2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Polska Krzemowa Dolina w motoryzacji zagrożona

Materiał prasowy print

Wednesday November 06 2024
Polska Krzemowa Dolina w motoryzacji zagrożona
Tweet

Motoryzacja coraz bardziej bazuje na nowoczesnych technologiach, ale polskie przepisy nie uwzględniają postępu technicznego. Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych prognozuje, że z tego powodu Polska nazywana wciąż europejską Doliną Krzemową w niedalekiej przyszłości przestanie być dla inwestorów i czołowych producentów samochodów atrakcyjnym rynkiem do rozwoju kolejnych inwestycji w sektorze.

 

SDCM wskazuje, że rynek motoryzacyjny w Polsce rokrocznie generuje obroty o wartości blisko 140 miliardów złotych i kreuje ponad 330 tysięcy miejsc pracy. Te liczby mogłyby dalej rosnąć, gdyby Polska utrzymała tempo rozwoju technologicznego zbliżone do innych europejskich krajów.

Motoryzacja na świecie rozwija się coraz szybciej, a Polska, choć nadal jest w centrum tych zmian, już wkrótce może utracić szansę na dogonienie, a w przyszłości nawet wyprzedzenie europejskich konkurentów. Specjaliści z branży zrzeszeni w SDCM wskazują, że europejscy potentaci, w tym nasi sąsiedzi próbują wykorzystać fakt, że Polska jest coraz mniej konkurencyjna.

Komentatorzy wskazują na brak niezbędnych nowelizacji prawa o ruchu drogowym i ustawy o podatku akcyzowym.

– Jeśli Polska chce utrzymać status europejskiej Doliny Krzemowej również w obszarze motoryzacji, należy stawiać na zatrudnianie fantastycznych inżynierów, których kształcą nasze uczelnie. Tylko tak możemy wykorzystać szansę na doścignięcie europejskiej czołówki we wdrażaniu innowacji, które dla branży automotive koncentrują się dzisiaj przede wszystkim na automatyzacji jazdy. Problemem w tym obszarze są archaiczne normy prawne, które blokują uwolnienie potencjału naszych inżynierów i nie pozwalają branży się rozwijać, co w dłuższej perspektywie czyni Polskę mniej innowacyjną na tle krajów zachodnich i mniej atrakcyjną finansowo w porównaniu z Europą południowo-wschodnią – mówi Tomasz Bęben, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Najnowsze dane wskazują, że Polska jest dziś w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o rosnące wynagrodzenia i koszty pracy. Kraj się rozwija, a co za tym idzie, niektóre gałęzie przemysłu są coraz mniej konkurencyjne dla innych państw, w których rynek pracy jest bardziej liberalny i przyciąga więcej inwestorów skuszonych niższymi kosztami związanymi z zatrudnieniem.

– Przestaliśmy być krajem zapewniającym tanią siłę roboczą. Nieco dalej na południowy wschód są kraje, w których są niższe koszty pracy. Jeśli za rozwojem gospodarczym nie pójdzie nowelizacja prawa umożliwiająca wprowadzanie innowacji technologicznych, to kolejni producenci będą opuszczać Polskę, zmniejszając chłonność naszego rynku. W tej chwili z powodu barier o charakterze regulacyjnym, nie jesteśmy w stanie wykorzystać pełnego potencjału polskich inżynierów i programistów zatrudnianych w firmach prowadzących działalność badawczo-rozwojową – podkreśla Tomasz Bęben.

Technologie przyszłości

Coraz więcej mówi się o stopniowej automatyzacji transportu drogowego. Specjaliści z SDCM prognozują, że postęp w tym zakresie przyniesie liczne korzyści m.in. bezpieczniejsze podróżowanie, ograniczenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza, lepsze wykorzystanie przestrzeni miejskiej czy większą mobilność dla osób z niepełnosprawnościami uniemożliwiającymi prowadzenie zwykłych pojazdów. Istotnie zmniejszy się również liczba ofiar śmiertelnych na drogach i wypadków spowodowanych błędami ludzkimi.

Już dzisiaj branża motoryzacyjna osiąga pozytywne rezultaty na torach przeznaczonych do testowania samochodów ze zautomatyzowanymi funkcjami kierowania.

– Myślę, że wciąż jednym z największych problemów jest niska świadomość tego, jak działają pojazdy ze zautomatyzowanymi funkcjami kierowania. Podkreślam – to nie są samochody autonomiczne, bo osiągnięcie tak daleko idącej automatyzacji jest w tej chwili technicznie poza zasięgiem motoryzacji. Społeczeństwo może się obawiać braku kontroli nad pojazdem, ale rolą specjalistów jest uświadomienie potencjalnym użytkownikom takich pojazdów, że stopniowa automatyzacja zwiększa bezpieczeństwo. Wystarczy pomyśleć o adaptacyjnym tempomacie, który jest dziś pewnie w większości nowych samochodów. Rozwiązanie automatycznie dostosowuje prędkość do aut jadących przed nami, a co za tym idzie zwiększa wygodę prowadzenia i bezpieczeństwo, ponieważ radar jest w stanie reagować na zmienne warunki na drodze znacznie szybciej niż człowiek – mówi Tomasz Bęben.

Potrzeba zmian przepisów

Stowarzyszenia takie jak SDCM postulują, że należy przywrócić konkurencyjność polskiej gospodarki w branży motoryzacyjnej, wzorując się na innych krajach europejskich, takich jak Czechy, Holandia czy Hiszpania. Jednym z rozwiązań wskazywanych przez specjalistów jest umożliwienie przeprowadzania na drogach publicznych testów zautomatyzowanego pojazdu na dowolnym poziomie technologii, pod warunkiem, że test jest przeprowadzany zgodnie z prawem o ruchu drogowym.

Przedstawiciele firm prowadzących działalność badawczo-rozwojową wskazują również, że potrzebne są okresowe, a nie wyłącznie jednorazowe pozwolenia na testowanie. Za optymalne rozwiązanie wskazuje się okres 2 lat.

– Jeśli chcemy efektywnie testować rozwiązania automatyzujące jazdę musimy utrzymać konkurencyjność cenową. Potrzeba do tego rezygnacji z pobierania podatku akcyzowego od pojazdów testowych. Zachęci to poważnych graczy zagranicznych do inwestowania w polskie centra badawczo-rozwojowe – dodaje Tomasz Bęben.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej są zdania, że postulowana deregulacja będzie jasnym sygnałem dla inwestorów, że Polska pozostanie optymalnym biznesowo miejscem dla projektowania i testowania innowacyjnych technologii motoryzacyjnych. Dodatkowo zmiany miałyby pozytywny wpływ na atrakcyjność rodzimego rynku pracy dla wysokiej klasy specjalistów, co mogłoby sprzyjać rozwojowi polskiej myśli inżynieryjnej i zatrzymaniu w kraju absolwentów polskich uczelni politechnicznych.

source: SDCM

Keywords

automatyka, branża automotive, motoryzacja, przemysł samochodowy, SDCM

Related articles

  • Jak często należy wykonywać serwis pompy ciepła? Komu go zlecić?
  • Grupa RENEX zaprezentowała premierową Linię Produkcyjną REECO podczas Targów Productronica 2025
  • Grupa RENEX na Warsaw Industry Week 2025 – kompleksowe rozwiązania dla przemysłu elektronicznego
  • CHARX control modular: Sterownik ładowania pojazdów elektrycznych, który spełnia rosnące wymagania rynku
  • Sprężone powietrze pod pełną kontrolą – jak komponenty od ifm electronic pomagają zredukować straty w fabrykach?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP