FAMUR rozwija nowoczesne technologie i stawia na wirtualną rzeczywistość
Materiał prasowy print
FAMUR, podążając za trendami Przemysłu 4.0, systematycznie rozwija narzędzia szkoleniowe z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości, zdalnej diagnostyki i technologii gogli serwisowych do obsługi urządzeń dla różnych sektorów przemysłu. W ramach tego działania została opracowana i wdrożona koncepcja stworzenia innowacyjnej sali SIGMA (Service in Grid Monitoring Area). To idea oparta na wykorzystaniu nowoczesnych technologii takich jak Virtual Reality (VR), webex, smart glasses i smart mining. Sala SIGMA umożliwia użytkownikom współpracę on-line z klientami, pozwala na prowadzenie analizy parametrów maszyny w czasie rzeczywistym, a także na połączenie się z wyposażonym w okulary serwisowe operatorem przebywającym w dowolnym miejscu na świecie. Od kilku miesięcy w sali SIGMA prowadzone są szkolenia, konferencje oraz spotkania z klientami zarówno polskimi, jak i zagranicznymi.
Sala Service in Grid Monitoring Area (SIGMA) funkcjonuje od września 2021 roku w katowickiej siedzibie Grupy FAMUR. Od tego czasu wykorzystywana jest do prowadzenia szkoleń z obsługi maszyn i urządzeń wyprodukowanych przez spółkę a także spotkań wewnętrznych i zewnętrznych. Najwyższej jakości wyposażenie umożliwia optymalizację obsługi serwisowej poprzez sprawną diagnostykę i wsparcie techniczne dla klientów z różnych gałęzi przemysłu.
– Współczesna technologia otwiera przed nami wiele możliwości. Rozwiązania wykorzystywane w sali SIGMA umożliwiają nam spotkania z serwisami i klientami z całego świata. Jesteśmy jedną z pierwszych firm w Polsce oferującą produkty dla przemysłu, która korzysta z narzędzi smart grid w relacjach z klientami. Możemy dzięki temu nie tylko prowadzić szybką diagnostykę on-line, ale również wspierać klientów i pracowników serwisu w rozwiązywaniu problemów – wyjaśnia Grzegorz Marcinkowski, dyrektor Serwisu Centralnego, FAMUR S.A. – Wykorzystując urządzenia wirtualnej rzeczywistości możemy prowadzić szkolenia w sposób bezpieczny i efektywny. Za pomocą gogli VR w sali SIGMA uczestnicy szkoleń mogą zobaczyć trójwymiarowe modele naszych urządzeń, uczą się jak je konserwować, eksploatować i wykonywać naprawy – dodaje.
Sala SIGMA wyposażona jest w Webex Room Kit Pro, najnowszy system amerykańskiej firmy informatycznej Cisco. Webex specjalizuje się w obsłudze inteligentnych sal szkoleniowych i telekonferencyjnych. Oprogramowanie umożliwia nie tylko udostępnianie obrazu i dźwięku, ale również przeprowadzanie bezpiecznych spotkań sieciowych z wykorzystaniem chmury sieciowej. Nie wymaga przy tym instalacji dodatkowych wtyczek i programów, a do spotkań można dołączyć za pośrednictwem komputera, przeglądarki czy smartfona.
Infrastruktura sali SIGMA obejmuje także m.in. zestaw kamer 5K Ultra HD z funkcją kadrowania i śledzenia rozmówców z 86 stopniowym polem widzenia. Dodatkowo dostępne są obrotowe kamery Full HD z 20-krotnym zoomem. Zabudowane w suficie mikrofony i głośniki zarządzane są poprzez zaawansowany procesor dźwięku, który umożliwia uczestnikom prowadzenie spotkań i komunikowanie się z dowolnego miejsca w sali. Materiały szkoleniowe, jak i przebieg procesów serwisowych można śledzić na monitorach 4K.
Jedną z kluczowych funkcjonalności sali SIGMA jest możliwość komunikacji z inteligentnymi okularami Vuzix M400 (goglami serwisowymi), dzięki którym serwisanci i klienci wyposażeni w te okulary podczas pracy przy maszynie mogą uzyskiwać zdalne wsparcie w zakresie rozwiązywania problemów lub podczas rutynowych działań. Okulary posiadają wbudowany wyświetlacz OLED, wysokiej klasy kamerę 4K ze stabilizacją obrazu i autofocusem dla szybszego skanowania i szerszego kąta obserwacji, potrójną redukcję szumów mikrofonu i głośniki o dużym natężeniu dźwięku, co umożliwia pracę w pomieszczeniach nawet przy wysokim poziomie hałasu.
– W przypadku, gdy wystąpi potrzeba wsparcia serwisu pracującego przy maszynie, pracownik serwisu może za pośrednictwem okularów nawiązać łączność z inżynierami przebywającymi w siedzibie firmy, którzy obserwując sytuację z jego perspektywy mogą w czasie rzeczywistym udzielać pełnego wsparcia technicznego, a ekspert, widząc urządzenie oczyma użytkownika, jest w stanie określić, jakie czynności serwisowe należy wykonać. W najbliższym czasie będziemy dalej rozwijać potencjał oferowany przez technologie będące na wyposażeniu sali SIGMA – mówi Grzegorz Marcinkowski.
Obsługą systemu oraz prowadzeniem szkoleń zajmuje się obecnie ośmiu wykwalifikowanych specjalistów z różnych zakresów działalności Grupy FAMUR.
– Sala SIGMA w szczególny sposób rozszerza ofertę skierowaną do naszych klientów, a zdalna obsługa procesów pozwala w znacznym stopniu zwiększyć efektywność działań poprzez m.in. skrócenie czasu wykonywanych czynności serwisowych. Za pomocą sali SIGMA realizowane są połączenia z serwisami zagranicznymi, które wspierają klientów w zakresie obsługi serwisowej czy naprawy urządzeń. To istotna optymalizacja, bowiem zdarzały się sytuacje, w których sam dojazd z kraju na miejsce pracy naszych maszyn zajmował kilka dni. Funkcjonalność nowej sali podnosi jakość obsługi klientów i pozwala na szybkie udzielnie pomocy naszym partnerom - podsumowuje Grzegorz Marcinkowski.
source: FAMUR