Jaka technologia kryje się za lotami w największym na świecie symulatorze swobodnego spadania?
Materiał prasowy print
O bezpieczeństwo użytkowników tunelu aerodynamicznego dba m.in. oparte na chmurze obliczeniowej narzędzie do monitorowania napędów.
Gwałtowny wzrost poziomu adrenaliny. Cukier dający kolejny zastrzyk energii. Bicie serca i oddech przyspieszają, dzięki czemu większa ilość tlenu doprowadzana jest do mięśni. Tego właśnie doświadcza ludzkie ciało w trakcie swobodnego spadania z wysokości, powiedzmy, 4500 metrów.
Aero Gravity w Mediolanie oferuje takie doświadczenia, ale już kilka metrów nad ziemią i bez zakładania spadochronu. To największy na świecie symulator swobodnego spadania. W wysokiej na 21 metrów przezroczystej tubie o średnicy 5 metrów ludzie koziołkują, wirują i szybują w powietrzu.
Za tą zabawą kryje się nowoczesna technologia. Sześć potężnych wentylatorów tłoczy powietrze w górę, aby amator mocnych wrażeń mógł poczuć to samo, co człowiek wyskakujący z samolotu na wysokości kilku tysięcy metrów. Napędy o zmiennej prędkości (VSD) zamontowane przy silnikach napędzających wentylatory są obsługiwane joystickiem, a nad bezpieczeństwem pracy turbin czuwa cyfrowa technologia ABB Ability.
Co roku tunel wiatrowy odwiedza ponad 55 000 osób, od zaawansowanych skoczków spadochronowych po solenizantów świętujących urodziny i pracowników firm na spotkaniach integracyjnych. Ośrodek jest czynny codziennie przez 14 godzin. Długie godziny pracy w połączeniu z koniecznością ciągłej i precyzyjnej regulacji prędkości wymagają najwyższego poziomu bezpieczeństwa i sprawności urządzeń – najważniejsze by nie doszło do awarii i przerwy w tłoczeniu powietrza.
Każdy z sześciu wentylatorów o mocy 400 kilowatów (kW) jest obsługiwany przez asynchroniczny trójfazowy silnik elektryczny ABB i przemiennik częstotliwości ACS 800. Operator tunelu joystickiem reguluje przepływ powietrza zgodnie z potrzebami użytkownika „fruwającego” w komorze. Prędkość nadmuchu można w ciągu kilku sekund zwiększyć lub zmniejszyć w przedziale 120–370 km/h.
W celu zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa Aero Gravity wykorzystuje oparte na chmurze narzędzie ABB Ability™ do monitorowania stanu napędu. Monitorowanie odbywa się na podstawie zbieranych danych o kluczowych parametrach, takie jak nietypowa temperatura czy nieprawidłowa praca.
Dane te są analizowane na serwerze ABB, który następnie, poprzez system wskaźników, sygnalizuje obszary wymagające dodatkowej uwagi. Technicy ABB korzystający z zaawansowanego zestawu narzędzi online mogą diagnozować i analizować potencjalne problemy.
Aero Gravity korzysta także z usług ABB w zakresie zaopatrzenia w części zamienne, które muszą być zawsze dostępne w celu zminimalizowania skutków ewentualnych awarii. – Jak dotąd wszystko działa perfekcyjnie i nie zanotowaliśmy poważniejszych usterek – powiedział Sandro Andreotti, dyrektor generalny Aero Gravity. – Cyfrowa usługa codziennie gromadzi cenne informacje zwrotne i pomaga nam podejmować działania naprawcze. Ogranicza to obciążenie termiczne urządzeń, co przekłada się na dłuższą żywotność oraz poprawę ogólnej efektywności maszyn, a także pomaga utrzymać komfortową temperaturę dla użytkowników komory.
ABB dostarczyła także napędy i cyfrowe technologie monitorowania dla największej w Europie (stan na 2018 r.) karuzeli wahadłowej Loke Gyro Swing w parku rozrywki Liseberg w szwedzkim Goeteborgu. Również tam amatorzy mocnych wrażeń mogą przez chwilę zapomnieć o grawitacji...
source: ABB