magnetycznych czy pętlach indukcyjnych. Istniejące rozwiązania są często niebezpieczne – np. ze względu na zmęczenie pracownika lub użycie nieadekwatne do typu transportowanego ładunku.

Autonomia działania robotów transportowych to przede wszystkim swoboda wyboru tras oraz praktycznie nieograniczona przestrzeń zadań – np. dynamiczna zmiana punktu docelowego i bezpieczne omijanie przeszkód. Bardzo ważna jest również kontrola nad skalą i możliwość multiplikacji procesów lub rozszerzeń.

Na polskim rynku autonomicznych robotów mobilnych szybko przybywa kolejnych firm, w tym takich, które do tej pory były obecne tylko w sektorze robotyki przemysłowej. Na ile odczuwalna jest dziś presja konkurencyjna i jaka jest recepta na wyróżnienie się na rynku?

Dla klienta mobilne roboty transportowe są urządzeniami takimi samymi, jak roboty spawalnicze czy wózki widłowe – liczy się to, by były bezpieczne, ekonomiczne i niezawodne. Konkurencyjność rynku rośnie, co potwierdza istnienie biznesowego zapotrzebowania klientów na zakup tego typu rozwiązań. Każdy dostawca musi spełnić wspomniane wcześniej warunki, aby zaistnieć na rynku. VersaBox stawia na wysoką jakość produktu i usług, dbając jednocześnie o zaawansowaną funkcjonalność i ciągły rozwój, który umożliwia przeprowadzanie kolejnych złożonych wdrożeń zakończonych sukcesem.

Które z oferowanych przez VersaBox rozwiązań notuje największe zainteresowanie odbiorców?

Najpopularniejszą oferowaną przez nas platformą – ze względu na niewielki gabaryt w stosunku do dużej ładowności – jest VERSABOT 500. Ten model ma szeroką gamę modułów obsługi ładunku – od transportu europalet, wózków kompletacyjnych i skrzynek, aż do systemów podwieszanych, np. w lakierniach.

Na czym opiera się koncepcja stworzonej przez VersaBox platformy AUTONOMY@WORK?

System AUTONOMY@WORK pozwala na automatyzację szerokiej gamy procesów transportowych z wykorzystaniem inteligentnych wózków mobilnych, które samodzielnie pobierają, transportują i dostarczają ładunki na obszarze istniejących lub nowych zakładów, przy założeniu braku konieczności ingerencji i instalacji dodatkowej infrastruktury.

System może bezpiecznie pracować na korytarzach wspólnie z pracownikami i innymi środkami transportu. Platforma AUTONOMY@WORK zapewnia zarówno konfigurację komponentów systemu, definicję procesu transportu oraz monitorowanie statusów i stanu poszczególnych urządzeń, jak i wizualizację procesu, przegląd statystyk, diagnostykę i zdalną pomoc ze strony VersaBox. W zależności od tego, z jakim procesem u klienta mamy do czynienia, możliwa jest integracja z istniejącą infrastrukturą – np. sterownikami PLC – lub integracja z WMS/MES zakładu. Nad optymalną dystrybucją zleceń dla wielu robotów transportowych czuwa menedżer floty. AUTONOMY@WORK jest kompletną platformą potrzebną do wdrożenia systemu u każdego odbiorcy.

Jak ocenia Pan warunki funkcjonowania na polskim rynku dla firm o takim profilu działalności jak VersaBox – jakie są plusy, jakie minusy?

VersaBox to firma działająca na rynku nowych technologii, ale z zastosowaniem u klientów docelowych reprezentujących bardzo szeroki wachlarz branż. Obecnie pojawiają się efekty spowolnienia gospodarczego. To jednak bardzo dobry czas na sprzedaż systemów dla przemysłu, ponieważ tam istnieje realna potrzeba szukania oszczędności, a system oferowany przez VersaBox to umożliwia.

Zauważalnym minusem jest natomiast częsta obawa przed wprowadzaniem nowych technologii. Nasza firma stara się minimalizować tę barierę i ryzyko, np. przez realizację wdrożeń pilotażowych.

source: Automatyka 11/2019

Keywords

AUTONOMY@WORK, Mateusz Wiśniowski, VERSABOT 500, VersaBox

Parts of the series

Polski producent w walce z… korkami robotów

Polski producent w walce z… korkami robotów

More
Roboty zamiast ludzi. Pandemia rewolucjonizuje branżę spożywczą

Roboty zamiast ludzi. Pandemia rewolucjonizuje branżę spożywczą

More
Bezpieczeństwo człowieka jedyną barierą w sprawności pracy robotów. Co decyduje o tempie pracy urządzeń autonomicznych?

Bezpieczeństwo człowieka jedyną barierą w sprawności pracy robotów. Co decyduje o tempie pracy urządzeń autonomicznych?

More

Related articles

  • Ewolucja krajobrazu robotyki przemysłowej
  • Wizja klienta w centrum uwagi
  • Roboty współpracujące przyszłością polskiego przemysłu
  • Firma SIBA – 25 lat na rynku w Polsce
  • Przyszłość robotyki i AI

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
27 May Conference

Forum Technologiczne: Innowacje w automatyce – Festo i Phoenix Contact w przemyśle przyszłości

Wrocław 27 May 2025
28 May Conference

"Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych" w Siedlcach

Siedlce 28 May 2025
28 May Training

Szkolenie z programowania sterowników PLCnext – podstawy

Wrocław 28–29 May 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP