2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 3/2021

Automation3/2021

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Lotniska zmniejszają swój ślad węglowy dzięki optymalizacji systemów HVAC

Materiał prasowy (Schneider Electric) print

Tuesday March 02 2021
Lotniska zmniejszają swój ślad węglowy dzięki optymalizacji systemów HVAC
Tweet

Lotniska, które inwestują w zrównoważony rozwój, dzięki poprawie efektywności energetycznej korzystają również ze znacznego obniżenia ponoszonych kosztów.

Jedną z nowych norm, jakie przeniósł ubiegły rok jest dezynfekcja rąk płynami na bazie alkoholu. Operatorzy maszyn, serwisanci czy nawet kierowcy autobusów musieli do tego dodać też regularne czyszczenie różnego rodzaju przycisków. Jak tę z pozoru błahą czynność robić skutecznie i bez szkody dla sprzętu.

Minusem dynamicznego rozwoju branży jest to, że porty lotnicze, wraz z całym sektorem lotniczym, zostawiają znaczny ślad węglowy. Dzienne zużycie energii elektrycznej i cieplnej przez duże lotnisko można porównać do zużycia energii przez miasto liczące 100 000 mieszkańców. Cały światowy przemysł lotniczy przyczynia się do około 2% całkowitej światowej emisji dwutlenku węgla. Jest to dość znacząca wartość jak na pojedynczą branżę. Biorąc pod uwagę tak duży wpływ na zanieczyszczenie środowiska, oczywiste jest, że porty lotnicze muszą podjąć poważne zobowiązania mające na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i ogólnego zużycia energii.

Zrównoważony rozwój portów lotniczych poprzez poprawę efektywności energetycznej

Takie przesłanie wyłania się zarówno z unijnych programów, takich jak Europejski Zielony Ład, jak i stanowiska zajmowanego przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) oraz Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (ACI), które wyznaczają sobie ambitne cele w zakresie poprawy zrównoważonego rozwoju. Już teraz niektóre z największych na świecie portów lotniczych koncentrują się na zrównoważonym rozwoju i są doceniane za osiągnięcia w spełnianiu wymagań Airport Carbon Accreditation w zakresie emisji CO2.

Porty lotnicze, które inwestują w ograniczenie śladu węglowego, oprócz realizacji celów środowiskowych, osiągają również znaczne oszczędności kosztów wynikające z poprawy efektywności energetycznej. Ich działania zaczynają się najczęściej od skupienia się na największym konsumencie energii na lotnisku – systemach ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC). Na przykład, operatorzy Terminalu 4 na nowojorskim lotnisku JFK zaoszczędzili 1 575 000 dolarów dzięki wprowadzeniu niskonakładowych modernizacji, zaczynając od audytu działania systemów (głównie HVAC) w budynkach.

Jak zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w sposób efektywny kosztowo

Dla wielu lotnisk usprawnienie systemu HVAC jest wciąż niewykorzystaną szansą. Te systemy zużywają najwięcej, bo około 50% energii, a ich modernizacja i usprawnienie jest dla lotnisk stosunkowo łatwym rozwiązaniem, ponieważ ulepszenia można wprowadzić szybko i efektywnie kosztowo. Co więcej, odbywa się to przy minimalnym wpływie na obsługę pasażerów. Raporty eksperckie wskazują, że porty lotnicze mogą w zaoszczędzić około 3500 ton CO2 i 70 000 EUR rocznie podejmując tak proste działania, jak zwykła zmiana ustawień regulacji ogrzewania i wymiana wadliwych czujników. Modernizacja systemów na nowocześniejsze może wygenerować znacząco większe oszczędności.

Optymalizacja systemów HVAC dla lepszej kontroli i zarządzania

Nowoczesne porty lotnicze wykorzystują połączone, cyfrowe systemy HVAC. Zastosowane w nich rozwiązania IoT, takie jak czujniki i urządzenia pomiarowe, zapewniają aktualizacje danych dotyczących wydajności systemu w czasie rzeczywistym i umożliwiają ciągłe monitorowanie stanu HVAC. Dzięki wykorzystaniu analityki predykcyjnej, możliwe staje się utrzymanie niezawodności i optymalizacja działania systemów. Jest to kluczowe, ponieważ wiele lotnisk działa przez całą dobę i nie może sobie pozwolić na wyłączenia np. klimatyzacji, w celu przeprowadzenia poważnej naprawy. Są to również miejsca o dużym natężeniu ruchu i każda awaria może być niebezpieczna dla osób znajdujących się w jej pobliżu.

Systemy HVAC na lotniskach muszą być niezawodne, szybko reagować i utrzymywać zawsze wysoką jakość powietrza w pomieszczeniach. Zastosowanie inteligentnych systemów poprawia wydajność i daje lotniskom lepszą kontrolę i zarządzanie HVAC. Dane płynące z czujników uwzględniają wiele czynników związanych z ogrzewaniem i chłodzeniem dużego budynku o stale zmieniającym się poziomie zajętości. Pozwala to na lepsze wykorzystanie energii i zapewnia możliwość jej oszczędzania poprzez regulację temperatury w oparciu o aktualne wymagania. Ponadto, lotniska mogą wykorzystywać falowniki (VSD) do sterowania prędkością pomp i wentylatorów, by zużywały tylko tyle energii, ile potrzeba. W rezultacie, minimalizuje się straty energii, optymalizuje wydajność systemu i poprawia przepływ powietrza, aby zapewnić komfortowe środowisko pasażerom i pracownikom linii lotniczych.

– Główne instalacje na lotnisku wymagają optymalizacji, nawet jeśli są dobrze zaprojektowane. Największym wyzwaniem jest utrzymanie rozrastającego się obiektu w sposób efektywny kosztowo aby lotnisko pozostało atrakcyjnym miejscem dla linii lotniczych. W proaktywnym podejściu do eksploatacji pomocą służą rozwiązania zaawansowanej analityki w architekturze EcoStruxue takie jak Building Advisor i Power Advisor – mówi Marek Olszewski, Marketing Channel Manager w Schneider Electric Polska.

Studium przypadku: Lotnisko w Bristolu

Lotnisko w Bristolu w Wielkiej Brytanii osiąga postępy w realizacji swoich celów energetycznych poprzez lepszą integrację, podniesienie wydajności i kontrolę systemu HVAC w wielu rejonach lotniska. Wykorzystując innowacyjną technologię systemów zarządzania budynkiem, dostarczoną przez Schneider Electric, lotnisko uzyskało kontrolę nad zużyciem energii. Stało się to możliwe dzięki połączeniu działających na terenie portu systemów i zapewnieniu zdalnego dostępu, który ułatwia kontrolę nad obiektem i zapewnia realizację celów energetycznych. Te przyjazne dla środowiska zmiany pomogły lotnisku zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 4,1% rocznie w przeliczeniu na jednego pasażera.

www.se.com/pl

source: Schneider Electric

Keywords

branża lotnicza, efektywność energetyczna, HVAC, przemysł lotniczy, Schneider Electric

Related articles

  • Najnowsza inwestycja Google otwarta – region Google Cloud w Polsce już działa
  • Wirtualne targi ASTATicon
  • Audi planuje redukcję zużycia wody w procesach produkcyjnych o połowę do roku 2035
  • Dassault Systèmes współzałożycielem Europejskiej Koalicji na Rzecz Ekologicznej Cyfryzacji
  • Firma DSR uzyskała status Srebrnego Partnera Microsoft

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
19 Apr Training

Efektywne wykorzystanie możliwości sterowników Saia PCD firmy Saia Burgess Controls, kurs zaawansowany - S2

Warszawa 19–21 April 2021
22 Apr Training

Dyrektywa maszynowa w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Warszawa 22–23 April 2021
29 Apr Training

Ćwiczenia praktyczne "Krok po kroku do CE wg dyrektywy maszynowej" – forma stacjonarna i online

Wrocław 29–30 April 2021
13 May Training

Dyrektywa radiowa (RED) – jak skutecznie wprowadzić urządzenie radiowe na rynek UE?

Warszawa 13–14 May 2021
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP