2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Globalne badanie HONEYWELL: wdrożenie sztucznej inteligencji w europejskim handlu przyspiesza

Materiał prasowy print

Monday September 01 2025
Globalne badanie HONEYWELL: wdrożenie sztucznej inteligencji w europejskim handlu przyspiesza
Tweet

Honeywell opublikował badanie „Global Retailer Technology Survey”. Z raportu wynika, że europejskie sieci handlowe intensywnie wdrażają rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Zastosowanie AI ma pomóc w usprawnieniu kluczowych procesów w firmach. Ponad 8 z 10 (84%) firm z branży retail w Europie i 85% respondentów na świecie korzysta ze sztucznej inteligencji. W najbliższym czasie 2/3 (61%) europejskich detalistów planuje zwiększyć zakres jej wykorzystania, a 22% chce utrzymać obecny poziom wdrożeń. Z kolei 14% firm, które jeszcze nie korzystają z AI, przygotowuje projekty pilotażowe.

  • Respondenci z Europy wskazali, że największy potencjał zastosowań AI i rozwoju cyfryzacji widzą w marketingu (44%), obsłudze klienta (35%), sprzedaży (35%) oraz zamówieniach (35%).
  • Oceniają oni znaczenie AI w obszarach marketingu i zamówień wyżej niż firmy z innych regionów świata (+7% względem średniej globalnej).
  • Jednocześnie rzadziej niż pozostali respondenci widzą potencjał AI w przyspieszeniu łańcuchów dostaw (27% w Europie i 34% globalnie).

Badanie pokazuje też, jak europejscy detaliści chcą wykorzystywać AI do usprawniania działań operacyjnych – od planowania popytu po obsługę klienta.

„Polscy detaliści coraz częściej sięgają po wsparcie AI, aby szybciej wychwytywać zmieniające się wzorce zakupowe i precyzyjniej kierować działaniami marketingowymi na niezwykle konkurencyjnym rynku” – mówi Piotr Miecznikowski, Head of Industrial Automation Division – Polska, Czechy i Słowacja oraz Prezes Zarządu Honeywell Polska. „W Polsce jesteśmy wciąż na wczesnym etapie wdrażania sztucznej inteligencji – gotowe rozwiązania ma jedynie co dziesiąta firma. Jednak w tych organizacjach, w których AI już działa, rezultaty są obiecujące. Większość handlowców zaczyna od gotowych narzędzi i analizy danych już zgromadzonych – m.in. z kodów kreskowych i QR, równolegle wzmacniając ochronę danych, budując zaufanie klientów i podnosząc kompetencje zespołów. Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał do wspierania wzrostu sprzedaży, tworzenia hiperpersonalizowanych doświadczeń klientów oraz usprawniania operacji w całym łańcuchu dostaw”.

Europejskie firmy interesują się także możliwościami generatywnych agentów AI jako wsparcia dla pracowników sklepów. Mogą one służyć personelowi jako pomoc w szybkim odpowiadaniu na zapytania klientów, ale także przyspieszając procesy onboardingu. 36% detalistów w Europie (32% globalnie) uznało je za najważniejsze rezultaty wdrożeń AI. Na drugim miejscu znalazło się wykorzystanie sztucznej inteligencji do lepszego zarządzania zapasami i prognozowania popytu (36% w Europie, 33% globalnie). Planowanie pracy i optymalizację zasobów kadrowych wskazała jako najwyższy priorytet niemal jedna trzecia europejskich respondentów (31% wobec 26% globalnie).

Na krajobraz sektora retail w Europie wpływają także inne zaawansowane technologie. 41% handlowców detalicznych korzysta z optycznego rozpoznawania znaków (OCR), 29% wdraża rozszerzoną rzeczywistość (AR), a 27% inwestuje w widzenie maszynowe i analizę obrazu z kamer (CV). Technologia OCR, dzięki szybkiemu odczytywaniu etykiet i informacji o produktach, może przyspieszać procesy np. uzupełniania zapasów na półkach czy identyfikowania błędnych naklejek z cenami. CV pomaga ograniczać rosnące straty inwentaryzacyjne, natomiast AR ułatwia klientom i pracownikom wizualizację produktu w konkretnej przestrzeni.

Choć wyniki badania przeprowadzonego przez Honeywell wskazują na utrzymujące się tempo wdrożeń sztucznej inteligencji, europejscy detaliści wyrażają również swoje obawy. Do najczęściej przewidywanych wyzwań w przyszłości należą: złożoność modeli AI (41%), brak zaufania konsumentów (41%) oraz zgodność z regulacjami (40%). To sygnał dla firm, że warto mówić językiem korzyści i jasno komunikować klientom konkretne korzyści z zastosowania AI.

Badanie Honeywell objęło 450 dużych sieci handlowych z USA, Europy, Ameryki Łacińskiej, Indii oraz Bliskiego Wschodu. Jego celem było sprawdzenie, w jaki sposób firmy wykorzystują zaawansowane technologie w całej organizacji – od AI i automatyzacji po rzeczywistość rozszerzoną, widzenie maszynowe i czujniki. W europejskiej próbie znalazły się firmy z Wielkiej Brytanii i Niemiec osiągające roczne przychody na poziomie co najmniej 25 mln USD (ok. ~92 mln PLN).

Sztuczna inteligencja może pomóc handlowcom na całym świecie lepiej prognozować zapasy w oparciu o zachowania klientów i sezonowość produktów oraz automatycznie korygować ceny w czasie rzeczywistym, co przekłada się na szybszy wzrost i niższe koszty.  

Metodologia

Badanie “Global Honeywell Retailer Technology Survey” na zlecenie Honeywell przeprowadził Wakefield Research w maju 2025 roku. W badaniu online typu omnibus na temat wykorzystania AI i innych technologii wzięło udział 450 przedstawicieli kadry kierowniczej dużych sieci handlowych ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Brazylii, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Arabii Saudyjskiej. Próg kwalifikacji jako „dużego” detalisty różnił się w zależności od kraju – od co najmniej 100 mln USD rocznych przychodów w USA do co najmniej 5 mln USD w ZEA i Arabii Saudyjskiej.

source: HONEYWELL

Related articles

  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu
  • Enkoder safety od ifm electronic – precyzja i funkcjonalność dla maszyn mobilnych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP