Lakiernie przyszłości
Katarzyna Jakubek (AutomatykaOnline.pl) print
O nowoczesnych i przyjaznych środowisku rozwiązaniach dla przemysłu motoryzacyjnego rozmawiamy z Andreasem Federmannem, dyrektorem zarządzającym w Dürr Poland.
Dürr działa kompleksowo w branży motoryzacyjnej. Jakie rozwiązania są oferowane?
Grupa Dürr to jedna z wiodących na świecie firm zajmujących się inżynierią mechaniczną i instalacyjną. Mamy specjalistyczną wiedzę w obszarach technologii automatyzacji, cyfryzacji i efektywności energetycznej. Nasze produkty, systemy i usługi zapewniają wysoce wydajne i zrównoważone procesy produkcyjne – głównie w przemyśle motoryzacyjnym oraz dla producentów mebli i domów z drewna. Działamy także w takich sektorach, jak przemysł chemiczny i farmaceutyczny, wyrobów medycznych, elektrotechniki i produkcji akumulatorów.
W 2023 roku firma wygenerowała sprzedaż o wartości 4,6 miliarda euro. Grupa Dürr zatrudnia ponad 20 500 pracowników, ma 142 oddziały w 32 krajach i działa na rynku w pięciu sektorach. Nasze maszyny, systemy i usługi są ekonomiczne i zapewniają zrównoważone procesy produkcyjne. W 2023 roku firma Dürr odnotowała 48% ogólnej sprzedaży w branży motoryzacyjnej. Dalej chciałbym się skupić się właśnie na przemyśle motoryzacyjnym i zagadnieniach związanych z ochroną środowiska.
Dürr projektuje, buduje i modernizuje kompletne lakiernie dla przemysłu motoryzacyjnego jako dostawca „pod klucz” lub dostarcza elementy na różnych etapach procesu. Kluczowe rozwiązania obejmują system elektropowłoki RoDip, energooszczędny system separacji farby EcoDryScrubber, piec EcoInCure oraz kabinę lakierniczą EcoProBooth wraz z całym wyposażeniem do aplikacji farb wewnętrznych i zewnętrznych.
Firma Dürr dostarcza rozwiązania do zautomatyzowanego natryskiwania podkładów, lakierów bazowych i lakierów bezbarwnych wraz z kluczowymi produktami, takimi jak rodzina robotów malarskich trzeciej generacji EcoRP, szybki atomizer obrotowy EcoBell4, zmieniacz kolorów EcoLCC2 i oparty na robotach system aplikacji EcoPaintJet. Dürr dostarcza również szeroką gamę produktów do procesów uszczelniania, które służą do uszczelniania szwów spawalniczych, zabezpieczania podwozia i wtryskiwania materiałów izolacyjnych w samochodach.
W naszej wizji „lakierni przyszłości” Dürr zamiast konwencjonalnych linii lakierniczych stawia na indywidualnie sterowane skrzynki z farbami. Oprócz modułowych skrzynek lakierniczych, wykorzystywane są pojazdy AGV jako elastyczny system przenośników wraz z wysokowydajną technologią sterowania. Umożliwiają one lakierowanie szerokiej gamy typów nadwozi w jednym systemie.
Ponieważ firma Dürr jest również istotnym dostawcą w dziedzinie kontroli zanieczyszczeń powietrza, dostarczamy systemy oczyszczania powietrza wylotowego do lakierni. To rozwiązanie jest także wykorzystywane w przemyśle chemicznym i farmaceutycznym, przemyśle meblarskim i wielu innych.
Nasza oferta produktów cyfrowych zawiera rodzinę oprogramowania DXQ, która obejmuje rozwiązania do monitorowania zakładów, systemów realizacji produkcji (MES), zaawansowanej analityki i konserwacji predykcyjnej, a także wiele innych rozwiązań cyfrowych.
W obszarze montażu końcowego firma Dürr ponownie występuje jako dostawca „pod klucz” lub realizuje różne procesy. W naszym portfolio znajduje się technologia przenośników, technologia napełniania, testowania i montażu, a także stacje mariażowe do łączenia nadwozia z układem napędowym.
Klejenie stanowi alternatywę dla spawania elementów pojazdów podczas produkcji nadwozi pojazdów w kolorze białym oraz montażu końcowego, umożliwiając wykorzystanie przy produkcji nadwozi pojazdów lekkich materiałów niespawalnych. Zastosowanie technologii klejenia w montażu końcowym obejmuje montaż okien, szklanych dachów i kokpitów.
Elektromobilność otwiera nowe możliwości biznesowe, dzięki większemu stopniowi automatyzacji montażu pojazdów elektrycznych, wynikającemu z prostszego układu napędowowego. Dürr dostarcza również systemy powlekania elektrod i rozwiązania w zakresie klejenia do produkcji akumulatorów.
Firma intensywnie inwestuje w nowe biura i hale produkcyjne w Polsce. Czy widzi Pan potencjał na polskim rynku?
Dürr Poland powstał w Radomiu w 1990 roku. Jest trzecią co do wielkości firmą w globalnej Grupie Dürr. Od chwili założenia Dürr Poland stale poszerza swoje zaplecze i zakres usług. W latach 1997, 2004, 2013 i 2019 wybudowano nowe kompleksy biurowe i budynki montażowe. W 2023 roku oddano do użytku nowy budynek produkcyjno-magazynowy w Radomiu.
Polska ma doskonale wykształconych inżynierów, dobrą siłę roboczą przy rozsądnych kosztach oraz duże wsparcie dla inwestycji przemysłowych. Dürr Poland powstał jako globalne centrum kompetencji w zakresie systemów przenośników farb i systemów montażu końcowego, a także europejskie centrum produkcyjne w zakresie produkcji przenośników, blach, kanałów i szaf sterowniczych. Jako Dürr Poland uczestniczymy w światowych i europejskich projektach dla branży motoryzacyjnej.
Jak rozwija się branża motoryzacyjna w Polsce?
Rynek jako całość dobrze się rozwija – zarówno w Polsce, jak i w kilku krajach Europy Wschodniej. Wynika to również z korzystnych warunków gospodarczych. Ludzie są wysoko wykwalifikowani, warunki pracy są dobre, a transport części do fabryk i odwrotnie – gotowych produktów do reszty świata – jest łatwy w zarządzaniu. Dlatego znani producenci OEM od lat inwestują w Polsce i stale poszerzają swoje moce produkcyjne. Jednocześnie plany produkcji polskiego e-samochodu oferują ogromny potencjał. W ostatnich latach firma Dürr dostarcza technologię systemową do prawie wszystkich zakładów motoryzacyjnych. Wierzymy, że dzieje się tak dlatego, że dostarczamy bardzo dobrą technologię i jesteśmy bardzo rzetelni w jej wykonaniu. Dlatego pozytywnie patrzymy w przyszłość, zarówno jeśli chodzi o rozwój rynku, jak i naszą własną pozycję na rynku.
Jakie wyzwania stoją przed producentami w branży motoryzacyjnej? W jaki sposób Dürr może pomóc w wyznaczaniu nowych standardów?
Moim zdaniem producenci samochodów stoją przed wyzwaniem ekonomicznego działania przy utrzymaniu produktywności i zapobieganiu przestojom. Dürr wspiera ich w tym zakresie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, niezawodnemu i bardzo profesjonalnemu zarządzaniu projektami oraz globalnej sieci z kilkoma zakładami produkcyjnymi.
Przykładem wiodącej technologii jest EcoPaintJet Pro do malowania samochodów. Obecnie jesteśmy w stanie malować duże części karoserii, takie jak dachy czy drzwi, bez nadmiaru lakieru. Jedną z korzyści jest zmniejszenie zużycia farby. W przypadku zastosowań dwukolorowych, takich jak dekoracyjne i kontrastujące kolory na dachu, ta innowacja eliminuje również potrzebę ręcznego i bardzo czasochłonnego maskowania. Nowy proces zarówno oszczędza czas, jak i jest przyjazny dla środowiska.
Naszą przewagą jest również bardzo efektywne zarządzanie projektami. Mamy doskonałe powiązania pomiędzy sektorami i globalną sieć dostawców, co pozwala nam wspierać naszych klientów w określonych ramach czasowych, budżecie i zakładanym zakresie. Przyczyniają się do tego również różne zakłady produkcyjne firmy Dürr. Mamy w Polsce doskonałych techników i kadrę produkcyjną, którzy wytwarzają najwyższej klasy produkty, takie jak pojazdy EcoProFleet AGV, moduły EcoDryScrubber, szafy sterownicze na cały świat, ale także płozy, kanały i wiele innych.
Dürr specjalizuje się w systemach lakierniczych. Proszę przybliżyć nam Wasze rozwiązania.
W dziedzinie technologii lakierniczej Dürr jest światowym liderem na rynku motoryzacyjnym z udziałem od 45 % do 55 %. Nasza pozycja jest bardzo silna i stale wprowadzamy nowe innowacje, aby malowanie było bardziej wydajne i zrównoważone. Jednym z przykładów jest nasz specjalny system dostarczania farb kolorowych: EcoSupplyP. W ostatnich latach wzrosła liczba kolorów stosowanych w wykańczaniu lakierów samochodowych i innych zastosowaniach wykończeniowych. EcoSupply P zapewnia szybkie i ekonomiczne dostarczanie niemal nieograniczonej liczby kolorów farb bez pozostawiania śladów. Dzięki temu nadaje się nie tylko do nakładania kolorów specjalnych, ale także do kolorów w małych seriach. Idealnym rozwiązaniem jest następnie zastosowanie atomizera obrotowego EcoBell4 do nakładania farby. Dzięki tej nowej generacji i technologii czterech głównych igieł zmiana koloru staje się kwestią sekund – przy najniższych możliwych stratach środka powlekającego i płuczącego. Oznacza to krótsze czasy cykli, wyższą wydajność i mniejszą emisję LZO.
Poza przemysłem motoryzacyjnym firma Dürr oferuje produkty do nakładania farb do tworzyw sztucznych, ceramiki, drewna, mebli i innych gałęzi przemysłu w segmencie produktów przemysłowych. Przez lata firma Dürr realizowała koncepcję Ready2Integrate, której celem było płynne dopasowanie poszczególnych produktów w celu szybkiego złożenia wysokiej jakości rozwiązania składającego się ze sterownika, technologii dozowania i aplikatora. Dzięki produktom Dürr integratorzy mogą teraz szybko instalować technologię aplikacyjną u klienta końcowego za pomocą plug & play.
Jakie są korzyści z programu digital@DÜRR?
digital@DÜRR to jeden z pięciu naszych strategicznych obszarów, które mają kluczowe znaczenie dla umacniania naszej pozycji lidera na rynku globalnym. W miarę postępu transformacji cyfrowej inteligencja naszych maszyn i systemów staje się coraz ważniejszym czynnikiem. Naszym celem jest zaoferowanie każdemu klientowi najlepszego dostępnego na rynku rozwiązania umożliwiającego cyfrową optymalizację jego działań produkcyjnych. W związku z tym stale poszerzamy naszą ofertę aplikacji i usług opartych na danych. Mamy zdecydowaną przewagę nad konkurentami w branży oprogramowania: łączymy cyfrowe know-how z ekspercką wiedzą na temat procesów produkcyjnych w ramach tzw. kompetencji hali produkcyjnej.
Nowa hala magazynowo-produkcyjna w Radomiu została otwarta w ubiegłym roku. Jakie urządzenia są w nim produkowane?
Nasz nowy budynek produkcyjno-magazynowy w Radomiu zajmuje powierzchnię 4000 metrów kwadratowych. To nowa siedziba zespołu zajmującego się produkcją blachy, który stale się rozwija wraz z produkcją dla naszych klientów w nowych zakładach. Tutaj produkujemy piece, skrzynki grzewcze, ściany kabin oraz spawane przewody kanałowe dla europejskich projektów dla przemysłu motoryzacyjnego.
W jaki sposób firma projektuje systemy transportu w zakładach produkcyjnych?
Aby produkcja była wydajna, wymaga elastycznych i precyzyjnych procesów produkcyjnych. Pojazdy AGV, z których część jest produkowana w Polsce, łączą oba elementy w najlepszy możliwy sposób. Rodzina pojazdów AGV ProFleet firmy Dürr, precyzyjnie dostosowana do każdego przedmiotu obrabianego, pomaga zwiększyć wydajność w łańcuchu procesowym. Dzięki zoptymalizowanym czasom przejazdu i inteligentnemu sterowaniu oferują rozwiązania szyte na miarę dla indywidualnych wymagań, niezależnie od obciążenia pracą i procesu. Pojazdy AGV firmy Dürr umożliwiają demontaż sztywnych linii produkcyjnych występujących w lakierniach i montaż końcowy w celu ich zoptymalizowania. Dzięki oprogramowaniu DXQlogistics.control, które koordynuje przepływ materiałów w oparciu o wykorzystanie mocy produkcyjnych, wyposażenie i dostępność na stanowiskach pracy, można łatwo zarządzać mieszanymi flotami pojazdów AGV, AMR i robotów serwisowych.
Czy firma realizuje tylko zamówienia „szyte na miarę”, czy posiadają Państwo również ofertę standardową?
Dürr oferuje rozwiązania modułowe dla prawie wszystkich procesów lakierniczych, które można łatwo dostosować do specyficznych wymagań klienta. W ten sposób systemy można elastycznie dostosowywać do możliwości produkcyjnych, a nawet przenosić. Dzięki temu firma Dürr może wspierać producentów samochodóww dostosowywaniu sposobu produkcji do zmieniających się potrzeb. Zawsze istnieje możliwość skalowania i indywidualnej personalizacji.
Rozmawiała
Katarzyna Jakubek
source: AutomatykaOnline.pl