2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Bezpieczne akrobacje w strudze powietrza o prędkości 300 km/h

Materiał prasowy (ABB) print

Wednesday February 28 2024
Bezpieczne akrobacje w strudze powietrza o prędkości 300 km/h
Tweet

Nie trzeba skakać ze spadochronem, by poczuć się jak… skoczek ze spadochronem. Podobnych wrażeń jak podczas wolnego opadania z około 3000 metrów można doświadczyć w tunelu aerodynamicznym. Też jest ekscytująco, a przy tym bezpieczniej, ponieważ z nowoczesną technologią pod ręką.

Jeden z takich tuneli znajduje się w Mirosławicach pod Wrocławiem. FlySpot to zbudowana ze zbrojonego betonu konstrukcja, której serce to komora lotów. Komora jest przeszklona, ze ściankami o grubości 4 cm. Zanim przyjdzie nasza kolej, możemy popatrzeć przez te ścianki, jakie akrobacje jest w stanie wykonać człowiek kontrolujący strugę powietrza o prędkości nawet 300 km/h.

Po chwili dostajemy kombinezon, kask, gogle i stopery do uszu. Przechodzimy przez śluzę powietrzną i rzucamy się w wir – dosłownie, ponieważ od razu uderza w nas silny podmuch. Za ten ruch powietrza odpowiadają cztery wentylatory, które w ciągu sekundy mogą przepchnąć powietrze o objętości trzech basenów olimpijskich. Zasilają je cztery silniki elektryczne ABB.

Jednak samo zasilanie nie wystarczy, urządzenia wprawiające powietrze w ruch nie mogą działać jednostajnie i cały czas na pełnej mocy. W szklanej tubie trzeba szybko nauczyć się podstawowych ruchów, ponieważ każdy centymetr naszego ciała skierowany w odpowiednim kierunku decyduje o tym, czy się wzniesiemy, opadniemy czy może przekręcimy się na bok. Poza tym z symulatora korzystają nie tylko profesjonaliści, ale i amatorzy, dorośli i dzieci. Innymi słowy – mocą wentylatorów (a w zasadzie silników elektrycznych) trzeba na bieżąco płynnie regulować.

Na pierwszy rzut oka odpowiada za to osoba przy pulpicie operatorskim, która jednym ruchem joysticka jest w stanie zmniejszyć lub zwiększyć moc wentylatora. Jednak i w tym przypadku decydującą rolę odgrywa znajdująca się na drugim planie technologia. W rzeczywistości prędkość obrotowa silników regulowana jest za pomocą napędów – a konkretnie czterech falowników niskiego napięcia ACS800. Każdy z nich zintegrowany jest z innym wentylatorem.

Amatorzy jak mistrzowie

– Dzięki płynnej regulacji operator jest w stanie w pełni bezpiecznie „poprowadzić” niedoświadczoną osobę przez symulację skoku. W układach napędowych wbudowane są wejścia cyfrowe, instalacje wyposażyliśmy też w dodatkowe obwody bezpieczeństwa – mówi Dominik Grodzki, kierownik serwisu w biznesie Systemów Napędowych ABB w Polsce. – W każdej chwili urządzenia można podłączyć do chmury obliczeniowej i monitorować ich parametry online w trybie 24/7.

Jak dodaje, możliwość płynnej regulacji mocą wentylatorów to również realne oszczędności z tytułu mniejszego zużycia energii – powietrze może być wprawiane w ruch tylko wtedy, gdy w tubie znajduje się skoczek, i z taką prędkością, jaka aktualnie jest wymagana.

Oczywiście dla bezpieczeństwa skoczków liczy się również niezawodność zasilania – urządzenia muszą cały czas być „zaopatrywane” w energię elektryczną. Za ten aspekt odpowiadają kompaktowe rozdzielnice ABB SafePlus.

– Geometria tunelu została opracowana przez naukowców, jednak nawet najlepiej zaprojektowana konstrukcja nie wyręczy urządzeń, które de facto tworzą symulację skoku spadochronowego – mówi Michał Braszczyński, prezes FlySpot. – Postawiliśmy na sprawdzone rozwiązania technologiczne, ponieważ chcemy, aby nasza sieć tuneli była miejscem i dla mistrzów świata, którzy ćwiczą przed zawodami, i dla amatorów, którzy chcą w bezpiecznych warunków poczuć się jak ci mistrzowie.

Tunele aerodynamiczne są powszechnie stosowane w przemyśle, głównie w sektorze lotniczym i motoryzacyjnym. ABB dostarczyła aplikacje zasilające m.in. na potrzeby symulacji powietrznych w NASA oraz w Formule 1.

source: ABB

Keywords

ABB, automatyka, falownik, tunel aerodynamiczny

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP