Elastyczne linie produkcyjne na potrzeby masowej indywidualizacji produkcji. SuperTrak dla przemysłowego transportu
Mimo różnic cenowych, spersonalizowane produkty cieszą się coraz większą popularnością wśród konsumentów. Z tego względu dostosowanie do indywidualnych potrzeb jest dla producentów ciekawą perspektywą – jednak tylko wtedy, gdy może być realizowane z efektywnością produkcji masowej. Na potrzeby elastycznych linii produkcyjnych, B&R przygotowała inteligentny system SuperTrak, który rozwiązuje problem przemysłowego transportu.
– Produkty niestandardowe mają dla klientów szczególną wartość – twierdzi Robert Kickinger, menedżer ds. technologii mechatronicznych w B&R. Przykładem ciekawego podejścia biznesowego są zindywidualizowane albumy ze zdjęciami, które klienci mogą tworzyć w sieci i które są im dostarczane bezpośrednio do domu. Zamiast płacić za tradycyjny album fotograficzny z obwolutami, klienci wolą zapłacić kilka razy więcej za artykuł spersonalizowany. Natomiast z perspektywy producenta, te niestandardowe produkty muszą spełniać jeden warunek: "Muszą nadawać się do wysoce zautomatyzowanej produkcji wielkoseryjnej" – zauważa Kickinger – "w przeciwnym razie koszty jednostkowe będą zbyt wysokie, aby produkcja była opłacalna.
Istota niestandardowej produkcji
To czego ciągle brak w wielu segmentach produkcji to odpowiednie maszyny. Tendencja przechodzenia od „personalizacji dekoracyjnej” w kierunku produktów o niestandardowych wymiarach geometrycznych obejmuje coraz więcej branż – jednak na tym etapie nadal wymagane są ręczne procesy w trakcie cyklu produkcyjnego.
W dalszym ciągu przezbrojenie na inny wariant produktu, wymaga zatrzymania maszyny, co oznacza stratę cennego czasu i utratę korzyści typowych dla produkcji masowej. Doskonałym tego przykładem jest produkcja okien. Niezależnie od asortymentu okien w standardowych rozmiarach, firmy budowlane mogą również zamawiać okna w rozmiarach niestandardowych, odpowiednio do potrzeb klienta. – Produkcja poszczególnych elementów okien została skutecznie zautomatyzowana – zauważa Kickinger. – Niemniej każde przestawienie oznacza konieczność ingerencji pracownika i zmiany rozmiaru, powiedzmy, ze 130 na 140 centymetrów.
W stronę masowej indywidualizacji
– Jedynym sposobem osiągnięcia poziomów efektywności produkcji masowej jest zautomatyzowana elastyczność – wyjaśnia Kickinger. Odpowiedzią jest nowoczesna technologia.
- Nowoczesne systemy informatyczne umożliwiają bezpośrednie współdziałanie z klientem w procesie wytwarzania i uruchamianie produkcji w momencie złożenia zamówienia.
- Zautomatyzowane, sterowane programowo procesy przezbrajania zapewniają rodzaj elastyczności, który czyni produkcję opłacalną nawet w ilościach jednostkowych.
– Jeśli połączymy te dwie możliwości, jesteśmy w stanie wytwarzać produkty zindywidualizowane w warunkach produkcji masowej bez dodatkowego wzrostu kosztów jednostkowych – zapewnia Kickinger. – To, do czego dążymy, to całkowicie nowa generacja technologii produkcji.
Wszystko zależy od transportu w produkcji
Elastyczne operacje w produkcji jednostkowej wymagają maszyn, które mogą dostosowywać się automatycznie, bez interwencji operatora. Rama okna 140-centymetrowego jest większa niż rama okna 130-centymetrowego; maszyna musi być w stanie uwzględnić tę różnicę rozmiarów. Inteligentny system transportowy jest idealnym sposobem wdrożenia rozwiązania sterowania transportem z zachowaniem wymaganego poziomu elastyczności. W przeciwieństwie do zwykłych przenośników taśmowych ze sztywną synchronizacją, inteligentny system transportowy przenosi i ustawia każdy produkt indywidualnie – przy zmiennych pozycjach, prędkościach i odstępach.
– SuperTrak firmy B&R oferuje niezawodny, elastyczny system sterowania transportem umożliwiający wdrożenie niezwykle precyzyjnej technologii produkcji, umożliwiającej masową personalizację – mówi Robert Kickinger, Manager Mechatronic Technologies, B&R.
Istniejąca technologia transportu wykazuje poważne braki w konfrontacji z warunkami panującymi w przemyśle. Na przykład zabieg regulacji prowadnic jest często bardzo czasochłonny. Niektóre systemy mają niewystarczającą nośność; inne z kolei nie posiadają niezbędnych funkcji bezpieczeństwa.
Technologia transportu przemysłowego
ATS SuperTrak został opracowany przez firmę B&R na potrzeby pracy ciągłej w trudnych warunkach przemysłowych. System jest niezawodny, bezpieczny i wyjątkowo łatwy w obsłudze. "To, że wózki można łatwo wymieniać bez konieczności demontażu toru jazdy jest ogromną zaletą systemu B&R" – wyjaśnia Kickinger. W efekcie mamy bardzo krótki średni czas serwisu oraz większą wydajność całej linii.
Bezproblemowa integracja z CNC i robotyką
Precyzyjna synchronizacja w czasie rzeczywistym pomiędzy wózkami i wszystkimi rodzajami serwoosi, systemami CNC i robotyki gwarantuje wysoką jakość procesu produkcyjnego. SuperTrak integruje się z robotami i innymi urządzeniami sterowanymi cyfrowo, tworząc jednolity zautomatyzowany system produkcyjny.
Błyskawiczne przezbrajanie
System SuperTrak optymalizuje czasy przezbrajania dla różnych produktów wytwarzanych na tej samej linii. Gdy tylko nowa opcja zostanie wybrana na panelu operatora lub za pośrednictwem systemu planowania produkcji, system transportowy automatycznie przełączy się na nowy produkt. Znacznie ograniczona lub całkowicie wyeliminowana jest konieczność przeznaczenia dłuższego czasu na mechaniczne przestawienie między produktami. Dzięki dużej pojemności ładunkowej, SuperTrak może obsługiwać cięższe produkty.
Po stronie popytowej, trend do personalizacji produktu jest napędzany przez oczekiwania konsumentów – zwłaszcza przedstawicieli pokolenia epoki cyfrowej. Po stronie podaży, ciągła ewolucja mechatroniki daje początek nowej generacji technologii produkcji na potrzeby indywidualizacji masowej. – SuperTrak zapewnia niezawodne, przemysłowe sterowanie ruchami – dzięki niemu, ta wysoce elastyczna technologia produkcji zajmie właściwe miejsce w systemie inteligentnej fabryki – podsumowuje Kickinger.
source: B&R